Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko iäkkäiden vanhempien pakko antaa edunvalvontavaltuutukset ja ottaa pankkitunnukset, vaikka eivät halua?

Vierailija
11.10.2024 |

Meillä on sisarukset kovaa vaatimassa näitä vanhemmillemme ja vielä niin, että nämä sisarukset sitten käyttäisi niitä pankkitunnuksia, asioiden hoitoon esim. Kelassa. Vanhemmilla ei mitään laitteita netin käyttöön ole, eikä tule.

Vanhemmat ovat sitä mieltä että eivät halua pankkitunnuksia hankkia, eivätkä halua myöskään edunvalvontavaltuutuksia. Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti.

Olen itse sitä mieltä että jos vanhukset itse eivät noita kertakaikkiaan halua, niin se on sitten niin ja sitä päätöstä on muiden kunnioitettava. Mutta olenko väärässä? Tiedän kyllä että valtuutukset olisi hyvä olla olemassa, mutta jos eivät todellakaan halua, niin eikö sitten pitäisi vaan antaa olla?

Kommentit (408)

Vierailija
341/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen, että teetätätte edunvalvontavaltakirjan niin että toinen on toisen adunvalvoja, jos ovat nyt ok. kunnossa ja osaavat hoitaa asiat. Se helpottaa heidän elämää eikä mene virallisen edunvalvonnan piiriin, jos jotain tapahtuu. Se tulee kalliiksi. 

Pankkitunnuksia ei tarvitse ottaa. 

Jos joku perheestä alkaa hoitamaan vanhempien asioita, se pitää yhdessä sopia. Ei ole hyvä, että kaikki lapset sitä tekevät. 

Kun tehdään edunvalvontavaltakirja, niin se täytyy todistajien läsnäolessa todistaa ja allekirjoittaa. Todistajien ei tarvitse sisältöä nähdä vaan sen allekirjoittamisen. 

Vierailija
342/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontaan pitää hakea vanhustaan, jos kokee ettei hän enää pärjää. Se prosessi alkaa siitä, että hankitaan lääkärintodistus, jossa todetaan, että hän ei kykene hoitamaan enää asioitaan.

Sitäkään ei ihan helposti saa, kriteeerit on tiukat.

Edunvalvonta on jokseenkin työläs, koska jokaisesta ostoksesta pitää olla kuitti ja ne pitää viranomaiselle toimittaa kuukausittaan.

Tietysti virkaedunvalvojiakin on.

Raha-asioiden hoitoon ei tarvitse mitään lääkärin todistusta.Pankkiin vaan ja vanhukset mukaan tekemään edunvalvonta sopimus.Yleensä kaksi edunvalvojaa jotka saavat tilinkäyttö tunnukset.Voihan ap.olla itse se toinen niin voi seurata ettei tileiltä lähde mitään ylimääräistä.Help

Miksi kukaan sisaruksista ei lähtenyt edunvalvontaan? Vaikka sinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki toimii niin kauan kuin ovat päätäntävaltaisia eli muisti on sellaisella tasolla, että päätöksenteko onnistuu. Jos päätäntäkykyä ei ole eikä edunvalvontavaltuutusta niin valtio määrää ihmiselle julkisen edunvalvojan jonka kautta tämän jälkeen kaikki rahaliikenne ja päätöksenteko kulkee.

Ihan täyttä paskaa. Ensisijaisesti edunvalvontaa tarjotaan läheisille. Ellei näistä löydy, aletaan etsiä virkamiestä toimeen.

Vierailija
344/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos joku perheestä alkaa hoitamaan vanhempien asioita, se pitää yhdessä sopia. Ei ole hyvä, että kaikki lapset sitä tekevät."

Itse pidän hyvänä että mahdollisimman moni pystyy asioita tarvittaessa hoitaa ja/tai niitä hoidettavia asioita voi jakaa useammalle. Mahdollisuus väärinkäytöksiinkin vähenee kun monella on esim. ne pankkitunnukset ja pysyy selvillä millaisia tapahtumia tilillä on. Edellyttää toki jonkinlaisia välejä joyya asioista voidaan aina tarvittaessa sopia.

Vierailija
345/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten pitää muistaa, että kenellekään ei pidä antaa pankkitunnuksiaan tai korttiaan. Kyllä se pitää mennä virallisen kaavan mukaan, jos ei enää kykene itse hoitamaan raha-asioitaan.

Soittaa vaikka poliisit, vaikka oma lapsi tulisi "auttamaan" raha-asioissa ilman valtuutusta.

Vierailija
346/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap.n vanhemmat kovin järjissään olevilta vaikuta. Jos olisivat, heillä olisi vuosiksudet olleet pankkitinnukset ja hoitaisivat asiansa netissä.

Ap:n vanhemmathan ovat huomattavan enemmän järjissään kuin moni täällä kommentoiva. Ap on eri viesteissään avannut tilannetta, ja viestiketjua eteenpäin lukiessa on alkanut koko karmea kuva paljastua aloitusta huomattavasti tarkemmin.

Voihan olla, että olen tulkinnut liikaa, mutta ilmeisesti tärkein syy siihen, ettei vanhemmilla ole verkkopankkitunnuksia ylipäätään, on tuon yhden aikuisen lapsen painostus. He selkeästi eivät voi luottaa siihen, ettei tämä lapsi esimerkiksi vanhempien luona vieraillessaan etsi ja kaiva noita tunnuksia ja tunnuslukuja ja mene katsomaan tilejä, tai ettei lapsi puhumalla painosta heitä tai jompaakumpaa heistä avaamaan verkkopankin kotonaan tämän aikuisen lapsen läsnäollessa.

....

Ei tarvitse pahoitella, olet ymmärtänyt juuri oikein. Siis sisaruksella tarkoitus on että vanhukset hankkivat verkkopankkitunnukset, jotka HÄN sitten ottaa itselleen. Siis kokonaan itselleen, omaan kotiinsa. Että saa sitten hoidettua asioita milloin vain. Tarkoitus ei siis ole että asioita hoitaisivat yhdessä vanhempien luona.

Ja vanhemmat ei ole verkkopankkitunnuksia hankkimassa muutenkaan. Kaikki asiat on hoituneet ilmankin, eikä heidän mielestään tunnuksille ole mitään tarvetta. Kuten ei minunkaan mielestäni, kun Kela ym asiat saa hoidettua ilmankin. Ap

Vierailija
347/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teidän vanhukset hoitavat laskunsa kun ei ole nettiä/ pankkitunnuksia? Kun useat pankitkin ovat auki rajoitetusti,  kuten oma pankkini vain kahtena päivänä viikossa muutaman tunnin. Ja entäs kun vanhus asuu maalla jossa ei ole pankkia lähimaillakaan? Itsellä jo neljäs älykännykkä ja pankkitunnukset kahteen pankkiin ja maksan laskuni mobiilisovelluksella, sormenjäljellä hyväksyn. Työelämässä ei tarvittu nettitaitoja mutta olen opetellut omatoimisesti. Ikää vuoden kuluttua 80v.

Kuten jo tullutkin ilmi niin laskut on suurin osa suoraveloituksena, loput maksupalvelun kautta, ja kaikki asiat hoituu ihan käymällä pankissa. Maalla asuvat ja jos pankissa pitää käydä niin lähtevät kaupunkiin silloin kun pankkiin pääsee. Ajokortti on ja sitten kun ei enää ole, on taksi. Ei ongelmaa. Ap

Vierailija
348/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vanhempani edunvalvoja ja sen kokemuksen jälkeen tein edusnvalvontavaltuutuksen lapseni hyväksi heti. Olen vasta keski-ikäinen. Se oikeus hoitaa asioita astuu voimaan vasta, jos lääkäri toteaa kyvyttömyyttä.äksi hoitaa niitä itse, eli ei tosiaankaan nyt valtuutusta tehdessä. Se on kuitenkin pakko tehdä etukäteen valmiiksi, koska myöhemmin ei ehkä voi. Sitten jos ei ole nimennyt edunvalvontavaltuutettua itselleen, joutuu julkisen edunvalvonnan alaiseksi ja se on huono juttu. Minusta on vähän hassua, että ap vastustaa edunvalvontavaltuutusta, koska se olisi niin paljon järkevämpää kaikkien kannalta.

