Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19168)

Vierailija
10761/19168 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se perus ilmainen työpaikkaterveys kustanna lähtökohtaisesti 42 veriarvoa labroissa, luulisi niistä näkevän anemiaan tai kolesteroliin viittaavia lukuja kuten punasolut ja raudat ja muut. Jos kaikki on viitearvojen sisällä niin en itse menisi yksityiselle enää mittaamaan lisää? Mutta tehkööt kaikki niin kuin parhaaksi näkevät.

Ei sinne meillä ainakaan vuosittain pääse. Kolmen-viiden vuoden välein on terveystarkistus työterveyden puolesta.

Toisaalta terveysvakuutuksen päästä pääsee kaikki vaivansa ja sairaudet hoidattamaan yksityisellä

Vierailija
10762/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän ketjun edullisemmin syövillä mahtaa olla ateriaväli ja montako kertaa päivässä tulee ruokailuja? Yleensähän ateriaväliksi suositellaan 3-4 h ja aterioita päivässä 4-5 kappaletta. Osa tuntuu pärjäävän aika kevyen kuuloisilla aterioilla kuten leivällä, puurolla ja keitoilla aika pitkäänkin ennen seuraavaa ateriaa.

Ateriaväli tarkoittaa sitä milloin edellisen kerran on jotain laitettu suuhun ja milloin seuraavan kerran. Eikä ruokaa kannata hotkia. Eli vaikka 3,5 h ateriaväli viidesti tarkoittaisi syömistä 06, 10, 14, 18 ja 22. Minusta 8 tunnin pisin syömättömyysväli on liian vähän.

Itsellä arkirytmi yleensä suunnilleen näin, kevyt aamupala 8 - 10 välillä, kevyt lounas 12 -15 välillä, tukevahko iltaruoka 18 - 20 väilillä. Satunnaisesti välipala tai iltapala. Viikonloppuisin brunssityyppinen aamiainen 10 - 12 välillä, tukeva ruoka n. 15 - 18 välillä, iltapala 20 - 22. En ala syömään ellei ole yhtään näläntunnetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10763/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se perus ilmainen työpaikkaterveys kustanna lähtökohtaisesti 42 veriarvoa labroissa, luulisi niistä näkevän anemiaan tai kolesteroliin viittaavia lukuja kuten punasolut ja raudat ja muut. Jos kaikki on viitearvojen sisällä niin en itse menisi yksityiselle enää mittaamaan lisää? Mutta tehkööt kaikki niin kuin parhaaksi näkevät.

Ei sinne meillä ainakaan vuosittain pääse. Kolmen-viiden vuoden välein on terveystarkistus työterveyden puolesta.

Toisaalta terveysvakuutuksen päästä pääsee kaikki vaivansa ja sairaudet hoidattamaan yksityisellä

Meillä se on pakollinen 1-3 vuoden välein. Ja tietenkin uusille työntekijöille.

Vierailija
10764/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä alehamsterin lokakuun viimeiset ostokset:

innocent energise smoothie 300 ml, salakis greek jugurtti 500 g, ruisreikäleipä 350 g, kanan minuuttifile hunaja 780 g, kana-caesar patonki, nämä 60 % yht. 8,08 e. Lisäksi tarjouksesta satsuma 1 kg 0,99 e. Yht. 9,07 e. Kuun alusta yht. 102,57 e.  (edelliset s. 532)

Vierailija
10765/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä se on pakollinen 1-3 vuoden välein. Ja tietenkin uusille työntekijöille.

Meillä kans 1 kerran vuodessa suositellaan menemään labroihin ottamaan kaikki veriarvot. Mutta pakollinen se on muistaakseni 3 vai 5 vuoden välein kaikille, eli soittavat sieltä lääkäristä ja antavat sulle ajan. Itsenäisesti käyn ilmaiseksi työterveyden kautta 1-2 vuoden välein ja kaikki arvot ovat olleet viitearvojen sisällä tähän asti eikä ole sairauksia tai allergioita. Syön paljon kasviksia ja monipuolisesti kaikkea kotiruokaa ja erittäin harvoin sokeriherkkuja ja eineksiä tai sokerilimuja en koskaan. Mutta toki kun punaista lihaa ei syö ollenkaan niin hyvä mittauttaa arvonsa että saa varmasti tarpeeksi rautaa ja sinkkiä. Kanaa ja kalaa syön välillä, mutta pääpaino on kasviksissa. Toki syön monivitamiinitabletin päivässä tukemaan myös D-vitamiinin saantia kun auringosta pulaa. Ja kyllä, 100€/kk on mahdollista kun itse ruokansa tekee ja käyttää sillä hetkellä edullisimpia tarjolla olevia raaka-aineita.

