Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ujo tyttö sai käytöksestä 8?!

Vierailija
04.06.2024 |

Tyttäreni sai todistukseen käytösnumeroksi 8 vaikka ei ikinä häiriköi tai riko mitään sääntöjä. Kaverinsa sai 10!!!! Vaikka on suuna ja päänä kaiken aikaa ja kiroilee meillä käydessään ja on sellainen villi tapaus muutenkin. Millä perusteella näitä nykyään annetaan?

Kommentit (269)

Vierailija
1/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain koko kouluikäni käytösnumeroksi 9, koska olin ujo. Ikinä en tehnyt mitään väärää, häiriköinyt, olin kaikille ystävällinen, läksyt tehtynä. Mutta kun olis pitänyt viitata enemmän ja olla puheliaampi. 

No eikai siinä sitten. Opinpahan sen että olin hyvä, mutta kuitenkin vääränlainen/ ei ikinä riittävä. Kyllä tuollaiset asiat kehittyvään identiteettiin vaikuttaa. Minusta koko käytösnumeron saisi poistaa. Ei ole reilu myöskään esim. adhd-pojille, jotka saa joka vuosi muistutuksen siitä miten taas meni p*skasti vaikka kuinka yritit olla ei-vaivaksi tai ei-häiriöksi muille. 

Vierailija
2/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin muistan aina saaneeni käytösnumeroksi 8, vaikka olin kiltti ja hiljainen. Olin aina ajoissa, sain hyviä numeroita, enkä ikinä häirinnyt tunneilla. Itse tulin siihen tulokseen, etten saanut parempaa numeroa, koska en uskaltanut viitata tunneilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tullut Wilmaan käytösnumerojen arviointiperusteet, varmaan niitä joku kyseenalaistanut siinäkin koulussa. Pyytäkää saada mustaa valkoisella, tosiaan arvioinnit menee nykyään hyvin erilailla kuin meidän aikaan.

Vierailija
4/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mun mielestä ujous ei sais laskea numeroa? Se lapsi ei sille mitään mahda että on arka. En todellakaan ymmärrä miten tällainen jonka kielenkäyttö on alatyylistä, mutta hei se puhuu paljon saa 10!! Ei käy mun järkeen. Ennen oikeasti hyväkäytöksinen lapsi sai sen kympin ja häiriköt kasin. Ymmärrän ADHD lapset, mutta jos tavan tenava ilman diagnooseja käyttäytyy tietoisesti huonosti ei todellakaan ansaitse 10 vaikka viittois kaikki tunnit läpeensä. Tässä taas palkitaan koulukiusaaja aines ja lytätään kiltit. 

Vierailija
5/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niihin 9 tai 10 nykyään vaaditaan aktiivista toimintaa, ei riitä, ettei häiriköi. Ennenhän 10 oli vakio, jollei tehnyt jotain pahaa.

Voisi poistaa mokoman todistuksesta.

Vierailija
6/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi saada automaattista kymppiä vain siksi, ettei häiritse muita? Arvioinnissa korostetaan nykyään lapsen aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta, eikä vain negatiivisen käytöksen puutetta.

Vierailija
7/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytösnumeron arviointi on muuttunut. Olen syntynyt 1979 ja aiemmin jo 9 oli vähän häpeällistä, kun liki kaikki sai sen kympin.

Nykyään 8, eli sananmukaisesti "hyvä", on se perus, sen saa varmaan 60-80%. 9 tai etenkin 10 on todella harvinainen. 10 vaatii esim. aktiivista muiden auttamista ja jo ihan todellista panostusta luokan yhteishenkeen esim. oppilaskunnan myötä. 9 kriteereissä on myös muutakin kuin se, ettei häiritse muita. Kriteerit löytyvät oph:n sivuilta.

Minusta tämä on hyvä uudistus. Erityisille tyypeille pitääkin olla liikkumavaraa arvosanojen yläpäässä, sellainen tavanomainen pelkkä "oleminen" ei voi olla se paras mahdollinen tapa olla osa luokka- ja kouluyhteisöä.

Vierailija
8/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mun mielestä ujous ei sais laskea numeroa? Se lapsi ei sille mitään mahda että on arka. En todellakaan ymmärrä miten tällainen jonka kielenkäyttö on alatyylistä, mutta hei se puhuu paljon saa 10!! Ei käy mun järkeen. Ennen oikeasti hyväkäytöksinen lapsi sai sen kympin ja häiriköt kasin. Ymmärrän ADHD lapset, mutta jos tavan tenava ilman diagnooseja käyttäytyy tietoisesti huonosti ei todellakaan ansaitse 10 vaikka viittois kaikki tunnit läpeensä. Tässä taas palkitaan koulukiusaaja aines ja lytätään kiltit. 

Ymmärrän, mutta sillä, että ei häiriköi, saa keskinkertaisen nykyään, mutta jotta saisi kiitettävän, pitää toimia aktiivisesti esim kaikkien ottamiseksi leikkiiin, puuttua kiusaamiseen jne

Vierailija
9/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 on se perustaso, juuri tuo ettei häiritse. Siitä ylöspäin pitää tehdä jotain erityistä. Se on kriteereissäkin.

Vierailija
10/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvään käytökseen kuuluu se, että on aktiivinen ja sosiaalinen. Hiljaisen hissukan numero on juuri se 8.

Tuo on periaatteena väärä, koska kyse on temperamenttieroista, ei käytöksestä. Tuossa palkitaan lasta synnynnäisestä ominaisuudesta, ei todellisesta hyvästä käytöksestä.

Vierailija
11/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasia korkeampaa käytösarvosanaa ei anneta varsinaisesti ns. hyvästä käytöksestä (ei häiriköi, on ajoissa, on kohtelias), vaan tietynlaisesta yhteiskunnallisesti toivotusta käytöksestä. Pitää olla "aktiivinen". Eli puhua, ottaa johtajan roolia, aktivoida muita, olla mukana kaikenlaisissa jutuissa. Se on melkein eräänlainen persoonallisuusarvosana, ja aktiivinen ja esillä oleva on yhteiskunnassa toivotumpi persoonallisuus kuin ujo. Eli sen arvosanan voit ohittaa, tyttösi on hyvä sellaisena kuin on, ja painostaminen enemmän esillä olemiseen tuommoisilla arvosanoilla aiheuttaa ujolle persoonalle vain ahdistusta.

Vierailija
12/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvään käytökseen kuuluu se, että on aktiivinen ja sosiaalinen. Hiljaisen hissukan numero on juuri se 8.

Tuntematta juuri tätä tapausta tarkemmin, niin uskon ainakin osittain juuri tämän olevan kyseessä. 

Vierailija
13/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on periaatteena väärä, koska kyse on temperamenttieroista, ei käytöksestä. Tuossa palkitaan lasta synnynnäisestä ominaisuudesta, ei todellisesta hyvästä käytöksestä.

Kaikkiin kouluaineisiin liittyy synnynnäisiä ominaisuuksia.

Vierailija
14/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä. Kukaan ei kysy käytösnumeroa missään eikä se vaikuta mihinkään.

Vierailija
15/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysin tai kympin saadakseen pitää osoittaa jollain tapaa aktiivisuutta ja yhteisöllisyyttä koulussa. 

Vierailija
16/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se syrjintää, että matematiikkaa osaamaton lapsi saa kutosen ja osaava lapsi saa kympin? Osin synnynnäisestä ominaisuudesta (älykkyys) siinäkin on kyse.

Vierailija
17/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ujous sinusta jotenkin huonoa käytöstä? Loukkaako se muka muita? Eihän kyse ole tylyydestä.

Kyllä on ihmeelliseksi maailma mennyt. 

Vierailija
18/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän et ap tiedä millainen tyttäresi on koulussa.

Vierailija
19/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän et ap tiedä millainen tyttäresi on koulussa.

"MUTTA HÄNHÄN ON MAAILMAN PARAS KOSKA MINUN PILLUSTA HÄN ON TULLUT"

Vierailija
20/269 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu niin se vaan menee. Kiltille tytölle kasi ja rämäpäälle kovikselle kymppi, koska vanhemmat kuuluvat paikalliseen Lions Clubiin ja ovat kokoomuslaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi