Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkinäiset vaatteet ovat kyllä ihan oma valinta, koska kirppiksillä on hyviä, ehjiä vaatteita ihan muutamalla eurolla.
Ja kierrätyskeskuksista saa jopa ilmaiseksi, hyviäkin. Rikkinäiset vaatteet suomalaisella kertoo yleensä vakavista mielenterveysongelmista, ei köyhyydestä.
Osuit naulan kantaan. Kuvittele jos Niinistö tai Stubb olisi köyhiä, käyttäisivätkö he rikkinäisiä vaatteita? Eihän se vaadi mitään tähtitiedettä ymmärtää että ehdiä vaatteita saa todella halvalla ja ihmiset varmasti lahjoittavat niitäkin. Voit vaikka käyttää samoja vaatteita vuodessa, kunhan et vain lihoa, joka on köyhille epätodennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tulen perusosalla toimeen. Tosin teen halpaa ruokaa itse, ei ole harrastuksia ja vaatteitakaan en ole ostanut moneen vuoteen.
Aika alkeellista elämää, mutta hengissä pysytään.
Mihin rahasi menevät? Asutko mahdollisesti liian kalliisti, sillä toimeentulotuen määrään on kyllä laskettu mm. vaatemenot mukaan?
Vaatemenoa ei voi laskea etukäteen, koska ei tiedä mitä tarvitsee ja milloin. TT-tuen vaatemeno on teoreettinen, ei sillä käytännössä saa sitä mitä tarvitsee. Osarin lyhennyksen lähinnä.
Esim. talvikengät pitopohjalla tai nastoilla ovat välttämättömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo linkit nyt liittyivät tähän asiaan?
Oletko tyhmä ?
En ole. Ymmärrän kyllä jos vain kertoisit
Raha riittäisi jos ne annettaisiin vain omille.
Hah hah, luuletko? Päihde- ja peliongelmaisen rahat ei riitä, vaikka saisi 4000€ tukia käteen kuukaudessa. Ei rahan lappaminen näitä pelasta, elämänhallinta pitäisi saada ensin kuntoon.
Ja näitä luusereita tämäkin palsta täynnä !
Vai sellainen sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin osa-aikatyöläisenä pidän ihan mielellään parin-kolmen päivän paastoja. Säästyy rahaa ja laihtuukin. 😁 Käteen mulle jää kaikkien menojen jälkeen joku 400 euroa mistä siis esim ruoka ja muu "ylimääräinen" pitää maksaa. Röökit haen laivalta, yli puolet halvempaa ja viinat tilaan saksasta vaikken ny edes pahemmin ryyppää. Jää vielä matkusteluunkin rahaa kunhan halvimman kautta tekee. Pyrin käyttämään max 200 e kuussa ruokakauppaan ja elään siten, että jäis edes joku 100 euroo säästöön kuussa. Aiemmin sai helposti 300 e säästöön kun suojaosa oli.
Olisipa sinun kaltaisia ihmisiä köyhistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin osa-aikatyöläisenä pidän ihan mielellään parin-kolmen päivän paastoja. Säästyy rahaa ja laihtuukin. 😁 Käteen mulle jää kaikkien menojen jälkeen joku 400 euroa mistä siis esim ruoka ja muu "ylimääräinen" pitää maksaa. Röökit haen laivalta, yli puolet halvempaa ja viinat tilaan saksasta vaikken ny edes pahemmin ryyppää. Jää vielä matkusteluunkin rahaa kunhan halvimman kautta tekee. Pyrin käyttämään max 200 e kuussa ruokakauppaan ja elään siten, että jäis edes joku 100 euroo säästöön kuussa. Aiemmin sai helposti 300 e säästöön kun suojaosa oli.
Olisipa sinun kaltaisia ihmisiä köyhistä enemmän.
Laihtuminen onkin helppoa aina köyhänä. Kannattaa koulussakin syödä niin paljon ruokaa että lihoo ja kesällä kun kouluruokaa ei saa niin rasvavarastot tyhjenee ja ei tarvi ruokaakan ostaa yhtä paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tulen perusosalla toimeen. Tosin teen halpaa ruokaa itse, ei ole harrastuksia ja vaatteitakaan en ole ostanut moneen vuoteen.
Aika alkeellista elämää, mutta hengissä pysytään.
Mihin rahasi menevät? Asutko mahdollisesti liian kalliisti, sillä toimeentulotuen määrään on kyllä laskettu mm. vaatemenot mukaan?
Vaatemenoa ei voi laskea etukäteen, koska ei tiedä mitä tarvitsee ja milloin. TT-tuen vaatemeno on teoreettinen, ei sillä käytännössä saa sitä mitä tarvitsee. Osarin lyhennyksen lähinnä.
Esim. talvikengät pitopohjalla tai nastoilla ovat välttämättömät.
Ei tsiisus sentään. Olen työssäkäyvä keskituloinen ja minulla meni yli viisi vuotta, että raaskin ostaa talvikengät nastoilla. Kadehdin kaveria, joka oli löytänyt kirpparilta lähes uudet Sievin nastakengät kolmellakympillä. Niiden ovh on lähemmäs kaksisataa. Minulla ei ollut yhtä hyvää tuuria ja jouduin ostaa uudet. Mutta ne eivät olleet Sievit, vaan halvemmat ja nekin ostin 50% alennuksesta joulun jälkeen.
Tämä on juuri tätä köyhien täysin vääristynyttä maailmankuvaan, kun on totuttu siihen, että yhteiskunta maksaa kaiken ja itsellä on vain oikeuksia ja välttämättömyyksiä. Ei meillä työssäkäyvillä keskituloisillakaan ole varaa marssia tuosta vain kauppaan ostamaan nastakenkiä, oli ne sitten kuinka "välttämättömiä" tai ei. Ei, vaan niiden hankintaa suunnitellaan parhaimillaan viisi vuotta ja sitten ne hankitaan oikeaan aikaan joko kirpparilta tai alennuksesta.
Mihin sen pakastaa jos köyhällä ei ole edes pakastinta....