Onko boomereilla yleinen tapa suhtautua lapsiinsa pilkallisesti?
Omasta lapsuudesta muistan tuon pilkallisuuden, tämä jatkui koko teini-iän ja aikuisena ollessani myös vanhempien asenne oli pilkallinen. Sitten en enää viitsinyt kuunnella moista ja katkaisi välitä. Toki ihmisten välillä on vaihtelua, mutta oliko tämä jotenkin yleinen tapa suhtautua lapsiin silloin?
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Tämä taas huvittaa. Ihmiset kuvittelevat että 70-luku oli kuin 20-luku. Oli pakko mennä naimisiin, pakko tehdä lapsia kun isä käskee jne. Kuitenkin 70-luvulla ( boomereiden yleisin lisääntymiskymmen) oli syntyneitä vähän, perheet pieniä ja asunnotkin pieniä suurimmalla osalla, työväenluokkaisia boomerit suurelta osin.
Eihän 70-lukulaiset mitään boomereita nyt ole, boomerit on sodanjälkeinen sukupolvi. Joku muu nimitys on 70-lukulaisille.
Eihän 70-lukulaiset mitään boomereita ole, boomerit on sodanjälkeinen sukupolvi. Joku muu nimitys on 70-lukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on näitä terapian käyneitä yksilöitä, joissa itsessään ei ole mitään vikaa, mutta omat vanhemmat ovat syyllisiä kaikkeen. Vaihtoehtoina ovat a) isä teki jotain pahaa tai b) äiti jätti tekemättä jotain hyvää. Valitse siitä.
Missä kohtaa aloittaja kertoo ettei hänessä ole vikaa. Oma tulkintasi. Vanhemmissa todellakin voi olla vikaa, se ei muuksi muutu vaikka kuinka yrittäisit kääntää huomion muualle.
Huonot geenit haisevat tänne asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä taas huvittaa. Ihmiset kuvittelevat että 70-luku oli kuin 20-luku. Oli pakko mennä naimisiin, pakko tehdä lapsia kun isä käskee jne. Kuitenkin 70-luvulla ( boomereiden yleisin lisääntymiskymmen) oli syntyneitä vähän, perheet pieniä ja asunnotkin pieniä suurimmalla osalla, työväenluokkaisia boomerit suurelta osin.
Eihän 70-lukulaiset mitään boomereita nyt ole, boomerit on sodanjälkeinen sukupolvi. Joku muu nimitys on 70-lukulaisille.
Aikajana. 70-luku oli boomereiden naimis/lisääntymisvuosikymmen. Vanhimmat ehtivät jo 60-luvulla vanhemmiksi mutta 70-luvulla syntynyt on yleensä boomerin lapsi.
Mietipä tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin nyt putosit ajatuksissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on näitä terapian käyneitä yksilöitä, joissa itsessään ei ole mitään vikaa, mutta omat vanhemmat ovat syyllisiä kaikkeen. Vaihtoehtoina ovat a) isä teki jotain pahaa tai b) äiti jätti tekemättä jotain hyvää. Valitse siitä.
Missä kohtaa aloittaja kertoo ettei hänessä ole vikaa. Oma tulkintasi. Vanhemmissa todellakin voi olla vikaa, se ei muuksi muutu vaikka kuinka yrittäisit kääntää huomion muualle.
Taitaa omat huonot geenisi nenässäsi haista.
Vierailija kirjoitti:
"itsekin painostuksen vuoksi hankin ensimmäisen lapseni (olen boomereiden lapsi itse)". Käsittämätöntä! Sekä se että painostivat, sekä se, että suostuit! Kaduttiko kun lapsi tuli maailmaan ja kaduttaako nyt?
Vanhempani eivät painostaneet vaan puolisoni. Kyllä, valitsin hänet itse, mutta vanhempien aiheuttaman traumataustan vuoksi valitsin väärin. Kaduttiko lapsi? Ei, sehän kävi selväksi jo aiemmasta tekstistäni. Olen onneksi osannut olla vanhempana parempi kuin omani olivat.
Olisit siis sanonut viestissäsi, että puolisosi painosti lapsenhankkimiseen, eivät ne buumerivanhemmat. Mutta kirjoitit sillä tavalla, että lukija luuli vanhempiesi painostaneen: "Kuitenkin tämäkin liittyy jotenkin boomeriuteen, koska itsekin painostuksen vuoksi hankin ensimmäisen lapseni (olen boomereiden lapsi itse)"
Onko ihan mahdotonta pyrkiä selkeyteen tässä keskustelussa? Tuskin me kaikki täällä olemme samaa mieltä edes siitä, mille aikajanalle ns. boomerit sijoittuvat. Jos määritelmän pohjana on se, että syntyi valtakuntaan helkkaristi lapsia, niin ajanjakso on ihan tilastojen perusteella tosiaan 1945-1950.
Kyllä näin oli myös omilla boomer-vanhemmillani. Sitä oppi olemaan hiljaa ja pitämään katseen varpaiden kärjissä ettei joutuisi pilkkaamisen kohteeksi, kunnes pääsi onneksi pois lapsuudenkodista laillisen iän täytyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lasu. Täydellisiä vanhempia on, boomerit eivät varmaan olleet heitä ja moni kasvatti oman lapsensa ihan eri elinpiirissä kuin itse oli jossain maalla kasvanut
Alkholin suurkuluttajia varmaan oli, viikonloppujuojia. Äidit kuitenkin nähdäkseni joivat vähän tai ei ollenkaan.
Läheiseni on lastensuojelun virkamies. Hän ei asioita tietenkään puhu mutta noin yleisesti maininnut usein molempien vanhempien olevan huumeiden käyttäjiä ja toisenlaisia ihmisiä joille arki tuottaa vaikeuksia ja parisuhteet. Yks laps huostaan, uuden kumppanin uusi taas, asiakkuus on pysyvää.
Boomereiden aikaan nuo oli kuitenkin harvinaisuus, nyt näitä vanhempia on boomereiden lastenlapsissa.
Johan tässäkin ketjussa on moneen otteeseen todettu, että nyt lastensuojelu toimii, toisin kuin silloin kun boomerit kasvattivat henkisellä ja fyysisellä väkivallalla lapsiaan. Silloin sitä lastensuojelua olisi tarvittu enemmän kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tapanani haukkua vanhempiani, koska olen heiltä geenit saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lasu. Täydellisiä vanhempia on, boomerit eivät varmaan olleet heitä ja moni kasvatti oman lapsensa ihan eri elinpiirissä kuin itse oli jossain maalla kasvanut
Alkholin suurkuluttajia varmaan oli, viikonloppujuojia. Äidit kuitenkin nähdäkseni joivat vähän tai ei ollenkaan.
Läheiseni on lastensuojelun virkamies. Hän ei asioita tietenkään puhu mutta noin yleisesti maininnut usein molempien vanhempien olevan huumeiden käyttäjiä ja toisenlaisia ihmisiä joille arki tuottaa vaikeuksia ja parisuhteet. Yks laps huostaan, uuden kumppanin uusi taas, asiakkuus on pysyvää.
Boomereiden aikaan nuo oli kuitenkin harvinaisuus, nyt näitä vanhempia on boomereiden lastenlapsissa.
Johan tässäkin ketjussa on moneen otteeseen todettu, että nyt lastensuojelu toimii, toisin kuin silloin kun boomeri
Kyllä holtittomia ihmisiä oli vähemmän kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin oli myös omilla boomer-vanhemmillani. Sitä oppi olemaan hiljaa ja pitämään katseen varpaiden kärjissä ettei joutuisi pilkkaamisen kohteeksi, kunnes pääsi onneksi pois lapsuudenkodista laillisen iän täytyttyä.
Kukaan ei voi valita vanhempiaan tai lapsiaan. Toisilla siinä on onnea toisilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"itsekin painostuksen vuoksi hankin ensimmäisen lapseni (olen boomereiden lapsi itse)". Käsittämätöntä! Sekä se että painostivat, sekä se, että suostuit! Kaduttiko kun lapsi tuli maailmaan ja kaduttaako nyt?
Vanhempani eivät painostaneet vaan puolisoni. Kyllä, valitsin hänet itse, mutta vanhempien aiheuttaman traumataustan vuoksi valitsin väärin. Kaduttiko lapsi? Ei, sehän kävi selväksi jo aiemmasta tekstistäni. Olen onneksi osannut olla vanhempana parempi kuin omani olivat.
Olisit siis sanonut viestissäsi, että puolisosi painosti lapsenhankkimiseen, eivät ne buumerivanhemmat. Mutta kirjoitit sillä tavalla, että lukija luuli vanhempiesi painostaneen: "Kuitenkin tämäkin liittyy jotenkin boomeriuteen, koska itsekin painostuksen vuoksi hankin ensimmäisen lapseni (olen boomereiden lapsi itse)"
Onko ihan mahdotonta pyrkiä
Sinä itse tulkitsit asian niin että boomerivanhempia syytettiin painostuksesta tässä asiassa. Itse asiassa siinä ei otettu kantaa mitenkään siihen kuka painosti.
Tuskin. Nykyään vaan epäkohdat jäävät paremmin seulaan. Ennen ei välitetty vaikka joku boomeri pahoinpiteli lapsiaan. Kuuluu asiaan totesi toinen boomeri ja käveli ohi lapsen itku korvissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tapanani haukkua vanhempiani, koska olen heiltä geenit saanut.
Oletko tyytyväinen geeneihisi?
Ei ole yleinen tapa. Teille ilmeisesti joita on pilkattu on käsitys, että on yleistä. Joku mutteri puuttuu tällaisten vanhempien päästä. Yleinen tapa sukupolvesta riippumatta on ajatella lastensa parasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin. Nykyään vaan epäkohdat jäävät paremmin seulaan. Ennen ei välitetty vaikka joku boomeri pahoinpiteli lapsiaan. Kuuluu asiaan totesi toinen boomeri ja käveli ohi lapsen itku korvissaan.
Ei kai lapsen itkusta nytkään oteta huostaan mutta kodista missä pienet lapset on yksin ilman ruokaa törkyläjöjen keskellä tai vanhemmat ihan tööt.
En tunnista että lapsia olisi hakattu. Kuitenkin lapsiperheet keskenään pyörivät ja juttelivat. En tiedä missä te hakatut olette kasvaneet, ette ainakaan kaupunkikodeissa jossa me äidit olimme jo ainokaistemme kanssa uusien lastenkasvatusohjeiden tuntijoita, neuvolan vihkoset ja kodin kuvalehden lukeneita. Tri spock oli silloin suosittu asiantuntija)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yleinen tapa. Teille ilmeisesti joita on pilkattu on käsitys, että on yleistä. Joku mutteri puuttuu tällaisten vanhempien päästä. Yleinen tapa sukupolvesta riippumatta on ajatella lastensa parasta.
Aloituksessa kysyttiin muiden kokemuksia ja kerrottiin oma. Aloituksessa on lähdetty kysymään asiaa ilman mitään ennakko-oletusta asiasta. Siitä olen samaa mieltä että mutteri jos toinenkin tällaisten vanhempien päästä puuttuu ketkä lapsiaan ovat kohdelleet kuten aloituksessa kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit siis sanonut viestissäsi, että puolisosi painosti lapsenhankkimiseen, eivät ne buumerivanhemmat. Mutta kirjoitit sillä tavalla, että lukija luuli vanhempiesi painostaneen: "Kuitenkin tämäkin liittyy jotenkin boomeriuteen, koska itsekin painostuksen vuoksi hankin ensimmäisen lapseni (olen boomereiden laps
Kuitenkin tämäkin liittyy jotenkin boomeriuteen, koska itsekin painostuksen vuoksi hankin ensimmäisen lapseni (olen boomereiden lapsi itse)"
Onko ihan mahdotonta pyrkiä
Sinä itse tulkitsit asian niin että boomerivanhempia syytettiin painostuksesta tässä asiassa. Itse asiassa siinä ei otettu kantaa mitenkään siihen kuka painosti.
Hohhoijaa...kirjoitit: "Koska itsekin painostuksen alaisena" - et sano, kenen painostuksen alaisena, lauseyhteys viittaa boomereihin eikä myöhemmin esiin vetämääsi aviomieheen. Siksi vedin johtopäätöksen, että puhut buumereista. Näin tekstejä luetaan, päätellään hämäriksi jääneitä yksityiskohtia lauseyhteydestä. Miksi et sanonut eka viestissäsi, että miehesi painosti?
Lapsensaamisellasi ei siis ole mitään tekemistä buumerivanhempiesi kanssa, joten se ei sisällä minkäänlaista evidenssiä buumereiden pahuudesta. Toki painostava miehesi voi olla buumerivanhempiensa traumatisoima.