Onko boomereilla yleinen tapa suhtautua lapsiinsa pilkallisesti?
Omasta lapsuudesta muistan tuon pilkallisuuden, tämä jatkui koko teini-iän ja aikuisena ollessani myös vanhempien asenne oli pilkallinen. Sitten en enää viitsinyt kuunnella moista ja katkaisi välitä. Toki ihmisten välillä on vaihtelua, mutta oliko tämä jotenkin yleinen tapa suhtautua lapsiin silloin?
Kommentit (334)
Pilkkasivat, vähättelivät ja jotkut jopa löivät. Ei kovinkaan mukavaa joutua nyt tällaisen vanhemman hoitajaksi.
Ap teki aloituksen ja alkoi solvaamaan vanhoja eläkeläisiä. Nytpähän tiedämme ketä äänestää huomisissa vaaleissa. Se EI ole marinin puolue.
T. Vaari, vanhuuseläkeläinen 65 vuotta
Tuo väitteesi ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Aloituksessa kerrotaan omista kokemuksista ja kysytään miten muilla. Mikä siinä mielestäsi on kaikkien vanhojen eläkeläisten solvaamista. Tarkoitatko nyt siis että kaikki nykyään vanhukset ovat todellakin menetelleet kuten aloituksessa kerrotaan ja siitä puhuminen, totuuden kertominen on solvaamista.
Oma lapsuuteni ja nuoruuteni oli kokonaisuutena hyvä, mutta tunnistan kyllä omissa vanhemmissani tuon jatkuvan toisten ihmisten kritisoinnin ja negatiivisen suhtautumisen. Nykyäänkin yli 80-vuotiaan äitini kommentit some-postauksiini ovat aina negatiivisia, en tiedä miksi tuolle sukupolvelle on niin vaikea olla hiljaa jos ei ole mitään hyvää sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyläillessä minut käskettiin esiin puhumaan. Minulla oli vielä silloin r-vika. Oikein lueteltiin, mitä ärrällisiä sanoja sanoa, ja sitten naurettiin räkäisesti päälle. Isä harrasti tätä. Äiti taas kertoi heti kaikki asiani eteenpäin siskoilleen ja äidilleen, kailotti puhelimessa ja nauroi pilkallisesti.
Sanomattakin on selvää, että opin pysyttelemään näkymättömissä ja salaamaan kaikki asiani. Silloin ei paljon lapsille kunnioitusta osoitettu tai ajateltu lapsen tunteita.
Meillä äiti 82v jatkaa tuota edelleen. Siskonsa kanssa naureskelivat kerran omille lapsilleen kuinka tyhmiä ja osaamattomia ovat. Kysyin sitten heiltä että kuka meidät on kasvattanut tai olisi pitänyt kasvattaa. Hymyt hyytyi ja tuli hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsuuteni ja nuoruuteni oli kokonaisuutena hyvä, mutta tunnistan kyllä omissa vanhemmissani tuon jatkuvan toisten ihmisten kritisoinnin ja negatiivisen suhtautumisen. Nykyäänkin yli 80-vuotiaan äitini kommentit some-postauksiini ovat aina negatiivisia, en tiedä miksi tuolle sukupolvelle on niin vaikea olla hiljaa jos ei ole mitään hyvää sanottavaa.
Mikä tahansa somekommentoinnin aihe on, ilkeitä kommentteja jättää Kalevit, Marjatat, Eskot, Juhanit, Pirkot, Pirjot jne. Kaikki 60-90 vuotta.
Riippuu varmaan buumerista. Omat vanhempani eivät ole ollenkaan pilkallisia ja ovat aina olleet läheisiä. Syntyneet -45 ja -48. Olen itse syntynyt 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan buumerista. Omat vanhempani eivät ole ollenkaan pilkallisia ja ovat aina olleet läheisiä. Syntyneet -45 ja -48. Olen itse syntynyt 70-luvulla.
Onnittelut sinulle hyvistä vanhemmista. Harvinaista herkkua.
