Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä näissä työkkärin teatteripuheluissa on ideana?

Vierailija
20.03.2024 |

Kiltisti olen raportoinut niille hakemani työpaikat ja tänään tuli puhelu että "kuulumisia soittelen, mitenkäs se työnhaku etenee? Mitä paikkoja olet hakenut?" Kysyin että ai ettekö te näe niitä tekemiäni ilmoituksia sieltä järjestelmästä niin se meni hämilleen ja oli että "no siis joo näen mutta en minä noita nyt alkanut avaamaan". Wtf? Mitään muuta asiaa sillä ei ollut, kertaili siinä vielä jotain perustietoja jotka on jo käyty läpi moneen kertaan ja lopetti puhelun. Ja tästä näille maksetaan? 

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen nyt ollut ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä puolivuotta. Innoissani kirjauduin te:n  sivuille ja odotin että minua autettaisiin esim cv:n teossa, vastattaisiin muutamaan kysymykseen mitä minulla oli tilanteestani, kerrottaisiin omista vaihtoehdoistani esim koulutus, palkkatuki jne. Mitä jaskaa.

Ensimmäisen yhteydenoton tarkoitus oli lähinnä viivyttää työttömyyspäivärahan saantiani, yhdellä kerralla ei pyydetty kaikkia liitteitä ja todistuksia, vaan sain selvityspyynnön selvityspyyntöjä antaa. Esim kun olen kaksikymmentä vuotta sitten ollut osakkaana  perheyrityksessä, joka myytiin ulkopuoliselle 15 vuotta sitten, minulta tivattiin kuinka monta osaketta minulla on ollut ja kellä muulla on ollut loput. Siis koko yritystä ei ole ollut enää 15 vuoteen! Eikä tietenkään silloin ensimmäisellä kerralla kysytty näitä tietoja, vaan vasta lisäselvityspyynnöllä."

Tämä palstan vastaustoiminto on kyllä myös y

Voi voi.. :(

Valitettavasti sanavalintasi ym. kyllä paljastavat asenneingelman olevan pöydän sillä puolen.

"Syntipukki tuijottaa peilistä".. Jne.

Tää on aika yleistä, et ihmiset puhuu muka "kauniisti" ja harkittuja sanoja käyttäen, mut todellisuudessa juuri sanavalinnat, sanottu ja sanomatta jätetty paljastaa ihmisestä enemmän kuin on tarkoitus. Ja usein myös niin tiedostamattomia asenteita puhujalle itselleenkin, että jopa niistä huomauttamminen vinkuu vauhdilla ohi ja yli.

Tosi vaikeaa, kun ihmisten aika kuluu oman kehänsä kiillottamiseen, toisten arvosteluun (sama kuin ensimmäinen) sen sijaan, että oikeasti haluttaisi ihmiskuntana mennä eteenpäin ja tehdä asioita, joilla on merkitystä, toisia kuunnellen, ymmärtäen ja tukien. Oivaltaen. Win-win- hommia ja silleen. Niin että kaikki hyötyis? Vai oonko ihan päiväunissani haaveilija vaan?

Ps. En ole itse edes työnhakijana

Vierailija
162/177 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla päättyi maaliskuun alussa kolmen kuukauden "tarkastelujakso", ensimmäinen työttömäksi jäämiseni jälkeen. Tein kaikki työnhaku- ym tehtävät määräaikoina. Oletin että uusi jakso aukeaa perään mutta ei ole vieläkään auennut eikä muutenkaan ole tullut mitään yhteydenottoa. En siis voi päivittää työnhakutehtävien toteuttamista. En tiedä onko virkailija unohtanut minut vai onko niin kiire ettei ehdi vai onko päättänyt että ei vaadi minulta enää työnhaun toteuttamista tai ainakaan sen seurantaa. 

Itse tein tuossa tilanteessa sen yhteydenottopyynnön. Pelkäsin että katkaisevat työnhaun ja menetän päivärahan. Mutta nyt siis jo toinen 3kk:n jakso päättynyt eikä nytkään kuulunut yhteydenottoa tai suunnitelman päivitystä, jotta voisi kirjata omat työnhaut. Mielenkiintoista että toisille soitellaan "turhanpäiten" ja toisille ei edes silloin kun aikarajat tulee täyteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oivaltaa sen ettei tässä "maailman onnellisimmassa" maassa saa kenelläkään olla kivaa, niin valottuu tämäkin juttu. Ihmisille pitää vaikka väkisin keksiä jotain epämiellyttävää ja stressaavaa ettei vaan pääse vaikka voimaan henkisesti hyvin.

Repesin tälle aika pahasti! Niiin totta.

Vierailija
164/177 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oisinkohan laput silmillä sitten tehnyt kyseistä työtä, ja meistä kahdesta sinä lienet olet se asiantuntija.."

Siinähän se avainsana vilahtikin omasta kynästäsi ja silti et sitä näe. (Pun intended)

"Laput silmillä"

Vierailija
165/177 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla päättyi maaliskuun alussa kolmen kuukauden "tarkastelujakso", ensimmäinen työttömäksi jäämiseni jälkeen. Tein kaikki työnhaku- ym tehtävät määräaikoina. Oletin että uusi jakso aukeaa perään mutta ei ole vieläkään auennut eikä muutenkaan ole tullut mitään yhteydenottoa. En siis voi päivittää työnhakutehtävien toteuttamista. En tiedä onko virkailija unohtanut minut vai onko niin kiire ettei ehdi vai onko päättänyt että ei vaadi minulta enää työnhaun toteuttamista tai ainakaan sen seurantaa. 

Mulla oli sama ja kun sitten tuli tekstari vihdoin, että virkailija soittaa x päivänä, niin kysyin häneltä puhelimessa, miksi näin, ettei mulle auennut lomakkeita, joihin olisin voinut täytellä hakemiani työpaikkoja.

Hän sanoi, että tuon tarkastelujakson jälkeen eli 3 kk pätkän jälkeen, kun oot joutunu joka kk ilmoittaa hakemasi paikat, niin he eivät voi lyödä uutta 3 kk pätkää voimaan yksipuolisesti, vaan se vaatii yhteydenoton työttömään ja sitten siinä puhelimessa sovitaan, että nyt taas lähtee rullaamaan seuraava 3 kk jakso.

Eli tuossa noiden jaksojen välissä voi mennä monta viikkoa tai kuukautta, riippuen työkkärin ruuhkista.

Vierailija
166/177 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi sukulaista on osa-aikatöissä. Molemmilla on ollut se eka jakso jolloin on pitänyt hakea määrättyä määrää työpaikkoja. Toisella ei ollut tullut vielä puolentoista vuoden päästäkään uutta yhteydenottoa (tästä on jo varmaan vuosi aikaa kun kertoi, liekö tullut vieläkään) ja toisellakin on noin vuosi mennyt eikä ole mitään kuulunut. Soviteltu vaan juoksee. Molemmat täysipäisiä ja tekevät välillä täydempää ja välillä vajaampaa miten nyt sattuvat tunnit osumaan ja saamaan lisätunteja

Kellekään tuntemalleni ei ole ikinä tullut yhteydenottoja niin usein kuin olisi pitänyt.

Vierailija
167/177 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein tuossa tilanteessa sen yhteydenottopyynnön. Pelkäsin että katkaisevat työnhaun ja menetän päivärahan. Mutta nyt siis jo toinen 3kk:n jakso päättynyt eikä nytkään kuulunut yhteydenottoa tai suunnitelman päivitystä, jotta voisi kirjata omat työnhaut. Mielenkiintoista että toisille soitellaan "turhanpäiten" ja toisille ei edes silloin kun aikarajat

Itse olen aina vaan hiljaa. Se on heidän velvollisuutensa ottaa yhteyttä ja määräillä mitä lystäävät. Hyvin on toiminut.

Vierailija
168/177 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä byroossa töissä. Marinin et co uudistusten jälkeen olen katsellut uutta työpaikkaa. Tästä työstä voi toki olla montaa mieltä mutta aivan selvää on se, ettei lakiin ja sovellusohjeeseen olisi kannattanut kirjata esim. kuinka usein (2 vkon välein) asiakkaille pitää soittaa.

Tasa-arvoa ei ole se että kaikille soitetaan yhtä usein vaan se että jokainen saisi sitä apua mitä tarvitsee. Nyt on puhelumäärät ihan hervottomat eikä puhelulla ole aina edes funktiota, pykälässä nyt vain on että niin kuuluu tehdä. Jos et tee, tulee pomolta sanomista ja viime kädessä tietty fudut: viranomaistyön luonteeseen kun kuuluu tuo lain noudattaminen, halusi tai ei. 

Kirjaamiset ovat toinen vitsaus, niistä ei lyhyenkään puhelun kohdalla selviä nopeasti. Asiakastietojärjestelmämme on 90-luvulta. Tarkoittaa sitä, että jokainen tieto pitää kirjata eri välilehdillä lukuisiin eri pikkupikku ruutuihin. Nyt vielä kun samaan aikaan ajetaan sisään uutta softaa, käyt hyvässä lykyssä kirjaamassa samat asiat useampaan paikkaan. Siinähän se päivä sitten menee.  

Vierailija
169/177 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä puhelinaikaa ei muuten voi edes sopia? Mulle on joka kerta soitettu ihan yllättäen, kun olen ollut parhaillaan suihkussa tai paskalla tai vastaavaa.

Koska ilmoittautuessasi työttömäksi ymmärrät sen, että olet työmarkkinoiden käytettävissä. Soittajana voi olla myös työnantaja.

Työtönkö ei saa enää käydä edes paskalla?

Ei virastoaikana. Klo 16 jälkeen voi mennä huoletta, soittelijoiden työaika on silloin jo päättynyt.

Kai nyt edes kahvi- ja lounastauot on työttömälläkin. Saahan työssäkäyväkin käydä tauoilla paskalla.

Vierailija
170/177 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pitää esittää kiireistä. Nuoruudessani opin että tärkeää ei ole se miten asiat ovat vaan miltä asiat näyttää. Näytät kiireiseltä niin säästyt paljolta.

Vierailija
171/177 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi pääsen koko työkkäristä eroon, minulle ei tarvitse ikinä puheluita soittaa. Ps, en ole myöskään töissä enkä tykkäsin ehdottaminen töihin mene.

Vierailija
172/177 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oivaltaa sen ettei tässä "maailman onnellisimmassa" maassa saa kenelläkään olla kivaa, niin valottuu tämäkin juttu. Ihmisille pitää vaikka väkisin keksiä jotain epämiellyttävää ja stressaavaa ettei vaan pääse vaikka voimaan henkisesti hyvin.

Äsken kävelylenkillä mietiskelin kuinka nuorempana lähes ahdistui siitä kun ei tiennyt miksi tulla isona ja kuinka monta välivuotta/kuukautta tuli opiskelujen ja työpätkien väliin.

Nyt ymmärrän että aika ajatella on erittäin tärkeää. Nelikymppisenä vihdoin löysin lahjakkuuksiani vastaavan, melko hyväpalkkaisen alan jolle kouluttauduin nopeasti, töitä ei silti ole. Mutta on ainakin aikaa voida hyvin, onneksi olen tottunut tulemaan toimeen pienillä tuloilla. Nykyajan työelämä on useassa paikassa melko kammottavaa oravanpyörää.

Toivon trendiksi osa-aikatöitä, parempaa palkkausta, työ jakautuisi useammalle ja jokaiselle jäisi myös aikaa itselle ja perheelle. Työ ei ole koko elämä.

Vierailija
173/177 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Tämä palstan vastaustoiminto on kyllä myös yhtä jaskaa. Mutta siis. Ensimmäinen virheesi oli siinä, että oletit saavasi cv-avun yms. siltä TE-toimiston virkailijalta. Ei heillä ole aikaa tai mahdollisuutta tuollaiseen. Sen sijaan tätä varten pyydetään ohjaus työhönvalmennukseen, johon kyllä saa lähetteen kun pyytää. Jos tämä asia jäi, etkä pyytänyt erikseen tätä, niin olisiko virkailijan pitänyt se osata ennustaa...? Toinen virheesi on ollut siinä, ettet antanut kerralla kaikkia niitä tietoja osakkuuksistasi siten, kuin niitä pyydettiin. Se kun nyt ei vaan riitä selvitykseksi, että "ei oo enää koko yritystä". Työttömyysturvalaissa kerrotaan selkeästi, millä perusteilla ihminen katsotaan yrittäjäksi, ja vielä tarkemmin perusteet päätoimisuudesta. Jos henkilö ei voi luotettavin todistein osoittaa ettei hän ole enää (päätoiminen) yrittäjä, niin se on katsottava päätoimiseksi. Vai olisitko valinnut mieluummin mahdolliset takaisinperinnät?

Sinäkin siis koit TE-palvelut kiusantekona, vaikka kyse on ollut lain noudattamisesta. Jos poliisi ottaa kiinni ylinopeutta ajavan kuskin ja antaa tälle sakot, noudattaen näin lakia: niin onko poliisikin tehnyt toimillaan pelkästään kiusaa? Tätä juuri tarkoitan sillä, kuinka niin monella työnhakija-asiakkaalla on todella pahoja lähtökohtaisia asenneongelmia TE-palvelujen kanssa. Ette ota asioista selvää vaan teette oletuksia, ja sitten etsitte syntipukkia kun saatte näpeillenne, vaikka syypää ongelmille tuijotti kaiken aikaa peilistä.*

No, sinulla ainakin näyttää luppoaikaa olevan te-palvelujen työntekijänä. Olet sen verran pitkiä työttömiä syyllistäviä tekstejä tähän ketjuun väsännyt. Vai liekkö olet täysin leipääntynyt hommaasi. Älä välitä, niin olisi moni muukin. Mutta onneksi sinulla on tuollainen suojatyöpaikka.

Vierailija
174/177 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus vaihtui ja nyt niillä on liikaa ruuhkaa. Tampereella kuulemma paha tilanne. Myös työllisyyden osalta kun tänne muuttaa kaikki ja palvelut ruuhkautuu.

Vierailija
175/177 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äsken kävelylenkillä mietiskelin kuinka nuorempana lähes ahdistui siitä kun ei tiennyt miksi tulla isona ja kuinka monta välivuotta/kuukautta tuli opiskelujen ja työpätkien väliin.

Nyt ymmärrän että aika ajatella on erittäin tärkeää. Nelikymppisenä vihdoin löysin lahjakkuuksiani vastaavan, melko hyväpalkkaisen alan jolle kouluttauduin nopeasti, töitä ei silti ole. Mutta on ainakin aikaa voida hyvin, onneksi olen tottunut tulemaan toimeen pienillä tuloilla. Nykyajan työelämä on useassa paikassa melko kammottavaa oravanpyörää.

Toivon trendiksi osa-aikatöitä, parempaa palkkausta, työ jakautuisi useamma

Hyvä kirjoitus ja varsinkin kun mainitsit *Mutta on ainakin aikaa voida hyvin, onneksi olen tottunut tulemaan toimeen pienillä tuloilla*.

Vierailija
176/177 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään te-toimisto on olemassa? Kirjoittavat lausuntoja?? Eiköhän se kansalaispalkka olisi varteenotettava vaihtoehto. Ja nuo virkailijat voisivat auttaa siinä työnsaamisessa.

Vierailija
177/177 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä painetta pidettävä persuksen alla jotta työtön ei loisistu entisestään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi