Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120g lihapullia on normaali määrä per ateria. Otsikkohan nimenomaan just oli, että suomalaiset syö huomaamattaan liikaa. Ja 2 isoa perunaa sekä vähintään 100g kasviksia lautasella sekä vielä ruskea kastike lihapullille niin on ihan normaali määrä ruokaa lautasella. Miksi joku väittää että se on 3-vuotiaan annos? Ruoan kanssa on yleensä aina tarjolla myös leipää, eli sillä voi halutessaan täydentää ateriansa tai ottaa niitä kasviksia reilummin. En yhtään ihmettele, että suomalaiset on lihavaa kansaa jos pikkulapselle jo syötetään tuollaisia annoksia.
Miksi ihmeessä jokaisen tulisi syödä samankokoinen annos? Missä nämä annoskoot on määrittänyt ja kuka? Jos vierekkäin seisoo edes kaksi samanikäistä ihmistä niin energiantarve voi olla täysin eri. Jos jossain kouluruokailussakin laitetaan nälkäisille teineille näitä rajoituksia, max 4 lihapullaa per syöjä, nii
Mikä siinä on erikoista jos ihminen ei osaa syödä tavallista annosta? Kyllä on ihan oikein, että koulussa rajoitetaan esim. 5 kalapuikkoa, 5 lihapullaa tai 5 pinaattilettua. Näkkäriä margariinilla voi syödä jos on pohjaton vatsa ja haluaa lihota tai kotona ei saa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis uskooko joku orjallisesti kun hesarissa sanotaan, että jokainen saa syödä vain 2 perunaa ja 120 g lihapullaa? Miksei oma järjenkäyttö ole sallittua, lihapulliakin on niin eri kokoisia ja eri koostumuksella olevia ettei varsinkaan joku kappalemäärä kerro yhtään mitään.
Siinä lehdessään luki että 120g lihapullia eli 4kpl. Etkö ole edes lukenut juttua, ja täällä heti arvostelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"100€ siis viikossa eli 400€ kuussa tuntuu itseltäni kyllä suurelta summalta, mutta ostan aina vain tarpeellista eikä biojätettä tule."
Et siis syö ollenkaan kasviksia, hedelmiä,munia,perunaa,kalaa.. ?
Etkä juo kahvia tai teetä?
Niin ymmärsin tämän niin, ettei ruokaa heitetä roskiin. Toki kananmunan kuoret kannattaa heittää kukkamultaan tai kasvimaalle samoin kun kahvipurut ellei käytä pikakahvia. Mutta meillä kyllä kaikki kasvikset käytetään myös kokonaan. Kasvissosekeittoon lentää kyllä perunat ja porkkanat kuorineen samoin kuin kaikki nahistuneet kasvikset esim. kurkun, tomaatin ja paprikan jämät ym. Siksi usein tehdäänkin kasvissosekeittoa kun tyhjennetään jääkaappia. Syödään muutenkin perunat ja porkkanat kuorineen, eli en ymmärrä miksi
Miksi kenelläkään menisi kasviksia aina pilalle ennen aikojaan? Senhän takia tehdään kasvissosekeittoja tai laitetaan jämäkasvikset kastikkeisiin tai muun ruoan joukkoon, ettei tarvitse biojätteeseen heittää. Meillä ainakin käydään 1 kerran viikossa kaupassa ja jos kasvikset loppuu kesken niin pakastimessa on lisää. Kyllä meillä ainakin kestää viikon verran hyvänä kurkku, tomaatti, jäävuorisalaatti, kaali, porkkanat, kesäkurpitsat yms. Ja jos ei kestä niin tehdään kasvispihvejä, uuniruokia tai keittoja tai mitä nyt tekeekään mieli.
Kävin ostaa Lidlistä -50% jauhelihaa eli 5 pakettia ja jokainen maksoi alle 1€. Lisäksi pähkinäöljy oli -50% ni ostin sellaisen 1,50€. Kurkku kans alennuksessa niin sellainen lähti myös mukaan 0,60€.