Vierailija
10766/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja kyllä, 100€/kk on mahdollista kun itse ruokansa tekee"

Vaikka ei itse teekään ruokaa, 100e/kk näyttäisi olevan mahdollista, jos uskoo "alehamsteria", joka sanoi tuossa ylhäällä, että on käyttänyt vain 102e tässä kuussa, ostamalla noita -60% ruokia.

Vierailija
10767/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei itse teekään ruokaa, 100e/kk näyttäisi olevan mahdollista, jos uskoo "alehamsteria", joka sanoi tuossa ylhäällä, että on käyttänyt vain 102e tässä kuussa, ostamalla noita -60% ruokia.

Joku toinen ostaa ne ihan sisällöltään tyystin samat ruuat, mutta ei käy ilta-alessa ja kiukkuaa muille, miten muka se olisi mahdollista kun kauppalasku on 60% suurempi.

Tässä ketjussa just yritetään antaa vähän vinkkejä. Uskokaa tai älkää. Ravintoekspertit sitten analysoivat kauppalaskuja ja saavat päiväänsä sisältöä kauhistelemalla einesten ostoa tai pizzan mättöä. Win-win kaikille.

Tietty, jos ostaa pelkästään 20 euron oliiviöljyä wokin sekaan ja jo siihen pullo tai kaksi menee viikossa, niin eihän se raha silloinkaan riitä. Sama on jos ostaa pussin proteiinilisiä/viikko  lihasmassan kasvattamiseen läskin sijaan.

Nyt olen pari kertaa käynyt kaupoissa vasta puoli ysiltä illalla ja punalapputuotteita on sieltä kerätty siis jo ainakin tunti ennen minua. Kassajonoa ei muuten ole missään enää silloin, vaikka klo 20 jos menen, on toistakymmentä jonossa/kauppa ja useampi kassa. 

-winner-

Vierailija
10768/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja kyllä, 100€/kk on mahdollista kun itse ruokansa tekee ja käyttää sillä hetkellä edullisimpia tarjolla olevia raaka-aineita."

Näissä vähän unohtuu se, että useampi satasella syövä on kertonut painavansa alle 50 kg, tekevänsä toimistotyötä/etätyötä ja arjessa kertyy vähän liikuntaa tai liikuntaa ei harrasteta ollenkaan. Jonkun 20-vuotiaan fyysistä työtä tekevän ja vapaa-ajalla liikkuvan energiantarve on täysin eri kuin istumatyötä tekevän, keski-ikäisen pienikokoisen naisen. Ruokaa voi kulua lähes kaksin tai kolminkertainen määrä ja silloin hintakin on eri.

Vierailija
10769/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku toinen ostaa ne ihan sisällöltään tyystin samat ruuat, mutta ei käy ilta-alessa ja kiukkuaa muille, miten muka se olisi mahdollista kun kauppalasku on 60% suurempi.

Tässä ketjussa just yritetään antaa vähän vinkkejä. Uskokaa tai älkää. Ravintoekspertit sitten analysoivat kauppalaskuja ja saavat päiväänsä sisältöä kauhistelemalla einesten ostoa tai pizzan mättöä. Win-win kaikille.

Tietty, jos ostaa pelkästään 20 euron oliiviöljyä wokin sekaan ja jo siihen pullo tai kaksi menee viikossa, niin eihän se raha silloinkaan riitä. Sama on jos ostaa pussin prote

Eikös se kauppalasku ilman alea ole 2,5 kertainen? Sanotaanko se sitten että 150 % suurempi. Jos siis satasen safkat saisi 40 eurolla 60 % alennettuna.

10770/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja kyllä, 100€/kk on mahdollista kun itse ruokansa tekee ja käyttää sillä hetkellä edullisimpia tarjolla olevia raaka-aineita."

Näissä vähän unohtuu se, että useampi satasella syövä on kertonut painavansa alle 50 kg, tekevänsä toimistotyötä/etätyötä ja arjessa kertyy vähän liikuntaa tai liikuntaa ei harrasteta ollenkaan. Jonkun 20-vuotiaan fyysistä työtä tekevän ja vapaa-ajalla liikkuvan energiantarve on täysin eri kuin istumatyötä tekevän, keski-ikäisen pienikokoisen naisen. Ruokaa voi kulua lähes kaksin tai kolminkertainen määrä ja silloin hintakin on eri.

