Mikä näissä työkkärin teatteripuheluissa on ideana?
Kiltisti olen raportoinut niille hakemani työpaikat ja tänään tuli puhelu että "kuulumisia soittelen, mitenkäs se työnhaku etenee? Mitä paikkoja olet hakenut?" Kysyin että ai ettekö te näe niitä tekemiäni ilmoituksia sieltä järjestelmästä niin se meni hämilleen ja oli että "no siis joo näen mutta en minä noita nyt alkanut avaamaan". Wtf? Mitään muuta asiaa sillä ei ollut, kertaili siinä vielä jotain perustietoja jotka on jo käyty läpi moneen kertaan ja lopetti puhelun. Ja tästä näille maksetaan?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
No milläs sitten todistaisit puhelimessa olevasi sinä ellet henkilötunnuksellasi?
Onhan työttömyystodistuksessakin henkilön osoite ja jos työtön haluaa alennuksen niin sitä lappua vaan pitää heilutella kassoilla vaikka olisi turvakiellot ja osoitetiedot ei pitäisi kuulua millään tavalla jollekin uimahallin kassaharjoittelijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No milläs sitten todistaisit puhelimessa olevasi sinä ellet henkilötunnuksellasi?
Onhan työttömyystodistuksessakin henkilön osoite ja jos työtön haluaa alennuksen niin sitä lappua vaan pitää heilutella kassoilla vaikka olisi turvakiellot ja osoitetiedot ei pitäisi kuulua millään tavalla jollekin uimahallin kassaharjoittelijalle.
Paljon olisi korjattavaa lintukodossa. Mutta eihän noihin epäkohtiin puututa, ei työttömillä ole oikeuksia tai arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Tietoturvavaltuutettua saattaisi kiinnostaa näiden puheluiden alussa tapahtuva tunnistus. Työtön ei voi vastatessaan tietää kuka soittaja on ja silti työttömän täytyy kertoa henkkarinsa oletetulle työkkärin tädille. Isompia huijauksia odotellessa. Päästään taas kartalle idioottilandiana.
Ei ole kysytty ikinä hetua näissä puheluissa minulta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietoturvavaltuutettua saattaisi kiinnostaa näiden puheluiden alussa tapahtuva tunnistus. Työtön ei voi vastatessaan tietää kuka soittaja on ja silti työttömän täytyy kertoa henkkarinsa oletetulle työkkärin tädille. Isompia huijauksia odotellessa. Päästään taas kartalle idioottilandiana.
Miten virkailijasi sitten on voinut varmistua puhuneensa JUURI sinun kanssasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Googletin hiljattain työkkärin virkailijan, jonka kanssa olin asioinut. Löytyi tietoa että se oli valmistunut uskontotieteestä. Sellaista työmarkkinoiden syväosaamista siis.
Minun oma virkailija on opiskellut kauppatieteitä ja tehnyt töitä markkinoinnissa ennen työllistymistään TE-palveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan nimelläni näkevät netistä kyllä tietoni, mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan nimelläni näkevät netistä kyllä tietoni, mitä ihmettä?
Lisäksi kysyvät heti mun osa-aikatyöstä, eikä siitä muut voi tietää kuin minä
Vierailija kirjoitti:
Voi se kaverikin esiintyä sinuna jos keskenään sovitte näin ja kaveri osaa kertoa henkkarin tai kaverisi on siinä vieressä, sinä kuuntelet ja kaveri puhuu.
Jos hetua ei ole kysytty, ei voida olla varmoja onko kyseessä oikea henkilö ja silloin virkailijan kirjaus järjestelmään ei ole laillinen. Virkailijan on varmistuttava henkilöllisyydestä. Oikeus työttömyysturvaan perustuu työkkärin lausuntoon ja esteeksi voisi silloin muodostua naapurin vastailut unohtuneeseen puhelimeen huvikseen tai kiusaksi.
No nämä täydentävät työnhakukeskustelut ovat suurimmaksi osaksi todella turhia. Ärsyttää soittaa niitä. Hohhoijjaa. T. Työkkärin täti
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö puheluissa antaa henkilötiedot jollekin randomille?
Ikinä ei ole hetua tarvittanut antaa, nimi on riittänyt minulla näkevät tiedot koneelta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi se kaverikin esiintyä sinuna jos keskenään sovitte näin ja kaveri osaa kertoa henkkarin tai kaverisi on siinä vieressä, sinä kuuntelet ja kaveri puhuu.
