Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (119)
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.
Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Silloin vanhemmat eivät lasta toisen hoiviin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Puhutko sinä huolellista kirjakieltä koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
No sitten voi hoitaa ne lapset ihan itse, ja olla vaivaamatta niitä isovanhempia.
Meillä on niin samanlaiset kasvatustyylit tyttären perheen kanssa, ettei ongelmia ole tullut. Pidän mielelläni rutiineista kiinni. Ne helpottavat elämää.
Onpas taas tarkkaa. Jos ei hyvä hoito kelpaa niin hoitakoon itse lapsensa. Sehän se on mummolan ihanuus kun siellä ei ole kaikesta niin tarkkaa vaan elämästä saa ja voi myös nauttia. Ja en tarkoita nyt että syödään vaan karkkia eikä pestä hampaita. Sellainen rento asenne ja ilman tiukkaa minuuttiaikataulua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Koska ap on itsekeskeinen pösilö, riesa läheisilleen, ammattivalittaja, sovinistiset arvot niellyt ihmispaska. Sille tuodaan lapsenlapset kylään kerran vuodessa säälistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Ethän sä nyt tosissaan kommentoi?😳 kyllä on ihme hiihtäjää maapallolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Riippuu vähän siitä, mitä sillä tarkoitetaan. Jos isovanhemmat ovat ihan täysipäisiä ihmisiä, niin eivät ne lapset rikki mene, jos mummilassa tehdään asiat vähän toisin. Tärkeintä on, että lapsilla on sellainen olo, että mummin kanssa on turvallista olla.
Ap on narsisti.
Ei sen tarvitse olla mummo ollenkaan jos ei lapsenlapset ja niiden vanhemmat kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Tämän päivän kakaroita vanhemmat ole millään tavalla "kasvattaneet", Tiktokhan sen asian hoitaa.
Terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät linjaukset täytyy olla samat. Muutoin ei haittaa pelaako mummi muumipeliä tai chocoa. Tai lukeeko peppiä tai ryhmä hau:ta.
Ravitsemuksen kanssa on niin ja näin. Ruoka-ajat pidettävä suurin piirtein ja ruoka pyramidi. Ei terveydelle haitallisia asioita (energiajuomat, sour-karkit, allergeenit tai muut oireita aiheuttavat ruoka-aineet, esim. ummettavat). Mutta jäätelöhetken jäätelövalinnalla ei ole merkitystä.
Jutelkaa.
Aikanaan isovanhemmat olivat sellaisia kuin olivat omine elämänhistorioineen. Pääsääntöisesti mummolaan oli aina mukava mennä ja mummoja ja pappoja pidettiin tärkeinä osana perhettä ja sukua. Minun mummoni ei ollut aina ystävällinen mutta hänellä oli paljon kipuja, sairauksia ja sotatraumoja. Ne ymmärsi sitten jälkikäteen. Silti mummolaan oli mukava mennä.
Veijo-mummo väsäsi jo valituksen siitä, miten ihanat pikkutytöt muuttuivat "ylimielisiksi" eli alkoivat pitää hänelle puoliaan eivätkä niele hänen syöttämäänsä sovinistista paskaa.
Veijo-mummo käpälöi pikkulapsia. Veijo-mummo äänestää PS.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Koska se on ihmisen omaa puhekieltä.
Tietenkin.
Hullu on silloin pahimmillaan kun se ei itse tajua hulluuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.
Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.
Aivan.
Mummola-lomien tarkoitus on, että vanhemmatkin saavat rentoutua ja heittää hetkeksi vapaalle.
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.