Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
S k e kirjoitti:
Mä olen yksi niistä, joilla puuro ei pidä nälkää. Sehän on ihan korvien välinen juttu, kun sama määrä viljaa sitten leipänä riittää ihan hyvin mulle lounaaseen asti. Mä tykkään puuroista, ei kyse ole siitä. Eikä siitä, mitä sen puuron tai leivän kanssa syö.
Tänään oli pitsapäivä, vaivasin 7,5dl taikinan. Viisi isoa pitsaa ja kymmenen pikkupitsaa (sellaisia leipälautasen kokoisia). Nälkäisin söi oman ison pitsansa ja kaksi pikkupitsaa yhdeltä istumalta. Pihatyöt kasvattaa ruokahalua? Laskin, että taikinaan meni 1€ ja täytteisiin/päällisiin 9€.
Voisiko ehkä pureskelu liittyä asiaan?. Se kai vahvistaa aivoihin välittyviä kylläisyyssignaaleja.
Ei mitään ihme jogurtteja puuroon! Kylmää ja kuumaa sekaisin? Jogurtti on viikonloppuherkkuna lapselle, jonka osaa itse jääkaapista ottaa jos vanhemmat nukkuvat. Jogurtit ei ole aikuisen arkiruokaa. Puuro puurona ja sinne ei lisätä mitään sokereita tai hilloja. Opetelkaa terveelliset elämäntavat. Ahmimiset, mässäily ja sokeri ei kuulu niihin. Moni myös syö liikaa suolaa eli kiinnittäkää siihenkin huomiota. Kiitos ja moikka!
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ihme jogurtteja puuroon! Kylmää ja kuumaa sekaisin? Jogurtti on viikonloppuherkkuna lapselle, jonka osaa itse jääkaapista ottaa jos vanhemmat nukkuvat. Jogurtit ei ole aikuisen arkiruokaa. Puuro puurona ja sinne ei lisätä mitään sokereita tai hilloja. Opetelkaa terveelliset elämäntavat. Ahmimiset, mässäily ja sokeri ei kuulu niihin. Moni myös syö liikaa suolaa eli kiinnittäkää siihenkin huomiota. Kiitos ja moikka!
Miten maustamaton jogurtti tai rahka marjojen kanssa tekee puurosta epäterveellistä? Ei kaikki kaupassa myytävä jogurtti ole sokeroitua. Yleensä tuorepuuroissakin on ainesosana joku vastaava maitotuote. Pelkkä puuro ei ole monipuolista syömistä eikä edelleenkään pidä monella nälkää poissa kuin hetken.
Kyllä se mahdollista on, mutta on siitä tyyli kaukana. Ajat on muuttuneet, opiskeluaikoina 2000-luvun alussa 20e riitti viikon ruokiin minulla ja sai vielä pari kaljaakin viikonloppuna.
1300 kcal plus kouluruoka ainakin 500 kcal on 1800 kcal! Proteiinin tarve noin 1 g/kg. Energiantarve ei ole kaikilla nuorilla tytöilöä tasan 2300 kcal. Omani ei millään syö tuota määrää. Ei liiku vähän mutta ei mitenkään paljonkaan. Paino normaali molemmilla ja kaikki muutenkin kunnossa.
Arvasin että tulee hirve kritiikki tästäkin:D Täällä harvoin kehuja saa.
Ja herkuista sen verran että emme syö eli 10 E% sokeria per päivä. Isommat pakkaukset vaan on halvempia, siksi niitä.
Kasvisten määrä, kuitu, proteiini, terveelliset rasvat kaikki kohdallaan. Mutta kivahan se on valittaa, niin tulee parempi mieli itelle kun toista satuttaa. Menkää itseenne!
Tuohon proteiiniasiaan...miten liian vähän? 40 g/vrk plus koulussa ateria ja lasi tai pari maitoa. Ylittyy 1 g/painokilo. Mitä suosituksia seuraat? Voi Luoja...
Vierailija kirjoitti:
Tuohon proteiiniasiaan...miten liian vähän? 40 g/vrk plus koulussa ateria ja lasi tai pari maitoa. Ylittyy 1 g/painokilo. Mitä suosituksia seuraat? Voi Luoja...
Onko teidän perheessä kaikki 40 kiloisia ja pysyy jatkossakin 40 kiloisena? Miten pitkiä olette ja minkä ikäisiä lapset on?
Kävin just ruokakaupassa ja ostin 72€: lla ruokaa. Lihaa, kasviksia, maitotuotteita, juomaa, säilykkeitä. Riittää yhdelle ainakin kuukaudeksi kun kaapista löytyy riisiä, makaroonia, vihanneksia, mausteita ja leivontatarvikkeita. Paljon myös sellaisia jotka riittää moneksi kuukaudeksi esim punaviinietikka, sinappi, leivinjauhe, teepussit ym.
Lihaa ostin 2 kg + makkaraa, kinkkua, maksalaatikko, tonnikalaa. Suurin osa meni pakastimeen jossa oli kilon verran jauhelihaa vielä edellisen kuun ostoksista. Perunaa, lanttua, kurkkua, tomaattia, paprikaa (porkkanaa oli ennestään 1,5 kg jääkaapissa).
En syö päivittäin leipää joten ostan valmiin täytetyn leivän kerran viikossa, se tulee edullisemmaksi ja käy yhdestä ateriasta.
Nämä kaikki kalleimmasta k kaupasta. Sain vielä vitosen alennusta eli yhden viikon syön ilmaista lihaa. Plussapisteitäkin tulee jossain vaiheessa. Tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
1300 kcal plus kouluruoka ainakin 500 kcal on 1800 kcal! Proteiinin tarve noin 1 g/kg. Energiantarve ei ole kaikilla nuorilla tytöilöä tasan 2300 kcal. Omani ei millään syö tuota määrää. Ei liiku vähän mutta ei mitenkään paljonkaan. Paino normaali molemmilla ja kaikki muutenkin kunnossa.
Arvasin että tulee hirve kritiikki tästäkin:D Täällä harvoin kehuja saa.
Ja herkuista sen verran että emme syö eli 10 E% sokeria per päivä. Isommat pakkaukset vaan on halvempia, siksi niitä.
Kasvisten määrä, kuitu, proteiini, terveelliset rasvat kaikki kohdallaan. Mutta kivahan se on valittaa, niin tulee parempi mieli itelle kun toista satuttaa. Menkää itseenne!
Ei ollut tarkoitus satuttaa vaan herättää. Saattaa olla aiheetonta toki, mutta kun et kertonut nuorten ikää ja painoa, heräsi huoli. 1800kcal on sopiva energiamäärä noin 140-senttiselle 40-kiloiselle tytölle. Sanasta "nuori" ei tule mieleen noin pieni tyttö, tuohan viittaa enemmän noin 10-vuotiaaseen, ellei ole kyse erittäin pienikokoisesta tytöstä.
Mutta jos huoleni oli aiheeton vaan nuoresi todella ovat noin pieniä, pyydän anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä lapset syö siis viikonloppuna, jos arjen ruokailuista iso osa on laskettu kouluruokailujen varaan? Kouluruuan laatukin on nykyään välillä todella heikkoa, eikä sen varaan voi täysin turvautua kasvavien lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä lapset syö siis viikonloppuna, jos arjen ruokailuista iso osa on laskettu kouluruokailujen varaan? Kouluruuan laatukin on nykyään välillä todella heikkoa, eikä sen varaan voi täysin turvautua kasvavien lasten kanssa.
Siinähän oli pitkä lista aineksia, kai sinäkin niistä kykenet kehittelemään jotain.
-eri-
prismassa ruodoton lohifile 8,90 kg 3.11. asti
Ske kyseli mitä jollekulle tarkoittaa laadukas ravinto. Minulle (huom. vain minulle) se tarkoittaa sitä ruokaa, jonka ketju on mahdollisimman lyhyt tuottajalta kuluttajalle. Olen maatalosta kotoisin, joten jokin käsitys asiasta on. Kyllä, olet oikeassa, multaperunat ovat parempia kuin ne kaupasta ostetut pussitetut. Itse ostan perunat torilta, ja ne ovat kalliimpia kuin kaupasta, mutta laatu on ihan eri luokkaa. Samoin teen muiden juuresten kanssa. Kananmunat tulee lähitilan luomukanalasta. Kalan ostan myös hallin kalakauppiaalta, joten parhaimmillaan kala on korkeintaan päivän "vanhaa". Kalastamiseen ei ole itse aikaa, osaamista eikä intoa. Ostan ruokani niin paljon suoraan tuottajilta/lähituottajilta kuin mahdollista. Ulkomaisten tuotteiden ostaminen on minimissä. Sitä oliiviöljyä tosin ostan, mutta sitä ei Suomessa tuoteta. Suosin kreikkalaista. Tilaan sitä Hakaniemen hallista kauppiaalta, joka tuo öljyjä pientuottajilta. Pyrin mahdollisimman pieneen hävikkiin, mutta kieltämättä käytän ruokaan aika tavalla joskus rahaan, koska ruoanlaitto on itselle harrastus, ja arvostan tuottajien panosta. Mutta toisaalta, mä en tavoittele 100 euron ruokakuluja kuukaudessa. Siihen kyllä pystyn, jos on pakko. En vain halua, eikä ole tarvetta. Mielenkiinnolla kyllä luen näitä keskusteluita. Ruoka saa ihmiset näköjään todella vihaiseksi. Varsinkin ne toisten valinnat. Mutta tämähän on koko kuva maailmastasta. Ei suvaita mitään muuta kuin niitä omia valintoja, ja halutaan pakottaa muut samaan muottiin.
Ollaan kaikki lyhyitä alle 50 kg. Ja proteiiniin ei tossa laskelmassa edes otettu viljoista muita ku kaura. Pastasta tulee kans ja leivästä sekä tietty kasviksista. 1 g/kg on meillä alle 50 siis. Ja ollaan lyhyitä. Lisäksi lapset syö koulussa. Montako kertaa se pitää sanoa... huoh. Katsokaa finelistä paljonko yhdessä maitolasillisessa jo on proteiinia. Ostetaan myös joskus lihaa, esim. tarjouslohi kerran kuussa. Tuon listan ruokien jälkeen jää siis viel muuhun rahaa. Vielä kysyttävää? :D
Okei, ymmärrän. Ei mitään. Kyl mä lasken tarkkaan kaiken ja tarjoan enemmän ruokaa, jos haluavat. Mutta tuputtamista en kannata.
Koulujen ruokalistat tarkistetaan ensin ravitsemusterapeutin ja sit kaupungin toimesta.
Viikonloppuna 5 ateriaa, esim. aamupuuro jossa margariinia, soijarouhetta ja banaania päällä. Jos haluaa saa toki leipää myös. Lounas lautasmallin mukaan jossa osa kasviksista uunissa rypsiöljyä käyttäen valmistettu. Proteiinia vaihdellen pavuista, linsseistä, nyhtökaurasta, kalapuikoista ja joskus lihasta ja kananmunista. Ja sit riisi/pasta/peruna. Päivällinen samalla tavalla ja leipä margariinilla ja joskus 17% juustolla. Myös kaurakermassa tehdyt pastat maistuu. Välipala hedelmiä, itsetehtyä kasvispiirakkaa, leipiä... Illalla yleensä haluavat lisää leipää ja joskus paistettua kananmunaa. Tarjolla lisäksi joka ilta joku keitto kuten linssikeitto ja lämpimän ruuat jämiä on yleensä kans aina. Myös paistipotut maistuu majoneesin kans iltapalalla. Viikonloppuna lisäksi herkut.
Vierailija kirjoitti:
Ske kyseli mitä jollekulle tarkoittaa laadukas ravinto. Minulle (huom. vain minulle) se tarkoittaa sitä ruokaa, jonka ketju on mahdollisimman lyhyt tuottajalta kuluttajalle. Olen maatalosta kotoisin, joten jokin käsitys asiasta on. Kyllä, olet oikeassa, multaperunat ovat parempia kuin ne kaupasta ostetut pussitetut. Itse ostan perunat torilta, ja ne ovat kalliimpia kuin kaupasta, mutta laatu on ihan eri luokkaa. Samoin teen muiden juuresten kanssa. Kananmunat tulee lähitilan luomukanalasta. Kalan ostan myös hallin kalakauppiaalta, joten parhaimmillaan kala on korkeintaan päivän "vanhaa". Kalastamiseen ei ole itse aikaa, osaamista eikä intoa. Ostan ruokani niin paljon suoraan tuottajilta/lähituottajilta kuin mahdollista. Ulkomaisten tuotteiden ostaminen on minimissä. Sitä oliiviöljyä tosin ostan, mutta sitä ei Suomessa tuoteta. Suosin kreikkalaista. Tilaan sitä Hakaniemen hallista kauppiaalta, joka tuo öljyjä pientuottajilta. Pyrin mahdollisimman pieneen hävikkiin, mutta kieltämättä käytän ruokaan aika tavalla joskus rahaan, koska ruoanlaitto on itselle harrastus, ja arvostan tuottajien panosta. Mutta toisaalta, mä en tavoittele 100 euron ruokakuluja kuukaudessa. Siihen kyllä pystyn, jos on pakko. En vain halua, eikä ole tarvetta. Mielenkiinnolla kyllä luen näitä keskusteluita. Ruoka saa ihmiset näköjään todella vihaiseksi. Varsinkin ne toisten valinnat. Mutta tämähän on koko kuva maailmastasta. Ei suvaita mitään muuta kuin niitä omia valintoja, ja halutaan pakottaa muut samaan muottiin.
Eniten täällä tuntuu muita ärsyttävän ilmainen itsehankittu ruoka kuten vaikka kala, hirvenliha, perunat, marjat, sienet ja omenat,
Vielä laadukkaasta ruuasta. Tuossa ylempänä osallistuja mainitsi lyhyen matkan tuottajalta asiakkaan ruokapöytään ja tämän minäkin allekirjoitan. Sekä sen, että ruoka-aineksia käyttettäisi oikeisiin ruokalajeihin, esim sisäfilee ei ole lihasopan ainesosa vaan yksittäinen herkku, silloin se on laadukkaan ruuan osa, samoin kuin naudan rinta-tai lapalihat kuuluvat hyvään lihasoppaan. Ei ruoka-aineksen hinta ole aina laadun tärkein merkki: miten arvotat suoraan maasta nostetut perunat ja porkkanat, verkosta saadut ahvenet, hortoilutuotteet luonnosta.
100 eur/kk. Kesktysleirin ruokavalio. Koiranruokakin kelpaa köyhille.
Aika paljon sokerihöttöä myös tuossa listauksessa, sokerista jogurttia, välipalapatukoita ja muuta ravintoköyhää ruokaa, itse siivoaisin ainakin hillot ja mehut pois listalta ja tilalle jotain kunnollista ruokaa. Säästyneillä rahoilla kannattaisi ostaa esim. kananmunia, broilerin jauhelihaa ja muita edullista proteiinin lähteitä, koska tuossa ruokavaliossa on aivan liian vähän proteiinia per henkilö kasvaville nuorille.