Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19067)
Meillä aikuinen ja esiteini syönyt nyt pari päivää puuroa, leipää ja itsetehtyä kaalisoppaa, halpaa on. Esiteini sai tosin sipsipussin viikonloppuherkkuna eli se maksoi enemmän kuin koko perheen ruoka parina päivänä yhteensä. Mutta lapsi onneksi syö kaikkea kotiruokaa ja kaalikeitto lukeutuu yhdeksi suosikikseen hernekeiton ja perunamuussin lisäksi. Jos olisi joku nirppanokkalapsi, jolle kelpaisi vain McDonalds ja komissio karkkia niin sitten kasvatuksessa olisi mennyt jotakin pahasti pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyy syömään jos syö vanhan kansan mukaan eli kerää itse marjat ja syö paljon perunaa ja porkkanaa. Jos haluaa wolttailla jotain avocadoja tai susheja niin ei onnistu. Tosin itsetehtynä sushitarvikkeet maksaa 8€ ja niistä saa 50 makipalaa. Kannattaa käyttää myös älliä kokkailussa, esim puuroriisi on ihan samaa kuin sushiriisi mutta paljon halvempaa. Joku kerman lisääminen kastikkeisiin myös aivan turhaa ellet ole sairaalloisen alipainoinen. Peruskuivamausteet Lidlissä suht edullisia ja chilijauhetta kestää ikuisuuden vaikka joka ruokaan sitä laitankin. Käytän myös itsetehtyä sienijauhetta ruoanlaitossa. Laiskat ei pysty syömään alle 100€ koska eivät jaksaa ottaa edes asioista selvää vaan saattavat ostaa jopa jonkun valmiskastikkeen tai valmisaterian. Syövät nälkäänsä 2 banaania vaikka se tofu-riisi valmistuisi samalla hinnalla.
Ei näitä kalastamisia osaa kukaan rivien välistä lukea. Ihan ilman mielitekojakin menee helposti 100 e/kk ja ylikin ruokaan, vaikka ostaisi vain puhdasta ruokaa, kun ruuat joutuu nimenomaan hyvin moni ostamaan pelkästään kaupasta. Miksi tälläsiä ihmisiä pitää syyttää silti tyhmiksi ja laiskoiksi? Ei kaikilla ole mahdollisuutta/aikaa/terveyttä olla kalastelemassa joka päivä, eikä se tee ihmisestä yhtään sen laiskempaa/tyhmempää.
Onko täällä samat ihmiset aina jankkaamassa näistä marjoista, itse viljelystä, kalastuksesta, sienistä ja punalapuista? Puuroa syödään 0,5 dl aamulla, keittoa 2 dl jne. Onko täällä ketään normaaliruokahaluista, joka syö edullisesti pelkästään kaupan normaalihintaisilla antimilla?
Hinnat taas nousee ensi kuussa kun alvi noussee. Mistäs satasen budjettilaiset säästää.0,05 euron lusikallisesta kaurapuuroa vai kerätäänkö taas sieniä naapurin kanttarellipellosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyy syömään jos syö vanhan kansan mukaan eli kerää itse marjat ja syö paljon perunaa ja porkkanaa. Jos haluaa wolttailla jotain avocadoja tai susheja niin ei onnistu. Tosin itsetehtynä sushitarvikkeet maksaa 8€ ja niistä saa 50 makipalaa. Kannattaa käyttää myös älliä kokkailussa, esim puuroriisi on ihan samaa kuin sushiriisi mutta paljon halvempaa. Joku kerman lisääminen kastikkeisiin myös aivan turhaa ellet ole sairaalloisen alipainoinen. Peruskuivamausteet Lidlissä suht edullisia ja chilijauhetta kestää ikuisuuden vaikka joka ruokaan sitä laitankin. Käytän myös itsetehtyä sienijauhetta ruoanlaitossa. Laiskat ei pysty syömään alle 100€ koska eivät jaksaa ottaa edes asioista selvää vaan saattavat ostaa jopa jonkun valmiskastikkeen tai valmisaterian. Syövät nälkäänsä 2 banaania vaikka s
En tunne sinua, mutta itse kalastan ehkä pari tuntia muutaman päivän välein. Kyllä siitä saaliista riittää iseammaksi päivää ruokaa. Joku muu katsoisi yhden elokuvan siinä ajassa. Ei kalaa syödäkseen tarvitse kalastaa joka päivä 24/7
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä samat ihmiset aina jankkaamassa näistä marjoista, itse viljelystä, kalastuksesta, sienistä ja punalapuista? Puuroa syödään 0,5 dl aamulla, keittoa 2 dl jne. Onko täällä ketään normaaliruokahaluista, joka syö edullisesti pelkästään kaupan normaalihintaisilla antimilla?
