Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19145)
Minun ruokalasku on viikottain 100e ja yksi ihminen. Se sisältää wc paperin. Siivous pesu ym aineita silloin tällöin, Onkin paljon?.
Kampin Pimu kirjoitti:
Milloin jauhelihakeitto tuli ruokalistoille? Muistaako kukaan? Siis ihan vuotta tai edes vuosikymmentä?
Paljastan nimittäin nyt yhden salaisuuden: En ole koskaan syönyt jauhelihakeittoa!
Lapsuudessani meillä syötiin kyllä lihakeittoa tai luusoppaa - ihan herkkua. Jauhelihasta ei keittoa tehty eikä sitä ollut koulunkaan ruokalistalla.
Mä en muista milloin olen ensimmäisen kerran kuullut k.o. ruokalajista. Jäänyt minulta ihan sivuun.
Muista pestä jauhenliha ennen kun teet sitä keittoa ensimmäisen kerran ja sitten ota vesi talteen ja pakasta uutta käyttöä varten.
-winner-
Kampin Pimu kirjoitti:
Milloin jauhelihakeitto tuli ruokalistoille? Muistaako kukaan? Siis ihan vuotta tai edes vuosikymmentä?
Paljastan nimittäin nyt yhden salaisuuden: En ole koskaan syönyt jauhelihakeittoa!
Lapsuudessani meillä syötiin kyllä lihakeittoa tai luusoppaa - ihan herkkua. Jauhelihasta ei keittoa tehty eikä sitä ollut koulunkaan ruokalistalla.
Mä en muista milloin olen ensimmäisen kerran kuullut k.o. ruokalajista. Jäänyt minulta ihan sivuun.
Tämä on mielenkiintoinen kysymys, en ole ajatellut asiaa tarkemmin. Myytiinkö kaupassa edes jauhelihaa muuten kuin lihatiskiltä. Kotona jauhelihaa paljon, kun oli lihakarjatila ja jauhettiin myös itse, ei kai koskaan kaupasta ostettu mitään lihaa. Piti vaan aina varmistaa että oliko jauheliha tarkoitettu ihmisille vai koirille. En ole varma oliko koulussa jauhelihakeittoa, mutta ainakin jauhelihakastiketta, makaroonilaatikkoa ja sellaista laatikkoa, missä oli jauhelihaa, porkkanaa ja riisiä/ohraa kolmessa kerroksessa.
Googlailin, ja yllättävän vähän löytyi tietoa jauhelihasta.
Muistelin, että pakattu jauheliha olisi tullut myyntiin jo 1980-luvulla mutta Google kertoo, että jauhelihan teollinen tuotanto alkoi 1990-luvun alussa. Atrian mukaan se toi ensimmäisenä, vuonna 1992, valmiiksi pakatun jauhelihan markkinoille. Sitä ennen jauheliha jauhettiin lihamyllyillä kotona tai kauppojen lihatiskeillä.
Oletan, että vasta tämän jälkeen jauhelihan myyntimäärät on nousseet olennaisesti ja kenties kotikeittiöissäkin se on löytänyt tiensä jopa keittoon.
Kyllä jauheliharuokia tietysti ennenkin syötiin. Mun herkkuni oli etenkin äidin tekemä jauhelihakastike.
Lihakeittoon käytetyt kokolihat oli tietysti niitä halvimpia keittolihoja, ja hyväähän siitä tottakai tuli. Vaati vain enemmän aikaa.
Mutta siis, yllättävän myöhään on pakatut jauhelihat tulleet itsepalvelumyyntiin. Jos nyt Atriaan uskomme, ja miksi emme uskoisi.
