Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko boomereilla yleinen tapa suhtautua lapsiinsa pilkallisesti?

Vierailija
12.04.2025 |

Omasta lapsuudesta muistan tuon pilkallisuuden, tämä jatkui koko teini-iän ja aikuisena ollessani myös vanhempien asenne oli pilkallinen. Sitten en enää viitsinyt kuunnella moista ja katkaisi välitä. Toki ihmisten välillä on vaihtelua, mutta oliko tämä jotenkin yleinen tapa suhtautua lapsiin silloin?

Kommentit (334)

Vierailija
241/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On yleistä. Tuo ikäluokka näki lapset jonain leluinaan, alamaisinaan ja esineinä. Ei ihmisinä.

Ilkeitä ihmisiä ja monesti todella sivistymättömiä. Sellainen tekopyhä uskovaisuus on myös ominaista.

He rakastavat hierarkioita ja ovat mielellään ruoskimassa jos löytyy joku heitä alemmaksi laitettava.

Uskovat vilpittömästi että kyllä se heidän lapsi jota kohtelivat kuin pzkaa, sitten aikuisena hoitaa heidät ja hoivaa kiitollisna sitten.

Ihan liikaa yleistystä, jos siis puhutaan suurien ikäluokkien kasvatustaidoista. Mutta varmasti oli tuollaisia vanhempiakin.

Enemmän kuitenkin tuo ajattelutapa nähdä lapset alamaisina liittyy vanhempaan agraariseen kulttuuriin, kun naimisiinkin mentiin sen kanssa, jonka isä halusi, siis haluttiin esim. jälkeläinen naittaa naapuritaloon niin että pellot osuu yhteen, kun ne aikanaan peritään. Isän valta lapsiin oli voimakas 1800-luvulla ja toiseen maailmansotaan saakka jopa.

Tuona vanhana aikana myös esim. kehitysvammaisiin tai mielisairaisiin suhtauduttiin usein pilkkaavasti. Ehkä tämän jälkiä näkyy vielä suuren ikäluokan asenteissa.

Itse kyllä 60-luvulla lapsena ihmettelin, kun Helsingin serkut, nuorempia kuin minä, saivat keskeyttää aikuisia ja kiinnittää "hillumalla" vanhempiensa huomiota itseensä kun oli aikuisia koolla kahvipöydässä. Se ei kuulunut tapoihin maalla. Se oli ilmaus lasten ja aikuisten suhteiden muuttumisesta.

Vierailija
242/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeuteilla käyminen kuitenkin taitaa olla aika hyödytöntä kun samat keski-ikäiset kommentoijat eivät millään kasva terapioista huolimatta lapsuudestaan eroon.

Senkin voisi Purra saksillaan leikata,  Kela korvaa hyödyttömiä rupatteluja.

Ei siitä lapsuudesta niin vain kasveta eroon kun on riittävän syvästi haavoitettu. Jotkut boomerit todella vihasivat lapsiaan ja tässä tulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko nämä boomerit, jotka tässäkin ketjussa haukkuvat meitä mitä kamalimmilla tavoilla, että sillä saa meidät uskomaan, etteivät he ole kamalia haukkujia?

Sinulle ei aikuisena ole kasvanut mitään vastuuta itsestäsi vaan kaikki edelleen lapsuuskodin syytä?  Juominen, huonot parisuhteet,  ongelmat lasten kanssa,  työasiat? 

Ei minulla ole tuollaisia ongelmia, sain nuorena aikuisena korjattua vanhempien aiheuttamat haavat terapiassa, kiitos vain. 

Vierailija
244/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko nämä boomerit, jotka tässäkin ketjussa haukkuvat meitä mitä kamalimmilla tavoilla, että sillä saa meidät uskomaan, etteivät he ole kamalia haukkujia?

