Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla ollut narsistinen ystävä?

Vierailija
18.07.2025 |

Mulla on uudehko tuttava/ystävä, joka on hyvin erilainen kuin aiemmat ystäväni. En oikein edes saa kiinni, mistä on kyse, mutta mulle tulee hänen seurassaan outo olo. Siis ei mitenkään creepy tms, mutta sellainen etten tiedä mikä hänen kertomastaan on milloinkin totta. 

Nauttii ihailusta ja huomiosta ja kaipaa paljon tunnustusta tekemisistään. Kuitenkin kun puhuu muista ihmisistä, niin aina negatiiviseen sävyyn ja arvostelevasti. Olen kerran tavannut hänen miesystävänsä pikaisesti, vaikutti ihan kivalta. Kuitenkin saan kuulla, miten mies on tehnyt sitä ja tätä "väärää" ja käyttäytynyt huonosti jne. Ei koskaan puhu omasta roolistaan suhteessa ja miten itse käyttäytyy. 

Nyt mietinkin olisiko hänessä mahdollisesti narsistisia piirteitä. Kuten mainitsin, niin en ole ennen hänen kaltaistaan ihmistä tavannut, enkä oikein osaa edes eritellä millä tavalla hän tarkalleen on erilainen kuin muut. Toisaalta hän on mukava, hauska ja menevä ihminen, jonka seurassa on ihan kivaa. Eli ristiriitaiset tunnelmat siltä osin, kun tuo outo olo hänen seurassaan aina kuitenkin on myös läsnä. Ikään kuin hän näyttelisi?

Onko muilla ollut tällaisia ihmisiä ystävinä ja mistä ylipäätään tunnistaa narsistisen ihmisen? Kuulisin mielellään kokemuksianne.

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia oli eräs läheinen ystävä, joka osoittautui narsistiseksi ja jouduin päästämään irti hänestä, koska ahdistuin niin paljon lopulta aina kun nähtiin. Kivaa ja hauskaa oli välillä, kunnes ei ollut. Ikinä ei tiennyt mistä tulisi suuttumaan ja varsinkin humalassa hänen tehtävänään oli usein nolata minut julkisesti. Valehteli ja kun jäi kiinni siitä, suuttui siitäkin minulle. En osannut tehdä mitään oikein ja manipuloi minkä pystyi ihan naurettavissakin asioissa. Ymmärsin, etten saanut mitään ystävyydestä enää, pelkän huonon olon. Hän oli myös kateellinen, mikä nousi esille monesti piikittelynä. Viimeinen tikki oli kun alkoi kritisoimaan minua ihmisenä niin, että en tiennyt kenen kanssa olin edes tekemisissä ja luottamus meni.

Näistä toistuvista asioista kuitenkin huomasin vuosien myötä, ettei tule muuttumaan ja ei lopulta kunnioittanut minua yhtään:

- Myöhästyi aina tapaamisista, joskus odotin jopa tunnin häntä. Ei juurikaan pahoittelua tullut.

- Piikittelyä

- Ensin kehui ja sitten haukkui samoista asioista tilanteen mukaan.

- Valehtelu

- Vähätteli kun reagoin hänen huonoon käytökseensä ihan ymmärrettävällä tavalla.

- Vähätteli luonnettani ja tekemisiäni

- Nolasi julkisesti

- Ärsyyntyi jos en toiminut hänen toivomallaan tavalla, vaikka tiesi etten ole samanlainen kuin hän, esim. en suostunut joihinkin spontaaneihin juttuihin ja haukkui pelkuriksi.

Vierailija
2/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita luonnehäiriöisiä ja kateellisia ihmisiä. Kannattaa pysyä etäällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi takuuvarma narsistikaveri ja välillä on vaikeaa. Nyt on sellainen kiva kausi menossa. Mutta kaipaa tosiaan kehuja ja ylistystä eikä tee vaikeaa itsekään kehua ja ylistellä itseään. Tärkeää kertoa minulle aina miten joku on häntä kehunut jostain. Kaasuvalotus kuuluu myös asiaan eli välillä saa vähän itse miettiä että hetkinen, enhän minä tuollaisia ole sanonut kuten toinen väittää. Aivan täyttä tarinaa tulee välillä miten olen joskus sanonut niin ja näin. Sitten jos joskus saankin hänet kiinni jostain huonosta jutusta niin kaikki on aina täysin normaalia ja niin ihmiset tekee. Kuten alkuun oli olevinaan niin epäpinnallinen, mutta kun osoittautuikin pinnalliseksi niin nyt suorastaan ylpeänä kantaa tätä meriittiä.

Vierailija
4/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli narsisti ystävä tai sitten liian huomion hakuinen ystävä. Pyytää tulla aina luokseni kylään, mutta ei ikinä tuo tullessaan yhtään mitään, kun valittaa aina huonoa raha tilannettaan. Mutta rahaa riittää toki silloin jos näkee jonkin vaatteen, laukun tai jonkin esineen, niin heti soittaa laina yritykseen pyytämällä lainaa. Ei ikinä kuuntele minua, vaan aina kännyssä kiinni, jos pyydän häntä keskustelemaan kanssani, niin alkaa syyttämään minua liian huomion hakuiseksi? Eli häntä ei kiinnosta lainkaan keskustella kanssani lainkaan, vain hänen omat juttunsa pitäisi kiinnostaa? Hän soittelee koko ajan säädöilleen ja kenellä seksisuhde hänen kanssaan ja ihmettelee, kun mies ihan luulee, että seurustelevat keskenään? Pyysi aina ravintolaan kanssaan, mutta häviää yhden drinkin jälkeen omille teilleen naimalla jopa kahta miestä hotellissa, kun itse istun ravintolassa yksin? Ei kiitos enää, ei kiinnosta enää tämän kaltaiset ystävät, jotka ovat vain kiinnostuneita omasta itsestään, mutta eivät muista lainkaan. 

Vierailija
5/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi takuuvarma narsistikaveri ja välillä on vaikeaa. Nyt on sellainen kiva kausi menossa. Mutta kaipaa tosiaan kehuja ja ylistystä eikä tee vaikeaa itsekään kehua ja ylistellä itseään. Tärkeää kertoa minulle aina miten joku on häntä kehunut jostain. Kaasuvalotus kuuluu myös asiaan eli välillä saa vähän itse miettiä että hetkinen, enhän minä tuollaisia ole sanonut kuten toinen väittää. Aivan täyttä tarinaa tulee välillä miten olen joskus sanonut niin ja näin. Sitten jos joskus saankin hänet kiinni jostain huonosta jutusta niin kaikki on aina täysin normaalia ja niin ihmiset tekee. Kuten alkuun oli olevinaan niin epäpinnallinen, mutta kun osoittautuikin pinnalliseksi niin nyt suorastaan ylpeänä kantaa tätä meriittiä.

Kuulostaa kyllä tutulta. Tuo jos joku on kehunut erityisesti. Hän on vähän reilu 30-v. niin aina mainitsee jos on kysytty papereita ja aina kertoo jos joku mies on flirttaillut tai lähestynyt häntä. 

Mulla on niin hämmennys tästä, koska ikinä ei ole kenenkään muun ystävän kanssa tarvinnut miettiä, että mikä heidän kertomansa asia on totta ja mikä ei.

ap

Vierailija
6/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manipuloiko hän sinua ja millaisissa tilanteissa? Eikö narsismiin kuulu se että manipuloi.

Vierailija
7/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti tai ei, henkilö joka puhuu pahaa muista ihmisistä selän takana tulee tekemään sitä myös sinusta selkäsi takana. Haluatko olla tällaisen henkilön ystävä? 

Vierailija
8/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Manipuloiko hän sinua ja millaisissa tilanteissa? Eikö narsismiin kuulu se että manipuloi.

Koen, että manipuloi sillä kun kertoo asioista aina "siistityn" version, eli jättää kertomatta mitä on itse tehnyt, mikäli se ei ole hänelle eduksi. Eli esimerkiksi kertoo riidasta miesystävän kanssa, kuinka "se taas teki niin ja näin ja suuttui tyhjästä". Mutta ei kerro koko tarinaa, vaan syyttää vain toista osapuolta. Ja sitten kaipaa sääliä ja empatiaa. Kuitenkin nuo tarinat on usein niin outoja, että jotain jää häneltä sanomatta.

ap

Vierailija
9/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti tai ei, henkilö joka puhuu pahaa muista ihmisistä selän takana tulee tekemään sitä myös sinusta selkäsi takana. Haluatko olla tällaisen henkilön ystävä? 

Tätä juuri olen viime aikoina pohtinut ja olen tulossa siihen tulokseen, että en halua.

ap

Vierailija
10/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä omaa outoa oloa kannattaa uskoa, kroppa kyllä varoittaa kun seura ei ole hyväksi.

Vierailija
11/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli, hän oli ohutnahkainen narsisti. Kuin mikäkin pyhimys, mutta ihan pimeä ja epävarma

Vierailija
12/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen, että manipuloi sillä kun kertoo asioista aina "siistityn" version, eli jättää kertomatta mitä on itse tehnyt, mikäli se ei ole hänelle eduksi. Eli esimerkiksi kertoo riidasta miesystävän kanssa, kuinka "se taas teki niin ja näin ja suuttui tyhjästä". Mutta ei kerro koko tarinaa, vaan syyttää vain toista osapuolta. Ja sitten kaipaa sääliä ja empatiaa. Kuitenkin nuo tarinat on usein niin outoja, että jotain jää häneltä sanomatta.

ap

Sepä se. Kertoo kuinka puolison kanssa on huonoa seksiä eikä seksiå ole ollenkaan ja toivoisi enemmån seksiå parisuhteessaan. Sitten se puoliso kertookin minulle aivan toisen version eliei kuulema ole tullut hänen viereensä nukkumaan vaikka kutsui lähelleen ja mielummin nukkuu itsekseen sohvalla eikä puolison vieressä sängyssä. Sitten tåä sama tyyppi valittaa kuinka hånellä ei ole suhteessa seksiå. Eli ei oikein tiedä mikä on okeasti totta ja mikä ei. Sitten taas uuden suhteen aloitettu sama juttu eli valittaa ettei suhteessa ole seksiä tarpeeksi. Sitten kun katsoo heidän itseotettua yhteiskuvaa niin narsistikaveri seisoo kaukana uudesta heilastaan ja käsi uuden kumppanin olkapäällä, mutta mahdollosimman kaukana ja hirveen vaivautuneen ja tympeen näköisenä. En yhtään ihmettele siis miksi ei ole seksiä kun kyllähän nornmaalisti rakkaimmat seisoo kylki kyljessä kiinni toisissaan eikä mahdollosimman kaukana toisistaan.

Juu. Ei todellakaan tiedä mikä on totta mikä ei. Viivyttelee tahalleen vastaamista kun se on jokin valtaleikki eli saa alistettua ja nöyryytettyä toista kun viivyttelee tahalleen.

Vierailija
13/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei,

mutta narsistisia ex-tyttöystäviä on monta ollut.

Vierailija
14/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sitä omaa outoa oloa kannattaa uskoa, kroppa kyllä varoittaa kun seura ei ole hyväksi.

Joo todellakin. Itselläni ihan mulahtaa sisälle tosi paha aalto, tulee tosi paha tunne että tässä nyt ei jokin ole ihan jees.

Vierailija
15/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, ja sehän raivostui täysin kun laitoin välit poikki. 

Vierailija
16/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei,

Tilastojen mukaan miehet ovat narsisteja 83 prosenttia tapauksista.

Vierailija
17/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei,

Naisilla on varmasti piilonarsismia enemmän, vaikea havaita ja muutenkin sosiaalisuus erilaista jo nuoresta asti, taitavia manipuloimaan ja kiusaamaan.

Vierailija
18/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei,

Miesvihakommentti ilmiannettu.

Vierailija
19/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei,

No mutta onhan tuo tutkittu juttu, ei mitään tekemistä vihan kanssa. Aika huono tsäkä siis miehellä jos kaikki exät narsisteja.....

Vierailija
20/130 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei,

No mutta onhan tuo tutkittu juttu, ei mitään tekemistä vihan kanssa. Aika huono tsäkä siis miehellä jos kaikki exät narsisteja.....

Narsistinen nainen...

Moni = kaikki

Miesvihakommentti ilmiannettu uudestaan.