Mikä näissä työkkärin teatteripuheluissa on ideana?
Kiltisti olen raportoinut niille hakemani työpaikat ja tänään tuli puhelu että "kuulumisia soittelen, mitenkäs se työnhaku etenee? Mitä paikkoja olet hakenut?" Kysyin että ai ettekö te näe niitä tekemiäni ilmoituksia sieltä järjestelmästä niin se meni hämilleen ja oli että "no siis joo näen mutta en minä noita nyt alkanut avaamaan". Wtf? Mitään muuta asiaa sillä ei ollut, kertaili siinä vielä jotain perustietoja jotka on jo käyty läpi moneen kertaan ja lopetti puhelun. Ja tästä näille maksetaan?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Olen 60 vuotias ja minulle työkkäri on soittanut vuoden verran vaihtelevasti. Välillä rimpautellaan kahden viikon välein. Välillä ei kuulu mitään kolmeen kuukauteen. Joskus nämä pakkohaku"kupongit" eivät avautuneet ja soittelin sitten itse perään, että tahtoo hakea paikkoja. (heh heh).
Nyt on kuntapuolen ns. omavirkailija vaihtunut jo kolme kertaa. Jotkut ovat neutraaleja, jotkut uhkaavat laittaa vuodeksi sinne kaupungin pajalle pelleilemään.
Jos nyt aivan tosissaan katsotaan tilannetta, niin kukaan ei halua palkata minua. Yli 40 vuotta työelämässä olen olllut ja kettuuntunut.
Auttasivat nuoria.
Itsellä sama tilanne ja ikä sama. Virkailija vanhingossa lipsautti että ainoa työ on palkkatukityö. Meni sitten vähän hämilleen ja yritti kovasti korjata puheitaan.
Työkkärin tädin ei sitten sovi kysellä "Mitä kuuluu" tai "Miten voit" nimenomaan olet siellä koska voit järkätä hyvän työpaikan tai sen lausunnon takia josta saa ne massit. Ne kuulumiset voit suorittaa kaverisi kanssa kahvilla.
Pitää kuulemma ilmoittaa mihin on hakenut. Avaakohan edes niitä ilmoituksia. Mitä jos laittaa jonkun random yrityksen tai vaikka ulkomailla olevan työpaikan nimen. Oliko siinä joku tarkka rajaus, että pitää olla realistinen. Soitteleeko sitten ulkomaille, että tarjottiinko sille paikkaa ja mistä voivat tietää mikä on realistista hakijalle.
Vierailija kirjoitti:
Pitää kuulemma ilmoittaa mihin on hakenut. Avaakohan edes niitä ilmoituksia. Mitä jos laittaa jonkun random yrityksen tai vaikka ulkomailla olevan työpaikan nimen. Oliko siinä joku tarkka rajaus, että pitää olla realistinen. Soitteleeko sitten ulkomaille, että tarjottiinko sille paikkaa ja mistä voivat tietää mikä on realistista hakijalle.
Ei niitä kukaan tarkista mitenkään, ihan pelkkää teatteria.
Vierailija kirjoitti:
Ai "Älä luule, ei kukaan sua palkkaa" niin, noin muuten mulle joku vastasi tällä palstalla jo yli 10 vuotta sitten kun kerroin olevani vapaaehtoisesti työtön ansiosidonnaisella eli en pahemmin olisi halunnut tulla edes palkatuksi.
Silloin en kyllä tiennyt että olin vuosikymmenten gang atalkingin uhri ja tosiaan joku oli ulottanut lonkerot, joka paikkaan jotta hakemukseni menisivät aina ö mappin, olkoon kyse asunto tai työhakemuksista. No ainakin selvisi, että moni muukin asian johtui vain siitä, että olin joutunut tuon vainon ja rikosten kohteeksi. Eipä tarvinnut surkutella mitään itsestä johtuvaa. Tosin osa rikoksista kyllä vertaansa vailla törkeydessään.
Maaginen luku tuo neljä. Liittyykö erääseen ismiin? T. Pöljä
Ihan HELVETIN turha ammatti ja HELVETIN turha porukka, eivät oikeastaan tee muuta kuin kyyläävät eivätkä hoida hommiaan, minä ainakaan (kauan sitten) saanut minkäänlaista apua tai opastusta työttömyyteen. Ajattelin jo silloin, että millä kapasiteetilla tätä helvetin toimistoa ylläpidetään. Läpeensä kyllästynyttä ilmettä ja baskanjauhajatätejä!
Tietoturvavaltuutettua saattaisi kiinnostaa näiden puheluiden alussa tapahtuva tunnistus. Työtön ei voi vastatessaan tietää kuka soittaja on ja silti työttömän täytyy kertoa henkkarinsa oletetulle työkkärin tädille. Isompia huijauksia odotellessa. Päästään taas kartalle idioottilandiana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä puhelinaikaa ei muuten voi edes sopia? Mulle on joka kerta soitettu ihan yllättäen, kun olen ollut parhaillaan suihkussa tai paskalla tai vastaavaa.
No, pitäähän näitten työkkärin tätienja setien täyttää se kalenterinsa työtehtävillä, eli työttömien kyylyttämisillä hakemusten yms täyttämiseen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tietoturvavaltuutettua saattaisi kiinnostaa näiden puheluiden alussa tapahtuva tunnistus. Työtön ei voi vastatessaan tietää kuka soittaja on ja silti työttömän täytyy kertoa henkkarinsa oletetulle työkkärin tädille. Isompia huijauksia odotellessa. Päästään taas kartalle idioottilandiana.
Eikö tuo ole laitonta?
Mistä työtön voi varmistua puhelun aikana että soittaja on oikea virkailija eikä joku indiantechsupporttaaja?
Vierailija kirjoitti:
Mistä työtön voi varmistua puhelun aikana että soittaja on oikea virkailija eikä joku indiantechsupporttaaja?
Ei työttömällä ole oikeutta kyseenalaistaa mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömällä ole oikeutta kyseenalaistaa mitään
Pitää vain luottaa hyvään tuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin ryhtyä työkkärin rimpauttelijaksi, harmi kun ne on sitä mieltä että tohonkin tehtävään tarvitaan jotkut tietynlaiset pätevyydet, vaikka humalainen marakattikin suoriutuisi noista soitoista.
Samaa harkitsin, kun taannoin työkkäriin rekrytoitiin iso joukko uusia työntekijöitä. Vaatimukset tehtäviin olivatkin räätälöity yhtä ovelasti kuin ranskankielenvaatimus VTV:n pääjohtajan virkaan (jonka ainoastaan viikari täytti).
Kyllä sittenkin kannattaa opiskella niitä höpö-tutkintoja, vaikka sukupuolentutkimuksen alalla. Eläkevirka ainakin valtion virastoissa on taattu.
Ne ottaa sinne kaltaisiaan, eli sosiaalia-alan tutkinnon suorittaneita,muitten on turha edes hakea. Kaikkiin näihin julkishallinnon asiantuntijatehtäviin on jo työntekijä katsottuna valmiiksi, mutta ne on pakko laittaa julkiseen hakuun. Vtuttaa,kun olen moneen hakenut ja tehnyt aina hel ve tin moi sen työn niissä tehtävissä ja antanut organisätiolle ilmaista tietoa,jota ovat voineet hyödyntää maksutta, ja sitten ovat t valinneet aina sen jonkun muun. Kerran esim kävin yhdessä haastattelussa ja kerroin mitä koukutuksia kannattaisi heidän järjestää,ja kas vain, he sitten tarjosivat minun ehdottamiani koulutuksia sille organisaatiolle,minkä palveluksessa jouduin jatkamaan,kun en saanut hakemaani paikkaa.
Työkkäri soittaa aina samasta numerosta, eikä puhelinnumeroa voi väärentää. Suomessa ei tapahdu huijauspuheluita.
Siis pitääkö puheluissa antaa henkilötiedot jollekin randomille?
Miten on mahdollista ettei oikeusasiamies ole puuttunut puhelimitse tapahtuvaan henkilötietojen kyselyyn?
No milläs sitten todistaisit puhelimessa olevasi sinä ellet henkilötunnuksellasi?
Minulle en on aina ilmoitettu tarkka päivä ja kellonaika, koska soittavat kerran kolmessa kuukaudessa suunnilleen
Saatikka nuo turhat tapaamiset.
Ennen on riittänyt että olen verkossa täyttänyt tiedot hakemistani työpaikoista. Ärsyttää sekin, että olen töissä - joskin vain osa-aikaisena - ja silti minua kärkytään hakemaan muita töitä.
Ennen riitti että silloin tällöin joku työkkäristä soittaa ja kyselee kuulumisia, päivitetään tilannetta. Nyt minulle tuli kutsu paikan päälle tapaamiseen. Pariltakin tutulta olen kuullut, että tapaaminen on vain muodollinen, sinne mennään näyttämään naamansa ja siinä se. Ehkä korkeintaan kysytään kuulumiset - eli saman olisi voinut hoitaa puhelimessakin.