Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19168)

Vierailija
10781/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä menee yleensä enemmän rahaa ruokaa. Jotka ei syö sitä 0,05€:n puuroa tai leipää. Tekee sitten mieli viimeistään illalla ahmia tai mussutella jotain ja se ikävä kyllä näkyy sekö lompakossa että vyötäröllä. Saattaa myös tuntua päivän aikana väsymyksenä tai kiukkuna jos verensokeri matalla. Suosittelen vaikka tekemään aamupalaleivät jo illalla valmiiksi mukaanitettavaksi jos ei aamulla ole aikaa. Itse tehdyt myslipatukatbkans hyviä matkaeväitä bussiin tai ihan vaan omena.

Vierailija
10782/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä menee yleensä enemmän rahaa ruokaa. Jotka ei syö sitä 0,05€:n puuroa tai leipää. Tekee sitten mieli viimeistään illalla ahmia tai mussutella jotain ja se ikävä kyllä näkyy sekö lompakossa että vyötäröllä. Saattaa myös tuntua päivän aikana väsymyksenä tai kiukkuna jos verensokeri matalla. Suosittelen vaikka tekemään aamupalaleivät jo illalla valmiiksi mukaanitettavaksi jos ei aamulla ole aikaa. Itse tehdyt myslipatukatbkans hyviä matkaeväitä bussiin tai ihan vaan omena.

Monihan nimenomaan kertoo, että pelkällä puurolla tulee kiljuva nälkä hetkessä, jos lukee jotain puuroaiheista keskustelua. Puuro yksinään on hyvin kevyttä syötävää ja pitää huonosti nälkää, mikä taas altistaa pitkin päivää sille ahmimiselle. Puuron kanssa kun syö esim. jogurttia, rahkaa tai raejuustoa niin nälkä pysyy poissa jo paljon pidempään, mutta 5 senttiä ei kyllä riitä silloin hinnaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10783/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aamupalan skippaa eli nyt sen 0,05€ puuron tai leivän niin tottakai sitä helpommin ahtaa isomman ruoka-annoksen lounaalla ja illallisella, ja todennäköisesti se ruoka maksaa paljon enemmän. Sitten vielä himoitaan jotain jälkkäriä koska on vääristynyt kuva kaloreistaan, koska skippasi aamupalan ja luulee että kaloreita on paljon käyttämättä.

Vierailija
10784/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni puuro ainakin täyttää. On rasvaa ja proteiinia ja vatsan kylläisenä pitävää kuitua. Voit tehdä kaurapuuron veden sijaan myös maitoon ja laittaa margariinin lisäksi päälle myös (itsekerättyjä) marjoja tai leseitä/siemeniä. Jotkut kilpaurheilijat laittavat joukkoon kananmunan tai proteiinijauhetta, mutta itse pärjään ilmankin. Jos jotain olisi pakko laittaa joukkoon niin itse laittaisin kaneli ja ruokalusikallisen maustamatonta jogurttia sen margariinin lisäksi.

Vierailija
10785/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aamupalan skippaa eli nyt sen 0,05€ puuron tai leivän niin tottakai sitä helpommin ahtaa isomman ruoka-annoksen lounaalla ja illallisella, ja todennäköisesti se ruoka maksaa paljon enemmän. Sitten vielä himoitaan jotain jälkkäriä koska on vääristynyt kuva kaloreistaan, koska skippasi aamupalan ja luulee että kaloreita on paljon käyttämättä.

Eiköhän aamiaisen skippaaminen kuitenkin yleensä johdu siitä ettei kaikilla vaan yksinkertaisesti ole aamuisin ruokahalua. Meitä on erilaisia, vertaa nyt sitten vaikka full english tai continental breakfast.

Vierailija
10786/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 dl kaurahiutaleita painaa n. 35 grammaa ja sisältää n. 130 kaloria. En kyllä hyvällä mielikuvituksellakaan keksi miten näin kevyt puuro pitää nälkää poissa pitkään, tuossa on vain murto-osa päivän ravinnon tarpeesta.

Vierailija
10787/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän aamiaisen skippaaminen kuitenkin yleensä johdu siitä ettei kaikilla vaan yksinkertaisesti ole aamuisin ruokahalua. Meitä on erilaisia, vertaa nyt sitten vaikka full english tai continental breakfast.

Jos ei ole aamulla ruokahalua, niin johtuiskohan siitä että on illalla ahminut vähän sitä sun tätä yli kaloreiden ja vatsa vieläkin turvottaa?

Vierailija
10788/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Hmmm. Osaatko laskea paljonko se normaalihinta normaalihintaisille tuotteille on, jos vaikka alehamsterin ostoskori on jotain 104,46?

Puhtaasti spekulatiiviseseti siis, kun eihän niitä samoja tuotteita siis osteta ilman sitä alennusta, kai ymmärsit sen ja esim oliiviöljyä ei koskaan jos on 20e pullo?

-winner-'

Ja kirjoitit siis aiemmin: 'Joku toinen ostaa ne ihan sisällöltään tyystin samat ruuat, mutta ei käy ilta-alessa ja kiukkuaa muille, miten muka se olisi mahdollista kun kauppalasku on 60% suurempi.'

Jos alehamsterin ostoskori maksaisi 104,46 ja sisältäisi vain 60 % alennuksia, niin sen korin 'ovh'  261,15 e. Alehamsterin ostoksissa on kuitenkin myös tavallisia tarjouksia ja normaalihintaisiakin joten sikäli epätarkka laskelma.

laskutoimitus oli ihan ok, mutta viimeinen lause oli tuossa ihan turhaa dissausta. Oikeastihan se alehamsterin kk-ostoskärry olisi huomattavasti alle 100 e jos kaikki olisi ale-hinnoilla.

Toisaalta, elämme maailmassa, jossa ihmisellä on näköjään varaa woltata niin paljon, ettei itsekään tiedä, että tilli tyhjenee:

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/bb645d07-aa02-4b4a-a372-1bf849…

-winner-

Vierailija
10789/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Hmmm. Osaatko laskea paljonko se normaalihinta normaalihintaisille tuotteille on, jos vaikka alehamsterin ostoskori on jotain 104,46?

Puhtaasti spekulatiiviseseti siis, kun eihän niitä samoja tuotteita siis osteta ilman sitä alennusta, kai ymmärsit sen ja esim oliiviöljyä ei koskaan jos on 20e pullo?

-winner-'

Ja kirjoitit siis aiemmin: 'Joku toinen ostaa ne ihan sisällöltään tyystin samat ruuat, mutta ei käy ilta-alessa ja kiukkuaa muille, miten muka se olisi mahdollista kun kauppalasku on 60% suurempi.'

Jos alehamsterin ostoskori maksaisi 104,46 ja sisältäisi vain 60 % alennuksia, niin sen korin 'ovh'  261,15 e. Alehamsterin ostoksissa on kuitenkin myös tavallisia tarjouksia ja normaalihintaisiakin joten sikäli epätarkka laskelma.

laskutoimitus oli ihan ok, mutta viimeinen lause oli tuossa ihan turhaa dissausta. Oikeastihan se alehamsterin kk-o

Sori, en tarkoittanut dissaukseksi vaan silkka tarkennus niille muille keillä hankaluuksia luetun ymmärtämisessä. Täällä kun tuntuu niitä olevan.

Vierailija
10790/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin mitäkin. Tänään esimerkiksi Paahtoleivän juustolla, maitokahvia, riisiä ja kanaa, kurkku-ananas-salaattia, jugurttia, marjoja, oliivipizzaa, hunajateetä ja kourallisen karkkeja. Ajattelin hamuta vielä mandariinin ennen hammaspesua.739

Vierailija
10791/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen filosofia, että 50 vuoden jälkeen on ihmisen takuuaika ohi ja koska olen perinyt vähän huonoja geenejä, panostan terveyteeni ensin ja jos tuloista jotain jää, ruoan ja muiden kulujen jälkeen, sitten mietitään muita juttuja.

En todellakaan pärjää 100 eurolla kuukaudessa, vaikka kasvatan itse ja kerään metsästä osan ruoastani. Eineksiä en syö koskaan ja ulkona, ravintoloissa vain harvoin. Rahan sijasta mietin ravintoainetiheyksiä, terveyttä ei voi ostaa kaupanhyllyltä ja ennaltaehkäisy on edullista sairauksien hoitoon verrattuna.

Olen normaalipainoinen, energinen, ei lääkityksiä, normaali verenpaine, kolesteroli ja sokerit. Näiden eteen joutuu jo tekemään töitä ja miettimään mitä syö ja liikkumaan, mutta toki sitten säästän lääkäri/lääkekuluissa. Tulevaisuudesta ei saa takuita, mutta tämä on minun tyylini elää ja myös nauttia elämästä. Toki voi syödä halvalla ja ravinoainetiheästi, mutta se vaatii työtä ja tietoa.

Jotenkin tuntuu, että kaikille täällä kirjoittaville halvasti syöminen ei olisi pakollista vaan köyhäily kiinnostaa noin yleisesti. Niille, jotka voivat valita, suosittelisin säästämään jostain muusta kuin laadukkaasta ravinnosta. Toki, jos metsästää, kalastaa ja marjastaa, saa laatua suoraan luonnosta ja jos ei laske välineille hintaa, edullisesti.

10792/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yksi niistä, joilla puuro ei pidä nälkää. Sehän on ihan korvien välinen juttu, kun sama määrä viljaa sitten leipänä riittää ihan hyvin mulle lounaaseen asti. Mä tykkään puuroista, ei kyse ole siitä. Eikä siitä, mitä sen puuron tai leivän kanssa syö.

Tänään oli pitsapäivä, vaivasin 7,5dl taikinan. Viisi isoa pitsaa ja kymmenen pikkupitsaa (sellaisia leipälautasen kokoisia). Nälkäisin söi oman ison pitsansa ja kaksi pikkupitsaa yhdeltä istumalta. Pihatyöt kasvattaa ruokahalua? Laskin, että taikinaan meni 1€ ja täytteisiin/päällisiin 9€.

Kiusa se on pienikin kiusa

10793/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille, jotka voivat valita, suosittelisin säästämään jostain muusta kuin laadukkaasta ravinnosta.

Mitä on laadukas ravinto?

Onko peruna laadukkaampaa, jos se on pesty ja pakattu, eikä multainen? (voin kertoa, että pesemätön peruna on laadukkaampi, pesu aiheuttaa aina vaurioita perunan kuoreen ja pilaantuminen alkaa). Onko banaani laadukkaampaa, jos se myydään Pirkan tarralla eikä DelMonten tarralla?

Onko tarjoussilakka heikompilaatuista kuin viikon päästä myytävä normaalihintainen silakka? Onko kausitarjouksessa oleva kukkakaali heikompilaatuista kuin keskellä talvea myytävä kallis kukkakaali?

MITÄ on LAADUKAS ravinto, joka on kalliimpaa ja parempaa kuin edullinen tai halpa ravinto?

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
10794/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseni puuro ainakin täyttää. On rasvaa ja proteiinia ja vatsan kylläisenä pitävää kuitua. Voit tehdä kaurapuuron veden sijaan myös maitoon ja laittaa margariinin lisäksi päälle myös (itsekerättyjä) marjoja tai leseitä/siemeniä. Jotkut kilpaurheilijat laittavat joukkoon kananmunan tai proteiinijauhetta, mutta itse pärjään ilmankin. Jos jotain olisi pakko laittaa joukkoon niin itse laittaisin kaneli ja ruokalusikallisen maustamatonta jogurttia sen margariinin lisäksi.

Ruokalusikallinen jogurttia vastaa noin 15 grammaa. Miten näin pieni nökäre tekee puurosta yhtään ruokaisampaa kun kaloreita tulee ehkä 10 kcal lisää? Normaali annoskoko jogurttia on 150-200 g. Ei ihme, että ruoka on on halpaa, jos annoskoot on tätä luokkaa.

Vierailija
10795/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi laittaa väkisin puuroon muuta kuin sitä margariinia? Kirjoittaja sanoi, että jos olisi pakko laittaa jotain muuta sinne joukkoon niin valitsisi kanelin ja ruokalusikallisen maustamatonta jogurttia. Jos syö jo annoksen puuroa niin pitääkö vielä vetää annos jogurttia? Eihän siihen puurolautaselle edes mahdu :D Tai mistä lie ämpäreistä itse syöt :D

Vierailija
10796/19168 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkka listaus yhdeltä kuukaudelta. Kaikkea ei syödä näistä vaan osa jää ja vieraita käy joskus,  joten kaikkia herkkuja ei syödä. 

- 4 sipulia n. 0,50 €

- valkosipuli 1,45 €

- kevätsipuli 2,79 €

- banaani 10 kpl n. 2,96 €

- satsuma 6 kpl n. 1,31 €

- sitruuna 1 kpl n. 0,47 €

- kurkku 3 isoa kpl n. 3,45 €

- tomaatti Suomi 9 kpl n. 3,23 €

- paprika 1 kpl 0,53 €

- peruna 2 kg 1,79 €

- porkkana 2 kg pussi 2 kpl 3,58 €

- jäävuorisalaatti 1 iso kpl 1,57 €

- lanttu 1 kg 1,69 €

- appelsiini 3 kpl n. 1,53 €

- punajuuri 2 kg 1,99 €

- vehnäpaahto 500 g 1,09 €

- Oululainen täysjyväruis (2 isoa pussia) 3,90 €

- Välipalapatukat 10x30 kpl 3,79 €

- suklaakeksit 0,49 €

- nyhtökaura grillattu tomaatti 3,95 €

- rasvaton maito 5 x 1 l 4,45 €

- banaanijogurtti 0,89 €

- margariini 6 rasiaa 1,68 €

- kaura kasvisrasvasekoite 2 kpl 1,38 €

- luomu kananmunat 10 kpl 3,49 €

- tofu 5 x250 g 4,95 €

- kasviöljyvalmiste juokseva 1,69 €

- mozzarella 250 g 2,25 €

- sulatejuustoviipaleet 600 g 3,69 €

- spagetti 6x1 kg 2,58 €

- gnocchi kuviopasta 500 g 1,35 €

- sokeri 1 kg 1,49 €

- riisi 2x1kg 0,94 €

- vehnäjauho 2 kg 0,89 €

- ruislese 1,45 €

- luomu ruishiutale 2x700 g 3,10 €

- soijarouhe 500 g 3,29 €

- soijajauho 300 g 3,39 €

- kaurahiutale 8x400 g 3,12 €

- mansikkahillo 1 kg 3,39

- herneet (kuivatut) 2x500 g 2,18 €

- maapähkinä 1 kg 3,25 €

- tomaattisose 2x70 g 1,18 €

- tonnikala 150 g valutettu paino 1,49 €

- tomaattimurska 3x400 g 1,05 €

- pavut 9 pakettia 7,50 €

- ketsuppi 1 kg 0,37 €

- grillimauste 0,45 €

- pizzamauste 0,45 €

- paprikajauhe 0,55 €

- soijakastike 150 ml 1,49 €

- vegaaninen majoneesi 230 g 2,79 €

- Santa Maria tortilla 320 g 1,29 €

- herne-maissi-porkkana 200 g 0,79 €

- herne pakaste 200 g 0,89 €

- kalapuikot 2x450 g 3,44 €

- wok-vihannekset 2x1 kg 4,38 €

- parsakaalisekoitus 6x1 kg 11,70 €

- itämaiset wok-vihannekset 1,59 €

- wok-vihannekset 1,59 €

- popcorn 3x100 g 1,25 €

- täytesuklaa 100 g 1,19 €

- juustosnacks 1,85 €

- appelsiinimehu 1 l 0,57 €

- karpalomehu 1 l 2 kpl 3,98 €

- Cola 1,5 l 0,95 €

- 5,15 € l lähdevettä 1,89 €

- kuukautissuojat 0,69 €

- wc-paperi 5x8 rullaa 10,95 €

- pyykinpesupulveri 2 kg 2,95 €

Noin 172 € 

Tästä jo tekee suurimman osan kuukauden ruuasta, välipaloista yms. Shampoo, hoitoaine, suihkusaippua, käsisaippua, konetiskitabletit jäljellä viime kuulta. 

Hesessä käy vaan nuoret, minä en. Joka kuukausi eivät käy kumpikin. Ei maistu niin paljon heille roskaruoka. 15 € riittää hyvin.

Se äiti ja 2 lasta 

Vierailija
10797/19168 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi paljonko syödään 250-300 eurolla me 3 jos vielä Hese-reissukin mahtuu mukaan. Tuossa edellä olevassa listassa on suurin osa ruuasta ja samoja lisää tarpeen mukaan. 

- kaurahiutaleita 50 g/henkilö/vrk

- margariinia 30 g/henkilö/vrk

- pastaa 70 g/henkilö/vrk

Jne. 

Olen laskenut että proteiinia n. 40 g/henkilö/vrk

. Kasviksia ja hedelmiä 500 g itselle ja nuorille 300 g plus salaatti koulussa.

Kaloreita 1300+ mikä riittää hyvin koska koulun lounas sisältää ainakin 400-500 kcal per nuori. Syövät siellä hyvin. Joo ja olemme hyvin hoikkia! 

Vierailija
10798/19168 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokalusikallinen jogurttia vastaa noin 15 grammaa. Miten näin pieni nökäre tekee puurosta yhtään ruokaisampaa kun kaloreita tulee ehkä 10 kcal lisää? Normaali annoskoko jogurttia on 150-200 g. Ei ihme, että ruoka on on halpaa, jos annoskoot on tätä luokkaa.

Hän taisi puhua lähinnä maustamisesta omalta osaltaan.

Vierailija
10799/19168 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi paljonko syödään 250-300 eurolla me 3 jos vielä Hese-reissukin mahtuu mukaan. Tuossa edellä olevassa listassa on suurin osa ruuasta ja samoja lisää tarpeen mukaan. 

- kaurahiutaleita 50 g/henkilö/vrk

- margariinia 30 g/henkilö/vrk

- pastaa 70 g/henkilö/vrk

Jne. 

Olen laskenut että proteiinia n. 40 g/henkilö/vrk

. Kasviksia ja hedelmiä 500 g itselle ja nuorille 300 g plus salaatti koulussa.

Kaloreita 1300+ mikä riittää hyvin koska koulun lounas sisältää ainakin 400-500 kcal per nuori. Syövät siellä hyvin. Joo ja olemme hyvin hoikkia! 

Järkyttävää. Et kertonut nuorten ikää ja  painoa, mutta noin keskimäärin vaikuttaisit pitävän nuoresi aliravittuna, mistä seuraa monenlaista haittaa kasvulle. Tarkemmilla tiedoilla tilanteestasi tuo saattaisi olla lastensuojeilmoituksen paikka.

Keskimääräinen 15-vuotias poika tarvitsisi noin 2700 ja tyttö 2300 kcal per päivä. Noista lukemista jäät kauas.Tai sitten nuo nuoresi käyvät siellä hesessä todella usein syömässä jotain epäterveellistä kun on raastava nälkä eikä kotona saa riittävästi ruokaa.

Vierailija
10800/19168 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän taisi puhua lähinnä maustamisesta omalta osaltaan.

Riittääkö lusikallinen jogurttia edes maustamiseen? Noin pieni määrä vain häviää puuron sekaan ja kuumaan puuroon lisätessä lähinnä juoksettuu. Tai sitten mittayksiköt on tällä kirjoittajalle hieman suurpiirteisiä, ja sitä kautta myös tämä ruokakulujen laskenta koska ei tämä ole enää mikään 5 sentin puuro jos jogurttia meneekin sekaan 1 dl.