Ongelma on enemmän se sukupolvien välinen kuilu. Vanhempi sukupolvi ei käsitä maailman muutosta ja arvostelee omien kokemustensa pohjalta. Siinä tulee se virhe. Tämä ei kuitenkaan ole mikään boomerien erityispiirre, vaan se on ollut aina. Oma isoisäni (syntynyt 1920) arvosteli isääni (syntynyt 1948) lama-aikaan siitä että tämä jäi työttömäksi ja oli kotona. Pappa ei sitä tajunnut ollenkaan. Isä taas raivosi äidille että se ukko ei tajua yhtään mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Pikakelaus 30 vuotta eteenpäin: sama isä arvostelee omia lapsiaan milloin mistäkin. Että näin se menee.
Ei tämä ole mistään ikäluokasta kiinni, vaan yksilöstä. Luulen että toksinen käytös poikii lisää toksista käytöstä ja sitten myös päinvastoin. Oma äitini on kiva ja lämmin, samoin oli mummoni. Ja luulen että olen itsekin, tai näin on ainakin sanottu. Minua ei ole kasvatettu millään haukkumisella vaan läsnäololla. Tietysti ajat on muuttuneet jonkun verran, mutta silti kiva ihminen on kiva oli aika mikä tahansa ja ikävä ihminen on ikävä oli aika mikä tahansa.
Isäni kutsui minua sika-saaraksi (nimi muutettu), koska minulla oli lapsena kuulemma sian kärsä. En IKINÄ sanoisi lapselleni mitään tuollaista. Täytyy olla todella ilkeä ja julma vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ovat olleet hyviä. He eivät ole käyttäytyneet noin.
Samoin, mutta hyvistä asioistahan ei voi keskustella😏. En myöskään koskaan havainnut kaverien vanhemmissakaan tuollaista. Olemmekohan eri planeelta kotoisin.
Miksi ei voisi? Tee palstalle aloitus hyvistä vanhemmista, se on ihan helppoa! Sitten voit siellä keskustella muiden kanssa ihanista vanhemmista 👏
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mistään ikäluokasta kiinni, vaan yksilöstä. Luulen että toksinen käytös poikii lisää toksista käytöstä ja sitten myös päinvastoin. Oma äitini on kiva ja lämmin, samoin oli mummoni. Ja luulen että olen itsekin, tai näin on ainakin sanottu. Minua ei ole kasvatettu millään haukkumisella vaan läsnäololla. Tietysti ajat on muuttuneet jonkun verran, mutta silti kiva ihminen on kiva oli aika mikä tahansa ja ikävä ihminen on ikävä oli aika mikä tahansa.
Tässä ollaan asian ytimessä. Hyvä ja huono käytös molemmat antavat mallin, joka periytyy hyvin helposti.
Eikö se ole jo ihan sama, kun boomerit on jo niin vanhoja ja ikäluokasta kuollaan kovaa tahtia?
Joo, saatiinhan tänne taas se jokaviikkoinen vanhusten haukkumisketju!
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole jo ihan sama, kun boomerit on jo niin vanhoja ja ikäluokasta kuollaan kovaa tahtia?
Ei se ole yhtään se ja sama. Boomereiden jälkeläiset kipuilevat rankkojen lapsuuskokemusten jälkeen (huom, en väitä että kaikilla näitä olisi) vielä aikuisiälläkin terapioista huolimatta. Miten se olisi se ja sama, jos jonkun elämä on pilalla omien vanhempien vuoksi.
Ei tarvitse ihmetellä sitten kun kukaan ei siellä vanhainkodissa halua vierailla..
Vierailija kirjoitti:
Joo, saatiinhan tänne taas se jokaviikkoinen vanhusten haukkumisketju!
Miksi koet vertaistuen hakemisen haukkumiseksi? Jos aloitus aiheuttaa tunnon tuskia joissakin, ei hyökkäys ja uhriutuminen ole paras puolustus kuten ennen boomereiden tapana oli toimia.
Vierailija kirjoitti:
Ai, tarkoitat nykyiset 70 - 90 -vuotiaat? En usko.
Juuri he ovat.
Marinin puoluetta ei kannata kenenkään äänestää.