Sinulle ei aikuisena ole kasvanut mitään vastuuta itsestäsi vaan kaikki edelleen lapsuuskodin syytä?  Juominen, huonot parisuhteet,  ongelmat lasten kanssa,  työasiat? 

Vaikka olisi kuinka kasvanut vastuulliseksi aikuiseksi, niin kyllä ne lapsuuden haavat ongelmansa aiheuttavat nykyisyydessäkin. Boomerit saavat nyt sitä mitä ovat tilanneetkin kun heidän toimintaansa kritisoidaan.

Vierailija
245/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta puheenaihetta. Lapsuuskodin ilmapiiristä on kyse. Sen seuraukset ovat aiheeseen nähden toissijainen asia. Seuranneiden ongelmien luettelemisella ilmapiirin puolusteleminen on käänteinen yritys.

Vierailija
246/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 70-luvulla ja muistan miten lasten pilkkaaminen oli kyläreissuilla aikuisten huvia. Ja sitten kun lapsi pahoitti mielensä, aikuiset kuorossa nauroivat lapsen ilmeille. Nyt sitten ihmetellään kun en halua olla tekemisissä. Minulla oli lapsena kuulemma huumorintaju kuin puuhevosella pakkasella kun en aikuisten mukana nauranut itselleni.

Ei aavistustakaan siitä, missä olet kasvanut, mutta tuollaista en ole IKINÄ kokenut. Hullu perhe? Hullu suku? Sisäsiittoinen tuppukylä? 

Minä olen. Vastaukset kysymyksiisi: Kyllä, hullu perhe. Kyllä, hullu suku. Ei, Helsinki. 

Vierailija
247/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta puheenaihetta. Lapsuuskodin ilmapiiristä on kyse. Sen seuraukset ovat aiheeseen nähden toissijainen asia. Seuranneiden ongelmien luettelemisella ilmapiirin puolusteleminen on käänteinen yritys.

Boomerina koen että itse olen elämäni muovannut. En voi syyttää vanhempiani siitä. 

Jos me kaikki 600 000 olisimme ikämme ulvoneet lapsuuttamme kun perä-pohjolasta 16-vuotiaana tulimme elämäämme rakentamaan.

Tosin tietysti meissäkin oli hauraampia joiden mt meni rikki, ei työkykyä tai oma käsi.  Ihmisiä me boomeritkin loppujen lopulta olemme, emme. Mystisiä hirviöitä.

En edes lähde lapsellisuuteen, kyllä minä hyvin kasvatin lapseni, ettehän te kuitenkaan sitä uskoisi  ilman kasvatusta jääneet. Sen tiedän ettei meillä ainakaan lapsia lyöty, olin se nynny äiti, aina lasten kanssa vapaa-ajat.  En tarvinnut kuntosaleja tai baari-iltoja.

Vierailija
248/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taas huvittaa.  Ihmiset kuvittelevat että 70-luku oli kuin 20-luku.  Oli pakko mennä naimisiin, pakko tehdä lapsia kun isä käskee jne.  Kuitenkin 70-luvulla ( boomereiden yleisin lisääntymiskymmen) oli syntyneitä vähän, perheet pieniä ja asunnotkin pieniä suurimmalla osalla,  työväenluokkaisia boomerit suurelta osin.

Tosin olen huomannut että täällä toki kirjoittelee maaseudun ihmiset paljon.  Maalla on ehkä vielä boomereiden nuoruudessakin ollut arvot erilaisia, vanhemmat suositelleet sopivaa  sulhasta ja sitren edellytys vuoden päästä ristiäiset.  

En tiedä, muutuin 15 v kaupunkilaiseksi, äidilleni s.  1905 oli tärkeää korostaa ettei lapsia pidä köyhyyteen tehdä.  Eilä yhtä enempää ainakaan.  

Vierailija
249/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään boomeri ei ole todistetusti koskaan pyytänyt anteeksi tekemisiään.

Niin. Aina oikeassa oleva jumala ei tee virheitä tai anteeksipyydettävää. No joo, sen virheen äitini myöntää tehneensä että hakkasi minua aivan liian vähän (pystyn kävelemään lähes normaalisti eli eiköhän siinä ollut tarpeeksi). 

Vierailija
250/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi kuinka kasvanut vastuulliseksi aikuiseksi, niin kyllä ne lapsuuden haavat ongelmansa aiheuttavat nykyisyydessäkin. Boomerit saavat nyt sitä mitä ovat tilanneetkin kun heidän toimintaansa kritisoidaan.

Aina on kritisoitu vanhempaa ikäluokkaa kaikille tulee jossain vaihessa oma vuoronsa.

Vierailija
251/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taas huvittaa.  Ihmiset kuvittelevat että 70-luku oli kuin 20-luku.  Oli pakko mennä naimisiin, pakko tehdä lapsia kun isä käskee jne.  Kuitenkin 70-luvulla ( boomereiden yleisin lisääntymiskymmen) oli syntyneitä vähän, perheet pieniä ja asunnotkin pieniä suurimmalla osalla,  työväenluokkaisia boomerit suurelta osin.

En tiedä, mihin viittaat kun et sitä näytä, mutta itse kirjoitin tänne siitä että isät ja suvut päättivät avioliitoista ja se aika oli ennen ekaa maailmansotaa eli ei 70-lukua tietenkään.

Onko joku täällä väittänyt, että 70-luvulla oli pakko mennä naimisiiin ja tehdä lapsia kun isä käskee? En ole huomannut sellaista viestiä. Tämä on tosi yleistä nykyään, että ihmiset lukee huolimattomasti omien ennakkoasenteidensä värittäminä ja käsittää väärin!

Yhteiskunnan ilmapiirissä 60-luku oli vedenjakaja. Sen jälkeen kirkon valta alkoi murentua, koulumaailma alkoi hitaasti muuttua, tuli avioerot jotenkin hyväksytymmiksi, samoin avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset.

Vierailija
252/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on kritisoitu vanhempaa ikäluokkaa kaikille tulee jossain vaihessa oma vuoronsa.

Ei näille täydellisille.  Hehän kehuvat miten ovat hyvissä väleissä lastensa kanssa, aikuisille lapsilleenkin soittavat joka päivä.  Se minua aina huvittaa kun tämä viiskymppisten ikäpolvi täällä valittaa kun äiti/anoppi soittaa joka päivä.   Mutta sehän on TÄYSIN Eri asia jos 52 v äiti soittaa 30-vuotiaalle tyttärelleen joka päivä.

Vierailija
253/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mihin viittaat kun et sitä näytä, mutta itse kirjoitin tänne siitä että isät ja suvut päättivät avioliitoista ja se aika oli ennen ekaa maailmansotaa eli ei 70-lukua tietenkään.

Onko joku täällä väittänyt, että 70-luvulla oli pakko mennä naimisiiin ja tehdä lapsia kun isä käskee? En ole huomannut sellaista viestiä. Tämä on tosi yleistä nykyään, että ihmiset lukee huolimattomasti omien ennakkoasenteidensä värittäminä ja käsittää väärin!

Yhteiskunnan ilmapiirissä 60-luku oli vedenjakaja. Sen jälkeen kirkon valta alkoi murentua

On ollut useampikin.  Boomereiden oli pakko tehdä lapsia painostuksesta. Heidän mukaansa.

Vierailija
254/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereistakin moni olisi halunnut olla lapseton mutta yhteiskunnallinen paine oli silloin suurempi ja lapsia tehtiin vaikkei haluttu. Oliko lasten pilkkaaminen ja ivaaminen sitten joku kosto väkisin tähän maailmaan pakotetuille lapsille? Sairasta sinänsä.

Niin, varmaan he kostivat lapsilleen tämän. Kuitenkin tämäkin liittyy jotenkin boomeriuteen, koska itsekin painostuksen vuoksi hankin ensimmäisen lapseni (olen boomereiden lapsi itse), mutta siitä huolimatta rakastin ja rakastan lasta hänenä itsenään, en ole ollut ivallinen enkä muutenkaan välinpitämätön ja huono vanhempi. Se on myös jännä, miten boomerit vetoavat siihen, että kasvattivat lapsiaan kuten heitä kasvatettiin aikoinaan ja eivät muuta osanneet, niin minä osasin ja ennen kaikkea halusin katkaista pahuuden kierteen ja kasvattaa omat lapseni lempeydellä ja ymmärryksellä. 

"itsekin painostuksen vuoksi hankin ensimmäisen lapseni (olen boomereiden lapsi itse)". Käsittämätöntä! Sekä se että painostivat, sekä se, että suostuit! Kaduttiko kun lapsi tuli maailmaan ja kaduttaako nyt?

Vierailija
255/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan ilmapiirissä 60-luku oli v

Niin, lisään vielä, eräs boomerkin näytti kertovan että painostuksen vuoksi joutui lapsen/lapsia synnyttämään.

Moni siis on kirjoittanut " boomereiden kuului tehdä lapsia vaikkeivat halunneet."   

Ihmettelen kovasti, tosin en ole lestaadiolainen, vaan avoliiton uranuurtaja.

Vierailija
256/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana oli kiva olla kun tiesi kaikesta kaiken. Harmi kun ei enää ole siihen  tarpeeksi nuori.

Vierailija
257/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"itsekin painostuksen vuoksi hankin ensimmäisen lapseni (olen boomereiden lapsi itse)". Käsittämätöntä! Sekä se että painostivat, sekä se, että suostuit! Kaduttiko kun lapsi tuli maailmaan ja kaduttaako nyt?

Vanhempani eivät painostaneet vaan puolisoni. Kyllä, valitsin hänet itse, mutta vanhempien aiheuttaman traumataustan vuoksi valitsin väärin. Kaduttiko lapsi? Ei, sehän kävi selväksi jo aiemmasta tekstistäni. Olen onneksi osannut olla vanhempana parempi kuin omani olivat.

Vierailija
258/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on näitä terapian käyneitä yksilöitä, joissa itsessään ei ole mitään vikaa, mutta omat vanhemmat ovat syyllisiä kaikkeen. Vaihtoehtoina ovat a) isä teki jotain pahaa tai b) äiti jätti tekemättä jotain hyvää. Valitse siitä.

Vierailija
259/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on näitä terapian käyneitä yksilöitä, joissa itsessään ei ole mitään vikaa, mutta omat vanhemmat ovat syyllisiä kaikkeen. Vaihtoehtoina ovat a) isä teki jotain pahaa tai b) äiti jätti tekemättä jotain hyvää. Valitse siitä.

Missä kohtaa aloittaja kertoo ettei hänessä ole vikaa. Oma tulkintasi. Vanhemmissa todellakin voi olla vikaa, se ei muuksi muutu vaikka kuinka yrittäisit kääntää huomion muualle.

Vierailija
260/334 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerit loivat maailma onnellisimman maan ja äänestivät oikeiston pelastamaan hyvinvointiyhteiskunnan leikkaamalla sen palasiksi.

Minusta on täysin epäuskottavaa, että yksi ikäluokka äänestäisi vain oikeistoa.

Suuren ikäluokan jäsenissä (siis Suomessa 1945 -1950) on ollut ja on myös vasemmistolaisesti ajattelevia. Suuret ikäluokat olivat nimenomaan nuorina aika vasemmistolaisia ja saivat politiikassa useita uudistuksia aikaan.

Ja kirkon vallan murtamiseen on näillä suurilla ikäluokilla nuoruudessa ollut oma suuri osuutensa. Esimerkkinä v. 1945 syntynyt pappi Terho Pursiainen, jonka teos Uusin testamentti herätti paljon huomiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi