Onko boomereilla yleinen tapa suhtautua lapsiinsa pilkallisesti?
Omasta lapsuudesta muistan tuon pilkallisuuden, tämä jatkui koko teini-iän ja aikuisena ollessani myös vanhempien asenne oli pilkallinen. Sitten en enää viitsinyt kuunnella moista ja katkaisi välitä. Toki ihmisten välillä on vaihtelua, mutta oliko tämä jotenkin yleinen tapa suhtautua lapsiin silloin?
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä äiti ollut ilkeä. Etäinen kylläkin. Seuraili enemmän meidän lasten elämää ja huolehti ruokaa pöytään. Ei kyllä kannustanut, mutta ei kyllä moittinutkaan. Ei lapsena, eikä myöhemmin vaikka mokattua tulikin.
Meillä samanlainen äiti, hoiti käytännön muttei luonut suhdetta lapsiinsa. Lapsuudesta muistan sen, kun äiti yhden kerran kysyi, että kiusataanko minua koulussa. Se on ainoa kerta, kun olen tuntenut, että äitini on ollut kiinnostunut minusta. Isä oli yhtä etäinen eikä tehnyt mitään käytännön asioitakaan ja usein räjähti huutamaan, jos lapset aiheuttivat vaivaa. Molemmat tuppisuita ja itsekin olin sitten enimmäkseen hiljaa, etten suututtaisi isää jostain minimaalisen pienestä rikkeestä, kuten eri mieltä olemalla. Mutta siis ilkeilyä ei ollut, vain ummehtunut hiljainen ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yleinen tapa. Teille ilmeisesti joita on pilkattu on käsitys, että on yleistä. Joku mutteri puuttuu tällaisten vanhempien päästä. Yleinen tapa sukupolvesta riippumatta on ajatella lastensa parasta.
Kannattaa yrittää kasvattaa omat lapsensa paremmin kuin omat vanhempansa tekivät, Nimittäin määrätyillä käyttäytymismalleilla on tapana periytyä sukupolvelta toiselle, sen huomaa tästä keskusteluketjustakin. Ei omena kauas puusta putoa, sanoo vanha sanalasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä holtittomia ihmisiä oli vähemmän kuin nykyisin.
Tuskin. Nykyään vaan epäkohdat jäävät paremmin seulaan. Ennen ei välitetty vaikka joku boomeri pahoinpiteli lapsiaan. Kuuluu asiaan totesi toinen boomeri ja käveli ohi lapsen itku korvissaan.
Ei kai lapsen itkusta nytkään oteta huostaan mutta kodista missä pienet lapset on yksin ilman ruokaa törkyläjöjen keskellä tai vanhemmat ihan tööt.
En tunnista että lapsia olisi hakattu. Kuitenkin lapsiperheet keskenään pyörivät ja juttelivat. En tiedä missä te hakatut olette kasvaneet, ette ainakaan kaupunkikodeissa jossa me äidit olimme jo ainokaistemme kanssa uusien lastenkasvatusohjeiden tuntijoita, neuvolan vihkoset ja kodin kuvalehden lukeneita. Tri spock oli silloin suosittu asiantuntija)
Väärin. Kyllä itkusta otetaan nykyään huostaan jos se on pahoinpitelyllä aiheutettu ja jää seulaan. Lukutaito nyt taas. Kyllä meidänkin pahoinpidelleillä boomerivanhemmilla oli neuvolan oppaat ja Spockit kirjahyllyssä. Mitään ne siellä hyllyssä eivät kuitenkaan hyödyttäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"itsekin painostuksen vuoksi hankin ensimmäisen lapseni (olen boomereiden lapsi itse)". Käsittämätöntä! Sekä se että painostivat, sekä se, että suostuit! Kaduttiko kun lapsi tuli maailmaan ja kaduttaako nyt?
Vanhempani eivät painostaneet vaan puolisoni. Kyllä, valitsin hänet itse, mutta vanhempien aiheuttaman traumataustan vuoksi valitsin väärin. Kaduttiko lapsi? Ei, sehän kävi selväksi jo aiemmasta tekstistäni. Olen onneksi osannut olla vanhempana parempi kuin omani olivat.