Ei oo todellista nyt taas. Minä EN vastuta edunvalvontavaltuutusta, en ollenkaan, päinvastoin. Mutta vanhempani eivät kertakaikkiaan sitä halua tehdä, se on heidän vakaa päätöksensä ja heitä ei mielestäni voi siihen ai

Tuohon sävyyn silmiä pyöritellen kun esiinnyt, niin et voi odottaa hyviä tuloksia mistään keskustelusta. Paitsi tietysti sellaisesta, jossa viestisi on, että toinen on aivan tuhatprosenttisen oikeassa. Tosin sellaisessa keskustelussa ei ole mitään rakentavaa, koska normaalitilanteissa toisetkaan eivät ole tuhatprosenttisen väärässä. Tältä pohjalta koko perhe vaikuttaa hiukan vähäjärkisiltä, tai sitten suhteissa on valtava mätäpaise, joka saa kaikki käyttäytymään tulehtuneesti. Tuntemattomille räyhääminen on omituista, kun emme tosiaan teitä tunne. Voithan olla tosiaan oikeassa, mutta miksi silloin pyrit loukkaamaan ihmisiä, jotka ovat yrittäneet auttaa sinua runsain joukoin viestien määrästä päätellen

Älä jaksa. Kun aloituksessa olen jo kirjoittanut että mielestäni evvaltuutus olisi hyvä olla, sinä kirjoitat että on hassua että vastustan koko valtuutusta, niin minä en saisi korjata sitä että kirjoitat silkkaa puppua? Turhaan nyt näyttelet laupiasta samarialaista, jos et viitsi yhtään lukea kirjoituksiani, edes sitä ekaa, vaan keksit ihan omasta päästäsi kaiken.

Moni ketjussa on auttanut, sinä et. Ap

Vierailija
349/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten pitää muistaa, että kenellekään ei pidä antaa pankkitunnuksiaan tai korttiaan. Kyllä se pitää mennä virallisen kaavan mukaan, jos ei enää kykene itse hoitamaan raha-asioitaan.

Soittaa vaikka poliisit, vaikka oma lapsi tulisi "auttamaan" raha-asioissa ilman valtuutusta.

Olen heille sanonutkin, että lain mukaan omia pankkitunnuksia ei saa antaa muille ja muut eivät saa niillä asioita hoitaa. Vaikka sisarukset muuta väittää.

Tämä sisarusten painostus voisi viedä siihen pisteeseen saakka että he istuttavat vanhemmat autoon ja sanovat että nyt ne tunnukset haetaan ja sillä hyvä. Ja vievät pankkiin. Jos näin kävisi niin toivon kyllä että heidän epäröintinsä siellä tulee ilmi ja virkailija sen huomaa, eikä tunnuksia myönnetä, kuten täällä jotkut on kertoneet. Tämä olisi tosi hyvä. Ja ei, sisarukseni eivät ole rikollisia, vaan ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä. Tämä nyt vaan on heille Joku Juttu, että ne pankkitunnarit pitää saada heidän käyttöönsä.

Aion kyllä edelleen vanhemmille sanoa, että tunnuksia eivät hanki, jos/kun eivät halua. Ap

Vierailija
350/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankki ei myönnä verkkopankkitunnuksia. Jos henkilö ei itse niitä kykene käyttämään.

Eli se edunvalvonta päätös pitää olla ensin.

Älä höpötä. Vanhus voi todellakin luvuttaa ja valtuuttaa tiliensä käyttöoikeudet esim lapselle, joka sitten hoitaa maksuja. Ihan asioimalla yhdessä siellä pankissa. Toki silloin pitää olla vielä sitä omatoimisuutta. Ei tarvita edunvaltuutusta siihen, että toinen hoitaa pankkiasiat puolesta.

Minullakin on äidin tileihin käyttöikeus. Mutta verkkopankkitunnuksia ei ole koska hän ei niitä ymmärrä eikä niitä saisi luovuttaa edes minulle. Kävimme pankissa tekemässä valtuutuksen. Voin hoitaa laskut ja siirtää rahaa. Toistaiseksi hän on hoitanut kelan asiat puhelimitse ja postitse, äidin terveystiedoissa on yksi lapsista merkittynä luvalliseksi kysyä niitä tietoja kun tulee kaikenlaista säätöä. Näillä mennään nyt ja kunnioittaen hänen itsemääräämistään. Katsotaan edunvalvontaa myöhemmin jos tarvii. 

Vierailija
351/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontaan pitää hakea vanhustaan, jos kokee ettei hän enää pärjää. Se prosessi alkaa siitä, että hankitaan lääkärintodistus, jossa todetaan, että hän ei kykene hoitamaan enää asioitaan.

Edunvalvonta on jokseenkin työläs, koska jokaisesta ostoksesta pitää olla kuitti ja ne pitää viranomaiselle toimittaa kuukausittaan.

Vuosittain pitää tehdä selvitys raha- ja omaisuus asioita. ( Olen lapseni edunvalvoja ).

Ja itse aloitukseen ..

pankkitunnukset voi toki hakea, mutta silloinkin virkailija tenttaa millä laitteella vanhus niitä käyttää ja painottaa ettei niitä saa luovuttaa muille.

Toki pankkitunnukset voi helpottaa elämää, mutta mopiilivarmennekin on hyvä. 

Jos kerran vanhukset maksavat laskujen maksamisesta yli

Edunvalvontavaltakirja ei tarkoita edunvalvontaa. Se on valtakirja, joka astuu voimaan vasta sitten, kun henkilö joutuu sairaalaan tms eikä pysty omia asioitaan hoitamaan. Edunvalvontavaltakirjassa henkilö määrää mitä valtuutettu saa tehdä ja mitä ei, jos hän joutuu toimintakyvyttömäksi. Edunvalvonta haetaan myöhemmin  erikseen, jos tilanne sitä vaatii. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nri 351: "Edunvalvontavaltakirja ei tarkoita edunvalvontaa. Se on valtakirja, joka astuu voimaan vasta sitten, kun henkilö joutuu sairaalaan tms eikä pysty omia asioitaan hoitamaan. Edunvalvontavaltakirjassa henkilö määrää mitä valtuutettu saa tehdä ja mitä ei, jos hän joutuu toimintakyvyttömäksi. Edunvalvonta haetaan myöhemmin  erikseen, jos tilanne sitä vaatii. "

Näin juuri. Mun mielestä edunvalvontavaltakirjan etuna on, että siinä valtuutuksen antaja itse määrittelee paitsi sen, kuka saa hoitaa hänen asioitaan sitten, kun ei enää pysty, myös sen, mitä asioita ja miten valtuutettu saa hoitaa. Kun valtuutuksen tekee itse, voi tehdä siitä oman toiveensa mukaisesti suppeamman tai laajemman. Esimerkiksi vaikka sen, onko valtuutetulla vanhuksen tarvitsemien palveluiden maksamiseksi oikeus myydä vanhuksen omistamaa metsää. 

Vierailija
353/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotkut sukulaiset tuollaisia vaatii, niin ne kannattaa todellakin tehdä ja oman mielen mukaan. Edunvalvonnan valtuutuksen voi tehdä vaikka naapurille. Jos naapuri suostuu. Ja pankkitunnuksia ei tarvitse ottaa. Mutta on myös rikos jos joku muu käyttöä henkilökohtaisia pankkitunnuksia. Niitä ei saa käyttää edes silloin vaikka tili olisi yhteinen. Eli lapset eivät saa käyttää vanhempien pankkitunnuksia mihinkäänasiointiin. Ei edes vanhempien luvalla. Mutta voidaan antaa luvat asioida omilla tunnuksilla toisen puolesta. 

Vierailija
354/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voit myös soittaa vanhempiesi käyttämään pankkikonttoriin (asiakaspalveluun soittamalla voi jättää soittopyynnön, jos konttoriin ei ole suoraa numeroa), selittää tilanteen ja pyytää kirjaamaan vanhempiesi tietoihin, että he eivät osaa käyttää tietokonetta eikä heille saa antaa verkkopankkitunnuksia, koska niiden hakeminen tapahtuisi toisen henkilön painostuksesta.

Vierailija
355/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko antaa, mutta suosittelen silti sitä edunvalvontavaltuutusta ja siihen tarpeeksi monta ehdokasta, että on joku hoitamaan asioita, jos ensimmäinen ja sitä seuraavat estyvät hoitamasta asioita. Ensimmäiseksi voi laittaa sen puolison. Onhan se parempi, että saadaan joku hoitamaan asiat mahdollisimman pian, käräjäoikeuden kautta tuleva edunvalvonta kestää kauan ja siinä ajassa voi kertyä monenmoisia ongelmia, kun kukaan ei virallisesti pysty hoitamaan asioita.

Jos niitä terveydenhuollon puolen juttuja joutuu hoitamaan, niin voi tehdä valtakirjan sinne. Suomi.fi-valtuuksilla voi hoitaa joitakin asioita, siihen voi tehdä valtuutuksen ilman pankkitunnuksiakin.

Pankkitunnuten antaminen muiden käytettäväksi on laitonta. Jos esimerkiksi haluaa jonkun hoitavan pankkiasioitaan, niin silloin pitää pankissa antaa käyttöoikeus tiliin (ei tarvitse antaa käyttöoikeutta kaikkiin) ja sille asioita hoitava saa omat henkilökohtaiset pankkitunnukset.

Vierailija
356/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko antaa, mutta suosittelen silti sitä edunvalvontavaltuutusta ja siihen tarpeeksi monta ehdokasta, että on joku hoitamaan asioita, jos ensimmäinen ja sitä seuraavat estyvät hoitamasta asioita. Ensimmäiseksi voi laittaa sen puolison. Onhan se parempi, että saadaan joku hoitamaan asiat mahdollisimman pian, käräjäoikeuden kautta tuleva edunvalvonta kestää kauan ja siinä ajassa voi kertyä monenmoisia ongelmia, kun kukaan ei virallisesti pysty hoitamaan asioita.

Jos niitä terveydenhuollon puolen juttuja joutuu hoitamaan, niin voi tehdä valtakirjan sinne. Suomi.fi-valtuuksilla voi hoitaa joitakin asioita, siihen voi tehdä valtuutuksen ilman pankkitunnuksiakin.

Pankkitunnuten antaminen muiden käytettäväksi on laitonta. Jos esimerkiksi haluaa jonkun hoitavan pankkiasioitaan, niin silloin pitää pankissa antaa käyttöoikeus tiliin (ei tarvitse antaa käyttöoikeutta kaikkiin) ja sille asioita hoitava saa omat henkilökohtaiset pankkitunnuk

Minä käytän toisen tilejä ihan omilla tunnuksillani. Liitettiin vain samoihin oikeuksiin. Näen äidin tilit mutten mitään korttien tietoja. 

350

Vierailija
357/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Ei mitään kuitteja toimiteta kuukausittain. Kerran vuodessa tehdään vuositili ja sekin vain jos valtuuttaja on vaatinut sellaisen tehtävän.

Tämä. Kannattaa todellakin tehdä sellainen sopimus missä EI VAADITA tuota vuosittaista tarkastusta, siinä on aivan jumalaton homma. En tiennyt asiasta kun olin edesmenneen faijani edunvalvoja, tuo vuosittainen

Nykyään haluavat mieluiten sähköisenä. Pari vuotta sitten taisi muuttua, että kaiken pystyi laittamaan sähköisenä. Siispä on tullut skannailtua usempi paperi vuosiraporttia varten.

