Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Pöhölökö
Poiminta

Tämä on pitkä teksti, tiivistelmä alla.

Lähtötilanne: Olemme korkeasti koulutettuja 29-vuotiaita ja olleet yhdessä 13v. Olemme kolmatta vuotta naimisissa. Miehellä vakituinen työpaikka ja minä olen yrittäjä.

Vauvakuume iski minuun toissa jouluna, ja se on vain pahentunut. Olen alkanut puhua, että olisiko meidänkin aika alkaa yrittää lasta. Mies hymyilee, kun tulee vauvoista puhe, että semmoinen pienihän voisi olla kiva. Katselee muiden - tuttujen ja tuntemattomien - pienokaisia hellä ilme kasvoillaan. Muutimme jopa kolmioon, että olisi lastenhuone valmiina. Lisäksi mies on esimerkiksi kieltänyt asentamasta peiliä makkarin tiettyyn kohtaan, koska ”sitten tulevaisuudessahan pinnasänky on suoraan sen edessä” :D

MUTTA kun tosissani kysyn asiasta, miehen kasvot valahtavat ja hän keksii syyn miksei vielä. Ensin syy oli muutto. Muuton jälkeen piti taas totutella uuteen asuntoon ja kaupunginosaan. Puoli vuotta muuton jälkeen mies esimerkiksi sanoi, että minulla pitäisi olla vakituinen työpaikka: meidän olisi minulle helpompaa olla vauvan kanssa, kun minulla olisi vakaat tulot. Tämä sattui, koska hän on aina kannustanut minua yrittämään, ja yritykselläni menee vihdoin hyvin. Pohdiskelin asiaa, jonka jälkeen myönsin, että tietyt asiat olisivat toki helpompia palkansaajana. Sanoin miehelle, että alkaisin etsiä töitä. Mies järkyttyi, että olenko noin vaan laittamassa pillit pussiin. Että eihän me sitten voida lasta yrittää vielä: kukaan ei palkkaisi minua, kun saavun haastatteluun "maha pystyssä". Sain kutsun työhaastattelun kuitenkin aika pian. Mies oli kauhistunut: miksi ihmeessä minä olisin yritystäni – unelmaani – alas ajamassa, kun pärjäämme niin hyvin. Mainitsin lapsen yrittämisen, jolloin hän sanoi, että kyllähän me pärjäisimme vaikka pelkällä hänen palkallaan. En mennyt haastatteluun.

Seuraavalla kerralla kun asiasta tuli puhe, mies sanoi surevansa puolestani, jos tulisin raskaaksi. Miehen mukaan olisi surullista, että en saisi edetä urallani toisin kuin hän. Vastasin, että olen aina ollut enemmän perhe- kuin urakeskeinen ihminen, eikä minulla ole koskaan ollutkaan mitään uralla etenemishaaveita. Mutta miehen mukaan saattaisin tulla katkeraksi myöhemmin.

Meinasi mennä hermot, joten olin pari kuukautta suosiolla ottamatta vauva-aihetta esiin. Sinä aikana mieheni sanoi pari kertaa, että pettäisipä ehkäisy, niin ei tarvitsisi tehdä isoja päätöksiä. Lisäksi hän on ehdottanut leikillään, että tekisin kortsuun reikiä, jotta tulisin hänen tietämättään raskaaksi. Viimeksi mainitusta jopa suutuin vähän, koska haluan että me molemmat otamme vastuun lapsen yrittämisestä, enkä vain minä.

Lopetin miehen toiveesta pillerit kesällä. Gynekologi epäili kuitenkin endometrioosia, ja ehdotti, että joko lasta yritetään vuoden sisällä tai aloitetaan taas pillerit. Mies ei halua, että aloitan pillereitä, koska ”saatetaan alkaa lasta yrittämään pian”. Kun eilen puhuimme asiasta ja sanoin, että haluan joskus lapsia, niin mieheni vastasi minulle, ettei pelkkä lapsenkaipuu ole hyvä syy yrittää lasta. Sitten hän sanoi, etten voi kaivata lasta, koska en tiedä millaista olisi, jos meillä olisi lapsi. Eli sitä mitä ei ole koskaan ollut, ei voi kaivata.

Haluaako mieheni siis lapsia vai ei? Ja tätä on turha kysyä häneltä itseltään, hän kun löytää aina syyn, miksei ainakaan vielä. Olemme olleet parhaat ystävät teineistä saakka ja meidän on aina ollut helppo tulkita toisiamme, mutta nyt olen äimänä. Keittiöpsykologit, auttakaa!

TIIVISTELMÄ: Mies haluaa joka toinen päivä lapsen ja joka toinen päivä ei. Mitä syitä tälle voi olla? Vai onko tämä vaan ihan normaalia uuden elämänvaiheen jännittämistä?

Sivut

Kommentit (166)

Vierailija

Kauhean vaikea sanoa, jos miehesi ei itsekään tiedä.

Onkohan hän tietoinen siitä miten nopeasti naisen hedelmällisyys laskee 35 ikävuoden jälkeen? Loputtomiin ei voi jahkailla.

Pöhölökö

Joo, on tietoinen. Kertoo minulle aina välillä ihmetellen työkavereistaan, jotka haluaisivat lapsia vasta myöhemmin, vaikka heidän naisystävänsä lähentelevät tuota maagista 35 vuoden ikää.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Lopetin lukemisen tähän kohtaan MUTTA kun tosissani kysyn asiasta, miehen kasvot valahtavat ja hän keksii syyn miksei vielä. Tuo MUTTA kumoaa kaiken aiemmin sanotun. En tekisi lasta tuohon tilanteeseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukemisen tähän kohtaan MUTTA kun tosissani kysyn asiasta, miehen kasvot valahtavat ja hän keksii syyn miksei vielä. Tuo MUTTA kumoaa kaiken aiemmin sanotun. En tekisi lasta tuohon tilanteeseen.

Ihan selvä mut ku on sitä ja tätä mies.

Vierailija

Vaikuttaisi vähän siltä, ettei halua lasta ollenkaan, tai sitten vain on ihan pihalla omista haluamisistaan. Suosittelisin asettamaan jonkin aikarajan, jonka sisällä miehen täytyy tehdä päätös haluaako lapsen kanssasi vai ei, ja millä aikataululla. Jos mies ei kykene tekemään päätöstä, voit olettaa ettei mies halua kanssasi lapsia ja tehdä päätöksen suhteen lopettamisesta (ymmärsin, että lapsiasia on sinulle tärkeä).

Pöhölökö

No en minäkään todellakaan tekisi! :D Kysymys ei ollutkaan siitä, vaan halusin tulkintoja, miksi miehen mieli tuntuu muuttuvan päivittäin. Ja kenties myös vertaistukea, jos jollakulla on sitä antaa.

- ap

Vierailija

Pöhölökö kirjoitti:
No en minäkään todellakaan tekisi! :D Kysymys ei ollutkaan siitä, vaan halusin tulkintoja, miksi miehen mieli tuntuu muuttuvan päivittäin. Ja kenties myös vertaistukea, jos jollakulla on sitä antaa.

- ap

Hih hih

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaisi vähän siltä, ettei halua lasta ollenkaan, tai sitten vain on ihan pihalla omista haluamisistaan. Suosittelisin asettamaan jonkin aikarajan, jonka sisällä miehen täytyy tehdä päätös haluaako lapsen kanssasi vai ei, ja millä aikataululla. Jos mies ei kykene tekemään päätöstä, voit olettaa ettei mies halua kanssasi lapsia ja tehdä päätöksen suhteen lopettamisesta (ymmärsin, että lapsiasia on sinulle tärkeä).

Ei ei ei mitään takarajoja. Sillä mitä jos mies päättää, että lapsi tehdään vain siksi ettei menetä aloittajaa?

Pöhölökö

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ihan selvä mut ku on sitä ja tätä mies.

Siinä olet oikeassa. Mieheni on kaikissa päätöksissä superhidas. Uutta sohvaakin ollaan mietitty jo puoli vuotta, kun aina on joku jalka väärän värinen. Tulee vaan mieleen, että kun tämä on niin iso juttu, että saakohan hän ajatusprosessia koskaan valmiiksi.

-ap

Vierailija

Nyt taitaa olla aika täräyttää miehelle, jos sinä siis todella haluat lapsia, että lasta aletaan yrittämään nyt heti tai mies saa lähteä kalppimaan ja etsit sellaisen miehen, joka niitä lapsia haluaa. Muuten tuo jahkailu voi jatkua vaikka loputtomiin ja sinulle onkin lopulta liian myöhäistä saada lapsia. Etenkin, jos kärsit endometrioosista, niin ainakaan itse en jäisi kovin pitkään ihmettelemään, että tekisikö vai eikö niitä lapsia.

Vierailija

Todella lapsellinen mies. Endon vuoksi sun hedelmällinen ikä jää lyhyeksi. Tai vaikka olisitkin hedelmällinen ei raskaudesta synny välttämättä vauvaa. Oikeasti miehesi on todella itsekäs ja typerä, ei ymmärrä eikä välitä mitä sinä elämältä toivot. Ei hänestä ole hyväksi isäksi ja kumppaniksi vaikka onkin toisaalta kiva ja lapsi olisi hänestä kiva. Jos 30-vuotias mies ei ole kasvanut tuota vastuullisemmaksi niin ei hän lapsen myötä kasva. Olen pahoillani ap, mutta tuhlaat nyt kallista aikaa tampion kanssa. Jos haluat lapsen ja lapsellesi paremman isän niin sinun on erottava. Menee kuitenkin aikansa, että pääset yli erosta ja löydät uuden miehen. Jos haluat lapsen ja sinulle kelpaa vähäjärkisempi mies niin jatkakaa jahkailua ja stressaamista, olet osoittautunut jo hyvin joustavaksi. Jos et halua lasta niin sitten tilanteesi on oikein hyvä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei ei ei mitään takarajoja. Sillä mitä jos mies päättää, että lapsi tehdään vain siksi ettei menetä aloittajaa?

Mitä sitten suosittelisit tekemään? Aloittaja haluaa lapsia, eikä hänen kannata miehen takia luopua haaveestaan. Hänellä on vielä hyvin aikaa yrittää lasta, mutta aikaa ei ole loputtomasti roikkua löysässä hirressä tämän suhteen.

Vierailija

Pöhölökö kirjoitti:

- ap

Mieli muuttuu, koska mies haluaa pitää sinut. Lopullinen päätös ettei halua lasta johtaisi eroon. Roikottaa sinua löysässä hirressä siihen asti, että sinä sanot sen lopullisen sanan, että se lapsi tehdään NYT tai erotaan.

Vierailija

Enpä tiedä, jotenkin tuntuu manipuloinnilta, josta hän saa jotain tyydytystä teidän suhteessa.  Hän on nyt ehkä löytänyt sinusta vivun mistä vääntää ja sinä olet valmis hyppäämään miten hän vaan tahtoo. Tämä viba tuli tuosta kun jos pidät taukoa vauvauteluista hän rupeaa vihjailemaan asiasta. Hän kaipaa sitä vallantunnetta, joka tulee kun anot häntä.

Tuo kortsun rei'itys ehdotus oli myös tosi outo. Hän ehkä voisi ottaa lapsen, jos ei joudu siitä vastuuseen? Luulenpa että jos lupaat hänelle yksin hoitaa kaikki lapseen liittyvät kulut ja vaivat, hän voisi jopa suostua. Mutta hän tulisi aina vetoamaan siihen, että sinähän sen lapsen halusit, hoida se nyt vaan myös itse.

Vierailija

Mies ei uskalla tehdä isoa päätöstä ja ottaa vastuuta. Joten lakkaa kyselemästä ja jätätte vaan ehkäisyn pois, luonto hoitaa loput.

Esitä asia miehelle näin. Että ei teidän tarvitse nyt yrittämällä yrittää, loppujen lopuksi sen on vai. Muutama päivä kuukaudessa kun raskaaksi tulee. Vetoa vaikka siihen. Ja että luonto kyllä hoitaa sen mitä tarkoitettu on. Harrastat vaan ahkerasti seksiä miehesi kanssa ja itsehän tiedät milloin sun ovulaatio on niin voit sillon hanakammin yrittää.

Minusta mies selvästi haluaa lapsia mutta ei halua tehdä isoa päätöstä koska se pelottaa. Ja tämmöiselle ihmiselle (joka itsekin olen) kenelle isojen päätösten tekeminen on vaikeaa, voit joutua odottamaan pitkään.

Kaikki miehen toiminta kuulostaa siltä että haluaa ja ne kasvot valahtaa siksi koska sen asian suoraan kysyminen läväyttää kaiken vastuun kerralla naamalle. Kyllä mies valmis on.

Siitä on turha enää aloittaa keskustelua miksi ei nyt tai miksi nyt.. jätätte vaan ehkäisyn pois. Siitä tulee sitten kiva yhteinen aika ilman sen kummempia yrittämisen makuja.

Lykkyä teille! ❤️

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten suosittelisit tekemään? Aloittaja haluaa lapsia, eikä hänen kannata miehen takia luopua haaveestaan. Hänellä on vielä hyvin aikaa yrittää lasta, mutta aikaa ei ole loputtomasti roikkua löysässä hirressä tämän suhteen.

Eiköhän tuossa ole jo riittävän pitkään soudettu ja huovattu. Ap aika kertoa suoraan tässä ja nyt mitä hän haluaa.

Pöhölökö

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että on todella pihalla. Niin kuin edellä kommentoin, uutta sohvaakin ollaan harkittu jo puoli vuotta, koska miehen pitää olla varma, että päätös on oikea.

Aikaraja on ainakin toistaiseksi on gynekologin neuvo: eli pillerit käyttöön viimeistään maaliskuussa, jos päätetään lasta yrittää vasta myöhemmin. Suhde on sen verran tärkeä, etten kyllä jättämisellä aio uhata. Ainoastaan pillereiden aloittamisella.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mies ei uskalla tehdä isoa päätöstä ja ottaa vastuuta. Joten lakkaa kyselemästä ja jätätte vaan ehkäisyn pois, luonto hoitaa loput.

Esitä asia miehelle näin. Että ei teidän tarvitse nyt yrittämällä yrittää, loppujen lopuksi sen on vai. Muutama päivä kuukaudessa kun raskaaksi tulee. Vetoa vaikka siihen. Ja että luonto kyllä hoitaa sen mitä tarkoitettu on. Harrastat vaan ahkerasti seksiä miehesi kanssa ja itsehän tiedät milloin sun ovulaatio on niin voit sillon hanakammin yrittää.

Minusta mies selvästi haluaa lapsia mutta ei halua tehdä isoa päätöstä koska se pelottaa. Ja tämmöiselle ihmiselle (joka itsekin olen) kenelle isojen päätösten tekeminen on vaikeaa, voit joutua odottamaan pitkään.

Kaikki miehen toiminta kuulostaa siltä että haluaa ja ne kasvot valahtaa siksi koska sen asian suoraan kysyminen läväyttää kaiken vastuun kerralla naamalle. Kyllä mies valmis on.

Siitä on turha enää aloittaa keskustelua miksi ei nyt tai miksi nyt.. jätätte vaan ehkäisyn pois. Siitä tulee sitten kiva yhteinen aika ilman sen kummempia yrittämisen makuja.

Lykkyä teille! ❤️

Nämä asiat on aina tämän tyyppisiä riskejä, joten tässä on viisaista sanoja.

MUTTA äitys sen verran erikoisominaisuus, että nainen joutuu tekemään toisenlaisia valintoja elämässään kuin miehet niin kannattaa turvata se oma selusta ja miettiä miten pärjää henkisesti ja taloudellisesti lapsen kanssa yksin.

Vierailija

Pöhölökö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Uskon, että on todella pihalla. Niin kuin edellä kommentoin, uutta sohvaakin ollaan harkittu jo puoli vuotta, koska miehen pitää olla varma, että päätös on oikea.

Aikaraja on ainakin toistaiseksi on gynekologin neuvo: eli pillerit käyttöön viimeistään maaliskuussa, jos päätetään lasta yrittää vasta myöhemmin. Suhde on sen verran tärkeä, etten kyllä jättämisellä aio uhata. Ainoastaan pillereiden aloittamisella.

-ap

Ja tuollaisen miehen kanssa haluat perustaa perheen :D

Onnea ja menestystä!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat