Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökkikuume iski. Oletteko saaneet helposti lainaa / mikä olisi järkevin tapa säästää mökkiä varten?

Vierailija
23.07.2026 |

Saa olla mielestänne tyhmä kysymys, ei haittaa yhtään 😀 Mutta pohdimme, jos joka kuukausi laitettaisiin sama summa yhteiselle tilille, vaikka 300€, ja siitä sitten hiljalleen kertyy.

Että saisi omarahoitusosuuden kasaan. Riippuu tietysti pankista, paljonko sitä sitten vaaditaan.

Vinkkejä, suosituksia, kokemuksia?

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ottaisi kesämökkiin lainaa. Me hankittiin matkailuauto ja säästettiin niin kauan että pystyttiin ostamaan mieleinen käteiskaupalla.

Vierailija
2/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin kesämökkiä varten 20 vuotta. Sitten äitini kuoli ja sain siltä rahaa perintönä ja otin kesämökin. Säästöt jäi niiku mun tilille tavallaan. Olin säästänyt 220000 euroa 20 vuodessa. Ajattelin etten ota lainaa vaan säästän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tyhmä kysymys, mutta outoa että nyt vasta suunnittelette säästämisen aloittamista. 

Vierailija
4/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tyhmä kysymys, mutta outoa että nyt vasta suunnittelette säästämisen aloittamista. 

Mikä siinä on outoa?

Vierailija
5/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa tuo summa esim. nordnetin kuluttomaan indeksirahastoon niin sinne kertyy ja kasvaa. Ei minnekään tilille kannata säästää.

Vierailija
6/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli säästöjä ja velaton asunto. Niillä sitten katettiin omarahoitusosuus ja lisävakuus mökin itsensä lisäksi. Ostettiin sellainen vähän parempi mökki niin ihan pikkurahalla sitä ei saanut. 

Vierailija
7/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä oli parikymmentä tuhatta € muistaakseni ja mökki + metsät maksoi 115t €.

Paras sijoitus ikinä

Vierailija
8/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta omaa mökkiä. Vuokraa se!! Vuokraa se!! Joku toinen hoitaa sitä ja sä nautit. 

Vierailija
9/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokramökki tulee halvimmaksi ja mukavimmaksi vaihtoehdoksi eikä tarvitse sitoutua mihinkään tiettyyn paikkaan. Jollet ole henkeen ja vereen mökki-ihmisiä eli et halua tolkutonta savottaa riesaksesi, harkitse tätä vaihtoehtoa.

Vierailija
10/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin käteisellä mökki.

Vierailija
11/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökkiä ei ilman lainaa saa hankittua, on liian köyhä mökkihommiin.

Vierailija
12/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin käteisellä kun halvalla sain. Nyt mökin arvo on tuplaantunut parissa vuodessa kun aluetta on kehitetty.

Vierailija
13/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvun mökki myytiin pois. Ei haluttu ottaa sitä riesaksi itselle. Isän serkku (ammatiltaan lääkäri) osti mökin ja koko saaren. Perinnönjako meni siis kätevästi. Kiinteistö myytiin ja rahat jaettiin perikunnan kesken. 

Omat vanhempani sijoittivat rahansa fiksusti eli ostivat ison asunnon  (4h+k). Tuo asunto on moninkertaistanut arvonsa sen jälkeen kun kaupat tehtiin. Tiedossa oli, että asunnon arvo säilyy tai nousee. Alue on niin hyvä, että asunto ei menetä jälleenmyyntiarvoaan vaikka tulisi uusi lama (yhtä paha kuin 1990-luvun lama). 

Mökkisaaren arvo on laskenut. Isän serkku lohkoi tonttia ja myi lohkotut palat pois. Tarvitsi kuulemma rahaa mökin kunnostukseen. Siellä olikin remontoitavaa yli 200 000 euron arvosta. Tontin lohkomisen takia suvun mökillä on nyt useita rajanaapureita näköetäisyyden päässä mökistä. Ennen perinnönjakoa saari oli lähes tyhjä. Vain meidän suvun mökki ja yksi naapuri kaukana näköetäisyyden ulkopuolella. 

Noh, eipä olen minun mökkini eikä minun tarvitse maksaa kiinteistöveroa, ylläpitokuluja, tiemaksuja, vakuutuksia tai mitään muutakaan. Opin jo lapsena, että kesämökki on loputon rahareikä ja työleiri. Jos sellaisesta tykkää niin sitten vaan ostamaan. Nyt on mökkikaupoilla "ostajan markkinat". Koronapandemian aikana koettu mökkibuumi on ohi ja moni "koronamökin" ostanut haluaa nyt päästä eroon mökistään. Niin myös oma tätini, joka on yrittänyt myydä mökkiään vuodesta 2021 alkaen. Ei mene kaupaksi kirveelläkään, vaikka tontti on erinomainen ja talokin hyvässä kunnossa (terveet hirret, ei vesivahinkoja). 

Vierailija
14/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokramökki tulee halvimmaksi ja mukavimmaksi vaihtoehdoksi eikä tarvitse sitoutua mihinkään tiettyyn paikkaan. Jollet ole henkeen ja vereen mökki-ihmisiä eli et halua tolkutonta savottaa riesaksesi, harkitse tätä vaihtoehtoa.

Meillä luovuttiin omasta mökistä juuri tuon takia. Olemme nyt vuokranneet erästä mökkiä 20 vuoden ajan. Mökki alkaa jo tuntua melkein omalta, vaikka se onkin meillä käytössä vain 2 - 3 viikkoa joka kesä. 

Vierailija
15/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästin kesämökkiä varten 20 vuotta. Sitten äitini kuoli ja sain siltä rahaa perintönä ja otin kesämökin. Säästöt jäi niiku mun tilille tavallaan. Olin säästänyt 220000 euroa 20 vuodessa. Ajattelin etten ota lainaa vaan säästän.

Tässä hävisi sitten 20 vuotta sekä sijoitusten tuotoa että elämää jos olisi heti ostanut kopperon velalla. En suosittele. Varmasti paskin mahdollinen vaihtoehto.

Vierailija
16/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkejä on kovin montaa eri hintaluokkaa. Toiset ovat kaikilla mukavuuksilla olevia omakotitalo tyyppisiä loma-aduntoja ja toiset taas ovat ilman sähköä/vettä olevia ulkohyyskä mökkejä. Mitä ap on ostamassa? 

Vierailija
17/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hävisi sitten 20 vuotta sekä sijoitusten tuotoa että elämää jos olisi heti ostanut kopperon velalla. En suosittele. Varmasti paskin mahdollinen vaihtoehto.

Kesämökki ei varsinaisesti mikään sijoitus useimmiten ole. Enemmänkin työleiri. Toisekseen: mikään ei sitä mökkiä pakota vuokraamaan joka vuosi, joten erittäin hyvä vaihtoehto omistusmökille.

Vierailija
18/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkejä on kovin montaa eri hintaluokkaa. Toiset ovat kaikilla mukavuuksilla olevia omakotitalo tyyppisiä loma-aduntoja ja toiset taas ovat ilman sähköä/vettä olevia ulkohyyskä mökkejä. Mitä ap on ostamassa? 

Mihin tarvitset tiedon? Miten vaikuttaa omien kokemustesi kertomiseen?

Vierailija
19/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli laittaa omistusasunto lainan vakuudeksi, siinä vaiheessa asuntolainasta oli kaksi kuukausierää maksamatta. Muuta rahaa ei tarvittu.

Vierailija
20/103 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin käyttöaste jää useimmilla niin alhaiseksi, että vuokramökki on paljon järkevämpi vaihtoehto. Se mökki-into laantuu parissa vuodessa ja sen jälkeen siellä ollaan 1-2 viikkoa kesälomalla ja max. 5 viikonloppua. Kun kaikki kustannukset laskee, niin johan tulee mökkiyölle hintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme