Lapset valittaa tylsyyttä kyläpaikassa - miksi vanhemmat ei varaa tekemistä lapsille?
Ymmärrän, että lapsille on hyvä olla kyläpaikassa jotain tekemistä. Meille tuli kylään 4 v äitinsä kanssa. Olin varannut 4 v tytölle värityskuvia ja kyniä, kirjahyllyssä oli paljon lastenkirjoja. Lisäksi kotonamme on 1 v taaperon lelut, mutta nämä olivat 4 v ikäiselle liian lapsellisia. Mitään pikkutavaraa ei voi meillä näkyvillä pitää, kun 1 v laittaa kaiken suuhunsa.
4 v valitteli tunnin vierailun aikana tylsistymistä moneen kertaan. Olisi halunnut leikkiä minun kanssani tai saada muuta tekemistä. Ymmärrän, että lapsia tylsistyttää välillä, mutta miksi vanhemmat eivät varaudu mahdolliseen kyläpaikassa kyllästymiseen? Minä otan taaperolle mukaan omat lelut, kun mennään jonnekin kylään. Ei aina tiedä, onko kyläpaikassa leluja. Jonkun 4 v ikäisen voisin hyvin antaa katsoa vaikka Pikku Kakkosen tabletilla kyläilyn aikana, jotta aikuiset saisi hetken jutella rauhassa. Tässäkin lapsen kyllästyminen ratkaistiin niin, että äiti ja lapsi lähtivät kotiinsa, kun lapsi ei jaksanut olla kylässä.
Kommentit (16)
Pieni narina ei haittaa, on kuitenkin ollut tekemistä. Omassa lapsuudessa kyläillessä piti vain istua hiljaa vieressä ja kuunnella kun aikuiset jutteli tuntitolkulla.
Nykyajan vitsaus, lapsilla ei ole enää mielikuvitusta tarpeeksi. Johtuu varmasti viihde-elektroniikan lisääntymisestä, kun pädiä ym lyödään kouraan heti taaperosta lähtien.
Sopivissa määrin tylsyys on lapsille terveellistä. Meidän lapsilla on usein jotain omia pikkulelujaan pari kappaletta mukana, mutta kyllä he silti yrittävät marista tylsyyttä ja haluta puhelimesta piirrettyjä. En anna kuin vain silloin jos minulla oikeasti kestää jossain pitkään, muutoin patistan keskimään itse tekemistä ja lopettamaan turhan valittamisen. Hyvin on tähän mennessä toiminut.
T. Lapset 4v ja 6v
Voi tilata vaikka sirkuksen kyläilevälle lapselle.
Se on jo paljon, jos kyläpaikassa on varattu jotain lapselle sopivaa tekemistä, tyyliin nuo värityskuvat.
En lähtisi äitinä olettamaan, että kyläpaikassa olisi omalle lapselle mielekästä tekemistä, vaan ottaisin itse jotain mukaan.
Sen tajuan, että lasta kyllästyttää ja se on ihan ok. Sen sijaan vanhemman pitäisi kyllä puuttua siihen, jos lapsi jatkuvasti nurisee kyllästymistään. Siitä vaan lapselle joku piirretty pyörimään, että aikuiset saa juoda kahvit rauhassa.
Samaa mietin. Omat lapset jo aikuisia, eikä minulla ole kotona mitään leluja. Työkaverini tuli kylään 3- ja 5-vuotiaiden lastensa kanssa. Minulla oli kyniä, paperia, tulostettuja värityskuvia, kirjoja ja Disney+.
Mikään ei kelvannut, marisivat koko ajan. Äidillään ei ollut mitään puhaa heille. Oli aika tuskallinen vierailu.
Kuulostaa siltä, että enemmän kuin jotain tekemistä lapsi halusi huomiota, kun kerran olisi halunnut leikkiä ap:n kanssa, mutta värittäminen yms. ei kelvannut. (Mutta kun kerran vierailun ajatuksena oli, että ap tapaa kaveriaan, eli lapsen vanhempaa, niin kyllä silloin kyseessä on tilanne, jossa lapsen pitää vaan hyväksyä, että aina ei saa just sitä, mitä haluaa.)
Joka tapauksessa oon samaa mieltä, että vanhempi voisi ainakin yrittää varata lapselle jotain tekemistä, jos tietää, että kyläpaikassa ei ole leikkikaveria. Eikä se lapsi tosiaan rikki mene, vaikka välillä olisi tylsääkin.
Joskus tuntuu, että mikään tekeminen ei riitä ja tylsistyttää. Tavattiin erästä lapsiperhettä niin, että vein heidät liikuntahalliin. Hallissa oli puolapuut, heittopeli, palloa, koripallo + kori, patjoja ja kaikkea tekemistä. Lapsi ei halunnut tehdä noista mitään ja nurisi, koska lähdetään. Minä olisin lapsena ollut onnesta soikeana, jos olisin saanut juosta menemään tuollaisessa paikassa.
Lapset tylsistyvät aina tuollaisissa kyläilyissä. On se silti hyvä ottaa lapset joskus mukaan kyläpaikkoihin, niin oppivat siitä monenlaista. Jos haluaa oikeasti jutella kunnolla ystävänsä kanssa, ei tietenkään kannata tavata lasten kanssa. Ainoastaan silloin homma toimii, jos molemmilla on saman ikäiset lapset, jotka leikkivät keskenään. Tai kyläilijälapsella on sisko tai veli, jonka kanssa keksivät tekemistä.
Vanhemman tehtävä huolehtia kyläpaikassakin, että oma lapsi ei ole häiriöksi. Jatkuva valittaminen tylsyydestä on häiriötä, johon vanhemman tulee puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntuu, että mikään tekeminen ei riitä ja tylsistyttää. Tavattiin erästä lapsiperhettä niin, että vein heidät liikuntahalliin. Hallissa oli puolapuut, heittopeli, palloa, koripallo + kori, patjoja ja kaikkea tekemistä. Lapsi ei halunnut tehdä noista mitään ja nurisi, koska lähdetään. Minä olisin lapsena ollut onnesta soikeana, jos olisin saanut juosta menemään tuollaisessa paikassa.
Mun tutulla on tämmöinen lapsi, mikään ei kiinnosta ja aina mankuu, että milloin lähdetään kotiin. Johtuu siitä, että lapsi on aivan koukussa tietokonepeliin, eikä mikään muu kiinnosta. Ja vanhempi on semmoinen, että melkein aina mennään sen mukaan mitä lapsi haluaa. Raivostuttavan lapsen on kyllä kasvattanut.
Vaiakea sanoa kumpi oli lapsena tunkkaisempaa, kylässäkäynnit vai marjametsällä olo.
olisit kutsunut naapureiden pojat kylään olisvat pistäneet tuan pikku prinsessan koviin paikkoihin olisi hakenut laastaria 30min välein ja taas tahtonut takaisin. olisi esko-essikin nähnyt normaalia elämää
Mä ymmärrän, jos lasta kyllästyttää silloin, kun ei ole _mitään_ tekemistä. Sitä en ymmärrä, miksi vanhempi antaa lapsensa valittaa, jos lapselle on varattu tekemistä värityskuvista alkaen.
Minä sanoisin, että joskus elämä on tylsää. Äiti juttelee nyt kaverin kanssa hetken, älä narise siihen väliin. Väritä vaikka noita kuvia tai sitten vain istut siinä tovin kuuntelemassa ja syöt näitä juttuja joita on tarjolla.
Mutta nykypäivänä näin ei saa tehdä koska aikuiset ovat lasten viihdekeskuksia eikä lapselle saa koskaan tulla tyksää, saati sitten paha mieli.