Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaas somesta Daily dish diaries. Aitoa maukasta kouluruokaa ja varmasti edullista mutta ravitsevaa. Sieltä voi ottaa vinkkejä.
Paukkuu kyllä satasen budjetin kirkkaasti yli, jos kouluruuasta lounaiden mallit ottaa. Ei se niin edullista ole.
Eikös siellä yleensä syödä hernekeittoa, leipää, puuroa, keittoja, perunaa, jauhelihakastiketta jne.? Toki varmaan välillä riisiä ja kalliimpaa kanakastiketta tai kevätkäälyreitä, mutta pääosin edullista kasvislisuketta ja raasteita ja säilyke punajuurta. Onhan noi suhteellisen edullista, jos siis haluaa vaihtelua ainaiseen makaronilaatikkoon ja syödä muitakin perinneruokia. Mutts tottakai voi jättää aineksista ne kalleimmat raaka-aineet pois ja korvata halvemmalla. Esimerkiksi jauhelihakeittoon laittaa soijarouhetta tai mitä näitä nyt sitten onkaan.
Montako lihapullaa siihen lapsen annokseen sitten kuuluu, jos aikuisella se on 4 kpl? Hesarin huomioiden taustalla vaikuttaa taas ideologinen lihansyönnin mustamaalaus, varsinkin kun lihapullat ei ikinä ole 100 % lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS kirjoitti joskus artikkelin, että syötkö huomaamattasi liikaa. Siinä esimerkeissä normaali ruoka-annos oli muun muassa 2 perunaa, 120g kalaa tai 4 pyörykkää eli 120g ja 100g kasviksia. Nykyisin kasviksia toki kannattaa syödä vieläkin enemmän per ateria ja varsinkin punaisen lihan tilalla. Japanilaiset toimistonaiset syövät päivän aikana 1200-1400 kcal kun täällä kauhistellaan jos joku ei syö vähintään 1500-2000kcal vaikka makaisi jalka katkenneena koko päivän sängyssä. Kun ei sitten edes elintoiminnot pysy päällä mitenkään ja kuolema korjaa. Ja sitten ihmetellään miks ollaan kaikki ylipainoisia. Aikamoista.
2000 kcal suositus ei ole mikään suomalaisten keksintö, vaan ihan maailmanlaajuinen suositus. Japanissa hyvin moni asia menee ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin e
Mitäköhän sillä on merkitystä onko Japani Suomen naapurimaa, ja siksi heidän lähes 10 vuotta elinikäennustetta ei voin verrata. Pitääkö meidän verrata itseämme sitten tosiaan naapurimaahamme Venäjään? No on varmasti erilaista arvoja ja elinikäennusteita heidänkin kanssaan. Ja geeniperimiä, jotka näköjään ovat puolustus jollekin, että on ok syödä enemmän kuin tarvitsee koska asia nyt vain on näin ja ei ole kiinnostusta elää pitkään tai olla terve.
Mä meen nyt tekemään itselleni ison iltapalasalaatin ilmaiseksi (tai maksutta, ilmaisia lounaita tai iltapaloja ei ole) saamistani aineksista. Salaattisekoitusta, kurkkua, vuohenjuustoa (!) ja paprikaa. Salaatinkastikkeeksi laitan fiksuruuasta ostamaani vinegretteä ja paahdan palan ilmaiseksi saamaani leipää.
En jaksa laskea kaloreita, proteiineja tai hyviä ja pahoja rasvoja.
Varmaan kaivan juutuubista jonkun maailmanloppuleffan, kun uutiset on niin masentavia. Haluan jotain piristävää. Joku lihansyöjäkasvit hyökkää olisi varmaan tähän viime aikojen keskusteluun sopiva.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän ettei itselläni ole itsekuria tollaseen suunnitelmallisuuteen, mutta ihan varmasti moni pystyy, varsinkin jos on kasvissyöjä, työtön, lapsi, sairas tai pienikokoinen tai ei juuri urheile.
No mä olen työtön ja mun "urheiluni" on pääsääntöisesti vain kävelylenkkejä ja kevyttä kotijumppaa, syön edullista ruokaa enkä edes kovin suuria määriä mielestäni. Siitä huolimatta ruokaan menee vähintään parisensataa kuussa. Yritän edes suht terveellisesti syödä. En tiedä, miten pärjäisin satasella, varmaan olisi koko ajan nälkä.
Syötkö ikinä muiden kanssa, joten osaisit hahmottaa sen syömäsi annoskoon? Nyt siis arvelet syöväsi suhteellisen pieniä annoksia. Olisi kiva kuulla enemmän näitä päivän esimerkkejä, mitä aloituksessa kysytään. Kerrotko si
"Syötkö ikinä muiden kanssa, joten osaisit hahmottaa sen syömäsi annoskoon? Nyt siis arvelet syöväsi suhteellisen pieniä annoksia. Olisi kiva kuulla enemmän näitä päivän esimerkkejä, mitä aloituksessa kysytään. Kerrotko siis paljon syöt ja mitä kuuluu sinun edullisiin ruokiin, jotka kuitenkin maksavat vähintään sen 7€ päivässä? Kävelylenkeilläsihän pääset hienosti myös kauppaan ostamaan ne tarjoustuotteet tai hyödyntämään ilta-aleita."
Osaan kyllä hahmottaa syömiseni ihan hyvin. En punnitse tai mittaile ruokiani, mutta syön ihan normaaleja annoksia, en hirveän pieniä mutta en myöskään isoja. Täysiä lautasellisia, mutta ei kukkupäällisiä. Syön neljä kertaa päivässä ja joskus lisäksi välipalan (tai napostelen jotain pientä katsoessani jotain ohjelmaa). Olen ihan sekasyöjä eikä mikään ruoka ole täysin pannassa, mutta punaista lihaa syön harvoin, en edes kuukausittain. Ja sitä täällä niin hehkutettua soijaa en myöskään yleensä syö, papuja ja linssejä kyllä. Herkkuihin menee n. 10 - 15 €/kk, alkoholiin ja tupakkaan 0 €.
Täällä päin ei ole yhtään S-ryhmän kauppaa, joten en kävelylenkeilläni pysty hyödyntämään mitään ilta-aleja. Kaksi kauppaa lähellä, molemmat K-Marketteja, edullisemmat kaupat bussimatkan päässä. Arvioisin, että ostan ruoista ehkä kolmanneksen Lidlistä, kolmanneksen S-ryhmästä ja kolmanneksen K-kaupoista, eli aika tasan menee ryhmien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS kirjoitti joskus artikkelin, että syötkö huomaamattasi liikaa. Siinä esimerkeissä normaali ruoka-annos oli muun muassa 2 perunaa, 120g kalaa tai 4 pyörykkää eli 120g ja 100g kasviksia. Nykyisin kasviksia toki kannattaa syödä vieläkin enemmän per ateria ja varsinkin punaisen lihan tilalla. Japanilaiset toimistonaiset syövät päivän aikana 1200-1400 kcal kun täällä kauhistellaan jos joku ei syö vähintään 1500-2000kcal vaikka makaisi jalka katkenneena koko päivän sängyssä. Kun ei sitten edes elintoiminnot pysy päällä mitenkään ja kuolema korjaa. Ja sitten ihmetellään miks ollaan kaikki ylipainoisia. Aikamoista.
2000 kcal suositus ei ole mikään suomalaisten keksintö, vaan ihan maailmanlaajuinen suositus. Japanissa hyvin moni asia menee ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin e
Olen katsonut YouTubesta jonkin verran yhden japanilaisen yksinasuvan naisen vlogia. Nainen on kokannut jokaisella katsomallani videolla, ja ruoanlaitto on selkeästi tosi tärkeä juttu hänelle. Voi tietysti olla myös ihan sitä vlogia varten, mutta joka tapauksessa tekee ihan itselleen usean ruokalajin aterioita. Syö myos usein herkkuja, ja silti on hyvin hoikka.
Ei mistään videosta tietenkään käy koskaan ilmi kaikki päivän syömiset, mutta ainakin niistä saa sen käsityksen, että syö enemmän yhdellä kertaa, kuin mitä minun vatsani vetäisi. Ruoka on kylläkin kasvisvoittoista, mutta syö kyllä lihaa ja kalaa myös. Ei ole mitenkään erityisen urheilullinen, harrastaa liikuntaa käsittääkseni suhteellisen vähän. Ajattelen joka kerta, että kunpa saisi tuollaiset geenit.
Milloin jauhelihakeitto tuli ruokalistoille? Muistaako kukaan? Siis ihan vuotta tai edes vuosikymmentä?
Paljastan nimittäin nyt yhden salaisuuden: En ole koskaan syönyt jauhelihakeittoa!
Lapsuudessani meillä syötiin kyllä lihakeittoa tai luusoppaa - ihan herkkua. Jauhelihasta ei keittoa tehty eikä sitä ollut koulunkaan ruokalistalla.
Mä en muista milloin olen ensimmäisen kerran kuullut k.o. ruokalajista. Jäänyt minulta ihan sivuun.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän ettei itselläni ole itsekuria tollaseen suunnitelmallisuuteen, mutta ihan varmasti moni pystyy, varsinkin jos on kasvissyöjä, työtön, lapsi, sairas tai pienikokoinen tai ei juuri urheile.
No mä olen työtön ja mun "urheiluni" on pääsääntöisesti vain kävelylenkkejä ja kevyttä kotijumppaa, syön edullista ruokaa enkä edes kovin suuria määriä mielestäni. Siitä huolimatta ruokaan menee vähintään parisensataa kuussa. Yritän edes suht terveellisesti syödä. En tiedä, miten pärjäisin satasella, varmaan olisi koko ajan nälkä.
En tiedä miten vatsa tietää sen, että paljon se ruoka on maksanut? Siis että jos syö halvemmin niin olisi koko ajan nälkä. Voihan sitä syödä vaikka sitä ikuista hernekeittoa vaikka lähes kattilallisen päivässä eikä varmasti olisi kertaakaan nälkä päi
"En tiedä miten vatsa tietää sen, että paljon se ruoka on maksanut? Siis että jos syö halvemmin niin olisi koko ajan nälkä. Voihan sitä syödä vaikka sitä ikuista hernekeittoa vaikka lähes kattilallisen päivässä eikä varmasti olisi kertaakaan nälkä päivän aikana. Ei vatsa osaa laskea ruoan hintaa. Eiköhän se nälkä lähde ihan vaikka ilmaiseksi naapurilta saaduilla perunoilla ja sienikastikkeellakin. Tai puurosta. Riippuu kuinka usein syö ja minkä kokoisen annoksen. Ja omista tottumuksista."
Kyllä ainakin minun todellisuudessani tulee sitä kalliimmaksi, mitä enemmän jotain tiettyä ruokaa syö. Ehkä sinä elät jossain rinnakkaistodellisuudessa, jossa pätee eri matematiikka?
Ja kun sanoin, että pyrin syömään suht terveellisesti, niin kyllä se silloin tarkoittaa myös suht monipuolista syömistä eikä esim. pelkän hernekeiton vetämistä koko päivän.
Kampin Pimu kirjoitti:
Milloin jauhelihakeitto tuli ruokalistoille? Muistaako kukaan? Siis ihan vuotta tai edes vuosikymmentä?
Paljastan nimittäin nyt yhden salaisuuden: En ole koskaan syönyt jauhelihakeittoa!
Lapsuudessani meillä syötiin kyllä lihakeittoa tai luusoppaa - ihan herkkua. Jauhelihasta ei keittoa tehty eikä sitä ollut koulunkaan ruokalistalla.
Mä en muista milloin olen ensimmäisen kerran kuullut k.o. ruokalajista. Jäänyt minulta ihan sivuun.
En osaa sanoa, oliko meillä jauhelihakeittoa 70-luvulla. 80-luvulla sitä ainakin oli, ja se oli silloin ihan yleinen ruoka "rahvaan" keskuudessa, eli about työväenluokassa. Luusoppaa meillä ei ollut. -81 painetussa yläasteen ruuanvalmistuskirjassa ei ole jauhelihakeiton reseptiä. Siinä nyt ei tietenkään ole kaikkea mahdollista muutenkaan! Koulussa olen sitä kyllä syönyt.
S k e kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
En osaa sanoa, oliko meillä jauhelihakeittoa 70-luvulla. 80-luvulla sitä ainakin oli, ja se oli silloin ihan yleinen ruoka "rahvaan" keskuudessa, eli about työväenluokassa. Luusoppaa meillä ei ollut. -81 painetussa yläasteen ruuanvalmistuskirjassa ei ole jauhelihakeiton reseptiä. Siinä nyt ei tietenkään ole kaikkea mahdollista muutenkaan! Koulussa olen sitä kyllä syönyt.
Omassa lapsuudessani sitä ei ollut edes koulussa. Olen vm. 1979. Kotona syötiin ihan liha-lihakeittoa, ja toki kalakeittoa, mutta ei koskaan jauhelihasta. Oikeastaan jauhelihasta ei tehty ikinä muuta kuin pullia ja makaronilaatikkoa, en muista että missään muussa ruoassa sitä olisi käytetty.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Omassa lapsuudessani sitä ei ollut edes koulussa. Olen vm. 1979. Kotona syötiin ihan liha-lihakeittoa, ja toki kalakeittoa, mutta ei koskaan jauhelihasta. Oikeastaan jauhelihasta ei tehty ikinä muuta kuin pullia ja makaronilaatikkoa, en muista että missään muussa ruoassa sitä olisi käytetty.
Nää kokemukset vaihtelee tosi paljon maakunnittain, kunnittain ja kouluittain. Meillä oli koulussa oma keittäjä, joka teki ruuat. Ruokia, joissa oli jauhelihaa: kaalikeitto, jauhelihakeitto, makaronilaatikko, makaronipata (eli nistipata) sekä jauhelihakastike. Hernekeiton lihasta en ole aivan varma, mutta todennäköisesti se oli jauhelihaa. Lisäksi oli jauhelihamureketta, jauhelihapihvejä ja lihapullia, mutta minun muistini mukaan nämä tulivat puolivalmisteina, eli raakoina, ja keittäjä vain kypsensi ne. (Meillä oli koulussa myös verilettuja ja jauhemaksapihvejä, mutta ne ei nyt kuulu tähän.)
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
En osaa sanoa, oliko meillä jauhelihakeittoa 70-luvulla. 80-luvulla sitä ainakin oli, ja se oli silloin ihan yleinen ruoka "rahvaan" keskuudessa, eli about työväenluokassa. Luusoppaa meillä ei ollut. -81 painetussa yläasteen ruuanvalmistuskirjassa ei ole jauhelihakeiton reseptiä. Siinä nyt ei tietenkään ole kaikkea mahdollis
Nää kokemukset vaihtelee tosi paljon maakunnittain, kunnittain ja kouluittain. Meillä oli koulussa oma keittäjä, joka teki ruuat. Ruokia, joissa oli jauhelihaa: kaalikeitto, jauhelihakeitto, makaronilaatikko, makaronipata (eli nistipata) sekä jauhelihakastike. Hernekeiton lihasta en ole aivan varma, mutta todennäköisesti se oli jauhelihaa. Lisäksi oli jauhelihamureketta, jauhelihapihvejä ja lihapullia, mutta minun muistini mukaan nämä tulivat puolivalmisteina, eli raakoina, ja keittäjä vain kypsensi ne. (Meillä oli koulussa myös verilettuja ja jauhemaksapihvejä, mutta ne ei nyt kuulu tähän.)
