Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
Kaikesta voi olla kateellinen jopa parvekkeesta. Muualla maailmassa luksusta jos on oma allas joka aika yleistä jopa, tai oma kuivuri, oma puutarha hedelmäpuilla, sähköauto lataus paikka, venepaikka yms. Täällä jotkut kateellisia köyhille vain parvekkeista. Tähän on tultu Suomessa! Homeinen parveke riittää kateuden kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Lopettaka tämä trollaus. Suomessa ei ole nälänhätää, koska jokainen tarvitseva taatuasti saa leipää suuhunsa ja tukirahaa leivän ostoa varten. Yhteiskunta ei voi eikä pysty takaamaan tuetuille terveille keskiluokkaistason mukavaa elämää, vaan perustason, ruoan ja katon pään päälle. Tukiraha riittää perustasoon. Muu on hankittava itse.
Ei ole trollausta! Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että Suomi ei ole hyvinvointivaltio enää. Täällä on yhä enemmän ihmisiä, jotka tippuvat kaikkien tukiverkkkojen ulkopuolelle. Ja tuet eivät ole nousseet samaa vauhtia hintojen kanssa.
Puhuminen keskiluokkaisesta elämästä on kyllä täysin ala-arvoista ja silkkaa v*ttuilua. 7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan tuet yhä liian suuret. Mikään työ ei näitä noin 250 000 passiivista kiinnosta. Kotona löhöily, juopottelu, pimeät keikat, harrastukset, ulkomailla talvehtiminen yms. pitävät heidät pois aktiivisesta työnhausta. Noin 50 000-70 000 hakee tosissaan töitä.
Onko sinulla lähdettä antaa tälle tiedolle? Vai mutuiletko?
Kun lukee paljon ja muistaa. Tuo 250 000 lienee tänäpäivänä liian pieni. Luku ehkä lähempänä 350 000. On myös edellä mainittujen LISÄKSI kotirouvia, rikkaita, rikollisia, narkkareita yms. jotka nostavat tukia, mutta ei todellakaan tarkoitusta työllistyä.
Ei sillä ole väliä. Olen itse omin pikku kätösin kirjoittanut 2000 työhakemusta ja tuloksena on ollut 1 määräaikainen työpaikka. Ot
No tämä, sama täällä. Ja sitten te- toimisto sanoi oletko edes hakenut. Aivan kuin haku olisi vaikeaa. Ja aivan kuin kaikki haluaisi olla ilman palkkaa. No virkailija jäi sitten itse työttömäksi, hekin taitaa saada olla vain määräajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta voi olla kateellinen jopa parvekkeesta. Muualla maailmassa luksusta jos on oma allas joka aika yleistä jopa, tai oma kuivuri, oma puutarha hedelmäpuilla, sähköauto lataus paikka, venepaikka yms. Täällä jotkut kateellisia köyhille vain parvekkeista. Tähän on tultu Suomessa! Homeinen parveke riittää kateuden kohteeksi.
Ymmärrättekö te köyhät miten paljon me työssäkäyvät joudumme tekemään niiden parvekkeiden eteen? Minulla akateemisena sosiaalityöntekijänä ei esimerkiksi ole varaa ostaa sellaista uudenkarheaa asuntoa, jossa on noita valtavia koko asunnon levyisiä parvekkeita. Mulla on 70 -luvulla rakennetun talon osake, jossa on pieni parveke, ei mahdu edes kunnollista parvekekalustoa sinne. Te asutte niissä uusissa taloissa ja me työssäkäyvät maksamme sen teille. Meidän lapset jakavat huoneet sisaustensa kanssa ja moni vanhempi nukkuu olohuoneessa. Teillä on yleensä aina yksi lapsi per huone ja vanhemmilla erillinen makuuhuone. Meillä ei ole netflixiä, maxia ja viaplaytä. Eikä tilata rahapäivänä woltista. Keitellään kotona kaalisoppaa ja makaroonilaatikkoa, joista otetaan eväät seuraavana päivänä töihin mukaan. Eikä meillä ole rahaa panna tatskoihin, kestokynsiin, hiuslisäkkeisiin, kestokulmarajauksiin jne.
Näkkiintyneet voivat tukeutua naapuriapuun ja hyviin ihmisiin joita tälläkin palstalla on valmiina auttamaan pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö te köyhät miten paljon me työssäkäyvät joudumme tekemään niiden parvekkeiden eteen? Minulla akateemisena sosiaalityöntekijänä ei esimerkiksi ole varaa ostaa sellaista uudenkarheaa asuntoa, jossa on noita valtavia koko asunnon levyisiä parvekkeita. Mulla on 70 -luvulla rakennetun talon osake, jossa on pieni parveke, ei mahdu edes kunnollista parvekekalustoa sinne. Te asutte niissä uusissa taloissa ja me työssäkäyvät maksamme sen teille. Meidän lapset jakavat huoneet sisaustensa kanssa ja moni vanhempi nukkuu olohuonees
Ymmärrätkö sinä korkeakoulutettu sossutantta, että asunnon VUOKRAAMINEN on ERI asia, kuin asunnon OSTAMINEN? Myy osakkeesi ja mene vuokralle.
Terveisin työssä käyvä korkeakoulutettu, vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Tuskin yksikään näistä haluaisi vaihtaa vuokra-asuntoon, joka on edullinen isolla parvekkeella, valoisa hyvällä sijainnilla jne., mutta homevaurio.
Ymmärrätkö sinä korkeakoulutettu sossutantta, että asunnon VUOKRAAMINEN on ERI asia, kuin asunnon OSTAMINEN? Myy osakkeesi ja mene vuokralle.
Terveisin työssä käyvä korkeakoulutettu, vuokralla.
Millä tavalla se on erilaista sille tuilla eläjälle? Hänhän asuu ilmaisesti kuitenkin. Ajatteletko, että ilmaisestakin asumisesta pitäisi kertyä omaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö te köyhät miten paljon me työssäkäyvät joudumme tekemään niiden parvekkeiden eteen? Minulla akateemisena sosiaalityöntekijänä ei esimerkiksi ole varaa ostaa sellaista uudenkarheaa asuntoa, jossa on noita valtavia koko asunnon levyisiä parvekkeita. Mulla on 70 -luvulla rakennetun talon osake, jossa on pieni parveke, ei mahdu edes kunnollista parvekekalustoa sinne. Te asutte niissä uusissa taloissa ja me työssäkäyvät maksamme sen teille. Meidän lapset jakavat huoneet sisaustensa kanssa ja moni vanhempi nukkuu olohuonees
Ei ole järkeä maksaa sekä asuntolainaa, että vastiketta.
Voi voi kun meillä työssäkäyvillä ei yleensä ole varaa ostaa asuntoja käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..
Lintsi ei ole mikään jokaisen oikeus. Ja jos ei ole varaa ruokkia lasta lomilla, on lapset paras antaa huostaan.
Leikataan tuet ja sitten ryöstetään lapset huostaanottobisnekseen? Kätevää, ettenkö sanoisi.
Vierailija kirjoitti: Millä tavalla se on erilaista sille tuilla eläjälle? Hänhän asuu ilmaisesti kuitenkin. Ajatteletko, että ilmaisestakin asumisesta pitäisi kertyä omaisuutta?
Asunnon ostaminen on kalliimpi vaihtoehto sinulle asumiseen. Mediassa oli pari vuotta tiuhaan juttuja, joissa palkansaajat kertoivat ahdingostaan. 5000 euroa ei riittänyt heille elämiseen jne. Kaikilla heillä oli järjettömän suuret asuntolainat. Pikkasen voi miettiä palkansaajanakin kannattaako ottaa sellainen asuntolaina, etteivät rahat riitä ruokaan jne. Minulla oli sama kämppä toimeentulotuella kuin nyt työssäkäyvänä + maksan työpaikkakunnalla toista asuntoa saamatta verovähennystä. Molemmissa asunnoissa on iso piha. Miten se onnistuu alle parin tonnin palkalla ilman tukia, mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi kun meillä työssäkäyvillä ei yleensä ole varaa ostaa asuntoja käteisellä.
Ole sitten vuokralla. Sehän tässä se pointti on. Maksatte pankkiin 500 ja vastiketta 500. Vuokralla maksat vain yhteen paikkaan 500. Ei asunnon ostaminen ole työssäkäyvälle mikään pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitenkäs sosiaalityöntekijä osaa asiakkaitaan neuvoa että elämä kurjilla paranee? Vai kuunteletko vain kauhutarinoita ja kerrot kavereille niistä (toivottavasti nimettömänä)? Mitä konkreettisesti teet asioiden eteen?
Minuakin kiinnostaa tämä. Aina sanotaan, ettei pelkkä raha riitä, vaan sosiaalityön pitää olla paljon muutakin. Mitä muuta? Älkääkä sanoko kuntouttava työtoiminta (=hyödytöntä nöyryytystä) tai alan kirkua! Jos ihmisellä on elämänhallinta kunnossa ja vain työpaikka puuttuu, miten voitte auttaa häntä? Tai asiakas on sairas ja tarvitsisi esim. leikkauksen kuntoutuakseen, mutta ei saa ja on siksi työkyvyttömänä työttömänä. Miten häntä auttaisitte?
Masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeellä olevat pitäisi ohjata terapiaan. Masennus on hoidettavissa, omakohtaista kokemusta on.
Silti näillä köyhillä on kolme lasta, neljä lemmikkiä ja rööki huulessa. Go figure.
Taas joku kouluttamaton kommentoija.
Tilastojen mukaan suuri osa perustoimeentulotuen saajista on 20-24 -vuotiaita yksinasuvia miehiä. Lähde: Kela.
En ihmettele. En ymmärrä miksi poikani ei saa töitä. Hän on koulutettu, hyvät paperit, huono ala, kyvykäs mutta hiljainen. Olen kasvattanut hänet liian kiltiksi. Ei töitä. Vaikka kuinka hakee.
Monilla nuorilla on sama. Voi olla tutkinto mutta kun ei ole työkokemusta ei saa töitä. Kilpailu on kovaa. Hakijoita voi olla satoja samaan t
Opiskelujen ohessa kannattaa olla töissä ja samaten kesällä. Sitä kautta kertyy kokemusta ja valmistumisen jälkeiset työpaikat löytyvät ellet ole kouluttautunut alalle, jossa ei ole kysyntää/työvoimapulaa.
Kannattaisi olla joo, mutta ei niitäkään töitä kaikille riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nyt tiukkaa. Vuosi sitten olin vielä töissä, hyväpalkkaisessakin. Toki Visalla ja masterilla oli n 4000 euroa höylättynä, kun maksoin sillä matkat, tankkaukset ja ruokakauppakäynnit. Kesä meni lomarahoja poltellessa enkä oikeastaan tyhmyyksissäni ajatellut, että rahaa ei tule, kulutin kuin töissä käydessäni. Syksyllä iski sitten stressi, Tilillä ei ollutkaan Audin osamaksun lyhennykseen eikä yhtiövastikkeeseen rahaa. Otin hätäpäissäni viisi tuhatta "kulutusluottoa" Nordeasta ja hoidin itseni taas kuiville. Tuumin että kai tässä jotain töitä pitää hakea, mutta ajatuksen asteelle jäi
Marraskuun lopulla nimittäin sain sydärin. Ihan viikko teholla ja viikko osastolla. Sitten tahdistimen jälkeen kotiin ja sairaslomalle. Kela maksoi sairaspäivärahaa. Nyt talouden ahdinko hyökkäsi todella silmille. Minulla ei ole kuin reilu kaksi tonnia sairaspäivärahaa. Elin joulun ja tammiku
Työkkäri koittaa saa sairaita työttömiä sairauspäivärahalle mutta Kela hylkää ne systemaattisesti lääkärinlausunnoista huolimatta edes näkemättä ihmistä ja kaikki luokitellaan työkykyisiksi jos vaan henki vielä jotenkin pihisee. Kaikkien sairaiden vaan pitää roikkua työttömyyskortistossa vaikkei kukaan enää työllistä eikä muutakaan minimi turvaa hengissäpitimeen ole.
Silloin, kun ihminen on "työkykyinen" ei tosiaan tarvitse maksaa sairauspäivärahaa, eikä kuntoutusta, eläkkeestä puhumattakaan. Ja näitä Kelan mielestä työkykyisiä työkyvyttömiä ihmisiä on jo paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitekyky on kadonnut ja itketään että auta valtio
terveet aikuiset
Tunnetaan nimellä demarointi. Demarisyövän akuutein muoto. Demariushan on tunnetusti terminaalinen mielensairaus.
Väärin, persuus on sitä. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Hapankorppu: n 2 ekee
Herne -maissi Paprika pussi n 75s
Marie keksipaketti 99 s
Halvimmat tortillalevyt 1 e paketti
Spagetti: n 1 e
Kananmunat 12 kpl n 2 euroa
Näistä syö kaksi annosta.
on aika todeta että suomessa on demonista pahuutta. ilkeys ja kateus köyhää nälkää näkevää kohtaan on demonista pahuutta.