Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät jaksa pitää yhteyttä ystäviin?

Vierailija
18.12.2025 |

Onko muilla samaa kokemusta:

Jossain vaiheessa aikuisuutta todella monen elämä tuntuu olevan pisteessä, jossa ei ole enää voimavaroja ylläpitää kodin ulkopuolisia sosiaalisia suhteita. Kukin tekee mitä tekee, uraa, urheilua, perhehommia, lastenhoitoa, mitä nyt sitten elämässä sattuu olemaankaan, mutta joka tapauksessa se vie kaikki mehut niin, ettei ystäviä nähdä, heidän kanssaan ei jaksa soitella, eikä mielellään kauheasti viestiäkään, kun sosiaalinen akku on päivän päätteeksi ihan tyhjä.

Kommentit (585)

Vierailija
501/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei jaksa pitää yhteyttä itseensäkään. On vaan niin väsyttävää pitää yllä niitä kulisseja 24/7. Kaikki on ihanaa ja hyvin, vaikkei oikeasti olekaan.

Vierailija
502/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tavalliset suomalaiset pidä mitään kulisseja ja höpötä ihanuuksia. Vain jossain typerässä Facebookissa ja mainoksissa on semmoista. 

Tavalliset ihmiset nimen omaan valittavat ja ruikuttavat - he ovat onnellisia, jos joku jaksaa kuunnella: On sairauksia vaikka mitä. Omakotitalossa on rempan tarve. Rahastosijoituksissa on tappiota. Kahvin hinta on liian korkea. Isoäidillä on Alzheimer. Naapurit metelöivät. Hallitus on huono. Sota on maailmalla. Netti tökkii. On huonoja TV-ohjelmia. Hammasta särkee. Koiralla on jokin sairaus. Vetoketju meni rikki lempifarkuista. On liikaa lunta -  tai liian vähän. Lapin lomakeskuksessa on ruuhkaa. Thaimaasta tuli mahatauti. On ahdistus, koska ilmasto lämpenee. Pomo on huono. Töissä on kurjaa. 

Kukaan ei mitään ihanuutta pidä. Valittavat aamusta iltaan.    

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe saavani ystävyyssuhteista oikein mitään. Ehkä tarvitsisin ystäviltä sosiaalisuutta, jos en sitä töistä saisi riittävästi. Vapaalla ollessa itsekseen oleskelu on paljon rentouttavampaa. En ole myöskään koskaan kokenut tarvetta jakaa ajatuksiani tai mielipiteitäni muiden kanssa, pikemminkin ärsyttää jos omaa mielipidettä pitää alkaa puolustelemaan vaikkei se mitään muuta, kaikki osapuolet jatkavat samoilla mielipiteillä kuin aiemminkin, turhaa vänkäämistä siis.

Vierailija
504/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on erittäin virkistävää vaihtaa ajatuksia ja kuulla toisten mielipiteitä. Omat mielipiteet myös kehittyvät, kun näkökulma laajenee. Minulla on erilaisia tuttavia - se on suuri rikkaus. Missään kuplassa ei kannata elää. Olen vanha eläkeläinen, josta on kiehtovaa kuulla nuoren opiskelijan elämästä ja siitä, millaista nykypäivän yliopistossa on.  Samoin akateemisten työttömien ja kaikentaustaisten työttömien selviämisestä ja arjen ongelmista on tarpeen kuulla. On kiinnostavaa kurkistaa toisten pään sisälle ja kuulla kaikenmoista heidän elämästään. Joskus saa mukavia matkavinkkejä, joskus ruokaohjeita...milloin mitäkin. 

Olen kauhea kiinnostunut toisista ihmisistä ja heidän elämäntarinoistaan! Siksi on kenkkumaista, kun itsellä on eläviä ystäviä vain noin viisi. Onneksi on sentään tuttavia ja saa  tilapäistuttavuuksia esim. matkoilla. Ohikiitäväksi hetkiksi. 