Tietysti vaihtelee, eihän siitä nyt ollut kysekään vaan kokemusten keruusta. Olen itse alle sadan oppilaan kyläkoulusta ja oma keittäjä se meilläkin oli. Silti ei ollut koskaan jauhelihakeittoa. En itse asiassa muista, olenko edes syönyt sitä.
Saahan ne riittävät kalorit paljon halvemmallakin jauhoilla ja hiutaleilla mutta terveellisyys on eri juttu.
S k e kirjoitti:
Eli kun katsoo sitä ainesosalistaa ja valitsee kaikesta sen parhaan ja Lisäaineettoman niin rahaa menee.
Aika vaikea löytää raakaa kassleria, jossa olisi lisäaineita. Ihan sama mikä kilohinta, tarjouskasslerissakaan ei ole lisäaineita. Luomuna tietenkin kalliimpi. Tai kananmunat, halvimmassa ja kalleimmassa kananmunassa on täsmälleen yhtä paljon lisäaineita. Tai voi. Tai vehnäjauhot, kaali, perunat, porkkanat, raaka kala kalatiskiltä... Eipä ole niissä lisäaineita näkynyt. Pasta, riisi, kvinoa? Lisäaineita?
Paras ei muuten ole aina kalleinta. Monesti hinta muodostuu tuotemerkistä, ei sen kummemmin laadusta. Luomu tietenkin tuo lisähintaa, aina se ei perustu parempaan laatuun tai makuun, vaan vain siihen, että se on luomua.
Kun valitsee tuotteen, jossa ei ole ainesosalistaa, tai ainesosalista on 2-3 ainesta, pääsee yleensä aika edullisesti.
Jokainen meistä ostaa ja syö tavallaan. Minä en koskaan ostaisi jota
Olenko sanonut että ostan jotain siksi että se on kalleinta?? EN. Sanoin että yleensä se paras on myös kallein.
Ja tuossa sinun listassako on kaikki tuotteet mitä kaupan hyllyistä löytyy? Kyllä niitä lisäaineita on kuule paljon kun vähän tutkit.
Monesta tuotteesta löytyy vaihtoehtoja joissa toisessa on monta e-koodia ja toisessa ei yhtään! Mitäpä luulet kumpi on se parempi?😂
Ja mitä tuohon luomuun tulee niin,
"Ruoka on luomua vain, mikäli se on tuotettu luonnonmukaisesti, ilman kemiallisia torjunta-aineita ja keinolannoitteita sekä ilman keinotekoisia väri-, makeutus- ja aromiaineita, sekä sen tuottamisessa on noudatettu myös muita EU:n asettamia luomusäädöksiä"
Meinaatko että laatu ei ole parempi luomussa? 😄
Vierailija kirjoitti:
Saahan ne riittävät kalorit paljon halvemmallakin jauhoilla ja hiutaleilla mutta terveellisyys on eri juttu.
Jotkut nerot luulee että näiden energiasisältö on sama kuin salaatinlehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Turha on väitellä perunan koosta. Ainahan se sääntö lapsuusajoista lähtien on ollut että aikuiselle 2 isoa perunaa tai 3 pienempää. Ehkä isot metsurit syövät sitten enemmän mutta puhutaan nyt tavallisista työläisistä ja koululaisista.
Ja saa omasta puolestani kaikki ottaa vaikka 4 isoa perunaa jos haluaa ja kaikille vain riittää. Mutta silloin se lähes aina on halu, ei tarve.
Häh? Missä tällainen sääntö on ollut? Kyllä ihan lapsuudesta asti on saanut ottaa niin monta perunaa kuin tuntee nälkänsä tarvitsevan. Sama pätee omiin lapsiini. Itse en edes näin aikuisena yleensä syö kuin yhden perunan aterialla, mutta jotenkin nauratti tuollainen "sääntö".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1100e/kk menee meillä. (2henk) Se vaan on niin että terveellinen ruoka maksaa!
Kukaan ei pakota teitä syömään joka päivä työpaikkalounasta. Se on ihan teidän oma valintamme ja itse tekemällä niin säästäisitte sen rahan eli saisitte ruokalaskunne helposti puolitettua vähintään kertalaakista.
Mutta turha tulla tänne väittämään sitten, ettei terveellisesti voi syödä ilman kalliita työpaikkalounaita ja pelkästään valitsemalla kaupasta kalleimman brändin ja ostamalla luomua.
Heh, ei tietenkään pakota😄 se vaan helpottaa tooodella paljon. Itse arvostan myös sitä vapaa-aikaa ja muutakin tekemistä on niin paljon että mieluummin tekee jotain muuta kuin ruokaa koko ajan. Eikä se lounas edes ole kovin kallis kun alle kympillä saa...😁
"Sitten on ymmärrettävää jos pitää työpaikkalounas molempien syödä, eikä voi tehdä tupla-annoksia kotona sitä herkullista ja terveellistä kala-luomuruokaa parhaista aineksista myös töihin samalla mukaan otettavaksi. Aika harva täällä syö mitään 10-15€ työpaikkalounaita. Eikä luomu ole mitenkään terveellisempää, samat ainesosat niissä on kuin muissakin tuotteissa.
Mutta kertoisitko esimerkkejä miksi se kallein on aina paras? Itse siis ostan ihan halvimmat satokauden kasvikset ja teen itse lähes kaiken, myös kookosmaidon jos sellaista jossain ruoassa haluan käyttää. Todennäköisesti puristette myös itse mehut jos kaiken pitää olla lisäaineetonta ja terveellisintä, niin tuskin mitään muovijätettäkään kotiin haluatte kun luomuihmisiä olette.
Onko teillä siis myös töissä tarjolla sitä terveellisintä, lisäaineetonta luomuruokaa, vai miksi ja mitä syötte siellä töissä sitten?"
Juu ei sitä ole tieteellisesti todistettu että luomu olisi terveellisempää, mutta mitäpä luulet kumpi saattaisi olla terveellisempää, se jossa on käytetty kemiallisia torjunta-aineita yms... vai se jossa ei ole mitään myrkkyjä.🤔😄
Ja mehua en juo. Arvaa miksi?
Töissä ei varmasti aina ole sitä terveellisintä ja lisäaineetonta.. mutta helpottaa arkea niin paljon että pakko syödä.
E-koodeista. Niitä on myös täysin luonnollisia. Esimerkiksi puolukka sisältää viittä E-koodia 'Evira esimerkiksi purkanut metsästä poimitun puolukan tuotesisällön. Puolukka sisältää vettä, sokeria, kuituja, kivennäisaineita, happoja (E 200, E 210), hyytelöimisainetta (E 440), väriaineita (E 160a, E 163) ja aromeja.'
Sitten luomu. Onhan siinä paljon hyvää, etenkin kun puhutaan maista joissa torjunta-aineiden käyttö voi olla holtitonta. Mutta kannattaa muistaa että kyse on myös keinotekoisista säädöksistä ja maksullisuudesta. Toisaalta jossain Kiinassa sertifikaatin saa ostettua jollain 500 eurolla. Suomessa taas luomulihaa voidaan laittaa tavallisen lihan joukkoon, kun ei kannata linjastoa toisin käyttää.
Omassa ruokavaliossa on paljon kotipuutarhan hedelmiä, marjoja ja kasviksiakin, metsämarjoja, riistaa ja luonnonkalaa. Nehän eivät ole virallista luomua vaikka ei mitään keinotekoista niiden kasvatuksessa ole käytettykään.
Turha on väitellä perunan koosta. Ainahan se sääntö lapsuusajoista lähtien on ollut että aikuiselle 2 isoa perunaa tai 3 pienempää. Ehkä isot metsurit syövät sitten enemmän mutta puhutaan nyt tavallisista työläisistä ja koululaisista.
Ja saa omasta puolestani kaikki ottaa vaikka 4 isoa perunaa jos haluaa ja kaikille vain riittää. Mutta silloin se lähes aina on halu, ei tarve.