Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Kun ei osta kotiin mitään kallista ja epäterveellistä, niin eipä tule ostettuaan. Eli perus juureksia ja kasviksia ostan ja niistä sitten itse kokkaan riittoisaa ja terveellistä ruokaa. Kerralla isompi satsi niin ei tartte joka päivä kokkailla. Ja jos ei huvita kokkailla eikä ole valmista ruokaa niin syön sit pelkkää leipää ja puuroa ja vaikka hedelmän. Välttelen mitään naposteluja mutta joskus saatan ottaa riisikakun tai aamupalajuustoviipaleen ns. Pikkunälkään. Pakkasessa on sieniä, pari valmista itsetehtyä ruoka-annosta, mustikoita ja leipää. Eipä sinne mitään enempää mahdukkaan. Jogurtteja en käytä, paitsi maustamaton jogurtti 1l minulta monesti löytyy. Lisään siitä lorauksen välillä lämpimiin ruokiin ja puuroon. Toisinaan teen siitä dipin kasvistikuille tai vaikka itsetehtyihin sipulirenkaisiin. Sopivan vähärasvaista ja edullisempaa kuin kermaviili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan mutta melkein. Ostan paljon kanaa ja wokki vihanneksia pakaste altaasta, täyttävää ja hyvää kunhan tottuu kasviksiin.
Hinta esimerkki wokkivihannekset kotimainen 450grammaa (kaikki s kaupat) 2,49 e + kana hunaja marinoitu broilerin filee suikale (Prisma) 2.99€ . Kerma 1.15€
Noilla yksi ihminen syö jo 2-4 kertaa ja on hyvää. Lisäksi sämpylät tai leipää , noin 2€ . Banaania välipalaksi, muroja/puuroa ja maitoa.
Joskus ostan lasten osastolta ihan näitä lihapilttejä jos tiukkaa ja lämmitän mikrossa mutta ymmärrän että kaikki ei tykkää.
Syön itsekin paljon kanaa ja pakastevihanneksia, mutta energiaahan noissa ei ole baskaakaan, toisin kuin vaikka riisissä ja oliiviöljyssä.
Tuostahan ( 2,49 + 2,99 + 1,15 + 2 + 0.40 + 1 ) tulee jo 10 euroa eli 1 päivän ruoka maksaa jo 10 euroa, juo syö 2 lämmintä ateriaa päivässä. Joten 100 e kuussa ei mitenkään riitä noin kalliissin ruokiin.
Minä ja puoliso käytiin mittauttamassa veriarvomme. Itse käytän runsaasti alkoholia enkä liiku ollenkaan ja puoliso taas ei käytä alkoholia ja liikkuu paljon. Omat veriarvot oli hyvät ja puolison ei. Ainoa syy mitä keksimme puolison heikommalle veriarvoille oli se, että hän syö vähemmän kasviksia ja enemmän lihaa. Saman verran herkutellaan eli joskus karkkia viikonloppuisin.
Tänään puuro margariinilla ja kanelilla 0,05€, omena 0,10€, vähän pähkinää 0,20€, spaghettia valmispestolusikallisella 0,30€. Jotain kasviksia pitäis toki jaksaa sit illalla mutta ei ole yhtään nälkä nyt miettiä asiaa. Tai ehkä heitän vaan hernekeittotölkin mikroon ja otan näkkärin. Joka tapauksessa alle 2€ menee aina ruokaan kun ei syö lihaa eikä hifistele keittiössä.
Hernekeitto kannattaa aina tehdä itse yön yli liotetuista herneistä, mutta ymmärrän jos asuu yksin eikä ole paljon säilytystilaa vaikka annoksille pakkaseen niin aina se ei ole järkevää. Toki voihan kaikki reseptit vaikka puolittaa ja tehdä vain pienen annoksen kerrallaan sähkömuodoata riippuen.
Itse rakastan kaalia mutta vatsa menee siitä aina sekaisin, mutta syön sitä silti raakanakin kun en voi olla ilman. Toisaalta hyvä laihduttajille jos vatsa turpoaa kaalista, sillä pienikin määrä täyttää koko vatsan eikä nälkää todellakaan ähkynä tule tai tee mieli ruokaa.
Pyrin kuitenkin syömään hyvin hitaasti ja pureskelemaan ruokani kunnolla, ettei tule liian suuria ainakaan kiireen vuoksi syötyä. Ylipaino taitaa olla vakavin sairaus Suomessa enkä nyt köyhäkään halua olla. Haluan syödä pääosin puhtaita ja edullisia kasviksia ja toisinaan kalaa. Pari jätskiä kesässä ei elämää kaada, mutta enpä niitä ole ikinä himoinnut tai niitä kaivannut elämään pois lukien lapsuusaika.
Suunnitelmallisuus ja säilytystilat tietenkin auttavat kun voi hyödyntää myös paremmin tarjouksia yms. Elin 3kk kerran pienessä henkilöautoissa kun tein road tripin kuumassa ulkomailla, ja myönnän että tavalliset ruokaostoksenin kaupasta oli leipä, tonnikalasäilyke, maissisäilyke, suolakeksit, sipsi, pähkinät ja vesipullot. Ihmisiä, kauppoja tai ruoanlaittopaikkoja oli harvoin missään ja kuumuuden ja ötököiden takia mukana vain pientä yksinkertaista. Ei tullut nälkä vaikka patikointia saattoi tulla päivän aikana montakymmentä kilometriä pitkän ajomatkan jälkeen. Mutta toki sitten jossain taukopaikalla itsetehty pasta ketsupilla eli lämmin ruoka maistuikin taivaalliselta eli pari kertaa kuukaudessa. Halvaksi tuli reissu!
Mikäköhän ketjun edullisemmin syövillä mahtaa olla ateriaväli ja montako kertaa päivässä tulee ruokailuja? Yleensähän ateriaväliksi suositellaan 3-4 h ja aterioita päivässä 4-5 kappaletta. Osa tuntuu pärjäävän aika kevyen kuuloisilla aterioilla kuten leivällä, puurolla ja keitoilla aika pitkäänkin ennen seuraavaa ateriaa.
Mulla on sellainen filosofia, että 50 vuoden jälkeen on ihmisen takuuaika ohi ja koska olen perinyt vähän huonoja geenejä, panostan terveyteeni ensin ja jos tuloista jotain jää, ruoan ja muiden kulujen jälkeen, sitten mietitään muita juttuja.
En todellakaan pärjää 100 eurolla kuukaudessa, vaikka kasvatan itse ja kerään metsästä osan ruoastani. Eineksiä en syö koskaan ja ulkona, ravintoloissa vain harvoin. Rahan sijasta mietin ravintoainetiheyksiä, terveyttä ei voi ostaa kaupanhyllyltä ja ennaltaehkäisy on edullista sairauksien hoitoon verrattuna.
Olen normaalipainoinen, energinen, ei lääkityksiä, normaali verenpaine, kolesteroli ja sokerit. Näiden eteen joutuu jo tekemään töitä ja miettimään mitä syö ja liikkumaan, mutta toki sitten säästän lääkäri/lääkekuluissa. Tulevaisuudesta ei saa takuita, mutta tämä on minun tyylini elää ja myös nauttia elämästä. Toki voi syödä halvalla ja ravinoainetiheästi, mutta se vaatii työtä ja tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja puoliso käytiin mittauttamassa veriarvomme. Itse käytän runsaasti alkoholia enkä liiku ollenkaan ja puoliso taas ei käytä alkoholia ja liikkuu paljon. Omat veriarvot oli hyvät ja puolison ei. Ainoa syy mitä keksimme puolison heikommalle veriarvoille oli se, että hän syö vähemmän kasviksia ja enemmän lihaa. Saman verran herkutellaan eli joskus karkkia viikonloppuisin.
Ei kahdella ihmisellä ole ikinä samaa geeniperimää, geenit sanelee jo paljon esim. kenellä nousee kolesteroli herkemmin. Osalla keho kestää pidempään huonoja elintapoja, ennenkuin ne verikokeissa näkyy, joten kyse voi olla ihan täydestä tuuripelistä miten pitkään arvot pysyy hyvänä. Naisilla ja miehillä esim. hemoglobiinitasotkin eroaa jo toisistaan ja viitearvot on erit.
Vierailija kirjoitti:
Syön 100 e/vko. Olen jauhelihamies Kontulasta.
Tota ei kysytty, paljonko lukijoilta menee rahaa kuussa ruokaan. Voisit ao. vierailija lopettaa ton asiallisten nettikeskustelujen häiriköinnin ja hakeutua selvästi kiireellisesti tarvitsemaasi psykiatriseen hoitoon, tai selvästikin hakeutua nykyistä psykiatrista hoitoasi paljon parempaan tarvitsemaasi psykohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kahdella ihmisellä ole ikinä samaa geeniperimää, geenit sanelee jo paljon esim. kenellä nousee kolesteroli herkemmin. Osalla keho kestää pidempään huonoja elintapoja, ennenkuin ne verikokeissa näkyy, joten kyse voi olla ihan täydestä tuuripelistä miten pitkään arvot pysyy hyvänä. Naisilla ja miehillä esim. hemoglobiinitasotkin eroaa jo toisistaan ja viitearvot on erit.
Eli käykääpä kaikki mittauttamassa arvonne. Sitten tiedätte syöttekö terveellisesti. Itselläni kaikki viitearvoissa vaikka syönkin alle 100€/kk ja tupakoin ja käytän alkoholia enkä liiku. Suosittelen muitakin käymään testauttamassa, niin ei tarvitse arvailla. Kasviksia tosin syön paljon ja lihaa välttelen.
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän ketjun edullisemmin syövillä mahtaa olla ateriaväli ja montako kertaa päivässä tulee ruokailuja? Yleensähän ateriaväliksi suositellaan 3-4 h ja aterioita päivässä 4-5 kappaletta. Osa tuntuu pärjäävän aika kevyen kuuloisilla aterioilla kuten leivällä, puurolla ja keitoilla aika pitkäänkin ennen seuraavaa ateriaa.
Ihmiset on eri kokoisia. Itse syön jotain 4h välein mutta se voi olla leipä tai vaikka pieni banaani tai jokunen pähkinä siirtämään nälkää. Syön sitten paremmin kun on aikaa eli iltaisin ja viikonloppuisin. En syö lämmintä ruokaa joka päivä ja normaali painoinen olen, ehkä vähän hoikka mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käykääpä kaikki mittauttamassa arvonne. Sit
Mistä arvoista täällä on puhe? Puutteellinen ruokavalio ei välttämättä näy verikokeissa kuin anemiana, mikäli hemoglobiini laskee riittävän alas. Hyvin moni ravintoaineen puutos ei näy verikokeissa mitenkään, varsinkin jos on tehty vain perusverenkuva, mikä mittaa aika ylimalkaisesti tyypillisimpiä arvoja. Vitamiineja ja hivenaineita voi kyllä nykyään mittauttaa erikseen yksityisellä, mutta yleensä nämä on aika kalliita testejä. Nämä kertoisi vasta oikeasti, onko se ruokavalio kunnossa.
Eikös se perus ilmainen työpaikkaterveys kustanna lähtökohtaisesti 42 veriarvoa labroissa, luulisi niistä näkevän anemiaan tai kolesteroliin viittaavia lukuja kuten punasolut ja raudat ja muut. Jos kaikki on viitearvojen sisällä niin en itse menisi yksityiselle enää mittaamaan lisää? Mutta tehkööt kaikki niin kuin parhaaksi näkevät.
Liity ResQ Clubiin ja säästä 50% ensimmäisestä pelastamastasi hävikkiannoksesta! Tee hyvää ja nauti herkullisista ruoista, jotka pelastavat ruokahävikkiä. Syötä koodi NQF-594 sovelluksessa tai klikkaa tästä ja aloita matkasi vastuulliseen herkutteluun! 😍
Mun parasta ennen- päiväys on vielä edessäpäin, tai ehkä olen vain kuin kunnon juusto, paranen vanhetessani...
(olen nyt yli 50v iässä paremmassa kunnossa kuin 10v sitten)
Kaali aiheuttaa helposti vatsavaivoja, ja osa niistä johtuu sen kuitupitoisuudesta, jos suolet ei ole sellaiseen tottunut. Lisäksi kaalissa on rikkiyhdisteitä, jotka kyllä aiheuttaa ilmavaivoja. (on varmaan monta muutakin syytä, miksi kaali turvottaa ja mulisee mahassa). Vanhan koulun keittokirjan mukaan ilmavaivat vähenee, jos kaalia keittäessä, esimerkiksi kaalilaatikkoa tehdessä, kaalia keitetään alkuvaiheessa ilman kantta. Tällöin ne rikkiyhdisteet haihtuvat. En tiedä onko totta, mutta varmuuden vuoksi olen tuota noudattanut. Paistettaessahan se kaali on joka tapauksessa ilman kantta, joten siinä se tuuletus tulee automaattisesti.
ResQ ei toimi täällä. Naapurikaupungissa joo, mutta tosi halvaksihan se tulee ajella vähintään puoli tuntia yhteen suuntaan jonkun yhden sushiannoksen perässä...
Kiusa se on pienikin kiusa
Vaihtelee 20-600€. Syksyllä ei ole paljoa mennyt rahaa ruokaan eikä juomaan, jouluna menee sitten jo enemmän kun ostan joululahjaksi lähipiirille myös alkoholia, suklaata, hunajaa ja muuta herkkuja. Vaihtelee siis paljon. Välillä myös tyhjennän ruokavarastot ja toisinaan täytän ne. Jos kutsun vieraita kylään niin silloin tietenkin tarjottavat maksaa heti 100€ viinit ja juustot ja tapakset ja muut. Ruokaavintoloissa tai pikaruokaloissa en käy. Mutta ongelma ei ole olla 100€, mutta koska rahaa on enemmän käytettävissä niin välillä laitan tarkoituksella siihen enemmän. Baarireissuun jo saattaa mennä 50€, mutta tipattoman kuukausina ei tee mieli juustoja tai muitakaan herkkuja eli silloin aina alle 150€ kun puhdistaudun kasviksilla. Yleensä 60-70€.
Aamupala kaakao (puolet maitoa ja puolet kiehuvaa vettä). Lounas eväsleivät. Hedelmä jälkkäriks. Illalla iso annos pastaa ja salaattia. Vettä juon paljon pitkin päivää. En ole laskenut ruokakuluja mutta en nyt kovin kalliina pidä omia ruokailuja. Panostan helppoon arkeen ja stressittömän elämään. Kasviksia voisi toki syödä enemmän ja viikonloppuna ja lomilla sitten saattaakin panostaa enemmän.
Nyt kävin abc:ltä ostamassa ranch possunfilepihvejä 6kpl paketti 3,88 + rasvaton maito 1l 0,54. Huomenna on pihvipäivä.
-winner-
Puuroo ja perunaa ja edullisia kasviksia. Yritän olla kauniisti, jotta saisin lihaa ja kalaa JA palan painikkeeksi lasillisen punaviiniä tai olutta( mieluiten alkoton olut).