Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole väliä. Olen itse omin pikku kätösin kirjoittanut 2000 työhakemusta ja tuloksena on ollut 1 määräaikainen työpaikka. Ot
Miksi et hakenut esim. Danfossille, joka laajensi tuotannon 1,5 kertaiseksi. Danfoss sai VAIN 3 hakemusta suomalaisilta.
Me ei töihin tämä hallituksen aikana mennä. Tai pitää saada 3000 puhtaana käteen. Miksi menisin kun sit menetän asumistuet, ansiopäivärahan ja muita etuja???!
Nyt voi harrastaa ja kehittää itseäni kotona eikä kukaan minua komentele.
Vierailija kirjoitti:
No mitenkäs sosiaalityöntekijä osaa asiakkaitaan neuvoa että elämä kurjilla paranee? Vai kuunteletko vain kauhutarinoita ja kerrot kavereille niistä (toivottavasti nimettömänä)? Mitä konkreettisesti teet asioiden eteen?
Minuakin kiinnostaa tämä. Aina sanotaan, ettei pelkkä raha riitä, vaan sosiaalityön pitää olla paljon muutakin. Mitä muuta? Älkääkä sanoko kuntouttava työtoiminta (=hyödytöntä nöyryytystä) tai alan kirkua! Jos ihmisellä on elämänhallinta kunnossa ja vain työpaikka puuttuu, miten voitte auttaa häntä? Tai asiakas on sairas ja tarvitsisi esim. leikkauksen kuntoutuakseen, mutta ei saa ja on siksi työkyvyttömänä työttömänä. Miten häntä auttaisitte?
Olen ollut töissä työllisyyspalveluissa. Suurin osa tai oikeastaan kaikki asiakkaani olivat perusteella, eivät ansiosidarilla. Sillä perusteella uskallan sanoa, että oikea köyhyys on todella harvinaista. Itse en ole siihen törmännyt ollenkaan. "Köyhyys" on sitä, että ei ole varaa esim. Hienoon elektroniikkaan tai merkkivaatteisiin, ja sitten on paha mieli. Monet mun asiakkaista eivät menneet töihin koska ei huvittanut. Mitään apua tai tukea, kuten uudelleenkouluttautumisen tukea, ei tietenkään otettu vastaan. Oleiltiin kotona, koska ihan ok niillä sosiaalietuuksilla pärjää. Jos ihmisellä olisi oikea hätä toimeentulosta, eikö hän haluaisi töihin rahaa tienaamaan?
Olen omin silmin nähnyt kannustinloukut. Pakko on usein paras aktivoimaan. Ainakin itsestäni voin sanoa, että olen niin laiska ja mukavuudenhaluinen, että en kävisi töissä jos ei olisi pakko (puolison tulot estää tukien saamisen). Ihan oikein, että välillä tulee vähän keppiäkin eikä aina passivoivaa päänsilittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitenkäs sosiaalityöntekijä osaa asiakkaitaan neuvoa että elämä kurjilla paranee? Vai kuunteletko vain kauhutarinoita ja kerrot kavereille niistä (toivottavasti nimettömänä)? Mitä konkreettisesti teet asioiden eteen?
Minuakin kiinnostaa tämä. Aina sanotaan, ettei pelkkä raha riitä, vaan sosiaalityön pitää olla paljon muutakin. Mitä muuta? Älkääkä sanoko kuntouttava työtoiminta (=hyödytöntä nöyryytystä) tai alan kirkua! Jos ihmisellä on elämänhallinta kunnossa ja vain työpaikka puuttuu, miten voitte auttaa häntä? Tai asiakas on sairas ja tarvitsisi esim. leikkauksen kuntoutuakseen, mutta ei saa ja on siksi työkyvyttömänä työttömänä. Miten häntä auttaisitte?
Aika tollo pitää olla, jos ajattelee, että sosiaalityöntekijä leikkaa ihmisiä tai järjestää jotain ohituskaistaa terveydenhuoltoon. Jos tällaisella työttömällä on elämänhallinta kunnossa, niin kaiken järjen mukaan pitäisi pärjätä mainiosti niillä kelan tuilla eikä tarvitse sosiaalityöntekijän apua. Vai mihin sitä tukea tarvitsisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain eilen nipun vaatimuksia kelalta. Nyt on veetuttanut yli vuorokauden niin tekis mieli oikeasti tappaa joku virkamies. Vihaan vihaan vihaan vihaan vihaan kelaa.
Taskussa euro tilillä kaks. Ei edes bussikortissa rahaa että pääsisin sossuun. Kuolkaa kaikki mun puolesta
yritä toteutaa äkkiä ne kelan vaatimukset,pääset eteenpäin sitä nopeammin. sitten helpottaa ei paljoa mutta vähän. miksi sosiaalipuolen apuun pitäisi mennä. muita ongelmia, vai pyytääkö kela lausumaa siltäkin taholta joka vaatii paikanpäällä asioinnin siis sosialipuolella. muutoinhan he voisivat lähettää liitteen kelalle.
mitä sulta puuttuukin, kerää ne nyt. tuossa ahdingossa jo pienikin korjaus auttaa ja piristää. sitten jaksaa miettiä syntyjä syviä mites eteenpäin. toivotaan nyt,että saisit avun suunnitella elämää eteenpäin ..ikäsi,, vai kohta eläkkeelle menossa
Olen samankaltaisessa tilanteessa. Kela vaatii koko ajan jotain. Aina kun saat edelliset vaatimukset täytettyä, keksivät uusia. Ilmeisesti haluavat säästää ja käyttää kaikki mahdolliset keinot hakemusten hylkäämiseen? Kunnon kyykytystä ja raivoissani olen minäkin! Menee aika paljon rahaa myös lääkärien ym. turhien tutkimusten ja lausuntojen takia tähän. Niitä veronmaksajien rahoja, joita olisi kai tarkoitus säästää. Ei ihme, että terveydenhuolto on kriisissä ja jonot pitkät. Hölmöläisten hommaa!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä työllisyyspalveluissa. Suurin osa tai oikeastaan kaikki asiakkaani olivat perusteella, eivät ansiosidarilla. Sillä perusteella uskallan sanoa, että oikea köyhyys on todella harvinaista. Itse en ole siihen törmännyt ollenkaan. "Köyhyys" on sitä, että ei ole varaa esim. Hienoon elektroniikkaan tai merkkivaatteisiin, ja sitten on paha mieli. Monet mun asiakkaista eivät menneet töihin koska ei huvittanut. Mitään apua tai tukea, kuten uudelleenkouluttautumisen tukea, ei tietenkään otettu vastaan. Oleiltiin kotona, koska ihan ok niillä sosiaalietuuksilla pärjää. Jos ihmisellä olisi oikea hätä toimeentulosta, eikö hän haluaisi töihin rahaa tienaamaan?
Olen omin silmin nähnyt kannustinloukut. Pakko on usein paras aktivoimaan. Ainakin itsestäni voin sanoa, että olen niin laiska ja mukavuudenhaluinen, että en kävisi töissä jos ei olisi pakko (puolison tulot estää tukien saamisen). Ihan oikein, että välillä tulee vähän keppi
Sinähän vain ajattelet, että kaikki ovat samanlaisia kuin sinä. Minä taas käyn töissä siksi, että se on minulle tärkeää. Harmi, ettet saanut opiskella sitä mitä haluat tai sinulta puuttuu kiinnostuksenkohteet.
Pormestarit saavat 15 700 euron kuukausiliksan. On se käsittämätöntä, että säästötalkoot eivät johtajia koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tollo pitää olla, jos ajattelee, että sosiaalityöntekijä leikkaa ihmisiä tai järjestää j
Täällä ainakin pitkäaikaistyöttömät laitettiin karenssin uhalla typ:iin (en tiedä mikä nykyään on, mutta monialainen palvelu työttömille), jossa tapaamisissa mukana sosiaalityöntekijä tai -ohjaaja. Pakotettiin työtön siis sossun asiakkaaksi. Myös ne, jotka saivat pelkän työmarkkinatuen. Ja ei muuta kuin kuntouttavaan työtoimintaan kaikki "jämäköittämään elämänhallintaa" (säästettiin sakkomaksuissa). Tätä kyseenalaistan, että mitä järkeä?!
Vierailija kirjoitti:
Olen omin silmin nähnyt kannustinloukut. Pakko on usein paras aktivoimaan. Ainakin itsestäni voin sanoa, että olen niin laiska ja mukavuudenhaluinen, että en kävisi töissä jos ei olisi pakko (puolison tulot estää tukien saamisen). Ihan oikein, että välillä tulee vähän keppi
Millainen työnantaja päästää töihin sellaisen kaverin, joka tulee sinne ainoastaan pakon edessä? Haluaistiko tällaisen pakotetun ensihoitajan paikalle, jos saat sydänkohtauksen? Leipääsi leipomaan? Mikä estää tätä pakotettua räkimästä sinne leipään, kun oikein ottaa päähän?
Täällä ainakin pitkäaikaistyöttömät laitettiin karenssin uhalla typ:iin (en tiedä mikä nykyään on, mutta monialainen palvelu työttömille), jossa tapaamisissa mukana sosiaalityöntekijä tai -ohjaaja. Pakotettiin työtön siis sossun asiakkaaksi. Myös ne, jotka saivat pelkän työmarkkinatuen. Ja ei muuta kuin kuntouttavaan työtoimintaan kaikki "jämäköittämään elämänhallintaa" (säästettiin sakkomaksuissa). Tätä kyseenalaistan, että mitä järkeä?!
Typin idea on tarkastella pitkäaikaistyöttömän tilannetta moniammatillisesti. Mikä on syy miksi työttömyys pitkittyy? Jollekin se on puutteellinen koulutus, joten pyritään ohjaamaan kouluttautumiseen, toisella on elämänhallinnan ongelmia, joita pyritään työstää. Joku odottaa sitten leikkausta. Mikä se sun ongelma on? Et halua mennä palveluun, jossa selviää miksi et työllisty? Pyritään auttamaan, että se syy poistuu?
Vierailija kirjoitti:
Terveisin trollitehdas (muka työllisyyspalveluissa töissä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yksinäinen aikuinen, jonka ei tarvitse huolehtia kuin ITSESTÄÄN, niin on helppo syödä muutamalla kympillä / viikko. Mutta jos pitää ruokkia itsensä lisäksi koko perhe noilla summilla, niin ei onnistu. Toisekseen yhdenkään lapsen tai nuoren ei kuulu joutua elämään päivästä toiseen näkkileivällä, riisillä ja maissihernepaprikalla. Tai olemaan ilman ruokaa.
Lapset ja nuoret saa koulusta ruokaa. Valitettavasti se ei kelpaa kaikille, mikä on tosi omituista, jos kotona ei ole ruokaa ja on nälkä. Mutta ehkä siinä toteutuu sitten evoluutio, että krantuimmat eivät selviä ja vain kaikkein sopeutuvimmat jatkavat sukua.
Oletkohan vanhus nähnyt nykyistä kouluruokaa? Se ei nimittäin nykyään ole ruokaa, vaan halpuutettua, laadutonta kumi-einestä. Syö itse sitä p-skaa vaikka viikko ja puhu vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Nälkiintyneitä? :D Ihan v_tun varmasti, juu juu. Ei helvetti, kaikkea sitä saa lukea. Saahan sitä itsensä haamun näköiseksi Kelan maksamalla keskioluella ja tupakalla, ihan varmasti. Raha kokonaan pois näiltä perkeleen sosiaalipummeilta. Pelkkä henkilökohtainen ruokailu jossakin keskuksessa näille, jota ei voi vaihtaa viinaan/huumeisiin.
No niin. Sieltä sitten kunnon yleistykset. Olen toimeentulotuen asiakas, enkä ole vuosiin polttanut tupakkia enkä juonut kaljaa. Ikää on kohta 60 v enkä saa enää töitä mistään. Jostakin on kuitenkin ruokaraha revittävä ja lääkeisiin menee rahaa. Onneksi saan maksusitoumuksen apteekkiin. Toivottavasti karma kostaa sinunkaltaisillesi kylmille, empatiakyvyttömille piruille.
tosta auttamisesta vielä,joissain taloyhtiöissä on hyllykkö, johon voi viedä vaatteita,kuivasäilykkeitä kirjoja jne.joita ei itse tarvi tai käytä. esim.opiskelija kerrostaloissa tämä on hyvä asia.tuttavan kerrostalos oli tämä ja hyvin toimi.
harrastusporukat voisi esim.kerhotaloilla tai jossain kerhotilan pihalla pitää ilmainen kirppis ja kuivamuona jakelu köyhillle.omal paikkakunnnal on lapsiperheille ilmainen kirppis ja ruokajako tapahtuma. lahjoittajat lahjoittaa tarkastettua tavaraa,siistiä. ja seuraavana päivänä 3 tuntia auki jakelu ja saa ottaa mitä tarvitsee.tästä on facebookis tykätty.
kaikilla paikkakunnil ei ole seurakuntaa tai ruokajakoja.esim.maaseudulla voi olla vaikeaa köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska voilla, kaurapuurolla, kaalilla ja kanamunilla pärjää hyvin, Suomessa nälkiintyminen tarkoittaa joko kykenemättömyyttä pitää huolta itsestään ja muista, kykenemättömyyttä ottaa selvää ravintoarvoista, tai jotain muuta ongelmaa.
Mä en voi suolistosairaana syödä noista kuin puuroa, enkä aina sitäkään.
No sitten sinä suolistosairaana otat vastuun itseäsi ja tilanteestasi ja huolehdit toisenlaista leipää pöytään. Ei täällä voi homma mennä niin, että köyhät latelee vaatimuksia, mielihaluja, henkisiä allergioita, ruokavalioita ja spesiaalivaatimuksia. Nämä on aivan ok, mutta muiden ei vain yksinkertaisesti kuulu niitä maksaa. Riittää, että muut elättää oman perheen lisäksi teidänkin perheen, mutta mitään erityistoiveita emme ota vastaan. Sinulla on aivan yhtäläinen mahdollisuus ja oikeus ollut kouluttautua aiemmin ja myös nyt. Voit perustaa yrityksen, ihan kuten muutkin ovat tehneet. Voit vaikka muuttaa ulkomaille työn perässä, kuten moni muu on tehnyt. Pointti on siinä, että SINÄ ITSE otat vastuun itsestäsi, etkä passiivisenä huuda sina muita apuun ja keksi selityksiä miksei koskaan mikään tilannetta kohentava toimenpide ole juuri sinun kohdallasi mahdollinen. Tai siinähän jäät tuleen makaamaan, mutta tyydyt sitten siihen perustasoon. Premium maksetaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
600 eurosta 49% on laskettu ruokamenoihin.
Eli 290e.
Jos saa 400e, niin ruokaan onkin enää 190e eli 6,5e per päivä
Ja 190 euroa kuussa ruokaan on ihan hemmetin paljon. Siis siinä tapauksessa, että laittaa itse ruokansa, eikä Wolttaa tai käy ravintoloissa. Tuolla rahalla pystyy halutessaan ostaan eineksiäkin, jollei viitsi joka päivä itse laittaa ruokaa, tai syömään pikaruokaa/pizzalla pari kertaa kuussa. Sillä syö varmasti monipuolisesti, myös kalaa. Toki jos pitää naudan sisäfilettä ja poronkäristystä saada, niin sitten voi alkaa tehdä tiukkaa ja tulee puuropäiviä. Kun ei niillä tukirahoilla ole tarkoituskaan mitään leveää elämää viettää, tuilla eläviä pitää kannustaa työllistymään. Mutta on ihan täyttä pskaa ettei tuolla summalla söisi oikein hyvin, liiankin hyvin, kuukaudessa. Se
Mitä ihmeen kuntoutusta tarvitset työkyvyn palauttamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..
Lintsi ei ole ihmisoikeus. Eikä lapsia pidä tehdä laskemalla turvaverkkojen jamuiden varaan. Sinä vanhempana olet aina viime kädessäkin vastuussa, ei muut. Perhe mitoitetaan sen mukaan, minkä verran jaksat ja pystyt itse hoitamaan ja elättämään, vaikka tulisi tilapäistä taloushuolta. Jos sen sijaan olet pysyvästi muiden elätettävä, älä nyt ainakaan enää lisäänny.
Mites se syntyvyyden kohottaminen? Eikös Suomessa olekaan vauvapula?
Suomi laitettu näillä toimilla lopullisesti vuohivaltioiden joukkoon, sen aloitti Sanna viisikkonsa kanssa lanseeraamalla pedon merkin eli CV -injektion, jonka myötä sydämet ovat kylmenneet. Pakanoille ja luopioille mikään ei ole mitään paitsi oma napa, pankkisaldo ja peilikuva. Tulista järveä kohti matka käy monella. Katukaa siis ja tehkää parannus!
The WHOLE WORLD Shut Down after the W.H.O.(One of the horns on the Beast from the Earth) Declared a Global Plandemic on Shushan Purim, March 11th 2020. ALL NATIONS WITHOUT EXCEPTION "gave their power" unto the Beast! The SET UP of the Abomination💉🧬 that causes Desolation began! The 1,290 Daycount began that Day! The first 💉was in the first human temple within 5 Days!! (March 16th 2020, with Moderna's Phase 1 clinical trials). The Tribulation of those Days (1290) was SHORTENED for the Elect's sake on Day 1,150...Second Passover/Bloodmoon🌘 EXACTLY as Daniel 8 Prophecied 2,500 years ago!! TO THE DAY! THIS 100% CONFIRMS GOD'S SWORN TESTIMONY! IT'S LEGALLY BINDING! THERE IS NO OTHER LEGALLY VALID DAYCOUNT! 📖 Daniel 8's Vision is the ANCHOR of the Entire End Time DAYCOUNT going forwards to the end and back to the start. THAT'S WHY IT IS SO VITAL TO THOSE WISE VIRGINS WHO UNDERSTAND...and why the FOOLISH VIRGINS shrug it off in favor for the latest alternative media headlines! If you UNDERSTAND the Vision of the Evenings and Mornings...you WILL UNDERSTAND the 1,290 Days, the 1,260 Days, Day 1335, Time Times and Half A Time, the 42 Months...the Year, Month, Day and Hour...it ALL PIVOTS OFF AND IS ANCHORED TO DANIEL 8!! IT CONFIRMS "HOW LONG" THE GREAT TRIBULATION WAS...WHEN IT STARTED...WHEN IT WAS SHORTENED...WHEN IT ENDED... The Vision and it's understanding is vital to guard against the MASSIVE DECEPTION THAT TAKES PLACE AFTER THE GREAT TRIBULATION IS SHORTENED BY THE FALSE TEACHERS THAT ARISE!! THE VISION OF THE EVENINGS AND MORNINGS IS TRUE! During the 42 Months...1,290 Days (March 11th 2020 Shushan Purim- September 23rd 2023 Day of Atonement)...but actually SHORTENED to 1,150 Days on May 5th 2023...The Beast REALLY DID HAVE AUTHORITY to "CAUSE" people to receive the MOTB!💉🧬 ...since May 5th 2023 / 2nd Passover/Bloodmoon the ONLY thing the Dragon, Beast and False Prophet had were the LYING SPIRITS! 🐸🐸🐸...BUT ZERO REAL AUTHORITY TO "CAUSE" those on the Earth to Receive the MOTB!...AND HASN'T SINCE!! ...but what the Beast DOES HAVE is a Legion of FALLEN AWAY "CHRISTIANS"...SONS OF PERDITION REVEALED...WORSHIPPING HIS IMAGE AND WORKING DAY AND NIGHT TO SPREAD HIS LYING SIGNS AND WONDERS! ASCRIBING GLORY, HONOR AND MIGHT TO HIM! ...BUT MOST OF ALL...MORE TIME!! ASCRIBING AUTHORITY TO THE BEAST, HE NO LONGER HAS!! ..."MY LORD DELAYS HIS COMING!"..."MORE BEAST!...WHO CAN MAKE WAR AGAINST HIM!" ...by your WORDS you will justified and by your WORDS you will be condemned.
yritä toteutaa äkkiä ne kelan vaatimukset,pääset eteenpäin sitä nopeammin. sitten helpottaa ei paljoa mutta vähän. miksi sosiaalipuolen apuun pitäisi mennä. muita ongelmia, vai pyytääkö kela lausumaa siltäkin taholta joka vaatii paikanpäällä asioinnin siis sosialipuolella. muutoinhan he voisivat lähettää liitteen kelalle.
mitä sulta puuttuukin, kerää ne nyt. tuossa ahdingossa jo pienikin korjaus auttaa ja piristää. sitten jaksaa miettiä syntyjä syviä mites eteenpäin. toivotaan nyt,että saisit avun suunnitella elämää eteenpäin ..ikäsi,, vai kohta eläkkeelle menossa,, mikään ei vie niin paljon voimia kun nälän kuuntelu..