Ujo tyttö sai käytöksestä 8?!
Tyttäreni sai todistukseen käytösnumeroksi 8 vaikka ei ikinä häiriköi tai riko mitään sääntöjä. Kaverinsa sai 10!!!! Vaikka on suuna ja päänä kaiken aikaa ja kiroilee meillä käydessään ja on sellainen villi tapaus muutenkin. Millä perusteella näitä nykyään annetaan?
Kommentit (269)
Käytösumeroissa 8 on jo vuosikymmeniä ollut se hyvä joka annetaan sekä ujoille että villeille jos eivät ole aivan mahdottomia. Toisaalta pelkistä myöhästymisistä voi laksea seiskaan josniitä on tosi paljon. Jotta saisi 9 tai 10, pitää olla ihan erityisen hyvä kaveri kaikille tai opettjan nuoleskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 60- ja 70-luvuilla tytöillä oli aina käytös 10. Jos se oli jotakin muuta, niin silloin tyttö oli tehnyt jotakin todella väärin. Sitä en sitten tiedä, mikä tuolloin riitti "todella väärään" käytökseen.
Joka tapauksessa, on erikoista, kuinka on tultu tytöiltä vaaditussa käytöksessä toiseen ääripäähän, ainakin melkein. Tuolloin tyttöjen nimenomaan piti olla hiljaisia ja rauhallisia. Nyt sitten taas se onkin väärin. Koittaisivat nyt päättää. Vielä parempi olisi, jos huomioitaisiin synnynnäiset ominaisuudet eikä rankaistaisi ujoudesta tai myöskään liiasta innokkuudesta.
Ulkiukkoja. Käytöksen arvioinnin muutoksesta on tiedotettu paljon. Varsinaisesti mitään ei vaadita. Kouluarvosana 8 on sama kuin "hyvä". Tyttöjen ei ole pitänyt olla koulussa vuosikymmeniin hiljaisia ja rauhallisia, mutta se ei ole nytkään väärin. Nyt vain kiitettävään tai erinomaiseen käyttäytymiseen vaaditaan erityisen kiitettävää käytöstä, kuten toisten auttamista, huomioonottamista, luokkahengen nostattamista, jne. Siis erityisen hyvää käytöstä nykyaikaisin järkevin kriteerein arvioituna.
60-luvusta on muuten aikaa sellaiset kevyet 60-vuotta. Olisko aika siirtyä ET-lehden palstalle jo? :D
Kertomani oli äidiltäni kuultua, olen itse syntynyt 80-luvulla.
Ujo voi olla liian saamaton tossukka, ulospäinsuuntautunut taas liian päällepäsmäri. Kympin käytöksellä haetattaneen sitä keskitietä ja yhteisilmapiirin luomista.
Mulla oli käytös 9 tai 10 vaikka olin kouluaikana hyvin ujo. Ja kyllä siitä marmatettiin että olisi pitänyt viitata rohkeammin vaikka ei sitä lapsena pystynyt ja itsetuntohan siinä vain kärsi.
Olin ujo aikoinaan ja joskus minun käytös koetttiin, että katson pitkin nenän vartta muita. Baarissakin tuli joskus ikävää kommenttia, että kuka oikein luulen olevani.
Meidän koulussa kympin ja ysin eteen sai tehdä jo töitä. Auttaa muita, olla tukioppilaana, jne. Kasi tuli sellaisille perusasiallisille oppilaille. Ujous on temperamenttipiirre, eikä sellaisesta pitäisi antaa kenellekään kymppiä automaattisesti, vaikka valitettavasti niin käy joskus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvään käytökseen kuuluu se, että on aktiivinen ja sosiaalinen. Hiljaisen hissukan numero on juuri se 8.
Tuo on periaatteena väärä, koska kyse on temperamenttieroista, ei käytöksestä. Tuossa palkitaan lasta synnynnäisestä ominaisuudesta, ei todellisesta hyvästä käytöksestä.
Onko se syrjintää, että matematiikkaa osaamaton lapsi saa kutosen ja osaava lapsi saa kympin? Osin synnynnäisestä ominaisuudesta (älykkyys) siinäkin on kyse.
Matematiikan osaamista voidaan mitata kokeessa, jonka tulokset ovat yksiselitteisiä, tehtävä on joko oikein tai väärin. Käytöksen kymppiin vaadittu "aktiivisuus" on enemmän tai vähemmän opettajan subjektiivinen arvio, eikä perustu mihinkään objektiiviseen mittaamiseen. Että sinänsä noita ei oikein voi verrata.
Vierailija kirjoitti:
Hyvään käytökseen kuuluu se, että on aktiivinen ja sosiaalinen. Hiljaisen hissukan numero on juuri se 8.
Sehän tässä hämää, että ne kriteerit ja vaatimukset ovat erilaiset kuin omina kouluvuosina.
Kuinka vanhemmat voisivat tietää, mitä nykykoulu vaatii heidän lapsiltaan?
Pitäisikö vanhempienkin mennä takaisin koulunpenkille nähdäkseen, millaista koulunkäynti nykyään on?
Vanhemmat kertauskurssille kouluun lukuvuodeksi ja todistukset ja arvosanat heillekin!
Päälleoäsmärit heitetään ulos tai hankitaan vielä enemmän päällepäsmäreitä?.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ujous ole huonoa käytöstä. Se on persoonallisuuspiirre. Eikä se häiritse ketään. Harvoinpa opettajakaan tuskastuu oppilaan ujouteen. Korkeintaan on tyytyväinen, kun on edes yksi oppilas, joka ei häiritse muita äänekkyydellään.
Ujous ei ole huonoa käytöstä, mutta ei se ole myöskään kiitettävää käytöstä.
Ujous tai ulospäinsuuntautuneisuus ei ole se, mitä mitataan. Ujon käytös voi hyvinkin olla kiitettävää ujon lapsen tapaan. Miksi ulospäinsuuntautuneen lapsen tapa käyttäytyä hyvin olisi muka parempaa hyvää käytöstä kuin ujon tapa?
Käyttäytymisessä (tai matematiikassa) ei mitata hyvyyttä jonkun lapsen omaan tapaan vaan absoluuttisesti muihin verraten. Ujo häviää helposti sosiaalisissa taidoissa muille, ja hyviä sosiaalisia taitoja pidetään melkein universaalisti hyvänä käytöksenä.
Arviointikriteeriesimerkki Vaasasta:
Arvosana 10: Oppilas toimii vastuullisesti, ottaa huomioon muut yhteisön jäsenet eri tilanteissa ja käyttäytyy ystävällisesti, rakentavasti ja kaikkia kohtaan kohteliaasti. Hän on oma-aloitteinen, vaikuttaa myönteisesti työskentelyilmapiiriin ja toimii esimerkillisesti erilaisuuden hyväksymisessä sekä luo toiminnallaan hyvää yhteishenkeä. Arvostaa omaa ja toisten työtä.
Arvosana 9: Oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön koulutyössä sekä toimii vastuullisesti kouluyhteisössä sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti. Hän käyttäytyy ystävällisesti ja avuliaasti, sekä pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan hyvän työskentelyilmapiirin muodostumiseen. Oppilas arvostaa omaa ja toisten työtä ja toimii oma-aloitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin muistan aina saaneeni käytösnumeroksi 8, vaikka olin kiltti ja hiljainen. Olin aina ajoissa, sain hyviä numeroita, enkä ikinä häirinnyt tunneilla. Itse tulin siihen tulokseen, etten saanut parempaa numeroa, koska en uskaltanut viitata tunneilla.
Mun tyttökään ei saanut ikinä kymppiä, kun oli niin hiljainen ja ujo eikä ollut iloisena tervehtimässä opettajia ja luokkakavereita joka käänteessä.
Päällepäsmärit ne päällepäsmärit hoitelee.
Käytöksen arvosanan pitäisi olla nimensä mukaisesti numero käyttäymisestä kouluympäristössä ja ehkä myös ulkopuolella eikä arvosana ihmisen tempperamentista jonka paremmuuden opettaja muka määrittää!
Vierailija kirjoitti:
Miksi koulussa annetaan arvosana käytöksestä? Tunkkainen tuulahdus menneisyydestä. Kuin eugeniikkaa.
Tai musiikista? Tai liikunnasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä hämää, että ne kriteerit ja vaatimukset ovat erilaiset kuin omina kouluvuosina.
Kuinka vanhemmat voisivat tietää, mitä nykykoulu vaatii heidän lapsiltaan?
Pitäisikö vanhempienkin mennä takaisin koulunpenkille nähdäkseen, millaista koulunkäynti nykyään on?
Vanhemmat kertauskurssille kouluun lukuvuodeksi ja todistukset ja arvosanat heillekin!
No vanhemmat voisivat lukea vaikka ne arviointiperusteet, kuten täällä on ehdotettu.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa kympin ja ysin eteen sai tehdä jo töitä. Auttaa muita, olla tukioppilaana, jne. Kasi tuli sellaisille perusasiallisille oppilaille. Ujous on temperamenttipiirre, eikä sellaisesta pitäisi antaa kenellekään kymppiä automaattisesti, vaikka valitettavasti niin käy joskus
Minun kouluaikanani ei edes ollut mitään tukioppilaita, joten en edes tiedä, mistä on kyse. No, kävinkin koulua 60-70-luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ujous ole huonoa käytöstä. Se on persoonallisuuspiirre. Eikä se häiritse ketään. Harvoinpa opettajakaan tuskastuu oppilaan ujouteen. Korkeintaan on tyytyväinen, kun on edes yksi oppilas, joka ei häiritse muita äänekkyydellään.
Ujous ei ole huonoa käytöstä, mutta ei se ole myöskään kiitettävää käytöstä.
Ujous tai ulospäinsuuntautuneisuus ei ole se, mitä mitataan. Ujon käytös voi hyvinkin olla kiitettävää ujon lapsen tapaan. Miksi ulospäinsuuntautuneen lapsen tapa käyttäytyä hyvin olisi muka parempaa hyvää käytöstä kuin ujon
Kymppi tulisi!
Sain ujona ja kilttinä tyttönä juurikin 7 käytös ja huolellisuus numeroksi. Syynä varmaan juuri tämä, ei varastosta löytyny ku polkupyöränrämä. Eli siis, kun on välinpitämätön sosiaalisuudesta, keskittyy asioihin, on toisin sanoen "epäsosiaalinen". Mulla oli kaikki muut numerot 8-10. Kokoperuskoulun ajan.
Tukioppilashömpän takia sain liian huonot numerot muista aineista.
Miksi koulussa annetaan arvosana käytöksestä? Tunkkainen tuulahdus menneisyydestä. Kuin eugeniikkaa.