Mistä ihmiset löytää huonoja parturi-kampaajia?
Ihmettelen, kun palstan keskusteluja lukiessa aina toistuu sama mantra, että kampaajat tuhoaa hiukset, ei kuuntele asiakkaan toiveita ja itku kurkussa saa lähteä kotiin. Aina leikataan mukamas liikaa ja tehdään täysin päinvastaista kun on luvattu
Minä olen käynyt elämäni aikana monella kampaajalla, kalliista muotiliikkeistä kauppakeskuksen non-stop partureihin. Ikinä ei ole ollut valittamista. Itse kerron aina suurinpiirtein toiveet, esim. kuivat latvat pois tai vaikka suurinpiirtein mihin pituuteen haluaisin. Joka kerta kampaajat ovat erittäin varovaisesti ehdottaneet omia näkemyksiään, näyttäneet kuinka paljon leikattaisiin ja yleensä vielä aluksi leikanneet hieman vähemmän, ja kysyneet otetaanko vielä. Nykyään en hiuksia värjää, mutta silloin kun vielä värjäsin, kampaajat kyselivät väritoiveita tarkkaan ja näyttivät kartasta värejä, sekä suosittelivat mikä sopisi
Toki tutumpi kampaaja, jolla olen käynyt monta kertaa, kehtaa jo reilusti leikata ja ohentaa, sillä hän tietää makuni ja osaa katsoa mikä minulle sopii. Mutta varsinkin uudet ja nuoret kampaajat ovat kyllä todella varovaisia, enkä ymmärrä, miten joku palstamamma voi käydä 15 eri liikkeessä, ja joka kerta olla tyytymätön palveluun
Toisaalta, minulla on luonnostaan todella paksut ja hyväkuntoiset hiukset, joten ehkä näistä on hiukan vaikeampi saadakaan hirveää lopputulosta, kun siitä kuuluisasta suomalaisesta hiuslaadusta. Ja lisäksi, annan kampaajalle aina vapaat kädet leikata kaiken huonokuntoisen latvan pois, jotta hiukset myös pysyvät kauniina (ja halutessani paksuina ja extrapitkinä) enkä marise jostain korkeintaan puolesta sentistä. Ei kyllä silti ole ikinä yli 10 senttiä pituutta otettu pelkässä latvojen tasoituksessa
Ihmettelen myös sitä, kuinka jotkut sanovat, että itse saa latvat tasoitettua paremmin kuin ammattilainen. Itse en todellakaan saisi hiuksista tasaisia ja kauniita itse leikkaamalla. Ehkä tämäkin on tosiaan hiuslaadusta kiinni?
Mutta takaisin alkuperäiseen kysymykseen, mistä ihmeestä löydätte kampaajia, jotka loihtivat pitkistä luonnonvärisistä hiuksista punaisen kananperseen, kun pyytää pelkkiä latvojen tasoitusta? Vai onko hiukan värikynää käytetty palstan jutuissa?
Kommentit (5)
Kävin kerran kampaajalle, jolle tähdensin, että olen kasvattanut otsatukkaa pitkään, enkä halua, että siihen kosketaan.
Hän leikkasi sen lyhyeksi.
Siksi.
Joko sulla on käynyt äärimmäisen hyvä tuuri tai sitten sulla on varsin erilainen käsitys siitä mikä on hyvä ja mikä huono leikkaus. Tosin en kyllä lähtisi itsekään leikkailemaan.
Monella kampaajalla on taidot vanhentuneet eikä osat muuta kuin niitä malleja, jotka oli suosiossa kymmeniä vuosia sitten. Kerroksien leikkaaminen tuntuu monelle myös olevan vaikeaa ja mulle on tullut just paljon vastaan näitä, jotka napsivat mielin määrin vaikka pyytäisi yhtä senttiä.
Ilmeisen moni löytää koska harvoin näkee oikeasti todella upeita hiuksia. Enemmän on näkee lähinnä keskinkertaisia ja mitäänsanomattomia hiuksia.
Minä pidän lyhyitä hiuksia, ei siis pelkkää latvojen tasoittamista tai kuivien latvojen leikkaamista. Sama kampaaja onnistuu edellisen kerran leikkauksen tekemään ihan erilailla, vaikka väliä olisi vain puolitoista kuukautta, eli ei ole ehtinyt paljoa kasvamaan