Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaas somesta Daily dish diaries. Aitoa maukasta kouluruokaa ja varmasti edullista mutta ravitsevaa. Sieltä voi ottaa vinkkejä.
Paukkuu kyllä satasen budjetin kirkkaasti yli, jos kouluruuasta lounaiden mallit ottaa. Ei se niin edullista ole.
Eikös siellä yleensä syödä hernekeittoa, leipää, puuroa, keittoja, perunaa, jauhelihakastiketta jne.? Toki varmaan välillä riisiä ja kalliimpaa kanakastiketta tai kevätkäälyreitä, mutta pääosin edullista kasvislisuketta ja raasteita ja säilyke punajuurta. Onhan noi suhteellisen edullista, jos siis haluaa vaihtelua ainaiseen makaronilaatikkoon ja syödä muitakin perinneruokia. Mutts tottakai voi jättää aineksista ne kalleimmat raaka-aineet pois ja korvata halvemmalla. Esimerkiksi jauhelihakeittoon laittaa soija
Yhden kouluruoka-annoksen hinta on yli 2 euroa, joissain kunnissa voi olla jopa lähemmäs 3 euroa. Kvg. Ei sellaisiin soosseihin ole varaa, jos koko päivän ruuat pitäisi saada keskimäärin 3,33 eurolla.
Siinä annoksen hinnassa on myös valmistuskustannukset. Suurin osa tekee kotona itse ruokansa, jolloin hintaan ei lisätä henkilökunta tai tilakuluja.
Mä syön, ja syön ihan tavallista ruokaa. Uusin ex-tapailukumppani tosin ei syönyt, koska ei osaa oikein kokkailla ja syö joka päivä lounaan siksi töissä vaikka kertoo jo kyllästyneensä syömään 10 vuotta joka päivä ulkona.
Valmistin meille aamupalan, itselleni 2 leipää ja hänelle 3 leipää runsailla täytteillä. Lisäksi maitokahvia ja vitamiinijuomat. Ihmetteli närkästyneenä että haluaa kyllä vielä puuroa ja muroja lisäksi. No menin tekemään sitten vielä puuroa ja munakkaan koska muroja ei ollut ja toin banaanin ensi hätään. 2 h päästä kun oltiin sohvalla istuttu ja katsottu elokuvaa niin ilmoitti että kauhea nälkä ja eikun pastaa ja kanaa kasviksia sitten tekemään. Hän söi 2 kukkuallista annosta ja närkästyi että miksi loppu kesken. Itse siis vielä sulattelin aamupalaa enkä ehtinyt vielä edes ottaa. Toki meillä hurjasti painoeroa että sehän vaikuttaa.
Mutta jotkut voivat ja jotkut eivät voi, ainakaan elleivät tarkoituksella yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS kirjoitti joskus artikkelin, että syötkö huomaamattasi liikaa. Siinä esimerkeissä normaali ruoka-annos oli muun muassa 2 perunaa, 120g kalaa tai 4 pyörykkää eli 120g ja 100g kasviksia. Nykyisin kasviksia toki kannattaa syödä vieläkin enemmän per ateria ja varsinkin punaisen lihan tilalla. Japanilaiset toimistonaiset syövät päivän aikana 1200-1400 kcal kun täällä kauhistellaan jos joku ei syö vähintään 1500-2000kcal vaikka makaisi jalka katkenneena koko päivän sängyssä. Kun ei sitten edes elintoiminnot pysy päällä mitenkään ja kuolema korjaa. Ja sitten ihmetellään miks ollaan kaikki ylipainoisia. Aikamoista.
No 2 perunaa, 4 pyörykkää ja 100g kasviksia on jo 420g kerta ruoka-annos ja yleensä noihin tehdään aina joku kastike, joka painaa vielä vähintään 50g eli 470g tulee tostakin annoksesta, jonka jotkut tääll
Yleensä aterialla ei kylläkään syödä mitään leipää, ellei ole kyse keittoruuasta. Enkä tunne yhtään ainutta aikuista, joka oikeasti joisi ruokajuomana maitoa! Tai pahemmin muulloinkaan... Juomavettä taas on ihan turha mihinkään laskea, koska ei siitä mitään ravinteita saa. Se on vain pelkkää vettä, siis VETTÄ.