Jos kaveri on parempi ja lipevämpi puhumaan ja sinä et.
Kyllä virkailijan pitää luotettavasti pystyä varmistamaan vastaajan henkilöllisyys, ei siihen riitä kysyminen jostain osa-aikatyösyä josta kukaan muu ei muka tiedä. Jos valitat virkailijastatai päätöksestä niin luuletko sen vetoavan vaan johonkin mutuun? -Kyllä minä niin luotin että puhelimeen vastasi oikea henkilö. Irtisanomisperuste virkailijalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä virkailijan pitää luotettavasti pystyä varmistamaan vastaajan henkilöllisyys, ei siihen riitä kysyminen jostain osa-aikatyösyä josta kukaan muu ei muka tiedä. Jos valitat virkailijastatai päätöksestä niin luuletko sen vetoavan vaan johonkin mutuun? -Kyllä minä niin luotin että puhelimeen vastasi oikea henkilö. Irtisanomisperuste virkailijalle.
En minä heistä valita, ovat ihan mukavia ja pääsen helpolla näistä, ne puhelut nauhoitetaan joka tapauksessa ei siinä mitään hetua tarvitse, Pirkanmaalla näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomeille töitä ja 4000€ palkka. Työttömät kiittää.
Palkka työkkärissä on noin 2600 e/kk brutto.
Kelpais mulle, helppoa työtä ne tekee.
On kyllä reilusti yli 3000 ainakin kaverillani. Ei sillä että se olisi mitenkään hyvä palkka mutta siis ihan ok kuitenkin.
Miten jotkut sitten kertovat, että eivät ole vuosiin saaneet soittoa Työkkäristä? Onko he sitten sellaisia "toivottomia tapauksia"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 60 vuotias ja minulle työkkäri on soittanut vuoden verran vaihtelevasti. Välillä rimpautellaan kahden viikon välein. Välillä ei kuulu mitään kolmeen kuukauteen. Joskus nämä pakkohaku"kupongit" eivät avautuneet ja soittelin sitten itse perään, että tahtoo hakea paikkoja. (heh heh).
Nyt on kuntapuolen ns. omavirkailija vaihtunut jo kolme kertaa. Jotkut ovat neutraaleja, jotkut uhkaavat laittaa vuodeksi sinne kaupungin pajalle pelleilemään.
Jos nyt aivan tosissaan katsotaan tilannetta, niin kukaan ei halua palkata minua. Yli 40 vuotta työelämässä olen olllut ja kettuuntunut.
Auttasivat nuoria.
Itsellä sama tilanne ja ikä sama. Virkailija vanhingossa lipsautti että ainoa työ on palkkatukityö. Meni sitten vähän hämilleen ja yritti kovasti korjata puheitaan.
Palkkatukityönkin tarkoitus on unohdettu kokonaan. Nykyään vaan kaunistellaan tilastoja eikä tähdätä oikeisiin työpaikkoihin ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatelkaa, hallitus meinaa vielä lisätä puhelujen määrää, oliko se tyyliin yksi puhelu kuukaudessa jokaiselle työttömälle. Työvoimaa tähän sirkukseen ei toki ole eikä varmaan tulekaan.
Ja ajattele tämä koko uudistus oli Marinin hallituksen aikaan saama, nyt kun jää työttömäksi soittelevat yhtenään. Ja tiedän monia, itseni mukaan lukien, ettei homma toimi kun ilmoitat paikat mitkä olet hakenut ja tulee että ilmoitus että onnistui, sitten tuleekin kohta lappu missä ilmoitetaan ettet ole hakenut paikkoja, joka kuukausi pitää soitella ja laittaa lista sähköpostilla uudestaan. Onneksi nykyinen hallitus lopettaa koko typerän systeemin
Marraskuulla 2023 valtioneuvosto on tehnyt joitakin sana muunnoksia työllisyys lakiin ,mutta edelleenkin vuonna 2025 voimaan tulevassa työllisyys laissa on työnhaku velvollisuus 4 työpaikka hakua/ kk.
Joka kerta saan tekstarin ennen puhelua ja jos siinä mainittu aika ei minulle sovi, laitan vastausviestissä minulle sopivan paremman ajan. Ehkä te muut olette niin hankalia, että tarvitsette kyttäystä.