Vierailija
505/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävien kanssa tulee vietettyä aikaa lähinnä uudenvuoden ja vapun aattoina, sekä rapujuhlissa. Arki on niin kiireistä, ettei tavallisina viikonloppuina ehdi / jaksa, mutta on mukavaa, kun vuorotellen kutsutaan ja juhlistetaan pyhäpäiviä. Kukin tuo oman bravuurinsa pöytään. 3 - 4 kertaa vuodessa riittää hyvin, ainakin tässä elämänvaiheessa. 

Vierailija
506/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein aikuisena ollut sen verran yksipuolista, että äkkiä olen kyllästynyt. Jotenkin näköjään kun ihminen saa vierelleen oman kultamussukan, kavereilla ei ole enää mitään arvoa. 

Vierailija
507/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet jättävät ystävät, kun ovat parisuhteessa. Jos tulee ero, ovat sitten itkemässä....

Tämä! Miksi uusi puoliso olisi syy unohtaa vanhat ystävät? Toki kaikki ymmärtävät alkuhuuman, mutta jos parin vuodenkaan jälkeen ei ehdi tavata vanhoja ystäviä, herää kysymys onko uusi suhde terveellä pohjalla. 

Psykologia tuntee monia ongelmakohtia. Emotionaalista manipulointia, epäsymmetriaa voimasuhteissa, gaslightingia. Toinen puolisko yrittää saada toisen eristettyä entisestä ympäristöstä. 

Usein "uhri" ei halua myöntää mitä tapahtuu ja usein ilman ammattiapua (koska entistä tukiverkostoa ei enää ole), ei "uhri" saa apua. Aina ei tarvita fyysistä väkivaltaa, että suhde on sairas. Henkistä on paljon enemmän. Se on usein niin hienovaraista, että "uhrin" henkinen terveys heikkenee pikkuhiljaa. Hän syyttää kaikesta itseään ja tuntee häpeää.

T. Terapeutti

Vierailija
508/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-päiset ystävät joutavat jäädäkin. 

Vierailija
509/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuva melkein täydestä salista ollutkaan sinulta viesti, että ei onnistu? 

Viestinnässä kannattaisi olla selkeä. Muuten jää arvailun tasolle, mitä kukakin tarkoitti tai halusi. Kuvan voi tulkita monella tavalla, se ei riitä vuorosanoiksi. Nykyinen pikaviestintä on väärinymmärrysten unelmamaastoa. 

Vierailija
510/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä voi kuitenkin olla montaa mieltä, onko elämän tosiasioista puhuminen "valittamista".  Vastuuta on jonkin verran kuulijallakin. Kaikille, vaikka vetskari meni rikki, se ei ole katastrofi, vaan vetskari siinä vaan meni rikki.  Jos tälle tasolle mentäisi siinä, mistä "saa" puhua tai mistä ei, ei kukaan enää pysty näitä määreitä täyttämään, kuka ihan tavallista elämää elää, jossa jopa vetskari voi mennä rikki, mutta sitten pitäisi muistaa, että ainiin, ei saa valittaa! 

Vierailija
511/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä syistä, ottakaa armollisesti vastaan se ystävä, joka pitkästä aikaa ilmoittautuu. Ette voi tietää, mitä hän on kokenut hiljaisuuden aikana. Jos tunnette häntä kohtaan aitoa ystävyyttä omalta puoleltanne, olisi ehkä aika kuulla. 

Vierailija
512/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaativaa on. Ei saa häiritä, ei saa soittaa, nähdä voi 3-4 kertaa vuodessa, mutta muista tajuta intuitiivisesti, mitkä puheenaiheet kelpaavat, eli esim. vaikene syövästäsi ja puhu mukavista asioista. Tai parempi, ettet puhu omista asioistasi ollenkaan, vaan kuuntelet toista ainoastaan. Sitten mars takaisin kotikoloon odottelemaan 3-6 kk kuluttua tulevaa seuraavaa viestiä.

Vierailija
513/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole onnistunut oikein koskaan löytämään itselleni oikeita ystäviä, että kokemukseni johtuu siitä. Voi olla, että vika on minussa jotenkin, mutta on kokemusta lähinnä seuraavanlaisista "ystävyyksistä":

En samaistu siihen, että "on niin ihanaa, ettei tarvitse vaikka vuosiin puhua mitään ja juttu jatkuu siitä mihin jäi" eli tämän ystävän mielestä olen itsestäänselvyys, joka pysyy kyllä siellä hyllyllä odottamassa, vaikka ei mitään vaivaa itse näkisikään. 

Hirveän kiireiset, joilla kuitenkin on aikaa muille ja muuhun. En sitten ole kovin tärkeä, mutta itse en tee sitä että kerron aina kiireistäni ja miten en ehdi ja jaksa mitään. On minullakin työt ja perhe, mutta kyllä minulla ystävillekin olisi aikaa.

Halutaan, että minä olen se aktiivisempi osapuoli ja itse on vain saamapuolella. Yksi entinen ystäväni aina sanoi sentyylisiä, että muistat sitten pitää yhteyttä, pitää tulla sinne ja tänne. Tähän sitten aina koin painetta mukautua, kunnes havahduin, että ei tämän näin kuulu mennä. Heitin pallon hänelle, niin tämä ystävä jäi. Siis ei yhtä ainutta kertaa itse voinut olla aloitteellinen ja tulla vaikka minun luokseni.

Sitten nämä elämäntilanne- ja heille helppo logistiikka-kaverit. Silloin tällöin pyydetään johonkin vaikka naapuria, kun on tylsää eikä ole muitakaan, mutta järjestää vaikka synttärit, niin ei kutsu. 

Ei vaan ole löytynyt oikeita ihmisiä elämään.

Vierailija
514/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole onnistunut oikein koskaan löytämään itselleni oikeita ystäviä, että kokemukseni johtuu siitä. Voi olla, että vika on minussa jotenkin, mutta on kokemusta lähinnä seuraavanlaisista "ystävyyksistä":

En samaistu siihen, että "on niin ihanaa, ettei tarvitse vaikka vuosiin puhua mitään ja juttu jatkuu siitä mihin jäi" eli tämän ystävän mielestä olen itsestäänselvyys, joka pysyy kyllä siellä hyllyllä odottamassa, vaikka ei mitään vaivaa itse näkisikään. 

Hirveän kiireiset, joilla kuitenkin on aikaa muille ja muuhun. En sitten ole kovin tärkeä, mutta itse en tee sitä että kerron aina kiireistäni ja miten en ehdi ja jaksa mitään. On minullakin työt ja perhe, mutta kyllä minulla ystävillekin olisi aikaa.

Halutaan, että minä olen se aktiivisempi osapuoli ja itse on vain saamapuolella. Yksi entinen ystäväni aina sanoi sentyylisiä, että muistat sitten pitää yhteyttä, pitää

Amen

Vierailija
515/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on ollut sellainen olo, että aikuisten ihmisten seura olisi tehnyt todella hyvää, mutta joulun aikaan ei viitsi kysellä lyhyellä varoitusajalla kun kaikki ovat ties missä. Yksiin illanistujaisiin sain kutsun, mutta tiesin, että se menisi taas samaa rataa kuin aiemminkin näiden kanssa, minut ja muut pyydetään paikalle ihailemaan taloa ja lasta. Aina etenkin tämän naisen nähtyäni olen aivan kuivahtanut, en ymmärrä miten hän sen tekee, mutta hän imee kaiken energian, elämänilon ja antaa takaisin vain epäsuoran vaatimuksen ihailla omaa elämäänsä. 

Olenkin ollut huono ystävä heille, sellainen joka ei enää jaksa pitää yhteyttä. 

Vaikeaa oli toisenkin juhlakutsun kanssa. En ollut kuullut heistä mitään alkuvuoden jälkeen kun peruivat viime tipassa tulonsa järjestämiini juhliin ja nyt yhtäkkiä tuli kutsu isompiin juhliin, joita ovat pitämässä. En tiedä miten päin siellä olisin, kun ei olla vuoteen nähty enkä edes noloudekseni, somessa kun en ole tiedä, montako lasta heillä nykyään on! Ja oli toki jo ennalta alustavasti sovittua menoa myös. Hauska olisi ollut nähdä ja olenkin toivonut, että heistä kuuluisi jotain, mutta tuntuu kuin tuntemattomia tapaisi!

Vierailija
516/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet jättävät ystävät, kun ovat parisuhteessa. Jos tulee ero, ovat sitten itkemässä....

Tämä! Miksi uusi puoliso olisi syy unohtaa vanhat ystävät? Toki kaikki ymmärtävät alkuhuuman, mutta jos parin vuodenkaan jälkeen ei ehdi tavata vanhoja ystäviä, herää kysymys onko uusi suhde terveellä pohjalla. 

Psykologia tuntee monia ongelmakohtia. Emotionaalista manipulointia, epäsymmetriaa voimasuhteissa, gaslightingia. Toinen puolisko yrittää saada toisen eristettyä entisestä ympäristöstä. 

Usein "uhri" ei halua myöntää mitä tapahtuu ja usein ilman ammattiapua (koska entistä tukiverkostoa ei enää ole), ei "uhri" saa apua. Aina ei tarvita fyysistä väkivaltaa, että suhde on sairas. Henkistä on paljon enemmän. Se on usein niin hienovaraista, että "uhrin" henkinen terveys heikkenee pikkuhiljaa. Hän syyttää kaikesta itseään ja tuntee häpeää.

T. Terapeutti

Ehkä se joskus tosiaan onkin se uusi puoliso syynä, kun ystävä jättää...aika lyhytnäköistä

Vierailija
517/585 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se niin on, että jos toisesta ihmisestä oikeasti välittää, on kiinnostunut myös hänen elämästään ja voinnistaan. Elämässä voi tulla ajanjaksoja, jolloin yhteyttä on vähemmän, ja toisia, joissa sitä on enemmän. Kuitenkin silloin, jos toisen pitäminen elämässä tuntuu vain kuormittavalta, hän ei ole ystäväsi. Ja jos suhtaudut ystävyyssuhteisiisi kirsikkana kakun päällä, sellaisena asiana, jonka voi poimia itselleen reservistä silloin kun sattuu itseä huvittamaan, kyseessä ei ole ystävyys.

Alhaisista alhaisinta sakkia tässä suhteessa ovat normiperheihmiset. Aivan liian usein he kohtelevat kaikkia perheen ulkopuolisia todella itsekkäästi vain omana hupireservinään, ja vähät välittävät siitä, että ne ystävätkin ovat ihmisiä. Eivät siis mikään kiva lisäosa omaan täyteläiseen elämään, vaan ihan oikeita aitoja ihmisiä, jotka ansaitsevat aivan vastaavasti huomiota, tukea ja välittämistä.

Pahimmillaan listataan puheenaiheitakin, että mistä sopii puhua, jotta minua miellyttää. Ihan kuin ystävät olisivat vain jotain AI-robotteja, joiden tarkoitus on tuottaa juuri minulle mahdollisimman suurta lisäarvoa.

Niin itsekästä, etten voi käsittää.

Vierailija
518/585 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä se on kaikkien kannalta, että normiperheitä on vielä ja keskittyvät lapsiinsa. Nautin siitä, että naapurissa on lapsiperheitä ja kivaa touhua pihoilla ja kylpytynnyrissä. Jos lapsia saa, niihin pitää keskittyä ja omiin lähisukulaisiin sekä työtovereihin. Minä olen 72-vuotias vanha ihminen ja toivon lähinnä keskusteluseuraa, matkaseuraa sekä harrastuskavereita. Suomesta on vaikea saada hyviä tuttavia ja tilapäistuttavia. Ystäviä ei enää vanhana saa. 

Vierailija
519/585 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tällainen on Suomessa kovin yleistä?

Gaslighting eli kaasuvalotus tarkoittaa tietoista valehtelemista, asioiden vääristelyä ja manipulointia. Kyseessä on henkisen väkivallan muoto, jonka tarkoituksena on vahingoittaa ja hämmentää jotakuta saamalla hänet uskomaan, etteivät hänen kokemuksensa ole totta.

Vierailija
520/585 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat tasoa Kajaanin palstapun sero, ymmärtäähän sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi