Yle: Ikuinen opiskelija
Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.
Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.
###
Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.
Kommentit (631)
Vierailija kirjoitti:
Arvio opintotuen määrästä
Opintotuen määrä on arvio. Laskemme tarkan määrän, kun toimitat Kelaan hakemuksen. Laskuri käyttää 01.08.2025 alkaen voimassa olevia opintotuen laskentaperusteita.
1 425,38 e/kk
-- juu eihän tuosta riitä millään 90€/kk syömiseen :D
Tää nyt on täyttä paskaa. Ei edes lainan kanssa saa noin paljoa kokoon.
Vierailija kirjoitti:
50 vuotta Kortepohjan opiskelija-asunnossa. Ihan hirveä ajatus ! Itse kestin vain pari vuotta.
Henkilökohtaisesti toivon, että hän olisi ollut oikeasti onnellinen. Koska muuten kyseessä on inhimillinen tragedia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuen määrä on arvio. Laskemme tarkan määrän, kun toimitat Kelaan hakemuksen. Laskuri käyttää 01.08.2025 alkaen voimassa olevia opintotuen laskentaperusteita.
1 425,38 e/kk
-- juu eihän tuosta riitä millään 90€/kk syömiseen :DMistä noin suuren opintotuen saat? Eivätkä opintotukikuukaudet jatku loputtomiin.
Kelasta. Opintotuki koostuu opintorahasta, opintolainan valtiontakauksesta ja asumislisästä.
Älyllisesti epärehellistä alkaa väittää, että LAINA olisi tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Elinikäistä oppimista.
Hänellä on valtavan laajasti ja monipuolisesti tietoa.
Mutta mihin on sitä käyttänyt, jos vain opiskelee eikä ryhtynyt esim opettajaksi, tutkijaksi jne? Lajitellut postikortteja ja mitä täällä sanottiin? Mitä hyötyä on tiedosta jota ei käytä mihinkään, tai kielistä joita ei käytä?
Minusta oppimisella ja sivistyksellä on itseisarvonsa. Toki opiskelu varmaan edistää aivoterveyttäkin. Ongelma tässä vaan on kenen se pitää kustantaa. Opiskelen itse kieliä, joita en vältt
Minäkin opiskelen harrastuksenani kieliä. Onko se siis väärin, jos en aio kielitaidollani joskus tehdä jotain? Enpä tiennytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkö se naisten korkeampi koulutustaso nyt sit on?
Loistava esimerkki siitä ettei naisista ole hyötyä yhteiskunnalle, ja toisaalta, ei niitä jää kukaan kaipaamaan
Sun kommentti kuulostaa enemmän oman turhautumisen purkamiselta kuin asialliselta keskustelulta. Koulutustaso tai sukupuoli eivät määritä kenenkään arvoa, eikä kenenkään elämä pyöri sen ympärillä, saako joku parisuhdetta tai ei.
Jos oma elämä tuntuu hankalalta, kannattaa ehkä katsoa peiliin sen sijaan, että haukkuu toisia ihmisiä ilman mitään faktoihin perustuvaa pohjaa.
Tuosta, tai kenestäkään muustakaan naisesta ei koulutuksestaan huolimatta ole ollut mitään hyötyä yhteiskunnalle.
Oliko se peili liian kaukana vai onko kaikki jo peitett
Eiköhän tuo inseli ole peilinsä jo peittänyt ajat sitten. Ei sitä naamaa kestä
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi saan alapeukkuja, kun ehdotin että miksi ei ole ryhtynyt opettajaksi tai tutkijaksi tms? Asiantuntijatyötä tms? Mitä vikaa näissä on? Näissä olisi voinut hyödyntää sitä oppimaansa, saada hyvää palkkaa ja lomia, eikä vain hamstrata lisää tietoa ilman että käyttää sitä tietoa mihinkään.
Aika on rahaa, ja toki jokaisen oma asia miten kummatkin käyttää. Mutta en tajua miksi tavallisten ihmisten uudelleenkouluttautumista eri ammattiin vaikeutetaan, mutta sitten tälläisestä tehdään ihannoiva juttu että opiskellaan vuosikymmeniä.
Eiköhän hänellä ole syynsä ja niitä ei vauvalla tiedetä. Kysy häneltä itse.
Ja tavallinenkin ihminen voi kouluttautua niinkuin jutun nainen, eli omilla rahoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeillaan Kantin kategorista imperatiivia: "toimi niin, että toiminnastasi voitaisiin tehdä yleinen sääntö".
Voisiko Hammarin toimintatavasta tehdä yleisen säännön?
Että ihmiset opiskelisivat koko elämänsä huvikseen menemättä töihin?
Mikä haitta on siitä, että yksi ihminen on opiskellut? Työttömiä nyt on kuitenkin satojatuhansia eikä niitä töitä vaan millään riitä kaikille. Haluisitko että jutun nainenkin olisi elänyt työttömyystuilla?
töitä on riittävästi pitkässä juoksussa. Nyt ongelma on, että porukkaa on liikaa julkisella sektorilla tuottamattomissa hommissa ja tämä pitää tasapainottaa, koska nykyiselle julkiselle sektorille ei ole ollut enää pitkään aikaan maksupohjaa. Yksityinen sektori alkaa vetää.
Tässäkö ovat vaihtoehtosi koko elämän ajaksi yli 70-vuotiaalle, työttömyys tai ikiopiskelija? Aika epätoivoista, jos elämän pitäisi perustua noihin vaihtoehtoihin
Haitat on kerrottu tuhanteen kertaan, mutta et niitä suostu lukemaan ja siirtelet tolppia koko ajan. Hän on vienyt opiskeluresursseja valmistumatta. Tarkoittaa mm., ettei hänen laitoksensa ole saanut rahoitusta valmistumisesta, mutta hänelle on järjestetty opetus. Ei voi antaa tällaisia erioikeuksia kenellekään, koska se on kestämätöntä
Jos et selvää suomea ymmärrä, niin sitten asialle ei voi mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montakohan opintopistettä on tullut pelkästään siitä 18 kertaa käydystä suomen kielen kurssista
Ei normaali käy samaa kurssia 18 kertaa.
Tyhmää se on käydä, jos ei aio valmistua. Mutta jos aikoo, se on pakollista. Vaikka sun äo olisi 200.
Minäkin opiskelen harrastuksenani kieliä. Onko se siis väärin, jos en aio kielitaidollani joskus tehdä jotain? Enpä tiennytkään.
##
kuka harrastuksesi maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi saan alapeukkuja, kun ehdotin että miksi ei ole ryhtynyt opettajaksi tai tutkijaksi tms? Asiantuntijatyötä tms? Mitä vikaa näissä on? Näissä olisi voinut hyödyntää sitä oppimaansa, saada hyvää palkkaa ja lomia, eikä vain hamstrata lisää tietoa ilman että käyttää sitä tietoa mihinkään.
Aika on rahaa, ja toki jokaisen oma asia miten kummatkin käyttää. Mutta en tajua miksi tavallisten ihmisten uudelleenkouluttautumista eri ammattiin vaikeutetaan, mutta sitten tälläisestä tehdään ihannoiva juttu että opiskellaan vuosikymmeniä.
Eiköhän hänellä ole syynsä ja niitä ei vauvalla tiedetä. Kysy häneltä itse.
Ja tavallinenkin ihminen voi kouluttautua niinkuin jutun nainen, eli omilla rahoillaan.
Yliopistossa yhteiskunnan piikkiin opiskelu ei ole omilla rahoilla opiskelua.
Lukukausimaksut kehiin ja opistopisteistä hintaa... sitten opiskellaan omalla rahalla
Tunnen yhden tuplamaisterin, toisen tutkinnon hän suoritti työn ohella, koska jotkut tutkinnothan alkavat olla tarpeettomia, koska automaatio ja digi valtaa aloja koko ajan varsinkin tekniseltä puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin.
Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille.
Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.
Sehän on osittain työelämässä, ollut. Ei se työnteko valmistumista kysy.
Ainoa, mitä hän tuhlaa, liittyy varmaan verovapaaseen halvempaan asuntoon.
Minulle tulee tuosta jutusta surullinen olo :( opiskelussa ja monessa muussakin asiassa on parasta kun hoitaa homman kotiin!
Välillä voi olla rankkaa, ärsyttää, väsyttää, miettii mikä järki tässä on... Mutta se hyvä tunne ja fiilis kun lopulta saa homman tehtyä loppuun! :)
Olisi kamalaa jos olisi, no minä sanoin tuhlannut, vuosia ja vuosikymmeniä, ilman että saa homman pakettiin. Ainahan opintoja ja muitakin asioita voi jatkaa ja laajentaa, mutta että saavuttaisi edes jonkun pisteen.
Kaverin muija opiskeli 15v ja kun lopulta valmistui, niin hänellä oli 3 tutkintoa. Sen jälkeen on ollut töissä 24v. Itse opiskelin 4v ja olen ollut töissä 37v.
Periaatteessa voi nykyäänkin tehdä noin hankkimalla aina uusia opiskelupaikkoja, kun edellisen opiskeluoikeus päättyy. Nykyään, jos on hyvä ylioppilastodistus, niin saa opiskelupaikkoja saa ilman että käy edes pääsykokeissa. Yksi tuttukin hommasi väitöskirjan teon ajaksi maisteripaikan, että saa käyttää opiskelijaetuja ja yths:ää. Itse maisteriopintoja se ei suorittanut ollenkaan. Mutta siinä 7 vuodessa kun opiskeluoikeus oli, niin teki väitöskirjan edelliselle alalle, ja sai sen 7 vuotta käyttää opiskelijaetuja. Olisi mielenkiintoista jos tehtäisiin juttu myös niistä, jotka hakee aina uusia opintooikeuksia ja elää sillä tavoin ikuista opiskelijaelämää. Niitäkin on varmasti paljon.
Itelläkin venyi opinnot yli kymmenen vuoteen. Gradu jäi roikkumaan. Enpä tiennyt että kulutin resursseja sen 6 vuoden aikanakin, jolloin en edes astunut jalallani koko yliopistoon enkä ottanut yhteyttä graduohjajaankaan. Yksikseni joskus pari kertaa vuodessa gradua pyörittelin omalla koneella.
Ihme että ei ole ottanut itselle miestä, joka olisi elättänyt. Niin kai oma äiti teki. On Kaijan ikäinen. Otti miehen ja mies maksoi omakotitalon ja elämisen. Nykyään äitikin on kansaneläkkeellä. Ei ole juuri töitä tehnyt eikä ammattikoulua enempää opiskellut.
Tällaiset ketjun on aina täynnä näitä, jotka kuvittelee maksavansa kaikkien tuet ja opiskelut verorahoillaan. Todellisuudessa varmasti tienaavat alle 3 tonnia kuussa eivätkä maksa veroja edes sen vertaa, että niillä saisi omat lapsuuden ja nuoruudet tuet kustannettua.
Vierailija kirjoitti:
Ihme että ei ole ottanut itselle miestä, joka olisi elättänyt. Niin kai oma äiti teki. On Kaijan ikäinen. Otti miehen ja mies maksoi omakotitalon ja elämisen. Nykyään äitikin on kansaneläkkeellä. Ei ole juuri töitä tehnyt eikä ammattikoulua enempää opiskellut.
Jotkut arvostavat omaa rauhaansa eivätkä halua ketään kotiinsa pyörimään.
Mikä haitta on siitä, että yksi ihminen on opiskellut? Työttömiä nyt on kuitenkin satojatuhansia eikä niitä töitä vaan millään riitä kaikille. Haluisitko että jutun nainenkin olisi elänyt työttömyystuilla?