Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat ystävää etsiessä varoitusmerkit, joita ei kannata sivuuttaa?

Vierailija
02.05.2026 |

Mulla on taustallani useampikin huono ystävyyssuhde, jossa olen tullut todella kaltoinkohdelluksi ja usein myös vielä hylätyksi tuon kaiken päälle. Haluaisin välttää tämän vastaisuudessa. Millaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota jo tutustumisvaiheessa tai kaverustuessa? Ystävyys toki tulee myöhemmin ajan kanssa, mutta en haluaisi viritellä ystävyyttä ihmisen kanssa, jonka kanssa homma ei tule toimimaan.

Tässä asioita, joita ystävältä kaipaisin: tasapainoisuus, ystävällisyys, vastavuoroisuus ja vakaus. En kaipaa ystävältä tunne-elämän draamaa ja ailahtelua, vaan arvostan tasaisuutta. Jos ihminen kaipaa jatkuvasti jotain menoa, jännitystä ja uusia kontakteja, niin en ole hänelle sopiva tyyppi. Itse arvostan mieluummin rauhaa ja muutamaa pitkäaikaista ystävää. Arvostan luotettavuutta ja sitä, että ystävyys säilyisi eri elämäntilanteissa. Aina ei tarvitse olla näkemässä/pitämässä yhteyttä, mutta jos kaikki muu menee jatkuvasti ohitseni, niin en koe oloani silloin ystävälle tärkeäksi.

Tältä palstalta löytyy myös hyviä oivalluksia, joten ajattelin kysyä täältä neuvoa tähän asiaan. Haluaisin vastaisuudessa löytää itselleni paremmin sopivia ystäviä. :)

Kommentit (432)

Vierailija
1/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varma alapeukkukommentti, mutta sanon suoraan.

Itse jättäisin väliin ihmiset, joilla on (ollut) hyvin vaikeita mt-ongelmia. En nyt tarkoita mitään keskivaikeaa masennusta, vaan esim. todella vaikeita mt-ongelmia, osastojaksoja jne. Ainakin tuntemieni ihmisten kohdalla on pätenyt se, etteivät oikein koskaan ole täysin päässeet tasapainoon. Mieli on oireillut myöhemminkin ja ystävyys on ollut käytännössä mahdotonta.

Vierailija
2/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kirkon/seurakunnan toiminnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaa tutustua kanssasi nopeasti ja mennä syvään päätyyn puheenaiheiden osalta. On rajatonta, jos ihminen alkaa suunnilleen ekalla tapaamiskerralla puhua kanssasi jostakin tabuaiheesta, josta yleensä avaudutaan vasta pitkän tuntemisen jälkeen. 

Vierailija
4/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ystävä päättää kaikesta ja huomaat myötäileväsi. 

Vierailija
5/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen kuvailee, että hänellä on paljon entisiä ystäviä, joiden kanssa sukset ovat menneet ristiin, niin juoksisin.

Vierailija
6/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni puoliso on paras ystävä. 

Vierailija
7/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole 55-vuotisen elämäni aikana saanut ensimmäistäkään ystävää etsimällä. Kaikki ovat valikoutuneet elämääni erilaisten kohtaamisten kautta. Meillä on siis ollut jo tavatessamme jotain yhteisiä kokemuksia ja kiinnostuksenkohteita.

Vierailija
8/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudut itse joustamaan toistuvasti, että löydätte tapaamispäivän. Jos toinen haluaa aidosti olla kanssasi, hän järjestää sinulle aikaa edes joskus. Ei kannata tällaisiin kaverisuhteisiin satsata enempää, missä jo lähtökohtaisesti toinen ei ole yhtä kiinnostunut sinusta, kuin sinä olet hänestä.

Vierailija
9/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löperöys. Heikko kädenpuristus. Ei ole asiapitoinen ja suht selkeä, vaikka on ystävällinen. Salailee syyttä. Ei tue muita missään. Ei sano juuta eikä jaata. Hän on aina se joka määrää koska nähdään, tulee vaan. Ei ole hädän hetkellä tavattavissa koskaan, aikuinen.

Vierailija
10/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa persoonallisuushäiriö. Traumat jäi.

Vierailija
11/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin varmaan kerää alapeukkuja:

Jos kaipaat vakaata, tunne-elämältään ailahtelematonta ystävää, niin vältä parisuhdekriiseilijöitä. En tiedä yhtään tasapainoista, vakaata ystävää, joka olisi parisuhde-elämältään ailahtelevainen. Tarkoitan tällä sitä, että ovat huonoissa parisuhteissa, tapailevat jatkuvasti uusia ihmisiä ja ovat sitoutumiskammoisia jne. Eivät nämä ystävinä ole sen kummoisempia.

Vierailija
12/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epävakaa persoonallisuushäiriö. Traumat jäi.

kertoisitko lisää? pohdin juuri, olenko kokenut tämän juuri itse

Vierailija
13/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen kuvailee, että hänellä on paljon entisiä ystäviä, joiden kanssa sukset ovat menneet ristiin, niin juoksisin.

Voihan ne entiset ystävät olla olleet ne väärät. Huonot. Epäaktiivisia. Ei se aina kerro.

Vierailija
14/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ota ihmistä, jolla on ystäviä joka sormelle ja kavereita joka varpaalle. ei ole sellainen tiiviimpi ystävä, jota kaipaisit.

Vierailija
15/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mt potilas ja ystäviä on tullut muista saman lasista. Mielisairaalassa tutustuu helposti hengen heimolaisiin eikä tarvi ainakaan piilotella jos on joku diagnoosi tms :).

Siviilielämäänkin on jäänyt noilta reissulta muutama ihminen :)

Vierailija
16/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva rahanpummiminen. Tällainen ei koskaan jää siihen yhteen tai pariin kertaan. Kun pummaaja huomaa, että olet tuottava, niin hän ei jätä sinua rauhaan yölläkään. Sitten takaisinmaksut venyvät ja venyvät, kun hän huomaa, että tuo on niin höveli, että se ei pienistä välitä.

Vierailija
17/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vältä vihervasemmistoa, erittäin kieroa porukkaa, jos haluat eroon saattaa alkaa punainen terrori vainin muodossa

Vasemmistolaisia leimaa mielestäni tyytymättömyys omaan elämään ja toisten elämän kateilu. Sitten niitä ihan moraalittomiakin tekoja perustellaan sillä, että kun "sillä on rahaa, niin siltä saa varastaa." Eli siinä mielessä se poliittinen mielipide kuvaa arvomaailmaa. Toisaalta en kyllä jaksaisi jotain persuja tai kokoomuslaisiakaan. 

Vierailija
18/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys.

Aina vika muualla kun hänessä.

Valehtelee paljon.

Selittää väärää tietoa paljon mutta ei tunnusta että tekee niin.

Erittäin leuhkivan ylpeä.

Vierailija
19/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea. Mutta:

jäähyväiskirje, maastoon putoilleet pikkuesineet kuten puhelin, silmälasit, vaatekappaleet.

Kyllä se yleensä koiran kanssa löytyy.

Jos dementikko, se mönkii johonkin koloon piiloon ja sen vierestä voi kävellä huomaamatta sitä. Mutta kun se alkaa kypsyä, haju paljastaa sijainnin. Ja joskus on käynyt niin, että City-kettu kantaa käsivartta suussaan.

Vierailija
20/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä etsi ystävää ja pidä häntä itsestäänselvyytenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi