Onko iäkkäiden vanhempien pakko antaa edunvalvontavaltuutukset ja ottaa pankkitunnukset, vaikka eivät halua?
Meillä on sisarukset kovaa vaatimassa näitä vanhemmillemme ja vielä niin, että nämä sisarukset sitten käyttäisi niitä pankkitunnuksia, asioiden hoitoon esim. Kelassa. Vanhemmilla ei mitään laitteita netin käyttöön ole, eikä tule.
Vanhemmat ovat sitä mieltä että eivät halua pankkitunnuksia hankkia, eivätkä halua myöskään edunvalvontavaltuutuksia. Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti.
Olen itse sitä mieltä että jos vanhukset itse eivät noita kertakaikkiaan halua, niin se on sitten niin ja sitä päätöstä on muiden kunnioitettava. Mutta olenko väärässä? Tiedän kyllä että valtuutukset olisi hyvä olla olemassa, mutta jos eivät todellakaan halua, niin eikö sitten pitäisi vaan antaa olla?
Kommentit (408)
Miten teidän vanhukset hoitavat laskunsa kun ei ole nettiä/ pankkitunnuksia? Kun useat pankitkin ovat auki rajoitetusti, kuten oma pankkini vain kahtena päivänä viikossa muutaman tunnin. Ja entäs kun vanhus asuu maalla jossa ei ole pankkia lähimaillakaan? Itsellä jo neljäs älykännykkä ja pankkitunnukset kahteen pankkiin ja maksan laskuni mobiilisovelluksella, sormenjäljellä hyväksyn. Työelämässä ei tarvittu nettitaitoja mutta olen opetellut omatoimisesti. Ikää vuoden kuluttua 80v.
Vierailija kirjoitti:
Miten teidän vanhukset hoitavat laskunsa kun ei ole nettiä/ pankkitunnuksia? Kun useat pankitkin ovat auki rajoitetusti, kuten oma pankkini vain kahtena päivänä viikossa muutaman tunnin. Ja entäs kun vanhus asuu maalla jossa ei ole pankkia lähimaillakaan? Itsellä jo neljäs älykännykkä ja pankkitunnukset kahteen pankkiin ja maksan laskuni mobiilisovelluksella, sormenjäljellä hyväksyn. Työelämässä ei tarvittu nettitaitoja mutta olen opetellut omatoimisesti. Ikää vuoden kuluttua 80v.
Lapset hoitavat tarvittavat asiat.
Tuskin olin ainoa omaishoitaja, joka oli liemessä siksi, että vanhus ei uskaltanut kirjoittaa nimeään mihinkään, mutta käräjäoikeuden kautta meneminen olisi tehnyt hänen hoitamisensa vielä paljon vaikeammaksi. Minähän olisin pettänyt hänet, ja niin muistisairasta hänestä ei ehtinyt tulla, etteikö hän sen olisi muistanut tasan tarkkaan aamulla ensin ja illalla viimeiseksi ja yöllä havahtuessaan tunteeseen, että joku on vialla ja kaikki on vaarallista. Vanhuksille itselleen tulee valtavasti stressiä siksi, että näitä asioita ei hoideta ajallaan. Minusta nämä voisi hoitaa esimerkiksi niin, että 60 ikävuoteen mennessä pitää toimittaa paitsi lääkärintodistus ajokortin säilyttämiseksi, niin myös suunnitelma oman hoidon ja asioiden järjestämiseksi, ja lista ihmisiä joita siihen tehtävään voi käyttää. Vieläpä niin, että nuo luetellut eivät voi olla iäkkäämpiä kuin hän itse.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olin ainoa omaishoitaja, joka oli liemessä siksi, että vanhus ei uskaltanut kirjoittaa nimeään mihinkään, mutta käräjäoikeuden kautta meneminen olisi tehnyt hänen hoitamisensa vielä paljon vaikeammaksi. Minähän olisin pettänyt hänet, ja niin muistisairasta hänestä ei ehtinyt tulla, etteikö hän sen olisi muistanut tasan tarkkaan aamulla ensin ja illalla viimeiseksi ja yöllä havahtuessaan tunteeseen, että joku on vialla ja kaikki on vaarallista. Vanhuksille itselleen tulee valtavasti stressiä siksi, että näitä asioita ei hoideta ajallaan. Minusta nämä voisi hoitaa esimerkiksi niin, että 60 ikävuoteen mennessä pitää toimittaa paitsi lääkärintodistus ajokortin säilyttämiseksi, niin myös suunnitelma oman hoidon ja asioiden järjestämiseksi, ja lista ihmisiä joita siihen tehtävään voi käyttää. Vieläpä niin, että nuo luetellut eivät voi olla iäkkäämpiä kuin hän itse.
Tietääkö vanhus tai nuorempikaan aina sitä ketä voi asioiden hoitamiseen käyttää ja ketä ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat sitten hoitavat omat asiansa vaikka tulisi muistisairaus. Oma valinta.
Ei tarvi hoitaa. Asioita hoitaa edunvalvoja ja ap voi sitä hakea kun on oikea aika. Oletko sinäkin syyllistävä varas?
Kuka sitä edunvalvojaa sitten hakee kun eivät tai et siihen itse kykene? Mikä takaa että lapsi ei saisi hakiessaan sitä edunvalvojan oikeutta itselleen?
Jos ei itse tee edunvalvontavaltuutusta ja valitse, kenet haluaa hoitamaan asioitaan, niin sitten joutuu julkiseen edunvalvontaan. Eli jos henkilö haetaan edunvalvontaan silloin, niin se edunvalvoja tulee olemaan julkinen, eikä kukaan itse valittu henkilö. Se julkinen edunvalvoja ei saa sitten antaa vanhuksen mistään asioista tietoja vanhuksen sukulaisille, ei raha-asioista, eikä terveyteen liitt
Ei pidä paikkaansa, jos asianomaisella on omaisia, esimerkiksi sisaruksia tai lapsia. Jos ei ole omaisia, tai nämä kieltäytyvät, sitten määrätään viranomainen edunvalvojaksi. Sinänsä on totta, että julkinen edunvalvoja ei saa antaa tietoja vanhuksen raha-asioista, mutta lain mukaan niin ei saa tehdä myöskään esimerkiksi päämiehen lapsi, joka toimii edunvalvojana. Virallinen, käräjäoikeuden määräämä edunvalvojuus koskee vain ja ainoastaan raha- ja omaisuusasioita - toisin kuin edunvalvontavaltuutus, jonka voi kattaa koskemaan melkeinpä mitä vain.
Todettakoon vielä, että mikäli henkilö joutuu käräjäoikeuden määräämän edunvalvonnan alaiseksi, mikä ei ole salassa pidettävää tietoa, niin faktisesti henkilö on todettu kykenemättömäksi hoitamaan itse (taloudellisia) asioitaan. Siinä kohtaa ei enää yksittäisillä sairasteluilla ole mitään merkitystä, eikä edunvalvoja muuta teekään kuin maksaa niihin liittyvät laskut. Se on sitten sote-puolen toimintaa, kenelle omaisille kerrotaan ja mitä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään pakkoa olemassa. Toisaalta ei pidä myöskään jälkipolville sitten jatkuvasti valittaa, kun ei itse muista, ymmärrä, eikä osaa. Apua on tarjottu, siitä kieltäydytty, ja sillä selvä. Korkeintaan suositella voi, että järkevää olisi hoitaa nämä asiat kuntoon, kun vielä jotain maailmasta ymmärtää.
Mä olen mun isälle sanonut, että olisi järkevää laittaa yhtiövastikkeet, sähkölaskut yms menemään pankkitililtä suoraveloituksena. Ihan sen takia, että jos sitten tulisi tilanne, ettei hän itse pysty niitä hoitamaan, niin jo siihen prosessiin (lääkärintoidstukset + Digi- ja viestintävirasto), että joku muu voisi niitä hänen puolestaan maksaa, voi mennä yli puoli vuotta ja siinä voi olla sitten aika ikävä tilanne, kun sähköt on katkaistu asunnosta ja taloyhtiökin uhkaa asunnon haltuunotolla maksamattomien yhtiövastikkeiden takia.
Tämä kannattaa ilman muuta. Se helpottaa varsinkin sitten, kun vanhus on kuollut. Ei tarvinnut huolehtia hänen toistuvaislaskuistaan kuolinpesän tililtä pankin kanssa. Koska joitakin laskuja tulee vielä kuoleman jälkeenkin, esim. sähkölaskut tulee takautuvasti ja jos joutuu maksamaan vuokria tai vastikkeita asunnosta, jota ei voi heti irtisanoa tai ei saa myydyksi. Ne menee kätevästi suoramaksuina edelleen.
Muut laskut, jotka kuolinpesän tililtä maksetaan, voi ollakin haastavaa maksaa, jos pankin konttoria ei ole lähettyvillä. Tämän sain ihan itse todeta kun jouduin kuolinpesän asioita hoitamaan.
Ja onhan se eläessäkin helpompaa, kun ei tarvitse huolehtia laskujensa maksuista. Toistuvaismaksut menee tililtä automaattisesti eräpäivänä. Pankissa laskujen maksaminen saattaa maksaa jo vaikka mitä, sitä ei mene suoramaksuista, ei ainakaan saman suuruisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oikeus äitini pankkitiliin, ja maksan hänen laskut sielä ihan omilla pankkitunnuksillani. Minulla on myös suomi.fi valtuutuksen kautta pääsy omilla pankkitunnuksillani esim omakantaan ja verottajan sivuille
Myös meillä tehtiin tämä suomi.fi valtuutus.
Meillä käytännössä riitti pääsy omakantaan ja verottajan sivuille.
Silti tuo valtuutus kannattaa tehdä koskemaan kaikkia mahdollisia asioita, joita sillä voi hoitaa.
Ihan vain sen takia, ettei jatkossa tule yllätyksiä.
Voiko tuon suomi.fi-valtuutuksen tehdä, jos vanhuksella ei ole verkkopankkitunnuksia ja/tai mobiilivarmennetta ym. sähköisiä tunnistautumisen tapoja käytössään?
Onko mahdollista tehdä valtuutus,
VOI! Anteeksi nyt, mutta olen laittanut tämän tänne jo kahdesti! Jos ihmisten sisälukutaito on tätä tasoa, en hetkeäkään ihmettele miksi heidän vanhuksiensa asiat on solmussa!
Kiitos - ja anteeksi! Olen lukenut ketjua alusta asti, koska lähes kaikki esille tulleet asiat ovat kiinnostaneet, "sattuneista syistä". Ja ehkä sitten vähän typerästi kommentoinut ja kysellyt järjestyksessä. Laitoin sinulle kiitokset myös alkuperäiseen linkkiviestiisi.
Ehkä näkemästäsi ylimääräisestä vaivasta on se hyöty, että joku asiasta kiinnostunut tulee ja lukee vain muutaman viimeisen sivun koko ketjun sijaan, ja näkee laittamasi linkin.
Kiitos siis vielä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat sitten hoitavat omat asiansa vaikka tulisi muistisairaus. Oma valinta.
Ei tarvi hoitaa. Asioita hoitaa edunvalvoja ja ap voi sitä hakea kun on oikea aika. Oletko sinäkin syyllistävä varas?
Kuka sitä edunvalvojaa sitten hakee kun eivät tai et siihen itse kykene? Mikä takaa että lapsi ei saisi hakiessaan sitä edunvalvojan oikeutta itselleen?
Jos edunvalvontavaltuutus on tehty vanhempien ollessa tolkussaan, niin lapsi yleensä saa edunvalvojan oikeuden.
Jos valtuutusta ei ole, niin sitten onkin siinä ja sen kanssa.
No enpä tiedä. Tarjotaanko tätä tehtävää ensin läheisille, ja si
Haloo, kylläpä ihmiset ovat tietämättömiä.
Sitä edunvalvontaan ei tarjota läheisille ollenkaan, siihen nimetään automaattisesti julkinen edunvalvoja.
Ainoa tapa, jolla läheiset voivat hoitaa vanhuksen asioita ja saada tietoja hänen asioistaan on, että vanhus itse nimittää heidät etukäteen edunvalvontavaltuutetuiksi.
Toivottavasti on jo moneen kertaan todettu, että yllä esitetty väittämä ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voi hakea yleistä edunvalvontaa, niin minäkin kun kehitysvammaiselle lapselleni piti saada edunvalvoja, en itse siihen hommaan edes halunnut lähteä .
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni 84 vuotias menee laskut suoraan tililtä, ei pidä itse miettiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voi hakea yleistä edunvalvontaa, niin minäkin kun kehitysvammaiselle lapselleni piti saada edunvalvoja, en itse siihen hommaan edes halunnut lähteä .
Suosittelisin tätä aloittajan tapauksessa ja se kannattaa kirjata myös virallisiin asiakirjoihin esim. hoitotahtoon.
Vierailija kirjoitti:
"Toisaalta, kuten jossain aiemmassa viestissä totesin, virallinen edunvalvoja joutuu tekemään vuositilin DVV:lle tarkastettavaksi. Tällöin joka ikinen sentti pitää selvittää."
Yli 10 vuotta edunvalvojana toimineena totean, että ihan jokaista senttiä ei tarvitse selvittää. Päämiehelle voi antaa myös käyttörahaa, jonka käytöstä ei tarvitse antaa minkäänlaista selvitystä DVV:lle. Aluksi päämiehelläni oli omassa käytössä oleva tili ja siihen pankkikortti, jota hän käytti yhdessä palvelutalon hoitajan kanssa. Tästä tilistä ei tarvinnut antaa DVV:lle muuta selvitystä kuin saldo vuoden alussa ja lopussa sekä tilille vuoden aikana siirrettyjen rahojen määrä.
Nyt kunnon huononnuttua omassa käytössä oleva tili on lakkautettu. Siirrän tietylle palvelutalon asiakasvaratilille kuukausittain summan, jonka palvelutalo nostaa käteiseksi, joka on päämieheni käytössä.
Kiitos, kun teit korjauksen aiempaan kommenttiini. Tosiaan, käyttövarat ovat asia erikseen, annettiinpa ne päämiehelle tai hänen hoivakodilleen. Tämä oli tärkeä lisäys!
Myös toisentyyppisiä sopimuksia hoivakodin kanssa voi tehdä, esim. edunvalvoja maksaa ostokset kuitteja vastaan, jolloin vuositilissä sitten mennään sentin tarkkuudella.
Täällä yks ikäihminen ja suurin osa laskuista (vakiot) menevät suoravelotuksella tililtä. Yksi lasku tulee sähköpostiin, maksan sen sieltä ja muut satunnaiset laskut maksan mobiililla. Helppoa ja vaivatonta. Matkat, teatteriliput tms maksan mobiililla myös. Ei ole ollut ongelmia. Laitoin hiljattain uuden älykännykän ja osasin siirtää itse vanhasta älykännykästä kaiken sisällön uuteen. En ole tarvinnut lapsilta ohjausta uuden tekniikan käyttöönottamiseen vielä. Iso älytv on ja muutama maksullinen sovellus käytössä, eniten katson Netflixiä. Monet meistä ikääntyneistä olemme ajan hermolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko antaa. Ne voi myöhemminkin hoitaa, sitten jos on sellainen tilanne, ehkä sitä ei tule tai hyvin myöhäisessä vaiheessa. Ei saa väkisin vaatia, se voi järkyttää vanhemmat ja ahdistaa. Ehkä luottamus vaan menee. Suomessa pitäisi tehdä mahdolliseksi hoitaa asioita ilman edunvalvontasopimustakin, jos on asiallinen sukulainen tai henkilö. Ettei kaikki valta siirry sukulaiselle joka asiassa, pitäähän iäkkäällä olla omakin tahto. Mutta vanhemman muistiongelmissa hankalia asioita, kaikille ei tule sitä.
Sen takia se edunvalvontasopimus tai mikä vaan muu valtuutus juuri tehdään, että voi itse ilmaista selkeästi tahtonsa eikä vaan joku "asiallinen" "sukulainen" ala päsmäröidä. Ja on sitä valtakirjoja muitakin.
Kyllä tehdään ihmeen vaikeaa siitä että kirjoittaa nimen yhteen paperiin ja ilmoittaa, kenen haluaa asioissaan auttavan.
Aloittajan vanhempien tapauksessa näkisin asian hoitamisen lähes välttämättömänä tässä vaiheessa. Tietenkään sitä valtuutusta ei pidä tuossa tapauksessa tehdä lapsille vaikka he sitä.haluaisivat vaan jollekin luotettavalle taholle joka etua voisi myös valvoa. Lapset tässä tapauksessa tuntuu olevan pikemminkin uhka niiden etujen toteutumiselle kuin torjumassa sitä uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vanhempani edunvalvoja ja sen kokemuksen jälkeen tein edusnvalvontavaltuutuksen lapseni hyväksi heti. Olen vasta keski-ikäinen. Se oikeus hoitaa asioita astuu voimaan vasta, jos lääkäri toteaa kyvyttömyyttä.äksi hoitaa niitä itse, eli ei tosiaankaan nyt valtuutusta tehdessä. Se on kuitenkin pakko tehdä etukäteen valmiiksi, koska myöhemmin ei ehkä voi. Sitten jos ei ole nimennyt edunvalvontavaltuutettua itselleen, joutuu julkisen edunvalvonnan alaiseksi ja se on huono juttu. Minusta on vähän hassua, että ap vastustaa edunvalvontavaltuutusta, koska se olisi niin paljon järkevämpää kaikkien kannalta.
Ei oo todellista nyt taas. Minä EN vastuta edunvalvontavaltuutusta, en ollenkaan, päinvastoin. Mutta vanhempani eivät kertakaikkiaan sitä halua tehdä, se on heidän vakaa päätöksensä ja heitä ei mielestäni voi siihen aivan väkisin pakottaa. SITÄ minä vastustan, ahdist
Tuohon sävyyn silmiä pyöritellen kun esiinnyt, niin et voi odottaa hyviä tuloksia mistään keskustelusta. Paitsi tietysti sellaisesta, jossa viestisi on, että toinen on aivan tuhatprosenttisen oikeassa. Tosin sellaisessa keskustelussa ei ole mitään rakentavaa, koska normaalitilanteissa toisetkaan eivät ole tuhatprosenttisen väärässä. Tältä pohjalta koko perhe vaikuttaa hiukan vähäjärkisiltä, tai sitten suhteissa on valtava mätäpaise, joka saa kaikki käyttäytymään tulehtuneesti. Tuntemattomille räyhääminen on omituista, kun emme tosiaan teitä tunne. Voithan olla tosiaan oikeassa, mutta miksi silloin pyrit loukkaamaan ihmisiä, jotka ovat yrittäneet auttaa sinua runsain joukoin viestien määrästä päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko antaa. Ne voi myöhemminkin hoitaa, sitten jos on sellainen tilanne, ehkä sitä ei tule tai hyvin myöhäisessä vaiheessa. Ei saa väkisin vaatia, se voi järkyttää vanhemmat ja ahdistaa. Ehkä luottamus vaan menee. Suomessa pitäisi tehdä mahdolliseksi hoitaa asioita ilman edunvalvontasopimustakin, jos on asiallinen sukulainen tai henkilö. Ettei kaikki valta siirry sukulaiselle joka asiassa, pitäähän iäkkäällä olla omakin tahto. Mutta vanhemman muistiongelmissa hankalia asioita, kaikille ei tule sitä.
Sen takia se edunvalvontasopimus tai mikä vaan muu valtuutus juuri tehdään, että voi itse ilmaista selkeästi tahtonsa eikä vaan joku "asiallinen" "sukulainen" ala päsmäröidä. Ja on sitä valtakirjoja muitakin.
Kyllä tehdään ihmeen vaikeaa siitä että kirjoittaa nimen yhteen paperiin ja ilmoittaa, kenen haluaa asioissaan auttavan.
Ihmisten, etenkin asiansa aina itse hoitaneiden suurten ikäluokkien suomalaisten, on hyvin vaikea ajatella itselleen tilannetta, jossa he eivät enää pärjää. Vielä hankalampaa on ajatella omaa kuolemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tehdään ihmeen vaikeaa siitä että kirjoittaa nimen yhteen paperiin ja ilmoittaa, kenen halua
Pärjääkö ihminen joka ei kykene sitä ajattelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki ei myönnä verkkopankkitunnuksia. Jos henkilö ei itse niitä kykene käyttämään.
Eli se edunvalvonta päätös pitää olla ensin.
Älä höpötä. Vanhus voi todellakin luvuttaa ja valtuuttaa tiliensä käyttöoikeudet esim lapselle, joka sitten hoitaa maksuja. Ihan asioimalla yhdessä siellä pankissa. Toki silloin pitää olla vielä sitä omatoimisuutta. Ei tarvita edunvaltuutusta siihen, että toinen hoitaa pankkiasiat puolesta.
Tilien käyttöoikeus on eri asia. Ja sen voi saada, jos tilinomistaja siihen suostuu. Mutta pankki ei tosiaan myönnä vwrkkopankkitunnuksia, jos se epäilee, että niitä käyttäisi joku muu kuin tilinomistaja.
Tietysti pankkitunnukset haetaan sille henkilölle, joka niitä käyttää eikä kyseisen henkilön tarvitse olla tilinomistaja. Riittää, että on käyttöoikeudet.
Kuka sitä edunvalvontaa käräjäoikeudesta hakee ja miksi?