Minä en tunne ketään, joka ei joko kalastaisi, marjastaisi, metsästäisi, sienestäisi tai omistaisi edes omenapuuta, että kaikki ainekset pitäisi kaupasta ostaa. Joka ikinen tuttu käy edes marjassa tai sienessä. Ja asun Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Pystyy syömään jos syö vanhan kansan mukaan eli kerää itse marjat ja syö paljon perunaa ja porkkanaa. Jos haluaa wolttailla jotain avocadoja tai susheja niin ei onnistu. Tosin itsetehtynä sushitarvikkeet maksaa 8€ ja niistä saa 50 makipalaa. Kannattaa käyttää myös älliä kokkailussa, esim puuroriisi on ihan samaa kuin sushiriisi mutta paljon halvempaa. Joku kerman lisääminen kastikkeisiin myös aivan turhaa ellet ole sairaalloisen alipainoinen. Peruskuivamausteet Lidlissä suht edullisia ja chilijauhetta kestää ikuisuuden vaikka joka ruokaan sitä laitankin. Käytän myös itsetehtyä sienijauhetta ruoanlaitossa. Laiskat ei pysty syömään alle 100€ koska eivät jaksaa ottaa edes asioista selvää vaan saattavat ostaa jopa jonkun valmiskastikkeen tai valmisaterian. Syövät nälkäänsä 2 banaania vaikka se tofu-riisi valmistuisi samalla hinnalla.
Paljonko tämä tofunpalanen maksaa? Banaanit voi olla vaikka hävikkibanaaneja eurolla iso pussi ja banaanitkin ovat varsin ravintorikkaita. Ei kaikille maistu mitkään tofut, miksi pitäisi syödä jotain mistä ei itse tykkää? Ei ne banaanit ole päivän lämmin ruoka muutenkaan, vaan välipala esim. töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tämä tofunpalanen maksaa?
Olen eri, mutta ostin viimeksi tofupaketin 1,15€:llä Lidlistä. Aasialaiskaupoissa halvempaa. Mutta siis siitä tulee ihan ähkyyn 2 ihminen ja enemmän proteiinia kuin lihassa. Eli joku 0,65€ maksaisi varmaan toi riisi-tofu-annos. Riisi-soijarouhe tosin parempaa ja se maksais 0,30€ annos. Säilyy huoneenlämmössä vuosikausia eikä tartye pelätä vatsakipuja ja ruokamyrkytystä edes helteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunne ketään, joka ei joko kalastaisi, marjastaisi, metsästäisi, sienestäisi tai omistaisi edes omenapuuta, että kaikki ainekset pitäisi kaupasta ostaa. Joka ikinen tuttu käy edes marjassa tai sienessä. Ja asun Espoossa.
Minä en tunne juuri ketään ainakaan omasta nuoremmasta ikäluokastani, joka näitä asioita tekisi. Ihan 50 000 asukkaan kaupungissa asun. Itse saan vuokrarivitalon asunnon takapihalta hieman mustaherukkaa, vadelmaa ja karviaista, mutta näiden sato on niin pientä, etten huomaisi ruokakuluissa ollenkaan vaikkei pensaita olisi olemassakaan. Säästö on niin olematon, muutama marja aamupuuron päällä parina päivänä vuodessa ei juurikaan vähennä ruokakaupassa käyntiä. Marjoilla ja sienillä ei mitenkään kata päivän ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyy syömään jos syö vanhan kansan mukaan eli kerää itse marjat ja syö paljon perunaa ja porkkanaa. Jos haluaa wolttailla jotain avocadoja tai susheja niin ei onnistu. Tosin itsetehtynä sushitarvikkeet maksaa 8€ ja niistä saa 50 makipalaa. Kannattaa käyttää myös älliä kokkailussa, esim puuroriisi on ihan samaa kuin sushiriisi mutta paljon halvempaa. Joku kerman lisääminen kastikkeisiin myös aivan turhaa ellet ole sairaalloisen alipainoinen. Peruskuivamausteet Lidlissä suht edullisia ja chilijauhetta kestää ikuisuuden vaikka joka ruokaan sitä laitankin. Käytän myös itsetehtyä sienijauhetta ruoanlaitossa. Laiskat ei pysty syömään alle 100€ koska eivät jaksaa ottaa edes asioista selvää vaan saattavat ostaa jopa jonkun valmiskastikkeen tai valmisaterian. Syövät nälkäänsä 2 banaania vaikka s
Jaa meille viikon kauppakuittisi niin katsotaan, että onko mielitekoja tai jotain turhia kastikkeita/juomia mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oikeesti repee pää. Asensin S-mobiilin. Meillä menee TONNI kuussa ruokaan ja markettiaineisiin ym (wcpaperit, shampoot jne.) TONNI.
Eli puolet mun palkasta o.O apua.
Pitäis maksaa laskuja!!
Meitä on 4 aikuista. 2 tekee kovaa ruumiillista työtä. Eväät kaikilla, ei osteta kun joku 2x kuussa jotain noutoruokaa. Enimmäkseen tehdään ite. Eikä mitään pihvejä tai katkarapuja tai avokadoja.
Ihan keittoja, ruokaista salaattia, uuniruokia. Minne hemmettiin toi raha menee???
Mitä hemmettiä mä teen? Noi siis syö (ja mä) kaiken mitä mä tuon. Suht päivässä kahdessa on jääkaappi tyhjä.
Kumman paljon teillä rahaa menee kyllä. Juotteko alkoholia tai ostatteko tupakkaa? Entäs sitten mehut ja limut? Karkki tai sipsi? Onko tullut marketista ostettua uusi imuri tai porakone, joka vääristää ruokalaskussa? Kasvisruokapäi
Ei oikeastaan juoda kun miehen lääkitys estää ja mua ei kiinnosta. Jälkikasvu ostaa ite ne vähät mitä juovat. Kukaan ei tupakoi.
Ei olla ostettu mitään laitteita. Ehkä se raha menee tosiaan herkkuihin. Maitoakin yli 200l. Kahvia 55 pakettia (lähinnä tarjous).Karkkeja, suklaata näköjään lähes 800e vuodessa. Voi kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä normaalia pelätä ruuasta saatavia vatsakipuja tai ruokamyrkytystä, jos osaa itse pitää huolen kylmäketjusta ja keittiöhygieniasta. Kaikella sitä voi näiden mössöjensyönnin itselleen perustellakin.
Vierailija kirjoitti:
Hinnat taas nousee ensi kuussa kun alvi noussee. Mistäs satasen budjettilaiset säästää.0,05 euron lusikallisesta kaurapuuroa vai kerätäänkö taas sieniä naapurin kanttarellipellosta.
No käy enemmän sienessä tai korvaa viikossa joku ruoka kaurapuurolla? Tai kerää vaikka pulloja tai etsii muita lisätuloja? Voi myös vähentää sitä autoilua/julkisilla liikkumista ja siirtyä kokonaan vesilinjalle. Voi myös myydä roinaa kotoaan ja sopia läheisten kanssa, ettei vaihdeta joululahjoja tänä vuonna. Mulla yksi tuttu joka on maksanut kahta parkkipaikkaa 6 vuotta, koska ei nyt vain ole jaksanut luopua siitä toisesta, vaikka vieraitakaan ei ole ikinä kylässä käynyt. Samaan aikaan velkaa on ja lainat kaatuu päälle :D Mutta kun ei nyt jaksa soittaa ja perua tai ilmoittaa mitään. Toisaalta samalla tyypillä vielä eksän sukunimi postilaatikossakin 6 vuoden jälkeen :D Kun ei nyt oo vaan jaksanut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käy enemmän sienessä tai korvaa viikossa joku ruoka kaurapuurolla? Tai kerää vaikka pulloja tai etsii muita lisätuloja? Voi myös vähentää sitä autoilua/julkisilla liikkumista ja siirtyä kokonaan vesilinjalle. Voi myös myydä roinaa kotoaan ja sopia läheisten kanssa, ettei vaihdeta joululahjoja tänä vuonna. