Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Ikuinen opiskelija

Vierailija
24.09.2025 |

Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.

Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.

###

Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.

Kommentit (631)

Vierailija
541/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin. 

Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille. 

Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.

82-vuotiaana?

Vierailija
542/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotakin mielenterveysongelmia tuolla on. Ei ole normaalia tuollainen. Työelämään olisi pitänyt siirtyä jo vuosikymmeniä sitten. Ei yhtäkään maisterin tutkintoa suoritettuna. Opiskelee vain opiskelemisen ilosta ja tuon ikäinen ihminen asuu vielä jossakin helkutin opiskelija-asunnossa. Ei muuten välttämättä asu siinä kuolemaansa asti koska jos höperöityy tai fyysinen toimintakyky laskee, niin kyllä se paikka on silloin hoivakoti. 

Hukkaan heitetty elämä tuollainen enkä näe mitään hienoa tuossa hänen touhussaan. 

Koska olet kateellinen. 

Mä arvasin, että joku kakara tulee vinkumaan kateudesta. Niin mistä mä olisin kateellinen? Siitä, että ei ole saanut aikaiseksi yhtäkään maisterin tutkintoa ja työhistoria lähes olematon? Tai siitä, että asuu 29 neliöisessä opiskelija-asunnossa? Siitä, että ei ole saanut lapsia? Siitä, että ilmeisesti parisuhteitakaan ei ole ollut?

Mä olen käynyt kouluni ja myös valmistunut. Olen kokopäiväisessä työssä ja asun omakotitalossa. Olen ollut naimisissa ja lapsenkin olen saanut. En ymmärrä mistä mun pitäisi olla kateellinen Kaijalle koska hän elää sellaista elämää jota mä en koskaan haluaisi elää.

Olen eri, enkä tiedä miksi olet kateellinen ja niin kovasti puolustuskannalla. Ihmiset nyt kadehtii oudoimpiakin juttuja. Ehkä kadehdit hänen vapauttaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunta sijoittaa opiskeluun ja kustantaa opiskelijoiden opiskelun, jotta he vastaavasti kustantavat töissä yhteiskunnan menoja verojen kautta. Ilman tätä ei yhteiskunnan kannata investoida opiskeluun pennin jeniä

Vierailija
544/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän on ajanut alunperin tuohon, liki 50v sitten? Ei tuo normaalia ole, etenkään kun kökkii opiskelijakämpässä eikä ole elämässään mennyt eteenpäin.

Miksi pitäisi jos on tyytyväinen elämäänsä?

Niinpä? En itse olisi tyytyväinen tuollaiseen, mutta hän voi ihan hyvin olla.

Vierailija
545/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaijan aivoja voisi tutkia ja verrata samanikäisiin. 

Tuskin ne se kummoisemmassa kunnossa ovat. Katsos kun muut ovat opiskelleet, valmistuneet, sitten menneet töihin, opetelleet tekemään töitään hyvin, vaihtaneet työpaikkaa ja alaa ja sitten taas opetelleet, pysyneet kartalla oman alansa tutkimuksessa, opiskelleet kieliä kansalaisopistossa jne. On jotenkin tosi lapsellista kuvitella, että opiskelemisen harrastelu yliopistossa olisi jotenkin erityisen ihmeellistä aivojen kannalta. 

Ylipäänsä suurin osa ihmisistä, jotka tykkäävät oppia, tajuavat yhden tutkinnon jälkeen että on nopeampaa ja tehokkaampaa opiskella kiinnostavat asiat ihan vaan itsekseen, jos ei aivan erityisesti ja välttämättä tarvitse sitä tutkintopaperia mihinkään. Nykyään varsinkin kun melkein kaikki tieto on netissä ilmaiseksi tai edullisesti saatavilla. 

Aika

Joo, moni on opiskellut nuorena, mutta entäs keski-ikäisenä ja eläkeiässä? Hänen aivonsa saattavat olla ketterämmät kuin keskivertoeläkeläisellä.

Vierailija
546/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaijalla on kaksi kandintutkintoa, mutta tutkinnon jo suorittaneella ei voi olla ikuista opiskeluoikeutta. Olisiko Kaijan salaisuus siinä, että hänen tutkintonsa ovat yhteiskuntatieteestä ja aikuiskasvatustieteestä, jotka luetaan tai on luettu humanistisiin tieteisiiin? Jos Kaija on suorittanut noissa jo vanhentuneen humkandin tutkinnon, hän voisi ainakin teoriassa olla kirjoilla ei-valmistuneena. "

Etkö säkään lukenut koko juttua????

"Hammarilla on ikuinen kemian, fysiikan, matematiikan ja tilastotieteen opiskeluoikeus.

Ikuinen opiskeluoikeus eli rajaton suoritusaika koskee kaikkia ennen vuotta 2005 aloitettuja yliopistotutkintoja."

Ei hänellä olekaan luonnontieteiden alalta tutkintoa, mutta opiskelupaikka on. Siksi hän saa jatkaa ikuisesti.

Vierailija
547/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotakin mielenterveysongelmia tuolla on. Ei ole normaalia tuollainen. Työelämään olisi pitänyt siirtyä jo vuosikymmeniä sitten. Ei yhtäkään maisterin tutkintoa suoritettuna. Opiskelee vain opiskelemisen ilosta ja tuon ikäinen ihminen asuu vielä jossakin helkutin opiskelija-asunnossa. Ei muuten välttämättä asu siinä kuolemaansa asti koska jos höperöityy tai fyysinen toimintakyky laskee, niin kyllä se paikka on silloin hoivakoti. 

Hukkaan heitetty elämä tuollainen enkä näe mitään hienoa tuossa hänen touhussaan. 

Koska olet kateellinen. 

Mä arvasin, että joku kakara tulee vinkumaan kateudesta. Niin mistä mä olisin kateellinen? Siitä, että ei ole saanut aikaiseksi yhtäkään maisterin tutkintoa ja työhistoria lähes olematon?

olen myös -eri-, mutta en itsekään ymmärrä miksi olisin ikiopiskelijalle kateellinen. Olen valmistunut lähes tavoiteajassa yliopistosta ja nyt hyvin palkatussa hommassa. Työssä opin paljon enemmän ja syvällisemmin oman alani asioista kuin opiskelun aikana. Vapautta minulla on ihan riittävästi ja myös taloudellisesa mielessä harrastaa oman mielenkiintoni kohteita

Miksi olisin kateellinen? Kateuskortti nyt on viimeinen asia, mitä tässä kannattaa vilauttaa. Kritiikki kohdistuu ihan muuhun, kuten opetusresurssien hyödyntämiseen

Vierailija
548/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yhteiskunta sijoittaa opiskeluun ja kustantaa opiskelijoiden opiskelun, jotta he vastaavasti kustantavat töissä yhteiskunnan menoja verojen kautta. Ilman tätä ei yhteiskunnan kannata investoida opiskeluun pennin jeniä

Eikun sokrateen malliin minä tässä vaan istun ja opiskelen ja se on ylevää (tai siis jotain antiikkista ideaa)

Vierailija
549/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri, enkä tiedä miksi olet kateellinen ja niin kovasti puolustuskannalla. Ihmiset nyt kadehtii oudoimpiakin juttuja. Ehkä kadehdit hänen vapauttaan?

Kasva aikuiseksi. Mä olen jo useaan kertaan kirjoittanut, että en ole kateellinen Kaijalle enkä ymmärrä mistä hänelle pitäisi olla kateellinen. Miksi ihmeessä olisin kateellinen sellaisesta mitä en itse halua? Miksi on noin vaikea ymmärtää selvää suomen kieltä?

Totta kai mä puolustan itseäni tuollaisia tolloja vastaan, kun ei taas mikään mene jakeluun. 

Vierailija
550/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olet kateellinen. 

Mitä kadehdittavaa siinä on, että vanha ihminen ei ole saavuttanut elämässään yhtään mitään, ei ole hyödyntänyt oletettua opiskelulla hankittua osaamistaan, kykkii jossain opiskelija-asuntolassa siinä iässä, missä muilla on talot ja tavarat? 

Mistäs sä tiedät, mitä hän on saavuttanut? Hän on tuplakandi, se on saavutus. Hän on opiskellut useamman kielen, se on minusta saavutus. Hän on voinut juosta maratonin, se olisi saavutus. Hänen tavoitteensa on voinut olla suorittaa 3000 opintopistettä, se on saavutus. Hänen tavoitteensa on voinut elää mahdollisimman minimaalisesti tai jatkuvasti uutta oppien, ja ne ovat saavutuksia. 

Vaikka sinä miellät talot ja tavarat saavutuksiksi, ne eivät välttämättä ole edes mitään tavoitteita toisille.

Vierailija
551/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jotakin mielenterveysongelmia tuolla on. Ei ole normaalia tuollainen. Työelämään olisi pitänyt siirtyä jo vuosikymmeniä sitten. Ei yhtäkään maisterin tutkintoa suoritettuna. Opiskelee vain opiskelemisen ilosta ja tuon ikäinen ihminen asuu vielä jossakin helkutin opiskelija-asunnossa. Ei muuten välttämättä asu siinä kuolemaansa asti koska jos höperöityy tai fyysinen toimintakyky laskee, niin kyllä se paikka on silloin hoivakoti. 

Hukkaan heitetty elämä tuollainen enkä näe mitään hienoa tuossa hänen touhussaan."

Kaija itse tykkää elämäntavastaan. Hänestä opiskeleminen on elämän tarkoitus, ja isohko yksiö Kortepohjan opiskelijataloissa on ihan normaali kerrostaloasunto. Ei hän sinulta kysele, näetkö sinä siinä mitään hienoa.

Kaijan elämäntapaa voi kritisoida vain siltä kannalta, kuluttaako hän kohtuuttomasti yhteiskunnan resursseja. Muuten pulinat pois.

Vierailija
552/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ihme muka on kateellinen tuolle ikäiselle opiskelijalle? 50 vuotta opintoja, vain pätkätöitä, ei ole käyttänyt oppimiaan asioita työssään, ei ole antanut yhteiskunnalle mitään takaisin.Ei lapsia, ei perhettä, vie joltain opiskelijalta asunnon, kituuttaa ksnsaneläkkeellä, ei todellakaan ole syytä olla kateellinen.

Säälittävää ja surullista touhua. Miettikää vähän, mitä siitä seuraisi, jos kaikki toimisivat noin.

Vierailija
553/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olet kateellinen. 

Mitä kadehdittavaa siinä on, että vanha ihminen ei ole saavuttanut elämässään yhtään mitään, ei ole hyödyntänyt olet

"Omnia mea mecum porto" tarkoittaa että kantaa kaiken tarvitsevansa mukanaan, mitä tuo ylen sivistynyt nainen ei kotikuvansa perusteella todellakaan tee.  

Miten niin ei tee? Se opittu tieto sekä ymmärrys on myös hänen päässään. Hän ei tarvi materiaalista omaisuutta, taloja, autoja jne, toisin kuin eräät ketjuun kirjoittaneet.

Vierailija
554/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsensä sivistämisestä porukka puhuu ja sit se on suorittanut saman suomen kielen kurssin 18 kertaa :D :D 

Oletteko te nyt ihan sekaisin :D :D 

Ymmärrys puuttuu ihan itseltäsi.

Hän on suorittanut sen kurssin uudestaan, koska suoritus on vanhentunut, ei koska hän olisi kurssin reputtanut. 

Vierailija
555/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasva aikuiseksi. Mä olen jo useaan kertaan kirjoittanut, että en ole kateellinen Kaijalle enkä ymmärrä mistä hänelle pitäisi olla kateellinen. Miksi ihmeessä olisin kateellinen sellaisesta mitä en itse halua? Miksi on noin vaikea ymmärtää selvää suomen kieltä?

Totta kai mä puolustan itseäni tuollaisia tolloja vastaan, kun ei taas mikään mene jakeluun. 

MMÄ EN OLE KATEELLINEN USKOKAA MUA NYT KUN MÄ NIIIN SANON JA JALKAA POLJEN!!

Onko sulla joku aivovamma?

- eri

Vierailija
556/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsensä sivistämisestä porukka puhuu ja sit se on suorittanut saman suomen kielen kurssin 18 kertaa :D :D 

Hän on suorittanut sen kurssin uudestaan, koska suoritus on vanhentunut, ei koska hän olisi kurssin reputtanut. 

Typerää silti kuten koko Kaijan touhu ylipäätään. Täysin järjetöntä. 

Vierailija
557/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no toi olikin loistava peruste :D eikä edes valmistu ikinä -eri-

Vierailija
558/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä typerintä oli se, että Yle käytti tämän Kaijan tarinaa ja upotti tähän tarinaan opiskelijoiden toiveen siitä, että nuo ikuiset opiskeluoikeudet palautettaisiin. Ihan kuin Kaija jotenkin erityisen hyvin edustaisi sellaista ihmistä, joka opiskelee pitkään. Veikkaan, että Kaijalla on isoja elämänhallinnanhaasteita, eikä olisi edes kyvykkyyttä työelämään. Sallitaan hänen siis jatkaa opintojaan vaikka tappiin saakka. Hän ei ole kuitenkaan oikea ihminen edustamaan opiskelijoita, edes elämäntapaopiskelijoita, sen verran harvinaistapaus tällainen on. Mutta siis puolestani Kaijalle tsempit, itsekin opiskelen jo neljättä tutkintoa ja todnäk seuraavaksi väitöskirja. 

Vierailija
559/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja mitä siihen kurssiin, jota hän on käynyt 18 kertaa. Se itse asiassa kertoo, että hän on oikeasti yrittänyt valmistua. Koska kurssi vanhenee ja sen suorittaminen on pakollista valmistumiseen, niin se, että hän on käynyt sen niin monta kertaa, osoittaa, että hän on sinnikkäästi pyrkinyt maaliin, mutta jostain syystä epäonnistunut. Tämä ei ole laiskuutta, vaan sitkeyttä."

Suomi on harvoja maita missä opiskelu on maksutonta, sopii kysyä, olisiko a) käynyt noin paljon kursseja jos olisi esim. lukuvuosimaksut? Ja b) olisko käynyt tuon sama  kurssin 18 kertaa, jos se olisi maksanut h.nelle vaikka 100e, vai olisiko ehkä odottanut ja maksanut ainoastaan sitten kun se on aivan välttämätöntä?

Tuo opiskelu on varmaan ollut hänelle jonkinlainen turvapaikka, ehkä myös keino välttää töihin joutuminen, tai muunlainen vastuunottaminen itsestään?

Kaikkien ei toki tarvitse elää samalla tavalla, mutta en näe mitään sitkeyttä, -päin vastoin ajan tuhlaamisen, sen että suorittaa saman kurssin liki 20 kertaa. Sinnikyyttä on se, että saattaa oikeasti aloittamansa asian loppuun saakka. 

Opinnoista vielä sen verran, että yleensä alkupään kurssit on helpoimpia, mitä pidemmälle opinnot etenee, sitä enemmän aiheesta pitä oppia ja tietää. Hyvin usein uusi tieto myös pohjaa tai peilaa vanhaan tietoon.

Jos asiaa vertaa vaikka kielikursseihin, tavalliselle turistille riittää jos käy parit alkupään kurssit ja oppii perussanaston millä pärjää lomareissun ajan. Mutta jos haluaa olla kääntäjä, silloin pitää sukeltaa kieleen kunnolla, ymmärtää pienet nyanssit, murteita, tuntea kulttuuri syvällisemmin, mikä vaatii sinnikkyyttä ja työtä paljon enemmän mitä satunnaisten eri kielien opiskelu sieltä täältä. Voihan se kuulostaa hienolta jos on opiskellut 10 eri kieltä, vaikka ei tervehdyksiä ja kellonaikoja ymv. lukuunottamatta sitä ymmärtäisi.

Vierailija
560/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki? Opiskelu on tarkoitettu työllistymistä varten.

Kerro olevasi amis kertomatta olevasi amis.

Kerro olevasi nainen kertomatta olevasi nainen

Kerro olevasi inseli kertomatta olevasi edes mies.

Kerro olevasi spermaviemäri kertomatta olevasi edes nainen

Kerro olevasi lapsuudenkodin pettymys kertomatta olevasi angstinen teini joka on oppinut isommilta pojilta hurjan OMG!!!!! sanan jolla luulee onnistuvansa loukkaamaan naisia, kun niiiiiiin suututtaa.

Kerro käyttäväsi elämäsi vauva-palstalla miehiä vihaten kertomatta että olet pelkkä miehiä vihaava incel

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä