Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
Herran päivä on lähellä, CV -injektio oli pedon merkki, katukaa ja ottakaa Jeesus vastaan, nyt ON viimeinen hetki.
To a small remnant: word the Lord gave to his servat in Finland 11.11. 2023 which He titled A letter from the Lord
My beloved, you who have stood so firmly for my name and have not denied me and have not taken the CV-vax, which is the mark of the beast and the abomination of desolation. There are few things I want to remind you of, for the day is at hand. Keep yourselves from idols, fornication and things sacrificed to other gods, for they are abomination to the Lord. Wash yourselves in the blood of the Lamb to cover you from all sins and be you transformed in the spirit of your mind. Pick up your cross and follow me, look not to the world; it is a lost world. Days when you could indulge yourselves in worldy pleasures are over; these are the days of judgement. Separate yourselves from the marked, for they are like chaff blowing in the wind and will soon be burned, for they had not the love of the truth in them; they are of their father the devil. When you have come to understanding that the world is evil and the works of it, come to me and I Jesus will give you rest and the everlasting light will shine on you. I am the Alpha and the Omega, the first and the last. Whoever comes to me will never thirst and I will lead him to living waters.
Jesus, lover of your soul, the first begotten of the dead
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Toimeentulotukea vähentävät mm työttömyys etuus ,asumistuki ,toimeentulotukea ei makseta könttänä ja se ei ole 600 euroa .lisäksi toimeentulotuki ei huomioi yli suurta vuokraa millään tavalla.sähkölaskussa on 25 e/ kk yläraja joka huomioidaan.lapsilisät vähentävät toimeentulotukea se lasketaan tuloksi.kaikki ei saa toimeentulotukea.keskimääräinen toimeentulotuki on yksin asuvalle jos kriteerit täyttyvät n: 100e/ kk.kelan sivulta saa oikeaa tietoa "toimeentulotukea vähentävät tulot"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..
Lintsi ei ole ihmisoikeus. Eikä lapsia pidä tehdä laskemalla turvaverkkojen jamuiden varaan. Sinä vanhempana olet aina viime kädessäkin vastuussa, ei muut. Perhe mitoitetaan sen mukaan, minkä verran jaksat ja pystyt itse hoitamaan ja elättämään, vaikka tulisi tilapäistä taloushuolta. Jos sen sijaan olet pysyvästi muiden elätettävä, älä nyt ainakaan enää lisäänny.
Mites se syntyvyyden kohottaminen? Eikös Suomessa olekaan vauvapula?
Niinhän sitä luulisi, mutta taitaa olla liian vaikeaa matematiikkaa tämän palstan talousoppineille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..
Lintsi ei ole ihmisoikeus. Eikä lapsia pidä tehdä laskemalla turvaverkkojen jamuiden varaan. Sinä vanhempana olet aina viime kädessäkin vastuussa, ei muut. Perhe mitoitetaan sen mukaan, minkä verran jaksat ja pystyt itse hoitamaan ja elättämään, vaikka tulisi tilapäistä taloushuolta. Jos sen sijaan olet pysyvästi muiden elätettävä, älä nyt ainakaan enää lisäänny.
Mites se syntyvyyden kohottaminen? Eikös Suomessa olekaan vauvapula?
Kuka ne vauvat hoitaa, jos naiset käy työssä ja miehiä ei vaan kiiinosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pormestarit saavat 15 700 euron kuukausiliksan. On se käsittämätöntä, että säästötalkoot eivät johtajia koske.
Käteen jää verojen jälkeen ehkä 5000 euroa. Ei siis merkittävästi enemmännkuin esim. 7000 euroa tienaavalla.
Yksi asia on varma, että jokainen pienituloinen huutaisi pääpunaisena liian suuresta verotuksesta parissa kuukaudessa sen jälkeen, kun itse alkaisi tienata tuollaisia summia.
Emme. Koska osa meistä tulee lahjoittamaan verosta jatkossa plussaksi jäävän osan köyhille. Köyhät tarvitsevat sen leikatun pari sataa takaisin, me emme. Me pärjäämme hyvin ilman sitä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Siitä, että tuosta perusosasta maksetaan usein vuokraa. Tai siitä, että Kela hylkää hakemuksia oudoilla perusteilla (saa laskelmalla näyttämään, että rahaa on, vaikka ei oikeasti olisi, keinoja tuohon on monia). Siitä, että on velkoja. Siitä, että on omaisuutta, jota ei saa myytyä, eikä siksi saa tt-tukea. Siitä, että auto on joillain pakollinen (ei julkista liikennetttä). Jne.
Veronmaksajienko vastuulla tuokin on? Että on otettu velkaa enemmän kuin on varaa maksaa takaisin? Että elämänhallinta on pielessä aikuisilla ihmisillä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä tolla summalla ruuassa pysyy, jättää vaan ne alkot ja röökit ostamatta ym...turhat shoppailut vähemmälle.
Tämä. Minäkin työskentelen sosiaalialalla ja omin sinun näen, kuinka päihteet, röökit, roskaruoka, tekoripset yms. vievät rahat ja sitten ollaan köyhinä ruokajonossa. Ja veronmaksajat maksaa näiden vapaamatkustuksen. Nyt myös itketään, kun ei saisi enää asia isossa kämpässä veronmaksajien kustannuksella vaan vaaditaan muuttamaan pienempään. On se vaan niin epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä tolla summalla ruuassa pysyy, jättää vaan ne alkot ja röökit ostamatta ym...turhat shoppailut vähemmälle.
Tämä. Minäkin työskentelen sosiaalialalla ja omin sinun näen, kuinka päihteet, röökit, roskaruoka, tekoripset yms. vievät rahat ja sitten ollaan köyhinä ruokajonossa. Ja veronmaksajat maksaa näiden vapaamatkustuksen. Nyt myös itketään, kun ei saisi enää asia isossa kämpässä veronmaksajien kustannuksella vaan vaaditaan muuttamaan pienempään. On se vaan niin epäreilua.
Minäkin olen sosiaalialalla. Yksi sun toinen asiakas on joutunut nyt muuttamaan. Tiedättekö mitä, ei ne uudetkaan asunnot mitään pieniä ole. Isoja kolmioita nelihenkisillä perheillä ja lähes ilmaiseksi asutaan. Itse asun paljon ahtaammin ja maksan koko asumiseni yksin. Kummalliseksi on maailma mennyt, jos tuilla ajatellaan, että voidaan asua leveämmin kuin työssäkäyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että tuosta perusosasta maksetaan usein vuokraa. Tai siitä, että Kela hylkää hakemuksia oudoilla perusteilla (saa laskelmalla näyttämään, että rahaa on, vaikka ei oikeasti olisi, keinoja tuohon on monia). Siitä, että on velkoja. Siitä, että on omaisuutta, jota ei saa myytyä, eikä siksi saa tt-tukea. Siitä, että auto on joillain pakollinen (ei julkista liikennetttä). Jne.
Veronmaksajienko vastuulla tuokin on? Että on otettu velkaa enemmän kuin on varaa maksaa takaisin? Että elämänhallinta on pielessä aikuisilla ihmisillä?
Velka on käytännössä niin keskeinen osa talouselmää, että ilman sitä mitään talouselämää ei edes olisi. Ja velkaan sisätyy aina riskinsä (paitsi jos sinulla, aikuisella ihmisellä, on hallussasi sampo ja ikiliikkuja).
Vaikuttaa siltä, että sinulle kelpaavat kyllä muiden toimeliaisuudeta seuraavat hyödyt, mutta et halua kantaa osaasi riskeistä.
Valitat veronmaksusta, mutta olet itse äärimmäinen rusinanpoimija.
Kyllä näistä pitkäaikaistyöttömistä suurin osa on alkoholisteja, narkkeja, rikollisia, mielenterveysongelmaisia, sekä vanhempia ihmisiä keitä kukaan ei enää palkkaa, eikä varmaan noita edeltämainittujakaan. Toivotonta saada heitä töihin, ehkä kuntouttavaan työhön kelpaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velka on käytän
Toki itsellänikin on velkaa, mutta olen huolehtinut siitä että minulla on myös maksukykyä maksaa se takaisin eikä olettaa että muut veronmaksajat sen maksavat pois. Että sellaista rusinanpoimintaa. Olen valitettavasti nähnyt omin silmin, miten holtittomasti ihmiset ottavat lainaa miettimättä edes kuinka se joskus maksetaan takaisin, sillä kyllä yhteiskunta eli siis me veronmaksajat huolehdimme sitten.
Tääl o yks sellainen. Tänään en saanut aamiaista ollenkaan, ku se akka siel oli mulle taas niin kamalan ilkeä !!!! Piruili mulle tahallaan. Ja ilman syytä ! Tällaista se o ollu tääl jo kauan. Ja kaikki maksaa !!! Pitäisi saada itse valita, mitä on ruoaksi ! Ja itse päättää, mitä ottaa ! Mut pakotetaan ottamaan koko päivän ruoat, halusin tai en. En ymmärrä tätä. Ja kannattaa katsoa netistä, esim rednet.fi sivuilta, se o SPR:n sivusto. Siellä tietyissä paikoissa tiettyyn aikaan saa ilmaisen ruokakassin, tai valitsee sellaisen paikan, missä saa itse valita, mitä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko ollenkaan, että niillä ihmisillä ei ole mallia muunlaisesta tavasta elää? Rahan lisäksi tarvittaisiin paljon tukea ja kädestäpitäen opastamista ja auttamista elämänhallinnassa. Moni aikuinen on osaamiseltaan lapsen tasolla, kun ei kukaan ole koskaan opettanut asioita joita yleensä lapsuuden ja nuoruuden aikana opetetaan ja harjoitellaan. Ei kaikki opi siitä, että heietään vaan syvään päätyyn. Osa hukkuu! Jos olet oikeasti sossu, tiedät varmasti myös että ongelmat tuppaa kasaantumaan. Heikon elämänhallinnan myötä on usein rikkonaisia ihmissuhteita, olematon työhistoria, mielenterveys- ja päihdeongelmia, somaattisia sairauksia, ja ennenkaikkea näköalattomuutta, itseinhoa ja -halveksuntaa, ja olematonta uskoa itseensä ja mahdollisuuksiinsa muuttaa tilannettaan. Monella ei ole ystäviä, ei minkäälaisia tukiverkostoja, eikä kontakteja sukulaisiin. Monia on kohdeltu kaltoin, ja pahoinpideltykin lapsuudessa ja nuoruudessa. Olen psyk sh, ja näen paljon juuri tämänlaista kärsimystä. Minä en tuomitse, enkä arvostele, vaan kuuntelen,ja neuvon ja autan missä voin. Inhottaa ajatella, että on tahoja joiden kuuluisi auttaa ja tukea, mutta jotka ylenkatsovat juuri niitä, jotka eniten avun tarpeessa ja kaikkein haavoittuvimpia ovat.
Tajuatko ollenkaan, että niillä ihmisillä ei ole mallia muunlaisesta tavasta elää? Rahan lisäksi tarvittaisiin paljon tukea ja kädestäpitäen opastamista ja auttamista elämänhallinnassa. Moni aikuinen on osaamiseltaan lapsen tasolla, kun ei kukaan ole koskaan opettanut asioita joita yleensä lapsuuden ja nuoruuden aikana opetetaan ja harjoitellaan. Ei kaikki opi siitä, että heietään vaan syvään päätyyn. Osa hukkuu! Jos olet oikeasti sossu, tiedät varmasti myös että ongelmat tuppaa kasaantumaan. Heikon elämänhallinnan myötä on usein rikkonaisia ihmissuhteita, olematon työhistoria, mielenterveys- ja päihdeongelmia, somaattisia sairauksia, ja ennenkaikkea näköalattomuutta, itseinhoa ja -halveksuntaa, ja olematonta uskoa itseensä ja mahdollisuuksiinsa muuttaa tilannettaan. Monella ei ole ystäviä, ei minkäälaisia tukiverkostoja, eikä kontakteja sukulaisiin. Monia on kohdeltu kaltoin, ja pahoinpideltykin lapsuudessa ja nuoruudessa. Olen psyk sh, ja näen paljon juuri tämänlaista kärsimystä. Minä en tuomitse, enkä arvostele, vaan kuuntelen,ja neuvon ja autan missä voin. Inhottaa ajatella, että on tahoja joiden kuuluisi auttaa ja tukea, mutta jotka ylenkatsovat juuri niitä, jotka eniten avun tarpeessa ja kaikkein haavoittuvimpia ovat.
Olen sosiaalityöntekijä ja tiedän hyvin, että jo näiden isovanhemmat olivat samanlaisia. Töissä ei ole käyty enää sukupolviin. Mutta mitäpä lottoat ottavatko he sosiaaliohjausta vastaan? Kyllä meiltä sitä saa, jos vaan halua on ottaa vastaan. Saa jopa tukihenkilöitä auttamaan vaikka taloudenpidossa. Kirjoitat tyypillisen terveydenhuollon edustajan tapaan, että sosiaalipuolen kuuluisi auttaa, mutta kun peijoonit eivät auta. Oikein inhottaa, kun eivät saa apua. No eivät niin, koska väkisin ei voi. Minua inhottaa tuo, että tuupataan kaikki tänne sosiaalipuolelle, ikään kuin täällä jotain taikureita oltaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain eilen nipun vaatimuksia kelalta. Nyt on veetuttanut yli vuorokauden niin tekis mieli oikeasti tappaa joku virkamies. Vihaan vihaan vihaan vihaan vihaan kelaa.
Taskussa euro tilillä kaks. Ei edes bussikortissa rahaa että pääsisin sossuun. Kuolkaa kaikki mun puolesta
Eipä ihme että demaria äkämystyttää kun yksi niistä vaatimuksista oli varmaan MENE TÖIHIN!
Demarit on työväenpuolue.
Demariushan on tunnetusti terminaalinen mielensairaus.
Joo se rokote ei sitten ollut mikään mikrosiru. Kyllä tämäkin keskustelu meni jännille urille. Puhutaan köyhyydestä ja tämäkin johdetaan johonkin korona-rokotteisiin. Rokote on nestemäistä. Mikrosiru, RFID-lätkä ja nämä on kiinteitä. Ne ovat implanetteja. Ei niitä voi nesteenä injektoida.
Mä olen merkkiliikkeessä töissä; sinne tulee aina vaan korjattavia autoja lisää.
Mun äiti oli hoitajana vanhainkodissa. Hoitivat niitä, mutta silti ne kuolivat.
Niin, että eiköhön sillä alalla millä onkin törmää juuri niihin oletettuihin juttuihin mitä odottaa saattaakin, eli ei yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esim. asut liian kalliissa asunnossa, niin joudut maksamaan sen toimeentulotuestasi ja rahaa ei jää sitten ruokaan ja muuhun tarpeelliseen.
Ei kukaan saa suoraan perusosaa täysimääräisenä. Kelan sivuillakin se jo sanotaan.
Kyllä jotkut saa. Mutta toki siitä joutuu maksamaan paljon monenlaista. Hullua, että jotkut ajattelevat, että se raha on käytettävissä kokonaan ruokaan. Ja eri ihmiset on erilaisissa tilanteissa myös, ei kaikilla ole samankaltaisia menoja. Tietenkään.
Ehkä nämä ajatukset perustuvat joillain siihen, että köyhää ei nähdä ns.normaalina ihmisenä. Näin ollen sillä ei myöskään ole normaalin ihmisen tarpeita.
Käteen jää verojen jälkeen ehkä 5000 euroa. Ei siis merkittävästi enemmännkuin esim. 7000 euroa tienaavalla.
Yksi asia on varma, että jokainen pienituloinen huutaisi pääpunaisena liian suuresta verotuksesta parissa kuukaudessa sen jälkeen, kun itse alkaisi tienata tuollaisia summia.