Mä en ole alle 50 kiloinen, teen "vaativaa asiantuntijatyötä" mikä välillä tarkoittaa sitä, että olen useamman päivän esimerkiksi ravaamassa ympäri metsää. Sen lisäksi minulla on päivittäistä lenkittämistä vaativa koira, ja asun maalla omakotitalossa, joka tarkoittaa sitä, että joka tapauksessa satunnaisina päivinä on raadettava ihan hiki pintaan asti jossain pihatyössä. Energiantarpeeni on paljon suurempi kuin 20v opiskelijana ollessani, kun joko istuin luennolla, kämpillä kirjoittamassa harkkatöitä tai sitten kesätyössä tehtaan valvontakopissa. Silloin söin (suhteellisesti, pitää huomioida, että se oli markka-aikaa ja kaikenlaista rahan arvon muutosta ja ostovoiman muutosta on tässä välissä tapahtunut) suurinpiirtein yhtä halvasti tai kalliisti kuin nyt.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
10771/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty, jos ostaa pelkästään 20 euron oliiviöljyä wokin sekaan ja jo siihen pullo tai kaksi menee viikossa, n

Eikös se kauppalasku ilman alea ole 2,5 kertainen? Sanotaanko se sitten että 150 % suurempi. Jos siis satasen safkat saisi 40 eurolla 60 % alennettuna.

Hmmm. Osaatko laskea paljonko se normaalihinta normaalihintaisille tuotteille on, jos vaikka alehamsterin ostoskori on jotain 104,46?

Puhtaasti spekulatiiviseseti siis, kun eihän niitä samoja tuotteita siis osteta ilman sitä alennusta, kai ymmärsit sen ja esim oliiviöljyä ei koskaan jos on 20e pullo?

-winner-

10772/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus aek (aikana ennen koronaa; silloin, kun vielä tuloja oli enemmän ja menoja vähemmän) ostanut oliiviöljyä noin 35 euron hintaan. Olihan se sentään kolmen vartin pullo, mutta silti. EVVO on parhaimmillaan nestemäistä kultaa, ja meidän perhe on ollut onnekas, kun olemme joskus saaneet sitä kultaa suoraan tuottajalta Välimeren maasta. Tuollaista öljyä ei käytetä paistamiseen, vaan se nautitaan lähes sinällään (kyllä, sitä mielellään joisi suoraan pullon suusta, se on NIIIN hyvää) leivän päällä tai lorauksena lautaselle.

En pidä itseäni ruokahifistelijänä, päinvastoin enemmänkin tuohisuisena junttina, mutta erinomainen oliiviöljy ansaitsee kaiken sen suitsutuksen, mitä sille ehtii antaa. Ja ihan voin sanoa, että 10 vuotta sitten olisin oliiviöljyä käyttänyt vain äärimmäisessä hädässä - en silloin ollut vielä päässyt maistamaan todella hyvää oliiviöljyä.

Mutta en valitettavasti enää osta kymmenien eurojen öljypulloa (ja ennenkuin joku aloittaa, niin en juo alkoholia enkä polta tupakkaa).

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
10773/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Hmmm. Osaatko laskea paljonko se normaalihinta normaalihintaisille tuotteille on, jos vaikka alehamsterin ostoskori on jotain 104,46?

Puhtaasti spekulatiiviseseti siis, kun eihän niitä samoja tuotteita siis osteta ilman sitä alennusta, kai ymmärsit sen ja esim oliiviöljyä ei koskaan jos on 20e pullo?

-winner-'

Ja kirjoitit siis aiemmin: 'Joku toinen ostaa ne ihan sisällöltään tyystin samat ruuat, mutta ei käy ilta-alessa ja kiukkuaa muille, miten muka se olisi mahdollista kun kauppalasku on 60% suurempi.'

Jos alehamsterin ostoskori maksaisi 104,46 ja sisältäisi vain 60 % alennuksia, niin sen korin 'ovh'  261,15 e. Alehamsterin ostoksissa on kuitenkin myös tavallisia tarjouksia ja normaalihintaisiakin joten sikäli epätarkka laskelma.

Vierailija
10774/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää kuulostaa vähän selittelyltä, vaikka en itsekään paina alle 50kg. Puolisoni kuitenkin painaa minua 20kg enemmän ja tekee enemmän fyysistä työtä, mutta aikalailla samanverran meillä menee rahaa ruokaan. Saman verran syödään, paitsi ite laitan lautaselleni puolet salaattia, kun hän puolestaan laittaa puolet lautasesta täyttävänsä pastaa/perunaa ja ottaa vähemmän salaattia. Toisaalta suosittelen ottamaan sitten ruoan kanssa vaikka extrana sen halpis ruisleivän margariinilla, jos tavallinen ruoka-annos alkaa maksamaan jo liikaa ettei budjetissa pysy.

Vierailija
10775/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ostanut oliiviöljyä mutta en koe jääneeni mistään paitsi. Margariinia ja rapsuöljyä ostan. Oliiviöljyn maku on karmea, ja en pysyy syömään lettuja tai wokkia jos se on oliiviöljyssä paistettu. Maku tulee läpi. Tiedän että jotkut jopa dippailla leipäänsä oliiviöljyyn, mutta Hyii. Mulle riittää margariini.

Vierailija
10776/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää kuulostaa vähän selittelyltä, vaikka en itsekään paina alle 50kg. Puolisoni kuitenkin painaa minua 20kg enemmän ja tekee enemmän fyysistä työtä, mutta aikalailla samanverran meillä menee rahaa ruokaan. Saman verran syödään, paitsi ite laitan lautaselleni puolet salaattia, kun hän puole

Koostuuko teidän ruoka siis pelkästä salaatista ja perunasta? Lautasmallin mukaista syömistä tämä ei ainakaan ole, vaan proteiinin osuus puuttuu ruuasta kokonaan. 

Vierailija
10777/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla juon vain kahvin ja lasin mehua lääkkeitten kanssa. Lounaaksi tein jauhelihakastikkeen ja pottumuusia, lautasella myös tomaattilohkoja ja puolukkasurvosta. Nyt keitän mannapuuroa mehukeiton kanssa. Illemmalla syön pari mandariinia ja porkkanatikkuja. Näitä kahta ruokaa syön sitten vielä huomenna ja ylihuomenna, hedelmiä lisäksi. Rahaa on kulunut ruokaostoksiin tähän mennessä 134 €. Vielä on päivä tätä kuuta, ehkä käyn ostamassa täydennystä 16 eurolla. 

Vierailija
10778/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää kuulostaa vähän selittelyltä, vaikka en itsekään paina alle 50kg. Puolisoni kuitenkin painaa minua 20kg enemmän ja tekee enemmän fyysistä työtä, mutta aikalailla samanverran meillä menee rahaa ruokaan. Saman verran syödään, paitsi ite laitan lautaselleni puolet salaattia, kun hän puolestaan laittaa puolet lautasesta täyttävänsä pastaa/perunaa ja ottaa vähemmän salaattia. Toisaalta suosittelen ottamaan sitten ruoan kanssa vaikka extrana sen halpis ruisleivän margariinilla, jos tavallinen ruoka-annos alkaa maksamaan jo liikaa ettei budjetissa pysy.

Koostuuko teidän ruoka siis pelkästä salaatista ja perunasta? Lautasmallin mukaista syömistä tämä ei ainakaan ole, vaan proteiinin osuus puuttuu ruuasta kokonaan. 

Kuinka paljon proteiinia mielestäsi lautasmallissa? Sanoiko kirjoittaja mitä hiilihydraateistaan?

Vierailija
10779/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla juon vain kahvin ja lasin mehua lääkkeitten kanssa. Lounaaksi tein jauhelihakastikkeen ja pottumuusia, lautasella myös tomaattilohkoja ja puolukkasurvosta. Nyt keitän mannapuuroa mehukeiton kanssa. Illemmalla syön pari mandariinia ja porkkanatikkuja. Näitä kahta ruokaa syön sitten vielä huomenna ja ylihuomenna, hedelmiä lisäksi. Rahaa on kulunut ruokaostoksiin tähän mennessä 134 €. Vielä on päivä tätä kuuta, ehkä käyn ostamassa täydennystä 16 eurolla. 

Tämä on jo paljon realistisempi kommentti kuin moni muu täällä ketjussa. Päivässä syödään tässä esimerkissä vain muutaman kerran ja osittain niukastikin ja rahaa kuluu silti n. 150 e/kk. Ei pitäisi olla mitenkään vaikeaa hahmottaa, että rahaa kuluu monella helposti enemmän, kun syödään aamiaista ja osa voi tarvita lämpimän ruuan kahdesti päivässä ja myös välipaloja. 

Vierailija
10780/19168 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jo paljon realistisempi kommentti kuin moni muu täällä ketjussa. Päivässä syödään tässä esimerkissä vain muutaman kerran ja osittain niukastikin ja rahaa kuluu silti n. 150 e/kk. Ei pitäisi olla mitenkään vaikeaa hahmottaa, että rahaa kuluu monella helposti enemmän, kun syödään aamiaista ja osa voi tarvita lämpimän ruuan kahdesti päivässä ja myös välipaloja. 

Mitä väliä millään hahmotuksilla muiden syömisistä jos tarkoitus vaan kertoa mitä itse syö? Maksoi sitten mitä maksoi.