Onko iäkkäiden vanhempien pakko antaa edunvalvontavaltuutukset ja ottaa pankkitunnukset, vaikka eivät halua?
Meillä on sisarukset kovaa vaatimassa näitä vanhemmillemme ja vielä niin, että nämä sisarukset sitten käyttäisi niitä pankkitunnuksia, asioiden hoitoon esim. Kelassa. Vanhemmilla ei mitään laitteita netin käyttöön ole, eikä tule.
Vanhemmat ovat sitä mieltä että eivät halua pankkitunnuksia hankkia, eivätkä halua myöskään edunvalvontavaltuutuksia. Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti.
Olen itse sitä mieltä että jos vanhukset itse eivät noita kertakaikkiaan halua, niin se on sitten niin ja sitä päätöstä on muiden kunnioitettava. Mutta olenko väärässä? Tiedän kyllä että valtuutukset olisi hyvä olla olemassa, mutta jos eivät todellakaan halua, niin eikö sitten pitäisi vaan antaa olla?
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä kylmää sydäntä lukea ihmisten hellämielisiä vuodatuksia, kun ei yhtään ymmärretä, miten ikäviin tilanteisiin nuo voivat johtaa.
Kyllä ymmärretään, mutta ymmärrätkö sinä että jos vanhus ei kertakaikkiaan halua tällaisia asioita hoitaa, ei valtuutuksia eikä sopimuksia tehdä eikä tunnuksia hankkia, niin sille ei mitään voi? Siitä on nyt kyse. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en lähtisi hoitamaan vanhempieni asioita vain siksi että he periaatteessa vastuusta sitä että joutuvat opettelemaan uusia tapoja hoitaa asiansa.
Veteen piirretty viiva. Järki liukenee hitaasti, mutta sen hupeneminen saa ihmisen epävarmaksi vaikka se vielä riittäisikin nippa nappa. Etkä sinä vielä huomaa muuta kuin jästipäisyyttä.
Ei ihminen jolla on edes jonkinlaisia yhteistyökykyjä vastuta ķaikkea apua vaikka järki liukenisikin hitaasti. Jos ei kykene yhteistyöhön kenenkään kanssa on melko turha odottaa apua muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä kylmää sydäntä lukea ihmisten hellämielisiä vuodatuksia, kun ei yhtään ymmärretä, miten ikäviin tilanteisiin nuo voivat johtaa.
Kyllä ymmärretään, mutta ymmärrätkö sinä että jos vanhus ei kertakaikkiaan halua tällaisia asioita hoitaa, ei valtuutuksia eikä sopimuksia tehdä eikä tunnuksia hankkia, niin sille ei mitään voi? Siitä on nyt kyse. Ap
Näinhän asiat on miksi asiasta pitää edes keskustella?
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvoja voi olla muukin kuin sukulaiset. Viranomaiset voivat hoitaa myös edunvalvonnan.
Viranomainen ei aja kenenkään muun etua kuin omaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään pakkoa olemassa. Toisaalta ei pidä myöskään jälkipolville sitten jatkuvasti valittaa, kun ei itse muista, ymmärrä, eikä osaa. Apua on tarjottu, siitä kieltäydytty, ja sillä selvä. Korkeintaan suositella voi, että järkevää olisi hoitaa nämä asiat kuntoon, kun vielä jotain maailmasta ymmärtää.
Joo, mutta on olemassa vahvempia ja erittäin vahvoja suosituksia. Varmasti aiheuttaa närää ja kiukkua vanhemmissa, mutta niin aiheuttaa sekin, jos minkäänlaista vastaantuloa lasten ehdotuksiin ei tapahdu. Älä ap asetu tuossa muita sisaruksia vastaan. Sinä katsot taaksepäin, he eteenpäin. Aika ei silti pysähdy, vaikka sinä kehotat. Vanhempien loppuajat vain muuttuvat paljon vaikeammiksi niin. Hoiva on huonompaa, kun sitä saa pettyneiltä ja vihaisilta lapsilta, joita juoksutetaan vaikeimman kautta. Jokainen ymmärtää
Yksi syy miksi he eivät halua pankkitunnuksia ja niiden antamista lapsensa käyttöön, on että tämä kyseinen lapsi ei ole raha-asioissa täysin luotettava ja kävisi varmasti katsomassa tilien saldot ym. On kysellyt perinnöstä, vaatinut ennakkoperintöä jne. Se ei todellakaan herätä luottamusta, vaikka kuinka "monessa perheessä asioita hoidetaan näin". Ap
Ap, hyvä kun toit tuon esille. Juuri tuollaiset "vibat" sain ainakin itse, kun luin aloituksesi. Vanhempasi varmasti tuntevat lapsensa. Myös tämän heikkoudet.
Tuo kirjoittamasi on kirjaimellisesti niin suuri "red flag", että koskaan, missään tilanteessa ei tuolle sisaruksellesi pidä antaa vanhempiesi raha-asioita hoidettavaksi.
Lisäksi sisaruksesi on saattanut ymmärtää väärin edunvalvontavaltuutuksen idean: että se astuu voimaan vasta sen jälkeen, kun lääkäri on todennut valtuuttajan kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan. Kuvitteleeko sisaruksesi, että hän saisi välittömästi pääsyn vanhempienne tilille? Tai sitten hän tietää, miten kuvio menee, mutta hän haluaa olla ensimmäisenä pääsemässä tilille. Sen seuraukset kuulostavat näin ulkopuolisen korvaan todella kohtalokkailta. Sekä vanhemmillenne että teille muille sisaruksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat sitten hoitavat omat asiansa vaikka tulisi muistisairaus. Oma valinta.
Ei tarvi hoitaa. Asioita hoitaa edunvalvoja ja ap voi sitä hakea kun on oikea aika. Oletko sinäkin syyllistävä varas?
Kuka sitä edunvalvojaa sitten hakee kun eivät tai et siihen itse kykene? Mikä takaa että lapsi ei saisi hakiessaan sitä edunvalvojan oikeutta itselleen?
Jos ei itse tee edunvalvontavaltuutusta ja valitse, kenet haluaa hoitamaan asioitaan, niin sitten joutuu julkiseen edunvalvontaan. Eli jos henkilö haetaan edunvalvontaan silloin, niin se edunvalvoja tulee olemaan julkinen, eikä kukaan itse valittu henkilö. Se julkinen edunvalvoja ei saa sitten antaa vanhuksen mistään asioista tietoja vanhuksen sukulaisille, ei raha-asioista, eikä terveyteen liittyvistä asioista, ei yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vanhempani edunvalvoja ja sen kokemuksen jälkeen tein edusnvalvontavaltuutuksen lapseni hyväksi heti. Olen vasta keski-ikäinen. Se oikeus hoitaa asioita astuu voimaan vasta, jos lääkäri toteaa kyvyttömyyttä.äksi hoitaa niitä itse, eli ei tosiaankaan nyt valtuutusta tehdessä. Se on kuitenkin pakko tehdä etukäteen valmiiksi, koska myöhemmin ei ehkä voi. Sitten jos ei ole nimennyt edunvalvontavaltuutettua itselleen, joutuu julkisen edunvalvonnan alaiseksi ja se on huono juttu. Minusta on vähän hassua, että ap vastustaa edunvalvontavaltuutusta, koska se olisi niin paljon järkevämpää kaikkien kannalta.
Ihan pokalla valehtelet täällä ja levität väärää tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat sitten hoitavat omat asiansa vaikka tulisi muistisairaus. Oma valinta.
Ei tarvi hoitaa. Asioita hoitaa edunvalvoja ja ap voi sitä hakea kun on oikea aika. Oletko sinäkin syyllistävä varas?
Kuka sitä edunvalvojaa sitten hakee kun eivät tai et siihen itse kykene? Mikä takaa että lapsi ei saisi hakiessaan sitä edunvalvojan oikeutta itselleen?
Jos ei itse tee edunvalvontavaltuutusta ja valitse, kenet haluaa hoitamaan asioitaan, niin sitten joutuu julkiseen edunvalvontaan. Eli jos henkilö haetaan edunvalvontaan silloin, niin se edunvalvoja tulee olemaan julkinen, eikä kukaan itse valittu henkilö. Se julkinen edunvalvoja ei saa sitten antaa vanhuksen mistään asioista tietoja vanhuksen sukulaisille, ei raha-asioista, eikä terveyteen liitt
Ei joudu. Myös tässä kohtaa voi mahdollisesti hommaan halukas läheinen hakea edunvalvojuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oikeus äitini pankkitiliin, ja maksan hänen laskut sielä ihan omilla pankkitunnuksillani. Minulla on myös suomi.fi valtuutuksen kautta pääsy omilla pankkitunnuksillani esim omakantaan ja verottajan sivuille
Myös meillä tehtiin tämä suomi.fi valtuutus.
Meillä käytännössä riitti pääsy omakantaan ja verottajan sivuille.
Silti tuo valtuutus kannattaa tehdä koskemaan kaikkia mahdollisia asioita, joita sillä voi hoitaa.
Ihan vain sen takia, ettei jatkossa tule yllätyksiä.
Voiko tuon suomi.fi-valtuutuksen tehdä, jos vanhuksella ei ole verkkopankkitunnuksia ja/tai mobiilivarmennetta ym. sähköisiä tunnistautumisen tapoja käytössään?
Onko mahdollista tehdä valtuutus, jossa omainen saisi pääsyn vanhuksen lääkäritietoihin mutta ei muualle? Ja siis niin, että vanhuksella ei edelleenkään ole mitään sähköisiä tunnistautumiskeinoja käytössään?
Tämä olisi tärkeä tieto... DVV:n edustaja teki asiasta mielipidekirjoituksen Helsingin sanomiin muutama kuukausi sitten, mutta itselleni em. kysymys jäi siitäkin epäselväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oikeus äitini pankkitiliin, ja maksan hänen laskut sielä ihan omilla pankkitunnuksillani. Minulla on myös suomi.fi valtuutuksen kautta pääsy omilla pankkitunnuksillani esim omakantaan ja verottajan sivuille
Silti tuo valtuutus kannattaa tehdä koskemaan kaikkia mahdollisia asioita, joita sillä voi hoitaa.
Voiko tuon suomi.fi-valtuutuksen tehdä, jos vanhuksella ei ole verkkopankkitunnuksia ja/tai mobiilivarmennetta ym. sähköisiä tunnistautumisen tapoja käytössään?
Onko mahdollista tehdä valtuutus, jossa omainen saisi pääsyn vanhuksen lääkäritie
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/valtuudet/henkilon-valtuudet/nain-v…
VOI! Anteeksi nyt, mutta olen laittanut tämän tänne jo kahdesti! Jos ihmisten sisälukutaito on tätä tasoa, en hetkeäkään ihmettele miksi heidän vanhuksiensa asiat on solmussa!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vanhempani edunvalvoja ja sen kokemuksen jälkeen tein edusnvalvontavaltuutuksen lapseni hyväksi heti. Olen vasta keski-ikäinen. Se oikeus hoitaa asioita astuu voimaan vasta, jos lääkäri toteaa kyvyttömyyttä.äksi hoitaa niitä itse, eli ei tosiaankaan nyt valtuutusta tehdessä. Se on kuitenkin pakko tehdä etukäteen valmiiksi, koska myöhemmin ei ehkä voi. Sitten jos ei ole nimennyt edunvalvontavaltuutettua itselleen, joutuu julkisen edunvalvonnan alaiseksi ja se on huono juttu. Minusta on vähän hassua, että ap vastustaa edunvalvontavaltuutusta, koska se olisi niin paljon järkevämpää kaikkien kannalta.
Ei oo todellista nyt taas. Minä EN vastuta edunvalvontavaltuutusta, en ollenkaan, päinvastoin. Mutta vanhempani eivät kertakaikkiaan sitä halua tehdä, se on heidän vakaa päätöksensä ja heitä ei mielestäni voi siihen aivan väkisin pakottaa. SITÄ minä vastustan, ahdistavaa väkisin asiaan pakottamista ja painostamista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sille sen, että sanoo pyyhkivänsä kätensä koko jutusta ja tekee huoli-ilmoituksia jos eivät oikeasti pysty hoitamaan asioitaan. Ei sitä vastahankaisuutta tarvitse kuitenkaan mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että miksi ihmiset eivät tee edunvalvontavaltakirjoja. Naapurissa asuva alle viisikymppinen pariskunta teki ne juuri viime viikolla (vaimon läheinen sukulainen kuoli vastikään suunnilleen saman ikäisenä). Olemme itsekin täyttäneet 50 ja tarkoitus on tehdä valtakirjat pian kuntoon.
Kannattaa huomata, että tili käyttöoikeudet lakkaavat kun ihminen kuolee, eikä vainajan tililtä voi maksaa kaikkia kuluja ennen perunkirjoitusta, joten omaa rahaa voi joutua käyttämään.
Vanhempien keskinäinen valtakirja ei auta,.jos esim. tervepäinen puoliso kuolee ennen muistisairasta.
Omilla vanhemmillani oli valtakirjat kunnossa. Äiti oli täysin terve, kun sairastui ja kuoli äkillisesti syöpään. Isä taas sairasti pitkälle edennyttä Alzheimeria. Edunvalvontavaltuutuksen vahvistamisessa meni silti aikansa ja jouduin maksamaan laskuja omista rahoistanu. Äidillä o
Ei joudu odottamaan viranomaispäätöksiä, jos valtakirjaan on kirjattu se, että on oikeus myydä päämiehen kiinteistöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edunvalvontavaltuutus on tehty vanhempien ollessa tolkussaan, niin lapsi yleensä saa edunvalvojan oikeuden.
Jos valtuutusta ei ole, niin sitten onkin siinä ja sen kanssa.
No enpä tiedä. Tarjotaanko tätä tehtävää ensin läheisille, ja sitten vasta julkiseen edunvalvontaan? Vai miten se me
Haloo, kylläpä ihmiset ovat tietämättömiä.
Sitä edunvalvontaan ei tarjota läheisille ollenkaan, siihen nimetään automaattisesti julkinen edunvalvoja.
Ainoa tapa, jolla läheiset voivat hoitaa vanhuksen asioita ja saada tietoja hänen asioistaan on, että vanhus itse nimittää heidät etukäteen edunvalvontavaltuutetuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään nimessä vanhuksen ei pidä antaa omia pankkitunnuksiaan kenellekään.
Kiitos, täytyypä selvittää tuo suomi.fi-valtuutusasia. Olen täysin unohtanut että sellainenkin on. Toivottavasti sen saa ilman pankkitunnuksia 😅 Kun esim. Mobiilivarmennetta ei saa.
Suomi.fi-valtuutuksen voi antaa ilman pankkitunnuksia, mutta silloin voi joutua käymään DVV:n toimipisteessä paikan päällä.
Vain jos ei voi täyttää ja tulostaa hakemusta.
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/valtuudet/henkilon-valtuudet/nain-v…
Lämmin kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista tehdä valtuutus,
Voit tehdä valtuushakemuksen itse Hakemuksella valtuuttaminen -sivulla, jos sinulla on käytössäsi tietokone, tabletti tai älypuhelin sekä verkkoyhteys, mutta et voi tunnistautua Suomi.fihin.
Voit antaa yhdellä hakemuksella samanlaisia valtuuksia usealle henkilölle.
Toimi näin, jos voit tulostaa hakemuksen:
Tutustu ensin ohjeisiin ja noudata niitä.
Kun sinulla on kaikki ohjeiden mukaiset tiedot ja asiakirjat, täytä valtuushakemuksen tiedot.
Tulosta hakemus ja allekirjoita se.
Käy viemässä tai postita hakemus ja mahdolliset liitteet samassa kuoressa Digi- ja väestötietovirastoon. Saat tarkat ohjeet, kun teet hakemuksen.
Jos sinulla ei ole voimassa olevaa suomalaista passia tai henkilökorttia, todista erikseen henkilöllisyytesi niiden ohjeiden mukaisesti, jotka saat hakemuksen tekemisen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo todellista nyt taas. Minä EN vastuta edunvalvontavaltuutusta, en ollenkaan, päinvastoin. Mutta vanhempani eivät kertakaikkiaan sitä halua tehdä, se on heidän vakaa päätöksensä ja heitä ei mielestäni voi siihen aivan väkisin pakottaa. SITÄ minä vastustan, ahdist
Miten sen mielestäsi voisi tehdä pakosti?
Vierailija kirjoitti:
Fakta on, että tulee päivä, jolloin eivät itse pysty asioitaan hoitamaan. Nyt on hyvä hetki miettiä, miten haluavat asiat hoidettavan silloin. Jos eivät mieti etukäteen, niin tilanteen ollessa päällä, eivät voi sitten enää vaikuttaa vaan muut päättävät
Tuota tilannetta edeltää useampi vaihe kuitenkin. On hyvin epätodennäköistä, että molemmat vanhukset menisivät tismalleen samaan aikaan huonokuntoisiksi.
En ole asiasta varma, mutta olettaisin, että jos omaisten kesken on epäsopua jo valmiiksi siitä, miten ja kuka vanhempien asioita hoitaa näiden toimintakyvyn lakattua, ap pystyy viime kädessä aina hakemaan ulkopuolista käräjäoikeuden määrämää virallista edunvalvojaa kummallekin vanhemmalleen. Tämä todennäköisesti on turvallisin vaihtoehto tilanteessa, jos on uhka, että joku päämiehen lapsista saattaisi kähveltää päämiehen varat.
Tällöin rahariidat jäävät vasta siihen aikaan, jolloin edunvalvojalle ei enää ole tarvetta. Eli perinnönjakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edunvalvontavaltuutus on tehty vanhempien ollessa tolkussaan, niin lapsi yleensä saa edunvalvojan oikeuden.
Jos valtuutusta ei ole, niin sitten onkin siinä ja sen kanssa.
No enpä tiedä. Tarjotaanko tätä tehtävää ensin läheisille, ja si
Ha ha, kyllä sitä kuule tarjotaan. Oikein tyrkytetään. Kokemus vuodelta 2023. Ei niitä julkisia edunvalvojia joka oksalla kasva.
EI JOUDU! Yhäkin: sitä edunvalvojuutta voi hakea omaiselle myös silloin, kun tilanne on jo päällä! Voisitteko oikeasti lopettaa täällä väärän informaation jakamisen!