Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitenkäs sosiaalityöntekijä osaa asiakkaitaan neuvoa että elämä kurjilla paranee? Vai kuunteletko vain kauhutarinoita ja kerrot kavereille niistä (toivottavasti nimettömänä)? Mitä konkreettisesti teet asioiden eteen?
Minuakin kiinnostaa tämä. Aina sanotaan, ettei pelkkä raha riitä, vaan sosiaalityön pitää olla paljon muutakin. Mitä muuta? Älkääkä sanoko kuntouttava työtoiminta (=hyödytöntä nöyryytystä) tai alan kirkua! Jos ihmisellä on elämänhallinta kunnossa ja vain työpaikka puuttuu, miten voitte auttaa häntä? Tai asiakas on sairas ja tarvitsisi esim. leikkauksen kuntoutuakseen, mutta ei saa ja on siksi työkyvyttömänä työttömänä. Miten häntä auttaisitte?
Masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeellä olevat pitäisi ohjata terapiaan. Masennus on hoidettavissa, omakohtaist
Se on psykiatrin hommaa. Hänhän ne kelalausunnot kirjoittaa.
Olen Kelan virkailija ja vakaasti sitä mieltä että hylky on hyvästä ja työ vapauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitekyky on kadonnut ja itketään että auta valtio
terveet aikuiset
Aika moni köyhä on ensin sairastunut ja sitten köyhtynyt. Ei auta aloitekyky, kun ei terveys riitä työhön tai opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Tuollako maksat vuokran, sähkön, veden ja puhelinliittymän, joka on pakko olla, jos aikoo ylipäätään mitään tehdä. Ei oikein jää rahaa ruokaan enää noiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston trolli olet. Suomessa ei kukaan näe nälkää. Täällä valtio maksaa yltäkylläisen ylläpidon jokaiselle rajojen sisällä.
Taidat elää jossain omissa kuvitelmissasi. Mitään yltäkylläistä ylläpitoa ei ole ollut kellään sosiaalituilla elävällä.
Naisilla helppoa kun aina saa miehen niin voi jakaa kuluja
Vierailija kirjoitti:
on aika todeta että suomessa on demonista pahuutta. ilkeys ja kateus köyhää nälkää näkevää kohtaan on demonista pahuutta.
Kristillisiltä tämä onnistuu kuin vanhalta tekijältä. Luulevat uskovansa Jumalaan, eivät noudata yhtäkään käskyä ja tekevät pahaa etenkin köyhille. Demonista on.
Vierailija kirjoitti:
Ei aloitekykyä, ei näkemystä, ei minkäänlaista elämänhallintaa. Ei koulutusta, ei kykyä oppia, ei lukutaitoa, ei motivaatiota, ei itsekuria eikä tulevaisuutta.
Juuri ne syyt jotka näkyvät joka päivä ja yhä enemmän.
Purralla, Orpolla ja Essayahilla on tähän ratkaisu jota ovat toteuttamassa juuri nyt. On köyhän ja vähäisaisen oma etu että autetaan kannustinloukuista pois, avarretaan näkymiä ja mahdollisuuksia.
Tarttukaa siihen.
Autetaan? Siis miten? Jos kerran ei ole mitään noista mainituista, niin miten ihmeessä henkilö pääsisi palkkatyöhön, kun eivät koulutetutkaan pääse? Ei tukien pois ottaminen ole mitään auttamista.
Vierailija kirjoitti:
Olen Kelan virkailija ja vakaasti sitä mieltä että hylky on hyvästä ja työ vapauttaa.
Että minullekin pitkäaikaissairaana teki vaan hyvää kun hylättiin sairauspäiväraha? Olen nyt työttömänä työnhakijana ilman työkykyä. Kun veitte asumistuen kokonaan, ei ole enää varaa käydä lääkärissä ja tutkimukset jäi kesken. Miten minä tästä kuntoudun kun en saa oikeaa lääkettä? Fyysinen sairaus, pää on paremmassa kunnossa kuin suurimmalla osalla työssäolevista, esim sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Tuollako maksat vuokran, sähkön, veden ja puhelinliittymän, joka on pakko olla, jos aikoo ylipäätään mitään tehdä. Ei oikein jää rahaa ruokaan enää noiden jälkeen.
Perusosasta (siis tt-tuen) ei kyllä yleensä makseta sähköä ja vettä, ellei kulutus ole yli normien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että tuosta perusosasta maksetaan usein vuokraa. Tai siitä, että Kela hylkää hakemuksia oudoilla perusteilla (saa laskelmalla näyttämään, että rahaa on, vaikka ei oikeasti olisi, keinoja tuohon on monia). Siitä, että on velkoja. Siitä, että on omaisuutta, jota ei saa myytyä, eikä siksi saa tt-tukea. Siitä, että auto on joillain pakollinen (ei julkista liikennetttä). Jne.
Jos - ja v-tun iso JOS - siitä 600 euron potista maksetaan vähän vuokraankin, niin silti jää 500 tai väh. 400 euroa KUUSSA ruokarahaa. Jos tuolla ei pärjää, niin dieetille, hop-hop. Se on yli 13 euroa ruokarahaa päivälle. Ja Kela maksaa vuokran usein koko
Ruoan lisäksi ihminen tarvitsee muutakin: puhelimen ja nettiyhteyden, lääkkeitä, lääkärikäyntejä, joskus silmälaseja, joka päivä vaatteet päällensä, joskus on pakko matkustaa, kotivakuutus vaaditaan joka huusholliin, vettä ja sähköäkin tarvitsee jne. Ei se neljä sataa enää kovin pitkälle riitä. Vaikeahan se on tietysti sinun ymmärtää jos puoliso maksaa laskut etkä itse niitä koskaan edes näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös sosiaalityöntekijä. Lapsiperheiden häädöt ovat lisääntyneet tänä vuonna tosi paljon. Todella moni perhe kertoo vaikeuksista maksaa laskuja. Järjestöiltä on leikattu niin ihmiset eivät saa mm kriisispua, mielenterveyspalveluita jne. Jonot terveydenhuollon palveluihin ovat räjähtäneet. Ihan järjetöntä on hallituksen toihu
Terveydenhuollon jonot on Sannan hallituksen suhmuroiman sote-hirviön seurauksia. Rahat on loppu, mikään sotessa ei toimi.
Sote ei ollut Sanna Marinin hallituksen tuotos, vaan sitä tehtiin pari vuosikymmentä yli monen hallituskauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..
Ruokaa ja lintsiä saa, kun menee töihin tai edes lopettaa sen röökaamisen/juopottelun+nisteilyn ja alkaa pitää lapsistaan & itsestään huolen.
Töihin ei noin vain mennä. Miksi kuvittelet, etteivät köyhät hakisi töitä? Harvempi nykyään polttaa tai juo saati "nisteilee".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hapankorppu: n 2 ekee
Herne -maissi Paprika pussi n 75s
Marie keksipaketti 99 s
Halvimmat tortillalevyt 1 e paketti
Spagetti: n 1 e
Kananmunat 12 kpl n 2 euroa
Näistä syö kaksi annosta.
Ihan älytöntä listata tänne jotain halpoja ruokia. Kyllä ihmiset ne muutenkin tietää. Mutta jos nyt syö normaalisti sen ainakin 4 kertaa päivässä ja normaalit määrät, niin aika paljon sitä ruokaa saa ostella.
Miksi köyhien pitäisi saada ostaa kalliita eineksiä, uusia vaatteita ja muuta?
Mä olen ollut köyhä tulojeni puolesta aina, mutta siistit vaatteet ostan kirpputorilta. Terveellisen ruuan teen halvoista kauden antimista. Ostan lihat alesta.
En osta koskaan juomia kaupasta. Vettä saa hanasta. Kahvia juon kupin ainoastaan töissä.
Jos hätä tulee, täytyy mennä sossuun tai kirkolle ja leipäjonoon.
Rahan sijaan pitäisi antaa ruokaa ja ohjeet miten niistä saa pitkäksi aikaa ruokaa.
Jos uskoo tuon sosiaalitrollin kirjoituksen, ei voi kuin ihmetellä, miten valtavan suuria tukia ihmisille oikein on maksettu, kun he joutuvat ihan kadulle kuolemaan tukien supistuksenkin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös sosiaalityöntekijä. Lapsiperheiden häädöt ovat lisääntyneet tänä vuonna tosi paljon. Todella moni perhe kertoo vaikeuksista maksaa laskuja. Järjestöiltä on leikattu niin ihmiset eivät saa mm kriisispua, mielenterveyspalveluita jne. Jonot terveydenhuollon palveluihin ovat räjähtäneet. Ihan järjetöntä on hallituksen toihu
Terveydenhuollon jonot on Sannan hallituksen suhmuroiman sote-hirviön seurauksia. Rahat on loppu, mikään sotessa ei toimi.
Sote ei ollut Sanna Marinin hallituksen tuotos, vaan sitä tehtiin pari vuosikymmentä yli monen hallituskauden.
Kyllä se oli Marinin hallituksen taidonnäyte, jonka Krista Kiuru väkisin runttasi kokoon laskematta yhtään kustannuksia.
Hyvä, että se tukien väheneminen jossain muodossa näkyy!
"No sitten sinä suolistosairaana otat vastuun itseäsi ja tilanteestasi ja huolehdit toisenlaista leipää pöytään. Ei täällä voi homma mennä niin, että köyhät latelee vaatimuksia, mielihaluja, henkisiä allergioita, ruokavalioita ja spesiaalivaatimuksia. Nämä on aivan ok, mutta muiden ei vain yksinkertaisesti kuulu niitä maksaa. Riittää, että muut elättää oman perheen lisäksi teidänkin perheen, mutta mitään erityistoiveita emme ota vastaan. Sinulla on aivan yhtäläinen mahdollisuus ja oikeus ollut kouluttautua aiemmin ja myös nyt. Voit perustaa yrityksen, ihan kuten muutkin ovat tehneet. Voit vaikka muuttaa ulkomaille työn perässä, kuten moni muu on tehnyt. Pointti on siinä, että SINÄ ITSE otat vastuun itsestäsi, etkä passiivisenä huuda sina muita apuun ja keksi selityksiä miksei koskaan mikään tilannetta kohentava toimenpide ole juuri sinun kohdallasi mahdollinen. Tai siinähän jäät tuleen makaamaan, mutta tyydyt sitten siihen perustasoon. Premium maksetaan itse."
Sinut pitäisi laittaa pakkohoitoon, ellet jo ole.
- eri