Mikä näissä työkkärin teatteripuheluissa on ideana?
Kiltisti olen raportoinut niille hakemani työpaikat ja tänään tuli puhelu että "kuulumisia soittelen, mitenkäs se työnhaku etenee? Mitä paikkoja olet hakenut?" Kysyin että ai ettekö te näe niitä tekemiäni ilmoituksia sieltä järjestelmästä niin se meni hämilleen ja oli että "no siis joo näen mutta en minä noita nyt alkanut avaamaan". Wtf? Mitään muuta asiaa sillä ei ollut, kertaili siinä vielä jotain perustietoja jotka on jo käyty läpi moneen kertaan ja lopetti puhelun. Ja tästä näille maksetaan?
Kommentit (177)
On se kamalaa kun työtöntä työvoimatoimisto häiritsee. Mieluiten saisi vaan rahat ja saisi rauhassa touhuta omiaan ja olla työtön. Eikä häirittäisi työvoimatoimistista. Ainakaan millään typaikkajutuilla
Mulla on jo useamman vuoden kokemus näistä mitäkuuluukukkuluuruupuheluista, olen yhdistelmä keikkailijaa ja kausityötöntä. Täällä tulee aina tekstari pari viikkoa ennen soittoa, siinä minuutilleen aika ja ohjeet jos aika ei sovi. Kaikki virkailijat ovat olleet ystävällisiä ja osa myös helpottuneen oloisia, saavat varmaan huutoa ja haukkuja korvat täyteen? 5 minuuttia kuulumisia ja hyvän kevään/kesän/whatever toivotukset eivät ole paljoa rasittaneet, ja kaikki osapuolet ovat taas täyttäneet velvollisuutensa.
Heh, olin työttömänä 2013-2022 ja minulle soitettiin tuona aikana 2 kertaa. Yhden kerran käskettiin osallistua johonkin työllisyyspalveluita koskevaan massaluentoon sadan muun ihmisen kanssa ja kerran osallistua työnvälitystapahtumaan naapurikunnan te-toimistossa.
Hyvin sai olla rauhassa, vaikka tuohon mahtui 2 aktiivimalliakin.
Vierailija kirjoitti:
On se kamalaa kun työtöntä työvoimatoimisto häiritsee. Mieluiten saisi vaan rahat ja saisi rauhassa touhuta omiaan ja olla työtön. Eikä häirittäisi työvoimatoimistista. Ainakaan millään typaikkajutuilla
Sössön Sössön, lässyn lässyn.
Vierailija kirjoitti:
No minua veronmaksajana kyllä ärsyttää että tuollaiseen käytetään verorahoja. Eihän tuo hyödytä ketään eikä mitään kuitenkaan. On vain just sitä näennäishommailua jota julkinen sektori on muutenkin puolillaan.
Vierailija kirjoitti:
On se vaikeaa se luetun ymmärtäminen. Heti ekassa lauseessa mainitaan työpaikkojen hakeminen, mutta ei jaksa edes siihen asti lukea kun on hauskempaa alkaa roiskuttamaan tuota ripulia saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Googletin hiljattain työkkärin virkailijan, jonka kanssa olin asioinut. Löytyi tietoa että se oli valmistunut uskontotieteestä. Sellaista työmarkkinoiden syväosaamista siis.
Kelassa sama homma. Korkeakoulutusta edellytetään, mutta voit olla vaikka musiikin maisteri pääaineena tuuban soitto.
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten todella rasittavaa että sitä aikaa ei kerrota edes niin että on aamupäivä silloin ja silloin.
Sitten olet hammaslääkärissä tai auton ratissa etkä pysty vastaamaan ja taas nousee haloo.
Kyl se lukee suunnilleen siellä oma-asioinnin omat tiedot tulosta palvelussa, kun vaat sen, yhteydenotot yms. Pitääosata ettiä, ei se tarkkaan oo sielläkään, mut pystyy vähän arvailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Googletin hiljattain työkkärin virkailijan, jonka kanssa olin asioinut. Löytyi tietoa että se oli valmistunut uskontotieteestä. Sellaista työmarkkinoiden syväosaamista siis.
No tuohan on hyvä. Mulla on ollu tradenomi yms.
Minua käy vähän sääliksi nämä työkkärin työntekijät, jotka näitä rooleja näyttelevät ja tilastoja ylläpitävät. Yritän olla heille aina mahdollisimman mukava
Ne pitävät teitä silmällä, kuulustelevat ja pitävät kontaktia. Kuin Skientologiasta tuttua kontrollointia. Aikuinen on kuin "lapsena", kun itse ette muka osaa elää oikein ja virkailija kysyy listan läpi. Ja menee lopulta mielenterveysasioihin. Kivaa? Tätä sitten ylläpidätte loputtomasti ja aina seuraava kierros.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on normaalista ihmiselämästä, ei vangeista tai armeijasta. Varmasti jos firma maksaa palkan ja on asialliset olosuhteet, joku sinne menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minua veronmaksajana kyllä ärsyttää että tuollaiseen käytetään verorahoja. Eihän tuo hyödytä ketään eikä mitään kuitenkaan. On vain just sitä näennäishommailua jota julkinen sektori on muutenkin puolillaan.
Ihan samanlaista esittämistä se sinun veronmaksusi on. Maailmassa on jo ruokaa ja resursseja kaikille, stressaamisen ja sättimisen voi lopettaa. Veroista valittavat duunarit voisi lähettää siperiaan kerjäämään paikallisilta luolamiehiltä, niin oppisivat mitä varten veroja maksetaan
Mulle soitteli jossain vaiheessa työkkäristä nuorimies, jolla oli takuulla tekaistu nimi. Googlasin ja sillä nimellä ei Suomenmaasta löytynyt yhtään minkäänlaista osumaa. Nimi oli muutenkin koominen ja just sellainen tekaistu.
Leikin teatteria hänen kanssansa aina kun sattui soittamaan. Kerroin laveasti haastatteluista, joissa olin ollut ja kuinka aina olin jäänyt ihan viime tingassa ilman hakemaani paikkaa. Harmiteltiin yhdessä ja kumpikin veti roolinsa. Palataan asiaan taas ensi kuussa. Jep jep. Nuorukainen sai ruksattuantaas minut listoillaan pois ja päivän to do:sta oli yksi helpolla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä puhelinaikaa ei muuten voi edes sopia? Mulle on joka kerta soitettu ihan yllättäen, kun olen ollut parhaillaan suihkussa tai paskalla tai vastaavaa.
Haluavat pitää varpaillaan ja tehdä selväksi että sulla ei ole oikeutta tehdä muuta kuin istua passissa puhelimen äärellä.
Ihan vaan tiedoksi; olen itse lähettänyt yhteydenottopyynnön, kun se 3 kk edellisestä soitosta on mennyt. Pyytänyt laittamaan tekstarin milloin ovat soittamassa. Aika hyvin on toiminut näin ja olen usein saanut soittoajan etukäteen. Tosiaan törkeää touhua nuo " kylmäsoitot". Ei kai me mitään panta-vankeja olla, vai?
Ilmaista puhelinseuraa. Kyllähän nuo saavat soitella vaikka kahdesti päivässä. Kyl mie joudan haastelemaan. Oikein kiva on vaihdella kuulumisia ja jutella muutakin mukavaa.
Yrittävät mokomat lopetella toisinaan turhan nopeasti puhelun, kun minulla on oikein hyvä juttu vielä pahasti kesken.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole soitettu yli 4 vuoteen työkkäristä. Ei sen jälkeen kun haastoin virkailijan oikeuteen ja se tuomittiin virkavirheestä koska väitti että olen sairas ja työkyvytön. Sieltä tulikin sitten kirje että asiakkuuteni päättyy. Saan toki työmarkkinatuen. Oikeus päätti ettei virkailija ole lääkäri joten ei voi päättää onko työtön työkyvytön mutta mun kohdalla niin teki ja katkes työttömyystuki ja sen takii haastoin virkailijan. Nyt ne vihaa minua eikä ne enää soittele.
Semmoinen voimafantasia sieltä sitten.
A. Väittämäsi vuoksi ei voi mennä käräjille
B. Väitteesi ettei sinulla ole asiakkuutta mutta saat silti työmarkkinatukea, on työttömyysturvalaissa mahdotonta.
Yritä edes perusasioista ottaa ensin selvää, ennen kuin lähdet uhoamaan internetissä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin ryhtyä työkkärin rimpauttelijaksi, harmi kun ne on sitä mieltä että tohonkin tehtävään tarvitaan jotkut tietynlaiset pätevyydet, vaikka humalainen marakattikin suoriutuisi noista soitoista.
Samaa harkitsin, kun taannoin työkkäriin rekrytoitiin iso joukko uusia työntekijöitä. Vaatimukset tehtäviin olivatkin räätälöity yhtä ovelasti kuin ranskankielenvaatimus VTV:n pääjohtajan virkaan (jonka ainoastaan viikari täytti).
Kyllä sittenkin kannattaa opiskella niitä höpö-tutkintoja, vaikka sukupuolentutkimuksen alalla. Eläkevirka ainakin valtion virastoissa on taattu.
Minä olen vajaakuntoisena työnhakijana typ:n asiakas ja soitto sieltä tulee kolmen kuukauden välein.
Kerron hyvin avoimesti mitä kuuluu ja millaisia vastoinkäymisiä minulla jatkuvasti on.
Saan hämmentyneen ja jopa hieman empaattisen reaktion aikaan näissä soittelijoissa. Viimeisin sanoi koittavansa selvittää miksei Kela hyväksynyt sairauspäivärahahakemusta lääkärin kirjoittamasta b-lausunnosta huolimatta.
Toivoton tapaus olen ja he tietävät sen.
N48
Minulle ei ole soitettu yli 4 vuoteen työkkäristä. Ei sen jälkeen kun haastoin virkailijan oikeuteen ja se tuomittiin virkavirheestä koska väitti että olen sairas ja työkyvytön. Sieltä tulikin sitten kirje että asiakkuuteni päättyy. Saan toki työmarkkinatuen. Oikeus päätti ettei virkailija ole lääkäri joten ei voi päättää onko työtön työkyvytön mutta mun kohdalla niin teki ja katkes työttömyystuki ja sen takii haastoin virkailijan. Nyt ne vihaa minua eikä ne enää soittele.