Sit kävelin Prismaan mutta sieltä en löytönyt juuri mitään edullista, paitsi ostin cypros halloumia 1,99€. Ja spaghetin 1kg 0,76€. Ja ruisleiväpaketin 1,20€.
Noilla nyt pärjään monta päivää ainakin. Pakastimessa vielä marjoja ja sieniä. Sekä oon sinne paloitellut edullisia kasviksia esim. Kesäkurpitsaa kun sai kesällä 0,99€/kg niin pahoittelin pakkaseen. Myös vesimelonia löytyy sieltä ja sipulia ja muuta.
Toki on kans kaurahiutaleita, margariinia ja riisiä. Ja mausteita. Ens viikolla sitten seuraavan kerran etsimään tarjouksia. Väittäisin että pärjään hyvin 80€/kk.
Kestotilaus mulla Cittarista joka toinen viikko kotiin. 130€ + pakkausmaksut. Eli eikös se tee 260€ kuukaudessa. Mutta toki koko ajan kasvaa toi kotivara eli aina on säilykkeitä ja jauhoja ja muuta extraa. Ostan kyllä vain eineksiä aina 2 kpl per päivä ja herkkuja eli halvemmalla tietty pääsis jos tekis ite. 10 egee päivä on kyllä aika paljon. Mut ei nyt ruoka jaksa kiinnostaa. Ja joo, oon lihava.
Hei parisuhteessa olevat naiset, tulin vaan sanomaan, että pitäkää kans huoli että maksatte vähemmän ruoasta! Kun ero tulee niin ette saa penniäkään takaisin jos ootte jakanut ruokalaskun puoliksi sen miehen kanssa. T. Maksoin idioottina puolet miehenkin ruoasta, joka sitten lopulta vei kaikki ruoat pettäjänaiselleen. Elätin tyhmänä jotain bimboa samalla, vaikka itse en käytännössä syö kuin pastaa ja leipää.
Kuka ääliö maksais puolet toisen ruoasta? Kyllä omassa parisuhteessa niin kaupassa käydään kun haluaa itse jotain ostaa. Toki toinenkin voi syödä toisen ostamia ruokia, mutta ei tietenkään kaikkea ja kysytään onko ok. Tai sitten käy kaupasta ostamassa tilalle uuden. Itse en esimerkiksi syö lihaa niin en todellakaan ala maksamaan mitään toisen sisäfilepihvejä. En toisaalta odota, että hän kävisi Alkossa ostamassa kaikki erikoisviinini. Toki hän saa syödä esimerkiksi tekemääni kasvis moussakaa vaikka en söisi hänen makaroni-lihalaatikkoaan.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Omat vitamiinini on Tokmannilta.
Monivitamiini 150 kappaletta 5,49 eli hiukan alle neljä senttiä kappale.
50 mikrogramman D-vitamiini oli tammikuussa tarjouksessa 150 kappaletta yhdellä eurolla!
Nämä ovat kotimaisia valmisteita. En ole varma, onko tuo monivitamiini tarpeen. Ei siitä haittaakaan liene.
Apteekkien viramiinihinnat on suoranaista ryöstöä näihin verrattuna.
Laatua ei saa vitamiineissakaan puoli-ilmaiseksi.
Hienoa, että olet näinkin perehtynyt vitamiineihin!
Kerrohan minulle, millainen laatuero on hinnaltaan 15-20 kertaa kalliimman apteekin 50 mikrogrammaisessa D-vitamiinissa verrattuna mainitsemaani kotimaiseen D-vitamiiniin.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Hei parisuhteessa olevat naiset, tulin vaan sanomaan, että pitäkää kans huoli että maksatte vähemmän ruoasta! Kun ero tulee niin ette saa penniäkään takaisin jos ootte jakanut ruokalaskun puoliksi sen miehen kanssa. T. Maksoin idioottina puolet miehenkin ruoasta, joka sitten lopulta vei kaikki ruoat pettäjänaiselleen. Elätin tyhmänä jotain bimboa samalla, vaikka itse en käytännössä syö kuin pastaa ja leipää.
No ei varmaan kannata seurustella, jos ei osaa järkevästi ruokakuluja jakaa kahden ihmisen kesken? Hyvin moni osaa.
Puuroo, leipää ja pastaa lisukkeilla. Alle 2€ päivä. 2 kertaa kuukaudessa käyn kuriirina pyörätuolikavetilleni päiväristeilyllä eli kaveri maksaa mun matkan ja vielä 33€ buffetin, jossa siis ahdan vatsani täyteen lohta, rapuja, juustoja, kasvismätiä ja muuta kallista. Ostan hänelle laivalta 2 kartsaa röökiä eli 100€, Suomessa noi maksais yli 200€. Eli kaveri jää vielä voitolle 50€ kaks viikon välein eli 100€ kuukaudessa. Ja mä saan huippukallista ruokaa parin viikon edestä ilmaseks. Muuten niin tosiaan pärjään niin noilla halpisruoilla. Työttömiä ollaan molemmat niin kotiin päin kaikki pienikin säästö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan kannata seurustella, jos ei osaa järkevästi ruokakuluja jakaa kahden ihmisen kesken? Hyvin moni osaa.
Kuinka jengi sit yleensä jakaa? Isot miehet syö 2 kertaa enemmän kuin pienet naiset, eli jos nainen laittaa yhteiselle ruokatilille 100€/kk niin mies laittaa 300€? Vai miten nää yleensä jaetaan? Meinaa jos nainen maksaa joka 3. Kerta yhteisellä kauppareissulla niin tietenkin just silloin tarvii ostaa lihaa, saunakaljoja ja juustoja yms. Sit kun mies maksaa vuorollaan niin pelkät porkkanat ja kaurahiutaleet riittää? Pitäkää naiset puolenne!
Meidän perheessä 2 aikuista eikä lapsia. Laitetaan yhteen lompakkoon molemmat 50€, millä ostetaan kaurahiutaleet, pasta, riisi, mausteet, vitamiinit ja pesuaineet.
Omilla rahoilla ostetaan kaupasta mitä muuta haluaa, esimerkiksi mies tykkää tulisesti maustetuissa kana wingseistä ja itse neutraalista salaatista. Tehdään sitten omia ruokia ja hyödynnetään yhteisiä perustarvikkeita. Niitä voi molemmat lisäillä annoksiinsa esim. Valmiiksi keitettyä riisiä jääkaapista. Aamulla ja illalla syödään samaa puuroa. Mies tosiaan syö lihaa ja itse sitä välttelen kolesterolin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka jengi sit yleensä jakaa? Isot miehet syö 2 kertaa enemmän kuin pienet naiset, eli jos nainen laittaa yhteiselle ruokatilille 100€/kk niin mies laittaa 300€? Vai miten nää yleensä jaetaan? Meinaa jos nainen maksaa joka 3. Kerta yhteisellä kauppareissulla niin tietenkin just
Eihän ne kaljat kuulu edes ruokaostoksiin, mies maksakoot itse. Selkeitä on, että joka viikko ostaa saman määrän lihaa jne., miksi jonain viikkoina ostoksissa olisi vain kaurahiutaleita ja porkkanaa? Eihän kukaan näin syö edes normaalisti.
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Omat vitamiinini on Tokmannilta.
Monivitamiini 150 kappaletta 5,49 eli hiukan alle neljä senttiä kappale.
50 mikrogramman D-vitamiini oli tammikuussa tarjouksessa 150 kappaletta yhdellä eurolla!
Nämä ovat kotimaisia valmisteita. En ole varma, onko tuo monivitamiini tarpeen. Ei siitä haittaakaan liene.
Apteekkien viramiinihinnat on suoranaista ryöstöä näihin verrattuna.
Laatua ei saa vitamiineissakaan puoli-ilmaiseksi.
Hienoa, että olet näinkin perehtynyt vitamiineihin!
Kerrohan minulle, millainen laatuero on hinnaltaan 15-20 kertaa kalliimman apteekin 50 mikrogrammaisessa D-vitamiinissa verrattuna mainitsemaani kotimaiseen D-vitamiiniin.
Itse asiassa tästäkin teki ylen ohjelma vertailevan tutkimuksen vuosia sitten. Vitamiinin kalleus ei korreloinut vitamiini pitoisuuksiin ollenkaan. Halvin ja kallein sisälsi saman verran vaikuttavaa ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Joissain parisuhteissa se nainen on kyllä se lihava syömäri ja mies lähinnä syö leipää. Samalla kun nainen vetää suklaata, kaljaa ja ties mitä pihvejä itselleen yhteisillä rahoilla. Toki näkyyhän se myös silloin ulospäin, mutta ei kaikki naiset ole pienikokoisia ja pieniruokaisia vaikka se yleinen käsitys onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka jengi sit yleensä jakaa? Isot miehet syö 2 kertaa enemmän kuin pienet naiset, eli jos nainen laittaa yhteiselle ruokatilille 100€/kk niin mies laittaa 300€? Vai miten nää yleensä jaetaan? Meinaa jos nainen maksaa joka 3. Kerta yhteisellä kauppareissulla niin tietenkin just
Kun olen yksin kotona vaikka viikon niin syön mitä kaapeista löytyy. En tarvitse joka aterialla lihaa kanaa makkaraa. Aamulla puuroa munaa ja omena, päivällä jokin wokki fetajuustolla, sitten kasvis sosekeittoa raejuustolla ja illalla pari leipää ja teetä. Kun mies on kotona aamulla menee kolme leipää Kaksi kananmunaa , päivällä jauhelihakastike perunoilla, illalla kebab riisillä ja vielä iltapalaksi kolme leipää makkaralla ja paistetun kananmunia. Myös kun syömme yhdessä kasvissosekeiton niin minä laitan pari ruokalusikallista raejuustoa mutta mies laittaa loput 400:n gramman raejuusto paketista. Itselläni paketti kestää viikon, miehellä päivän. Eli kyllä tuossa on hyvinkin perää.
Monista halvimmista vitamiineista puuttuu kokonaan esim. magnesium, sinkki ja rauta. Esim. Coopin 1,19 e poretableteissa näistä ei ole mitään, hieman kalliimmissa purkkivitamiienissa on sitten laajemmin eri aineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka jengi sit yleensä jakaa? Isot miehet syö 2 kertaa enemmän kuin pienet naiset, eli jos nainen laittaa yhteiselle ruokatilille 100€/kk niin mies laittaa 300€? Vai miten nää yleensä jaetaan? Meinaa jos nainen maksaa joka 3. K
Tunnen ihmisen, joka syö 3 päivää peräkkäin aina puuroa, että saa maksettua viikonloppukaljansa. Eli jotkut kyllä syö noin. Tätä siis jatkunut ainakin 3 vuotta. On kuitenkin ainakin ulkoisesti ihan terve ja pientä vararasvaakin on eli varmaan lisäilee voita ja sokeria sitten puuroonsa ettei nyt ainakaan laihdu. Tai sitten se kalja-lauantai lihottaa.
Ymmärrän erittäin hyvin, että kouluissa rajoitetaan vaikka että maksimissaan 5 kalapuikkoa. Eihän kukaan kotonakaan syö niin, että vetää kerralla 15 kalapuikkoa ja sitten on niin ähky ettei syö muuta. Sen takia on ruoka-lautasmalli. Eli puolet lautasesta kasviksia, 1/4-osaa hiilaria ja 1-4-osaa proteiinia tai erikois-raaka-ainetta. Näkkäriä jos jää nälkä. Meillä myös pitsat tarjoillaan samassa suhteessa eli puolet lautasesta pitsaa ja puolet salaattia. Ja tortillan sisään aina puolet kasviksia ja sitten pikkasen protskua ja juustoa tms.
Lidlistä ostan. Monivitamiini poretablettiputkki 20kpl maksaa joku 1,15€. Eri makuja. Otan sellaisen joka aamu kahvin kanssa. Syön kyllä kasviksia melkein kilon päivässä, mutta kuitenkin. Punaista lihaa en syö, mutta soijarouheesta saa toki enemmän rautaa kuin possusta. Kalaa kyllä syön, mutta on erikseen vielä omega3-tabletit. Niitä syön ehkä pari kuukaudessa.