Olisit siis sanonut viestissäsi, että puolisosi painosti lapsenhankkimiseen, eivät ne buumerivanhemmat. Mutta kirjoitit sillä tavalla, että lukija luuli vanhempiesi painostaneen: "Kuitenkin tämäkin liittyy jotenkin boomeriuteen, koska itsekin painostuksen vuoks
Kyllä se hyvinkin liittyy boomeriuteen. Boomerivanhemmat antoivat minun kaikin tavoin uskoa ettei tahdollani ole mitään väliä, joten valitsin puolisokseni painostavan miehen. Älä nyt enää jaksa jankata tätä, jokainen sinua lukuunottamatta kyllä ymmärtää asian.
"Kyllä se hyvinkin liittyy boomeriuteen. Boomerivanhemmat antoivat minun kaikin tavoin uskoa ettei tahdollani ole mitään väliä, joten valitsin puolisokseni painostavan miehen. Älä nyt enää jaksa jankata tätä, jokainen sinua lukuunottamatta kyllä ymmärtää asian."
Voiko tuosta vetää sen johtopäätöksen että kaikki ikäluokkasi naiset ovat naimisissa painostavan miehen kanssa?
Uusi uskonto on syntynyt, lopun-ajan boomerilaiset {; =)
Vierailija kirjoitti:
On.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä se hyvinkin liittyy boomeriuteen. Boomerivanhemmat antoivat minun kaikin tavoin uskoa ettei tahdollani ole mitään väliä, joten valitsin puolisokseni painostavan miehen. Älä nyt enää jaksa jankata tätä, jokainen sinua lukuunottamatta kyllä ymmärtää asian."
Voiko tuosta vetää sen johtopäätöksen että kaikki ikäluokkasi naiset ovat naimisissa painostavan miehen kanssa?
Ei voi. Kuten tässä ketjussa on todettu, joillakin boomereiden lapsilla on nykykäsitystenkin mukaan ollut normaali lapsuus. Heillä on arvostelukyky pelannut kuten pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana oli kiva olla kun tiesi kaikesta kaiken. Harmi kun ei enää ole siihen tarpeeksi nuori.
Silloin nuorena tiesit, että omille lapsille pitää olla v i t t u mainen. Onneksi et enää ole nuori.
Traumatisoituneiden av-mammojen kokoontumisajot taas täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana oli kiva olla kun tiesi kaikesta kaiken. Harmi kun ei enää ole siihen tarpeeksi nuori.
Silloin nuorena tiesit, että omille lapsille pitää olla v i t t u mainen. Onneksi et enää ole nuori.
Voi hyvä lapsi kylläpä olet saanut huonon kasvatuksen, kun pitää laittaa toiselle ihmiselle sanoja suuhun joita hän ei ole sanonut.
Ei. Aika kevyesti yhden kokemuksen perusteella leimaat kokonaisen ihmisryhmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Kuten tässä ketjussa on todettu, joillakin boomereiden lapsilla on nykykäsitystenkin mukaan ollut normaali lapsuus. Heillä on arvostelukyky pelannut kuten pitääkin.
Joillakin? Kyllä se normaali lapsuus on ollut suurimmalla osalla sodan jälkeisen sukupolven lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin? Kyllä se normaali lapsuus on ollut suurimmalla osalla sodan jälkeisen sukupolven lapsista.
Virheellisiähän me ihmiset olemme. Näin jälkikäteen tietenkin myös sanottaisi eikä vaan huutaisi että sisään sieltä heti pahanteosta.
Onko nämä boomerijankkaajat jostain sisäsiittoisesta yhteisöstä lähtöisin joissa vanhempien aivot on sitten toimineet miten kuten. Ja tuntuu, että lapsiakin on tehty vaikkei ole haluttu. Yleistä on ollut, että ehkäisy on ollut tällä sukupolvella tiedossa ja pystynyt päättämään haluaako lapsia vai ei. Erikoista, jos on haluttu lapsia, että voisi pitää heitä pilkkanaan. Sairastahan tämä koko Suomi sitten olisi, jos kuvitellaan, että yleistä käytöstä.
Omat tällaiset buumerivanhempani ovat Etelä-Suomesta maalta ja varakkaista, ei-uskonnollisista piireistä.
äiti teki mulle selväksi lapsena, ettei olisi halunnut lasta, ja että naimisiinmenon ja minun syntymisen takia ei saanut sitten viettää sellaista elämää, kuin olisi halunnut (lapsetonta ja miehetöntä, yksin eläen, matkustaen ja uraa luoden).
ehkäisy on mun syntymäaikana ollut tarjolla, mutta äidilläni oli mun teini-iässään tapana puhua ehkäisypillereistä siihen sävyyn, että aiheuttavat paljon terveysongelmia, sivuvaikutuksia, ja siksi niitä ei kuulu käyttää. Synnyin, kun molemmat vanhempani olivat melko vanhoja jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä äiti ollut ilkeä. Etäinen kylläkin. Seuraili enemmän meidän lasten elämää ja huolehti ruokaa pöytään. Ei kyllä kannustanut, mutta ei kyllä moittinutkaan. Ei lapsena, eikä myöhemmin vaikka mokattua tulikin.
Meillä samanlainen äiti, hoiti käytännön muttei luonut suhdetta lapsiinsa. Lapsuudesta muistan sen, kun äiti yhden kerran kysyi, että kiusataanko minua koulussa. Se on ainoa kerta, kun olen tuntenut, että äitini on ollut kiinnostunut minusta. Isä oli yhtä etäinen eikä tehnyt mitään käytännön asioitakaan ja usein räjähti huutamaan, jos lapset aiheuttivat vaivaa. Molemmat tuppisuita ja itsekin olin sitten enimmäkseen hiljaa, etten suututtaisi isää jostain minimaalisen pienestä rikkeestä, kuten eri mieltä olemalla. Mutta siis ilkeilyä ei ollut, vain ummehtunut hiljainen ilmapiiri.
Tämä vertautuu mielessäni monen nykyajan lapsten henkiseen heitteillejättöön, kun vanhemmat asuu somessa eli ovat vapaa-aikansa ruudun ääressä. Nythän on jo todettu jo, että jotkut vauvat masentuu kun eivät saa tarpeeksi katsekontakteja hoivassa.
Vierailija kirjoitti:
Omat tällaiset buumerivanhempani ovat Etelä-Suomesta maalta ja varakkaista, ei-uskonnollisista piireistä.
äiti teki mulle selväksi lapsena, ettei olisi halunnut lasta, ja että naimisiinmenon ja minun syntymisen takia ei saanut sitten viettää sellaista elämää, kuin olisi halunnut (lapsetonta ja miehetöntä, yksin eläen, matkustaen ja uraa luoden).
ehkäisy on mun syntymäaikana ollut tarjolla, mutta äidilläni oli mun teini-iässään tapana puhua ehkäisypillereistä siihen sävyyn, että aiheuttavat paljon terveysongelmia, sivuvaikutuksia, ja siksi niitä ei kuulu käyttää. Synnyin, kun molemmat vanhempani olivat melko vanhoja jo.
Miksi ei saanut? Kyllä naiset saivat kouluttautua, mennä töihin ja ja elättää ihan itse itsensä ilman miestä ja lapsia.
Kyllä meillä kotona pilkattiin lapsia ja yleensäkin ihmisiä. Vanhempani olivat parhaita ihmisiä, joilla oli varaa pilkata muita. He kuuluvat suuriin ikäluokkiin.
Eivät he enää nykyään avoimesti niin paljon pilkkaa varsinkaan kun eivät itsekään enää ihan parhaassa iskussa ole. Mutta edelleen neuvovat pyytämättä ja tietävät aina miten meidän lasten ja lastenlasten pitäisi elää ja mennä elämässä eteenpäin. Kysymykset on myös yleensä tahdittomia, ei osata sellaista kohteliasta keskustelua ja kuulumistenvaihtoa.
Eihän se heidän vikansa yksin ole eivätkä sitä pahuuttaan tee. Samat käytöstavat on minuunkin tarttuneet ja niistä onkin ollut kova pois opetteleminen.
Olen eri. Ensin kerrottiin boomereiden tehneen lapsia painostuksesta ja kun niin kuului tehdä. Kuitenkin boomereilla vähän lapsia.
Sitren tulet todistamaan että sinäkin teit painostuksen vuoksi lapsia. Me kaikki käsitimme että boomerit liittyvät asiaan jotenkin, itse luin niin huonosti että olet boomeri ja vanhemmat pakotti sinut hankkimaan lapset .