Vierailija
358/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun vanhempi/vanhemmat eivät halua sitä tehdä niin ei kukaan voi pakottaa. Eri asia on jos kummaltakin on muisti mennyt. Äidilläni ei ollut nettiä tai pankkitunnuksia mutta asiat hän sai hoidettua kuitenkin. Osa laskuista meni suoraveloituksen kautta ja laskun, pari vei itse pankkiin ja samalla otti ulos käyttörahaa (hänellä ei myöskään ollut pankkikorttia). Pankki oli auki pari tuntia kaksi kertaa viikossa ja silloin meni 'kimppakyytillä' muiden mummojen ja pappojen kanssa kylälle. (äiti asui loppuvuodet yksin talossa metsän keskellä, pankki ja kaupat olivat noin 26 km päässä.) Tämä toimi, vaikka muisti alkoi heittää jonkin verran, siihen asti kun hän oli 89 vuotta. Sitten hän sai aivoverenvuodon ja joutui petiosastolle. Koska me lapset asumme kaikki Ruotsissa niin alettiin hankkimaan hänelle edunvalvojaa käräjänoikeuden kautta ja täytyy sanoa että se oli pitkäveteinen homma. Äiti täytti 90 Maaliskuussa ja kuoli Kesäkuussa ja edunval

Tyypillistä, että moni ajattelee että ei vielä tarvetta edunvalvontaan. Mutta kun nuoremmalle työikäisille voi tulla milloin vaan vaikka aivoinfarkti ja halvaus, puhekyvyttömyys kuten tapahtui lähipiirissä. Alle 60v oli kyseessä. Samoin voi tapahtua jokin onnettomuus, jonka seurauksena menettää toimintakykynsä kuin myös puhekykynsä. Koskaan ei ole liian aikaista tehdä asioiden hoidon sujuvaksi, jos/kun ei itse enää voi vaikuttaa. Tiedän,  että monet ovat koonneet kirjalliset ohjeet vihkoon tms, kaikki salasanat eritellen jne jälkipolville jos/kun tulee tilanne jolloin ei kykene itse hoitamaan asioitaan. Yllättävä kuolemakin on nähny monet kerrat ja mikä sotku on jälkipolville kun ihmisellä on tilit jopa useassa pankissa, on erinäisiä sovelluksia, Facebook ym, sähköpostitilejä useitakin jne...miettikää omalle kohdallenne. 

Vierailija
359/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän toisen tilejä ihan omilla tunnuksillani. Liitettiin vain samoihin oikeuksiin. Näen äidin tilit mutten mitään korttien tietoja. 

Hoituuko eri pankin tunnuksilla? Ainakin aikaisemmin eri pankista sai omat tunnukset sille tilille, mihin oli käyttöoikeudet. Tilin omistajan piti tämä kuitenkin itse hyväksyä siellä pankissa, että tällaiset tunnukset saa.

Vierailija
360/408 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää ne asiakirjat valmiiksi, vaikkei niitä vielä tarvitakaan. Jossain kohtaa nimittäin tarvetta todennäköisimmin tulee, ja jos ei edunvalvonta-asioita ole etukäteen mietitty, niin pulassa olette.

Edunvalvontavaltuutus on aivan eri asia, kun sen ottaminen käyttöön. Tässä asiassa ei kannata työntää päätä pensaaseen, vaan ottaa elämän realitetit huomioon. Äitini on tehnyt edunvalvontavaltuutuksen yli kymmenen vuotta sitten, mutta hoitaa toistaseksi itse asiansa. Anoppini teki miehelleni edunvalvontavaltuutuksen, jonka DVV vahvisti pari vuotta sitten. Vaihtoehto olisi ollut, että DVV olisi määrännyt hänelle edunvalvojan - ikävämpi vaihtoehto se olisi ollut.

Ainut ikävä puoli siinä olisi ollut sen edunvalvonnan saamisen kesto ja suurempi paperirumba. Todennäköisesti miehestäsi olisi ihan yhtälailla tullut edunvalvoja DVV:n kauttakin. Riippuen anoppisi valtuutuksen sisällöstä, miehesi edunvalvojan työ saattaa olla helpompaa, ei tarvitse raportteja tehdä vuosittain, eikä tarvitse kysellä lupia DVV:ltä, jos anoppisi on sellaiset kirjannut valtuutukseensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä