Mikä näissä työkkärin teatteripuheluissa on ideana?
Kiltisti olen raportoinut niille hakemani työpaikat ja tänään tuli puhelu että "kuulumisia soittelen, mitenkäs se työnhaku etenee? Mitä paikkoja olet hakenut?" Kysyin että ai ettekö te näe niitä tekemiäni ilmoituksia sieltä järjestelmästä niin se meni hämilleen ja oli että "no siis joo näen mutta en minä noita nyt alkanut avaamaan". Wtf? Mitään muuta asiaa sillä ei ollut, kertaili siinä vielä jotain perustietoja jotka on jo käyty läpi moneen kertaan ja lopetti puhelun. Ja tästä näille maksetaan?
Kommentit (177)
Sanna Marinin hallituksen junailemaa turhaa rahaa ja aikaa vievää teatteria. Ei minkäänlaista työllistymistä parantavaa vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Sinne voi vaan ruksia ettei ole kännykkää. Miksi työttömällä selllaiseen olisi varaa? Hoidetaan etanapostilla jos on pakko.
Jos ei ole puhelinta, niin sitten ne lähettää kutsun face to face -tapaamiseen, johon on pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne voi vaan ruksia ettei ole kännykkää. Miksi työttömällä selllaiseen olisi varaa? Hoidetaan etanapostilla jos on pakko.
Jos ei ole puhelinta, niin sitten ne lähettää kutsun face to face -tapaamiseen, johon on pakko mennä.
Sitäkin voi vaan siirtää. Ei ole vielä 1,5 vuoteen tarvinnut paikalle raahautua
Vierailija kirjoitti:
"Sulla ei selkeästi ole minkään maailman kokemusta te palveluista"
No, ei varmaan sitten niin. Oisinkohan laput silmillä sitten tehnyt kyseistä työtä, ja meistä kahdesta sinä lienet olet se asiantuntija yläpeukkujesi perusteella vrt. minun alapeukkuni. Tai sitten tuokin viestisi lähinnä alleviivasi ajatustani, miten joillain työttömillä on rakenteellinen asenneongelma työnhakuun ja te-palveluihin. Ei onneksi kaikilla: itse asiassa todella isolla enemmistöllä asenne on se mitä pitääkin, ja he ymmärtävät työnhakijan velvollisuudet ja työttömyysetuuden vastikkeellisuuden, pyrkien tosissaan edistämään työllistymistään ottaen siihen kaiken saatavissa olevan tuen mielellään vastaan. Tällä palstalla tuo ratio jotenkin kuitenkin vääristyy. Arvelen, että tänne ovatkin pesiytyneet ennen kaikkea ne sellaiset henkilöt, jotka muissakin elämän osa-alueissa ovat päästäneet otteensa lipeämään, ja viha on sen mukaista.
Sinä olet yksi ratas pyrokratian koneistossa. Siksi et ehkä huomaa, ettei tosiasiassa sillä ole vaikutusta kenenkään työllistymiseen. Näennäisesti voi jotain tuloksia olla, ja niistäkin vain harva avoimille työmarkkinoille, joihin jokatapauksessa olisi löytynyt tekijät.
Kuntoutus, harjoittelu, tai palkkatukipaikat ovat niitä joihin työkkärin kautta voi olla vaikutusta. Ikävä, ettei niistä tule niitä veroeuroja, vaan on pelkkä kuluerä valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin voi vaan siirtää. Ei ole vielä 1,5 vuoteen tarvinnut paikalle raahautua
Ei voi loputtomiin siirrellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut kyllä surullinen ketju luettavaksi. Kaikenlaisia käsittämättömiä olettamisia te-palveluiden perusluonteesta ja tarkoituksesta. Tietääkö teistä monikaan, miksi teille soitellaan? Tiedättekö edes, mitä asiakkuutenne tarkoittaa? Yleensä, jos ihminen käynnistää asiakkuuden, se tarkoittaa yhteydenpitoa: miksi te-palvelut olisivat tässä jokin poikkeus? Heidän tehtävänsä on tukea työnhakuanne siten, miten lakiin on kirjattu. Kyse ei ole täten "mielivaltaisesta kiusanteosta", vaan tehtävästä jota heidän kuuluu suorittaa siksi, koska olette sen itse asiakkuudellanne toimeksiantaneet. Jos ei te-palvelut ja soitot kiinnosta: niin lopettakaa asiakkuus. Niin yksinkertaista se on.
Tätäkin enemmän surettaa kuitenkin reaktionne muiden positiivisiin kokemuksiin. Auta armias, jos joku on te-palveluiden ansiosta löytänyt elämälleen ja uralleen uutta suuntaa: voi sitä alapeukkujen määrää! Tulkitsen, ettei tähän ole kuin kolme vaihtoeh
Olen nyt ollut ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä puolivuotta. Innoissani kirjauduin te:n sivuille ja odotin että minua autettaisiin esim cv:n teossa, vastattaisiin muutamaan kysymykseen mitä minulla oli tilanteestani, kerrottaisiin omista vaihtoehdoistani esim koulutus, palkkatuki jne. Mitä jaskaa.
Ensimmäisen yhteydenoton tarkoitus oli lähinnä viivyttää työttömyyspäivärahan saantiani, yhdellä kerralla ei pyydetty kaikkia liitteitä ja todistuksia, vaan sain selvityspyynnön selvityspyyntöjä antaa. Esim kun olen kaksikymmentä vuotta sitten ollut osakkaana perheyrityksessä, joka myytiin ulkopuoliselle 15 vuotta sitten, minulta tivattiin kuinka monta osaketta minulla on ollut ja kellä muulla on ollut loput. Siis koko yritystä ei ole ollut enää 15 vuoteen! Eikä tietenkään silloin ensimmäisellä kerralla kysytty näitä tietoja, vaan vasta lisäselvityspyynnöllä.
Ja tämä oli vain yksi esimerkki viivyttelystä. Mihinkään mieltäni askarruttaviin asioihin en saanut vastausta, olen tosiaan ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä, eikä ollut hajuakaan miten toimia näiden kanssa. Opin että oman mielenterveyden ja oikeusturvan turvaamiseksi ei kannata lörpötellä yhtään mitään ylimääräistä. Jos itse kyselin virkailijalta jostain asiasta, hän ei vastannut kysymykseeni vaan tarttui puheestani niihin asioihin, joista sitten saattoi vähän vääntämällä ja "väärin ymmärtämällä" teetättää lisäselvityksiä. Ja siis tähän 50-vuotiaaseen ikääni mennessä minulla ei koskaan aiemmin ole ollut vaikeuksia tulla ymmärretyksi. Mitään apua työnhakuun en ole työkkäristä saanut ja olen siis saanut jopa soitella perään että päivittäkää työllisyyssuunnitelma että saan merkitä hakemani työpaikat. Tähän kun vielä lisätään tämä jatkuvien pakkien saanti työnantajilta, niin ei voi mitään, alkaa pikkuhiljaa vetää katkeraksi. Tunnen olevani täysin roskaa. Alkaa myös nousta ihan rehellinen viha jokaista "menisit töihin" huutelijaa kohtaan, mikä sinänsä on tällaiselle perusrauhalliselle ja ystävälliselle ihmiselle aivan uusi tunne. Mutta joo, tämä nyt ei varsinaisesti kuulu tähän, teki vaan hieman mieli avautua.
Pointtini siis on, että ei ainakaan mulla ole mitään luottoa te-keskusten virkailijoihin, ja koko tämä "omavalmentaja" & "työllistymissuunnitelma" -touhu vaikuttaa kokemukseni perusteella täydeltä teatterilta.
Kuntouttava ja palkkatuki ovat aivan eri asioita. Palkkatuesta voi olla jotain hyötyäkin ihmiselle.
Miksi tässä ketjussa näyttää tuossa feedissä viimeisin kommentti tulleen klo 15.00, mutta kun ketjun avaa niin onkin 13.59?
"Olen nyt ollut ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä puolivuotta. Innoissani kirjauduin te:n sivuille ja odotin että minua autettaisiin esim cv:n teossa, vastattaisiin muutamaan kysymykseen mitä minulla oli tilanteestani, kerrottaisiin omista vaihtoehdoistani esim koulutus, palkkatuki jne. Mitä jaskaa.
Ensimmäisen yhteydenoton tarkoitus oli lähinnä viivyttää työttömyyspäivärahan saantiani, yhdellä kerralla ei pyydetty kaikkia liitteitä ja todistuksia, vaan sain selvityspyynnön selvityspyyntöjä antaa. Esim kun olen kaksikymmentä vuotta sitten ollut osakkaana perheyrityksessä, joka myytiin ulkopuoliselle 15 vuotta sitten, minulta tivattiin kuinka monta osaketta minulla on ollut ja kellä muulla on ollut loput. Siis koko yritystä ei ole ollut enää 15 vuoteen! Eikä tietenkään silloin ensimmäisellä kerralla kysytty näitä tietoja, vaan vasta lisäselvityspyynnöllä."
Tämä palstan vastaustoiminto on kyllä myös yhtä jaskaa. Mutta siis. Ensimmäinen virheesi oli siinä, että oletit saavasi cv-avun yms. siltä TE-toimiston virkailijalta. Ei heillä ole aikaa tai mahdollisuutta tuollaiseen. Sen sijaan tätä varten pyydetään ohjaus työhönvalmennukseen, johon kyllä saa lähetteen kun pyytää. Jos tämä asia jäi, etkä pyytänyt erikseen tätä, niin olisiko virkailijan pitänyt se osata ennustaa...? Toinen virheesi on ollut siinä, ettet antanut kerralla kaikkia niitä tietoja osakkuuksistasi siten, kuin niitä pyydettiin. Se kun nyt ei vaan riitä selvitykseksi, että "ei oo enää koko yritystä". Työttömyysturvalaissa kerrotaan selkeästi, millä perusteilla ihminen katsotaan yrittäjäksi, ja vielä tarkemmin perusteet päätoimisuudesta. Jos henkilö ei voi luotettavin todistein osoittaa ettei hän ole enää (päätoiminen) yrittäjä, niin se on katsottava päätoimiseksi. Vai olisitko valinnut mieluummin mahdolliset takaisinperinnät?
Sinäkin siis koit TE-palvelut kiusantekona, vaikka kyse on ollut lain noudattamisesta. Jos poliisi ottaa kiinni ylinopeutta ajavan kuskin ja antaa tälle sakot, noudattaen näin lakia: niin onko poliisikin tehnyt toimillaan pelkästään kiusaa? Tätä juuri tarkoitan sillä, kuinka niin monella työnhakija-asiakkaalla on todella pahoja lähtökohtaisia asenneongelmia TE-palvelujen kanssa. Ette ota asioista selvää vaan teette oletuksia, ja sitten etsitte syntipukkia kun saatte näpeillenne, vaikka syypää ongelmille tuijotti kaiken aikaa peilistä.
Kun oivaltaa sen ettei tässä "maailman onnellisimmassa" maassa saa kenelläkään olla kivaa, niin valottuu tämäkin juttu. Ihmisille pitää vaikka väkisin keksiä jotain epämiellyttävää ja stressaavaa ettei vaan pääse vaikka voimaan henkisesti hyvin.
"Tämä palstan vastaustoiminto on kyllä myös yhtä jaskaa. Mutta siis. Ensimmäinen virheesi oli siinä, että oletit saavasi cv-avun yms. siltä TE-toimiston virkailijalta. Ei heillä ole aikaa tai mahdollisuutta tuollaiseen. Sen sijaan tätä varten pyydetään ohjaus työhönvalmennukseen, johon kyllä saa lähetteen kun pyytää. Jos tämä asia jäi, etkä pyytänyt erikseen tätä, niin olisiko virkailijan pitänyt se osata ennustaa...? Toinen virheesi on ollut siinä, ettet antanut kerralla kaikkia niitä tietoja osakkuuksistasi siten, kuin niitä pyydettiin. Se kun nyt ei vaan riitä selvitykseksi, että "ei oo enää koko yritystä". Työttömyysturvalaissa kerrotaan selkeästi, millä perusteilla ihminen katsotaan yrittäjäksi, ja vielä tarkemmin perusteet päätoimisuudesta. Jos henkilö ei voi luotettavin todistein osoittaa ettei hän ole enää (päätoiminen) yrittäjä, niin se on katsottava päätoimiseksi. Vai olisitko valinnut mieluummin mahdolliset takaisinperinnät?
Sinäkin siis koit TE-palvelut kiusantekona, vaikka kyse on ollut lain noudattamisesta. Jos poliisi ottaa kiinni ylinopeutta ajavan kuskin ja antaa tälle sakot, noudattaen näin lakia: niin onko poliisikin tehnyt toimillaan pelkästään kiusaa? Tätä juuri tarkoitan sillä, kuinka niin monella työnhakija-asiakkaalla on todella pahoja lähtökohtaisia asenneongelmia TE-palvelujen kanssa. Ette ota asioista selvää vaan teette oletuksia, ja sitten etsitte syntipukkia kun saatte näpeillenne, vaikka syypää ongelmille tuijotti kaiken aikaa peilistä."
Kuules, mistä päättelet etten olisi heti antanut kaikkia tietoja, jos niitä olisi kysytty? Koen kyllä aikamoisena kiusaamisena että kertoessani tilanteestani ja virkailijan lukiessa hakemukseni hän sanoo että kaikki näyttää olevan ok, niin sitten parin viikon päästä ilmestyy lisäselvityspyyntö. Miksi virkailija ei voinut heti sanoa että yli kymmenen vuoden takaisesta yritystoiminnastakin täytyy antaa selvitys osakkeiden omistustasolla. Yrityksen muut tiedot y-tunnusta myöten heillä oli jo, kuten tiedot kuka ja milloin yrityksen oli ostanut.
Ja anteeksi nyt vaan, mutta mistä helkkarista mun olisi pitänyt tietää että täytyy pyytää erikseen lähete "työhönvalmennukseen"? Se siis ei riitä että kertoo tarvitsevansa neuvoja nykyaikaisen cv:n tekemisessä, kun edellinen työnhaku on tapahtunut ysärillä. No, sinänsä netistä kyllä löytyi ihan hyviä neuvoja siihen cv:n tekemiseen, että se nyt ei enää ole ongelma, mutta olisihan tuo ollut mukava, jos virkailija olisi kertonut että heillä on tälläinen valmennus ja että olisinko siitä kiinnostunut. Ilman että mun täytenä ummikkona työvoimapalvelujen suhteen tarvisi osata täsmälleen oikealla termillä sitä kysyä.
Ja tuon koen oikeasti jo ihan loukkaavana, että sä annat ymmärtää mulla olleen negatiivinen ennakkoasenne te-palveluja kohtaan. Olin todella innoissani ja halusin tietää mitä mahdollisuuksia te-palveluilla olisi ollut tukea mun työnsaantia. Palvelukokemus ei kyllä vastannut lähellekään odotuksia. Ja tuosta omasta kommentistasi kyllä huokuu just sellainen asenne, mikä siellä on palvelukonseptissa pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ehkä tomertuu ja menee (kokopäivä)töihin, kun joutuu muuten koko ajan puolustamaan olemassaoloaan työkkäriin ja Kelaan. Se on monelle jopa isoimpia työn motivaatiotekijöitä. Noin muutenhan saman saa sohvalla makaamalla.
Peukku vaan tästä hauskasta verbistä tomertuu :)
Puoli vuotta meni edellisestä kontaktista ja tuli sähköpostia jossa kyseltiin, "oletko saanut töitä".
Juu ei kannata kysellä mitään. Itsekin lohkaisin että "Mitä tapahtuu sen 3kk jakson jälkeen" hörönaurua ja jotain "No toivottavasti olet työllistynyt sinä aikana" siihen itsekin naureskellen, niin niin tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
"Olen nyt ollut ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä puolivuotta. Innoissani kirjauduin te:n sivuille ja odotin että minua autettaisiin esim cv:n teossa, vastattaisiin muutamaan kysymykseen mitä minulla oli tilanteestani, kerrottaisiin omista vaihtoehdoistani esim koulutus, palkkatuki jne. Mitä jaskaa.
Ensimmäisen yhteydenoton tarkoitus oli lähinnä viivyttää työttömyyspäivärahan saantiani, yhdellä kerralla ei pyydetty kaikkia liitteitä ja todistuksia, vaan sain selvityspyynnön selvityspyyntöjä antaa. Esim kun olen kaksikymmentä vuotta sitten ollut osakkaana perheyrityksessä, joka myytiin ulkopuoliselle 15 vuotta sitten, minulta tivattiin kuinka monta osaketta minulla on ollut ja kellä muulla on ollut loput. Siis koko yritystä ei ole ollut enää 15 vuoteen! Eikä tietenkään silloin ensimmäisellä kerralla kysytty näitä tietoja, vaan vasta lisäselvityspyynnöllä."
Tämä palstan vastaustoiminto on kyllä myös y
Tuskinpa on laissa määritelty päätoimisen yrittäjyyden kriteerit, sillä pyytämälläkään ei saa minkäänlaisia arvioita tai kriteerejä sille, miten arvioidaan yritystoiminnan päätoimisuus ja sivutoimisuus.
Soittavat, ja painostavat hakemaan töitä, joita ei ole. Olen hakenut kaikkea, mitä uskoisin pystyväni tekemään. Mutta koska olen liian vanha, liian viisas, liian älykäs, liian koulutettu ja työkokemusta on liian vähän, en pääse edes työhaastatteluun.
Nyt olen työvoimakoulutuksessa, ja palkattomaan työharjoitteluun pitäisi mennä, jotta koulutuksen järjestäjä saisi rahaa. Mutta koska olen liian vanha, viisas, älykäs ja kouluttautunut, en saa tehdä töitä edes ilmaiseksi.
Minulla päättyi maaliskuun alussa kolmen kuukauden "tarkastelujakso", ensimmäinen työttömäksi jäämiseni jälkeen. Tein kaikki työnhaku- ym tehtävät määräaikoina. Oletin että uusi jakso aukeaa perään mutta ei ole vieläkään auennut eikä muutenkaan ole tullut mitään yhteydenottoa. En siis voi päivittää työnhakutehtävien toteuttamista. En tiedä onko virkailija unohtanut minut vai onko niin kiire ettei ehdi vai onko päättänyt että ei vaadi minulta enää työnhaun toteuttamista tai ainakaan sen seurantaa.
Työkkärin säännöllisin välein puhelinsoitoissa työttömälle on ideana se, että työkkärin virkailija saa tehdystä työstään palkkaa bruttona noin kolmisentonnia euroa tai enemmänkin per kuukausi. Jos työttömyyttä ei olisi, ja kaikki työttömiksi jätetyt ihmiset saisivat työpaikkansa normipalkoilla, niin tuonkaltaista hölmöläisten hommaa ei olisi olemassakaan kuin työvoimavirkailijan työttömien valvonta soitteluineen: " Mitä kuuluu?"-puhelut työttömille kolmen kuukauden välein.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palstan vastaustoiminto on kyllä myös y
"Jos tämä asia jäi, etkä pyytänyt erikseen tätä, niin olisiko virkailijan pitänyt se osata ennustaa...?"
:D
Jaa! Että vaatiiko se työkköriltä ennustajan lahjoja, että osaisi sanoa, että työtön kaipaa sieltä apua työnhakuun. Voi jösses.. Kaikkea muuta kyllä nysvätään ja tysvätään..
Puheluissa saa olla tarkkana ettei astu miinaan ja vahingossa julista itseään työkyvyttömäksi eli orjajonoon. Eikö olekin niin että ette olleet pitämättä itseänne ei-työkyvyttömänä - kysymykseen kun vastaat väärin niin PAM!