Jänniä ihmisiä monet tuntee. Ei tartte kuin viettää kiireisimpään lounasaikaan vartti-puoli tuntia tavallisessa lounasbuffet-ravintolassa, niin ihan tasan tarkkaan pystyy havaitsemaan mm. sen, että lähes kaikki lounastajat syövät lounasbuffetissa leipää. Etenkin miehet, mutta myös naiset. Lähes kaikki naisetkin syövät keittolounaan kanssa leipää. Hyvin moni mies juo vähintään yhden lasillisen maitoa, harvempi nainen kyllä. Mutta varsin moni juo mehua tai kotikaljaa - maakunnissa juodaan sitäkin ihan ruokajuomaksi! Ja piimää, sitäkin edelleen toiset ottavat lasillisen tai kaksi ruokajuomaksi.
Salaattibaarissa tuskin maitoa juomaan, eikä leipääkään oteta.
Tai no, minähän olen joidenkin mielestä todellinen kummajainen, ja enhän minä olekaan minä, heidän mielestään.
En juo enää maitoa ruokajuomaksi, joskus saatan ottaa muuten vaan maitohuikan janooni. Meni vähän maku siitä, kun raskausaikoina maito maistui aina oksennukselle 🤢 piimää joskus juon. Vettä tai mehumaijalla keitettyä marjamehua yleensä.
Tänään aamupalana teetä ja leipää. Leivät ilmaisia, levite K-ketjun halvinta (0,33€/rasia), leivän päällä kinkkuleike ja toisen päällä maksamakkara. Kinkkuleivän päällä ilmaisia ituja. Ilmaista jukurttia ja pieni kourallinen kaurahiutaleita sen jukurtin kanssa.
0,50€ on reilusti yläkanttiin.
Lounaana loput viime viikon daalista ja spagettia, 0,50€. Kokouskahvina kaurakaakao ja itseleivottu suklaakeksi. Tuo kaurakaakao oli 0,20€/annospussi, ja pussin ohjeen mukaan siitä riittää kahteen mukilliseen. No en tiedä... mutta sanotaan, että 0,30€ yhteensä, sitä kaakaota jäi vielä siihen pussiin.
Päiväruokana tortillapitsaa, noin 0,50€ minun versioni (hieman nyhtökirjolohta pakastimesta, vähän ketsuppia, muutama pepperoni, kourallinen juustoa). Pitsan kanssa pikkupullo kokista, 0,40€/plo. Saunapäivän kunniaksi!
2,20€ tänään.
Unohdin banaanin! Söin yhden vähän ylikypsän banaanin, 15 senttiä.
Eli 2,35€. Nyt tuossa on vielä sulamassa kohmeisia marjoja pakasimesta, mutta ne ovat ilmaisia (mustaherukkaa, valkoherukkaa, aroniaa). Olen alkanut syödä noita marjoja iltaisin, kun tekee vielä napostella jotain, mutta ei ole oikeasti nälkä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Lisäys: se pasta-annos x 2 sisälsi siis kattilallisen pastaa, 300g kanaa + currykastike ja 300g kasviksia ja kaikki söi yksinään vaikka aamiaisesta oli kulunut vasta 2h ja pelkästään istuttu sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön, ja syön ihan tavallista ruokaa. Uusin ex-tapailukumppani tosin ei syönyt, koska ei osaa oikein kokkailla ja syö joka päivä lounaan siksi töissä vaikka kertoo jo kyllästyneensä syömään 10 vuotta joka päivä ulkona.
Valmistin meille aamupalan, itselleni 2 leipää ja hänelle 3 leipää runsailla täytteillä. Lisäksi maitokahvia ja vitamiinijuomat. Ihmetteli närkästyneenä että haluaa kyllä vielä puuroa ja muroja lisäksi. No menin tekemään sitten vielä puuroa ja munakkaan koska muroja ei ollut ja toin banaanin ensi hätään. 2 h päästä kun oltiin sohvalla istuttu ja katsottu elokuvaa niin ilmoitti että kauhea nälkä ja eikun pastaa ja kanaa kasviksia sitten tekemään. Hän söi 2 kukkuallista annosta ja närkästyi että miksi loppu kesken. Itse siis vielä sulattelin aamupalaa enkä ehtinyt vielä edes ottaa. Toki meillä hurjasti painoeroa että sehän vaikuttaa.
Mutta jotkut voivat ja jotkut eivät voi, ainakaan elleivä
Niin no, ihmisillä on erilaisia kulutuksia ihan painon perusteella. Jos on itse 40 kiloinen pikkulinnun annoksia syövä nainen, niin tuplasti isompi mies voi syödä huomattavasti enemmän. Eri näkemyksiä voi olla esim. siitä mikä on runsas täyte leivässä ja miten hyvin pelkkä leipä pitää nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta j
Koitos vastauksesta. Lisään että minun näkemykseni leivistä täytteillä oli margariini alle, päälle kalkkunaleikkelettä, juustoviipale, kurkkua ja tomaattia. Omista leivostäni jätin juuston pois ja hänelle laitoin tupla kalkkunaleikkeleet per leipä x 3. Ja lisäksi puuro, munakas ja banaani. Mutta istuessaankin hirveä nälkä tuli jo 2h päästä niin vaikea olisi parisuhteessa olla toisen kanssa, joka ei itse keittiössä viihdy tai halua kokata, mutta jatkuva nälkä koko ajan vaikka ei edes liikkuisi kotoa mihinkään. Eikä siinä siis sinänsä mitään ihmeellistä, helpompi kuitenkin etsiä yhtä liikunnallinen kumppani kuin itse tai samoista asioista pitävä. Eromme pääsyy ei siis ollut ruoka vaan erilaiset mielenkiinnon kohteet.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Milloin jauhelihakeitto tuli ruokalistoille? Muistaako kukaan? Siis ihan vuotta tai edes vuosikymmentä?
Paljastan nimittäin nyt yhden salaisuuden: En ole koskaan syönyt jauhelihakeittoa!
Lapsuudessani meillä syötiin kyllä lihakeittoa tai luusoppaa - ihan herkkua. Jauhelihasta ei keittoa tehty eikä sitä ollut koulunkaan ruokalistalla.
Mä en muista milloin olen ensimmäisen kerran kuullut k.o. ruokalajista. Jäänyt minulta ihan sivuun.
Muista pestä jauhenliha ennen kun teet sitä keittoa ensimmäisen kerran ja sitten ota vesi talteen ja pakasta uutta käyttöä varten.
-winner-
Mitä ihmettä mä just luin😲 pakastettua jauhelihavettä🤔😳🙈 en ole koskaan kuullutkaan moisesta ja vielä jauhelihan pesu... 🙄
"100€ siis viikossa eli 400€ kuussa tuntuu itseltäni kyllä suurelta summalta, mutta ostan aina vain tarpeellista eikä biojätettä tule."
Et siis syö ollenkaan kasviksia, hedelmiä,munia,perunaa,kalaa.. ?
Etkä juo kahvia tai teetä?
Vierailija kirjoitti:
Montako lihapullaa siihen lapsen annokseen sitten kuuluu, jos aikuisella se on 4 kpl? Hesarin huomioiden taustalla vaikuttaa taas ideologinen lihansyönnin mustamaalaus, varsinkin kun lihapullat ei ikinä ole 100 % lihaa.
Jos luit tekstin niin luki että 120g lihaa eli 4 lihapullaa. Lapsilla tuon kokoisia lihapullia menis varmaan 2 kun ne pitäis kuitenkin pilkkoa pienemmiksi palasiksi. Itse olen joskus tehnyt suloisia minipyöryköitä, jotka olivat kooltaan pienempiä kuin kirsikkatomaatit eli niitä mahtui lautaselle helposti 8 kappaletta, mutta siinä oli kova työ tehdä niitä ja maku sama kuin että olisi tehnyt paljon isompia. Mutta HS:n jutussa oletettiin että 1 lihapyörykkä painaa 30g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Milloin jauhelihakeitto tuli ruokalistoille? Muistaako kukaan? Siis ihan vuotta tai edes vuosikymmentä?
Paljastan nimittäin nyt yhden salaisuuden: En ole koskaan syönyt jauhelihakeittoa!
Lapsuudessani meillä syötiin kyllä lihakeittoa tai luusoppaa - ihan herkkua. Jauhelihasta ei keittoa tehty eikä sitä ollut koulunkaan ruokalistalla.
Mä en muista milloin olen ensimmäisen kerran kuullut k.o. ruokalajista. Jäänyt minulta ihan sivuun.
Muista pestä jauhenliha ennen kun teet sitä keittoa ensimmäisen kerran ja sitten ota vesi talteen ja pakasta uutta käyttöä varten.
-winner-
Mitä ihmettä mä just luin😲 pakastettua jauhelihavettä🤔😳🙈 en ole koskaan kuullutkaan moisesta ja vielä jauhelihan pesu... 🙄
https://www.vauva.fi/keskustelu/2437863/pesetko_jauhenlihan_ennen_kypse…
Maailmassa on monta kummallista asiaa... ja Vauvassa niitä on lisää ;DDD
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ruokalasku on viikottain 100e ja yksi ihminen. Se sisältää wc paperin. Siivous pesu ym aineita silloin tällöin, Onkin paljon?.
Tyyppi ei edes erota ruokaa siivousaineista ja vessapaperista...
Etkö ole muka koskaan pahimpaan nälkääsi syönyt wc-paperimuhennosta saippuavedessä? Ja sitten siitä ottanut kaksipaperisesta wc-paperista toisen pois, ettei vaan tuu liikaa kaloreita? ;DDDD
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Lämmin ateria , 6 päivää kun leipä paketissa on 6 viipaletta. Päälle tonnikala purkista hiukan ja juusto viipale, sitten uuniin. Hetkessä lämmintä. Tää on 3€ 6 päivää plus juusto joku euron . Ja pussikeitto reilusti vettä ja siinä hitaasti haudutettu makaronia kypsäksi lyhyttä tai jos on jäänyt pätkittyä spagettia. Näin on taas tasan 2 annosta 2 päivää keitto kuumana. Hernepussi liotetaan yön yli vedessä ennen käyttöä no ei pussia vaan herneet. Sitten kaadetaan vesi pois ja kerran huuhdellaan sitten vasta lisätään vesi missä ne keitetään hitaasti kypsäksi sipulin kanssa. Tää kuittaa 2-3 päivää. 2 € lihapulla paketti ja puolet siitä leivän päälle viipaleiksi , leipä eväsleipä. Sinappia jos on. Siinä on 2-3 päivää. Purkki ananasta ja euron mehupurkki. Älä ajattele syömistä vaan syö kun on nälkä oikeasti. Ihmisellä voi tulla nälkä vasta parin päivän päästä edellisestä jos on tekemistä.
Anteeksi nyt, mutta voi jessus että kuulostaa ankealta tuo sinun ruokavaliosi😳
"Ihmisellä voi tulla nälkä vasta parin päivän päästä edellisestä jos on tekemistä."
Kyllä jossain on vikaa jos pärjää pari päivää ilman ruokaa. 🤔
Älkää nyt hyvät ihmiset tinkikö ruuasta!
120g lihapullia on normaali määrä per ateria. Otsikkohan nimenomaan just oli, että suomalaiset syö huomaamattaan liikaa. Ja 2 isoa perunaa sekä vähintään 100g kasviksia lautasella sekä vielä ruskea kastike lihapullille niin on ihan normaali määrä ruokaa lautasella. Miksi joku väittää että se on 3-vuotiaan annos? Ruoan kanssa on yleensä aina tarjolla myös leipää, eli sillä voi halutessaan täydentää ateriansa tai ottaa niitä kasviksia reilummin. En yhtään ihmettele, että suomalaiset on lihavaa kansaa jos pikkulapselle jo syötetään tuollaisia annoksia.
Ei elä,mulla menee joka päivä vähintään 50 euroa kaljaan ja ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
-winner-
Tottakai minä jauheNlihan pesen, Pimusta en sitten tiedä, peseekö! Mutta pakastan sen pesuveden yhdessä makaronin keitinveden kanssa!
(olin aika järkyttynyt, kun näin juutuubissa, että joku ämericcäläinen OIKEASTI kippasi paistetun jauhelihan siivilään ja huuhteli sen kuumalla vedellä pesualtaan päällä olin kuvitellut, että koko jauheNlihan pesu on vitsi, mutta paremmissa piireissä ilmeisesti sitä oikeasti tapahtuu?)
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
"100€ siis viikossa eli 400€ kuussa tuntuu itseltäni kyllä suurelta summalta, mutta ostan aina vain tarpeellista eikä biojätettä tule."
Et siis syö ollenkaan kasviksia, hedelmiä,munia,perunaa,kalaa.. ?
Etkä juo kahvia tai teetä?
Niin ymmärsin tämän niin, ettei ruokaa heitetä roskiin. Toki kananmunan kuoret kannattaa heittää kukkamultaan tai kasvimaalle samoin kun kahvipurut ellei käytä pikakahvia. Mutta meillä kyllä kaikki kasvikset käytetään myös kokonaan. Kasvissosekeittoon lentää kyllä perunat ja porkkanat kuorineen samoin kuin kaikki nahistuneet kasvikset esim. kurkun, tomaatin ja paprikan jämät ym. Siksi usein tehdäänkin kasvissosekeittoa kun tyhjennetään jääkaappia. Syödään muutenkin perunat ja porkkanat kuorineen, eli en ymmärrä miksi niist tulisi biojätettä? Kyllä kouluissakin perunat tarjotaan kuorineen ja ihan syötävää se kuorittu osa on. Ootko muuten testannut niistä sipsejä tehdä? On hyvää, ja pelkistä kuorista voi niitä myös tehdä. Leivät myös laitetaan pakkaseen ennen kuin ehtii kovettua. Luulin että kaikki tekee näin.
Toki ymmärrän että sipulin kuoret tai banaanin kuoret moni heittä biojätteeseen.
1. En pese jauhelihaa vaan heitän sen vain pannulle, lisään sipulisilppua ja teen siitä ylijäämä sika-naudan rasvasta ruskean kastikkeen ja yhdistän lopuksi lihan ja kastikkeen keskenään.
2. En syö puolen kilon ruoka-annoksia kerralla enkä niitä syötä myöskään pienille lapsilleni. Heille riittää puolikas porkkana keitettynä, 3 pientä lihapullaa ja 1 iso peruna sekä ketsuppitippa päivälliseksi. Teini syö kuitenkin aikuisen verran eli tavallisen lautasmallin mukaan. Ja kaikilla on virtaa urheilla eikä olla sohvaperunoita.
3. Tehdään myös kasvissosekeittoja ja ne maistuu kaikille. Sinne myös heitetään kaikki kasvikset ennen seuraavaa kauppareissua. Lisäksi voi ottaa maksamakkara- tai juusto-ruisleivän jos haluaa. Aina saa toki santsata jos haluaa, mutta yleensä 1 annos riittää kun tasaiset ruoka-ajat.
4. Lapset saavat valita juovatko vettä vai maitoa ruoan kanssa. Mehut kuuluu viikonloppuun ja juhliin.
5. Varmaan noin 100€ menee henkilö vitamiinitablettien kanssa. Pienillä lapsilla vähemmän.
6. Ei tilailla pitsoja kuin erikoispäivinä. Itsetehtyä pitsaa tehdään tosin useinkin perjantaisin koska kaikki niitä rakastaa ja niistä jää aina yli lauantain lounaalle. Ei kuorruteta pitsoja juustolla tai rasvaisilla täytteillä vaan maltillinen määrä riittää. Lisäksi kasvistikkuja ja dippiä.
Pidän meitä ihan tavallisena keskiluokkaisena perheenä.
Mistä ostatte vitamiininne ja mitä ne maksaa?
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Mistä ostatte vitamiininne ja mitä ne maksaa?
Miksi kyselet tyhmiä.
Kpuluruoat valmistetaan puolivalmisteista, esimerkiksi perunat on jo valmiiksi kuorittu yms. Niin tottakai ne on kalliimpia kuin kaupasta ostetut. Kouluruokaan on myös laskettu kehittäjien palkat ja muut sivukulut. Ei hernekeittoannos, 1 lasi maitoa, 1 ruisleipä margariinilla ja pari lettua hillolla ja hedelmä maksa todellakaan 3€ jos itse tekee.