Kampin Pimu
70-luvulla ja 80-luvulla ostettiin jauheliha kaupan tiskiltä. Se piti käyttää ruuanlaittoon heti samana tai ehdottomasti seuraavana päivänä, se ei säilynyt. Kananmunat myytiin irtomyyntinä, ne ostettiin paperipussiin. Sai olla varovainen, ettei ne mene rikki. 80-luvulla alkoi kennomunat yleistyä. Kanaa sai pakastettuna, tai jos oli asiaa Hämeenlinnaan, niin moottoritien viereisestä Raketista sai kokonaisen grillatun kanan.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Minun ruokalasku on viikottain 100e ja yksi ihminen. Se sisältää wc paperin. Siivous pesu ym aineita silloin tällöin, Onkin paljon?.
Minusta on. Kauppaan menee noin 250€/kk, sisältäen kaiken, ruoan, pesuaineet, paperit, perustaloustarvikkeet, leivontatarpeet, koiran ruoan jne. Asun myös yksin, pl. noin 30kg koira.
Kampin Pimu kirjoitti:
Isäni aina kokkasi lihakeittoa.
En koskaan oppinut tykkänään siitä.
Koulussa taas jauhelihakeitto on pahaa.
Itse tykkäsin kaikista kouluruista mutta olen käynyt kouluni 90-luvulla ja meillä ainakin syötiin myös kotona ihan alkeellista perusruokaa, eikä mistään valitettu. Leipäkone teki tuoreet leivät ja pyhäpäivinä saatiin broilerinkoipea ja riisiä ja porkkanaa. Muuten keittoja tai spaghettia/perunaa ja jauhelihakastiketta. Kalapuikot oli tietenkin herkkua aina ja ranskalaiset. Pitsaa saatiin joskus tilata kotiin viikonloppuna, mutta meidän alakoululaisten piti itse tilata ne lankapuhelimella, vanhempi ei tilannut meille mutta tuli maksamaan ovelle kuitenkin. Tarjouskupongit oli tietenkin käytössä.
Nykyisin olen kiinnostunut palkokasvien terveellisyydestä, mutta en vielä osaa niitä oikein käyttää. Esimerkiksi papuja. On tutkittu että vähentää syövän mahdollisuutta yms. Soijasuikaleita ja soijarouhetta olen opetellut käyttämään lihojen sijasta. Olen myös itse tehnyt susheja kotona ihan porkkanasta, kurkusta ja surimista/tonnikalatahnasta. En ikinä raaskisi sushiravintolassa käydä tai sellaista tilata. Jopa kaupan 1€/sushimaki tuntuu aivan järkyttävältä hinnalta. Mutta syön aika lailla samaa ruokaa kun lapsenakin, paitsi kasviksia paljon enemmän eri muodossa. Ilman juomia tuo 100€/kk on varsin kohtuullinen, mutta riippuu tottumuksista ja ruokavaliosta. Ei voi tilata kotiin pitsaa harva se kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn kerran viikossa kaupassa enkä mitenkään jaksaisi kantaa 100€:n ostoksia kotiin. Tosin ostan aika painavia tuotteita 1kg porkkapusseja, 1kg spaghettia jne. Koska kilohinnaltaan halvempaa. Noin 20€ maksaa mulla kauppakassi viikossa. Siivouspesuaineet maksaa ehkä 6€ vuodessa ja vessapaperia ostan kun tarvitsee, ei todellakaan joka kuukausi. Tosin on minulla vielä varastossa tuparilahjaksi saatuna jättiläismäärä WC-paperia, kaverit kun kysyivät onko toiveita tuparilahjaksi niin sanoin, ettei tarvitse mitään, mutta jos jotain on pakko niin krääsän tai kukkien sijaan mieluummin vessapaperia :D Sain sitten joku 200 rullaa vessapaperia ja oli kyllä paras tuparilahja ikinä!
100€ siis viikossa eli 400€ kuussa tuntuu itseltäni kyllä suurelta summalta, mutta ostan aina vain tarpeellista eikä biojätettä tule.
75€ mennyt nyt maaliskuussa. Ei ole pakko käydä enää loppukuusta kaupassa, ellei jotakn erityistä tee mieli. Pakastimesta löytyy kasviksia, omenaa, marjoja ja leipää. Kuivattuna on sieniä, pussikeittoja, kaurahiutaleita, jauhoja, sokeria, öljyä, pastaa, riisiä, kasvisproteiinia, säilykkeitä. Jääkaapissa ketsuppia, margariinia, tuorejuustoa, tofupaketti, porkkanaa, perunaa, selleriä, majoneesia, juuston jämät, kauramaitoa ja puolikas kaali. Teetä, olut ja monivitamiiniporetabletteja on myös.
Katsoin huvikseen netistä lapseni kouluruokalistaa. Listalla luki vain lihakeitto, en tiedä mitä lihaa siinä on. Toisaalta eipä minun nuoruudessani ollut mac and cheeseä tai butter chickeniä. En muista oliko tex mex vuokaakaan. Poikani sanoi kysyessäni kouluruoan olevan ihan hyvää ja mainitsi lenpiruoikseen kasvissosekeiton, perunamuusin, lihapullat ja jauhelihakastikkeen.
Itselläni taisi aikoinaan olla kalapullat ja pinaattiohukaiset.
Lämmin ateria , 6 päivää kun leipä paketissa on 6 viipaletta. Päälle tonnikala purkista hiukan ja juusto viipale, sitten uuniin. Hetkessä lämmintä. Tää on 3€ 6 päivää plus juusto joku euron . Ja pussikeitto reilusti vettä ja siinä hitaasti haudutettu makaronia kypsäksi lyhyttä tai jos on jäänyt pätkittyä spagettia. Näin on taas tasan 2 annosta 2 päivää keitto kuumana. Hernepussi liotetaan yön yli vedessä ennen käyttöä no ei pussia vaan herneet. Sitten kaadetaan vesi pois ja kerran huuhdellaan sitten vasta lisätään vesi missä ne keitetään hitaasti kypsäksi sipulin kanssa. Tää kuittaa 2-3 päivää. 2 € lihapulla paketti ja puolet siitä leivän päälle viipaleiksi , leipä eväsleipä. Sinappia jos on. Siinä on 2-3 päivää. Purkki ananasta ja euron mehupurkki. Älä ajattele syömistä vaan syö kun on nälkä oikeasti. Ihmisellä voi tulla nälkä vasta parin päivän päästä edellisestä jos on tekemistä.
Vasikan paisti oli ennen ruokaa ja naapurilla jänispaisti kun ukko metsästi. Myös ravintoloissa sai metsästäjän leikettä kuin wienerleikettä. Ja merimiesphvejä kuin lehtipihviä. Lampaan lihaan tehtyjä myös .
Ennen syötiin mitä oli. Helmiryyni velliä ja ohrapuuroa kuin köyhät ritarit ja maidossa lämmitettyä leipää. Tai maitovelliä kuin makaronivelliä. Pääasia oli lämmintä siksi kylmällä juotiin hunajaa ja kuumaa mehua. Kesällä ilmasta tullessa saatiin kuumaa mehua koska vesi oli kylmää ja paleltiin. Saat nopeasti lämmintä makeaa kun kuitit omenat , otat keskustan pois ja keitä kattilassa pehmeäksi alle puoli desiä vettä. Hitaasti . Saat kuumaa sosetta.
Kampin Pimu kirjoitti:
En tiedä milloin listoille tullut, mutta kyllä sitä muistaakseni koulussakin ruokana oli, 80-luvulla. Meillä kotona sitä on syöty aina, siis niin kauan kun muistan, 70-luvun loppupuolelta, varmaan ennenkin, mutta niin vanhoja asioita en muista.
Fazer nosti suklaalevyn hintaa vai kauppiaat mutta me vaihdettiin jo muihin suklaamerkkeihin. Ei kokoajan tarvi syödä. Meillä oli töissä niitä kuppi kuumaa mini keitto pusseja niitä juotiin. Ja sitruunamehua oli. Siis kimpassa maksettu. Niillä pärjäsi päivän !
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi ei edes erota ruokaa siivousaineista ja vessapaperista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaas somesta Daily dish diaries. Aitoa maukasta kouluruokaa ja varmasti edullista mutta ravitsevaa. Sieltä voi ottaa vinkkejä.
Paukkuu kyllä satasen budjetin kirkkaasti yli, jos kouluruuasta lounaiden mallit ottaa. Ei se niin edullista ole.
Eikös siellä yleensä syödä hernekeittoa, leipää, puuroa, keittoja, perunaa, jauhelihakastiketta jne.? Toki varmaan välillä riisiä ja kalliimpaa kanakastiketta tai kevätkäälyreitä, mutta pääosin edullista kasvislisuketta ja raasteita ja säilyke punajuurta. Onhan noi suhteellisen edullista, jos siis haluaa vaihtelua ainaiseen makaronilaatikkoon ja syödä muitakin perinneruokia. Mutts tottakai voi jättää aineksista ne kalleimmat raaka-aineet pois ja korvata halvemmalla. Esimerkiksi jauhelihakeittoon laittaa soijarouhetta tai mitä näitä nyt sitten onkaan.
Yhden kouluruoka-annoksen hinta on yli 2 euroa, joissain kunnissa voi olla jopa lähemmäs 3 euroa. Kvg. Ei sellaisiin soosseihin ole varaa, jos koko päivän ruuat pitäisi saada keskimäärin 3,33 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS kirjoitti joskus artikkelin, että syötkö huomaamattasi liikaa. Siinä esimerkeissä normaali ruoka-annos oli muun muassa 2 perunaa, 120g kalaa tai 4 pyörykkää eli 120g ja 100g kasviksia. Nykyisin kasviksia toki kannattaa syödä vieläkin enemmän per ateria ja varsinkin punaisen lihan tilalla. Japanilaiset toimistonaiset syövät päivän aikana 1200-1400 kcal kun täällä kauhistellaan jos joku ei syö vähintään 1500-2000kcal vaikka makaisi jalka katkenneena koko päivän sängyssä. Kun ei sitten edes elintoiminnot pysy päällä mitenkään ja kuolema korjaa. Ja sitten ihmetellään miks ollaan kaikki ylipainoisia. Aikamoista.
No 2 perunaa, 4 pyörykkää ja 100g kasviksia on jo 420g kerta ruoka-annos ja yleensä noihin tehdään aina joku kastike, joka painaa vielä vähintään 50g eli 470g tulee tostakin annoksesta, jonka jotkut täällä arvioivat 3-vuotiaan lapsen annokseksi. Yleensä aterialla syödään myös leipä ja juodaan vettä tai maitoa. Puolen kilon kerta-annos ei ole mikään pieni annos kenellekään, kaupan einesruoat on usein 300-350g painavia niin voi vähän vertailla niitä omia ruoka-annoskokoja. Moni pienikokoinen nainen syö sitäpaitsi paljon enemmän kuin isot miehet eli ulkonäöstä ei voi päätellä kuinka paljon kukakin sillä ateriakerralla syö. Monesti mitä enemmän syö, sen hurjemmin vatsa toimii ja nopeammin tulee taas nälkä kun elimistö vain puskii sitä ruokaa ulos.
Yleensä aterialla ei kylläkään syödä mitään leipää, ellei ole kyse keittoruuasta. Enkä tunne yhtään ainutta aikuista, joka oikeasti joisi ruokajuomana maitoa! Tai pahemmin muulloinkaan... Juomavettä taas on ihan turha mihinkään laskea, koska ei siitä mitään ravinteita saa. Se on vain pelkkää vettä, siis VETTÄ. En tiedä mihin perustat väitteen, että moni pienikokoinen nainen söisi enemmän kuin iso mies, mutta ei sillä mitään todellisuuspohjaa ole. Ja tuo väite, että nälkä tulisi sitä nopeammin mitä enemmän syö, on vain naurettavaa sontaa. Ei niin minkään näköistä faktatietoa tai todistetta tuon kuvitelman pohjalla.
Pelkkää bullshittiä koko tuo viesti.
Kiitos mielenkiintoisesta linkistä👍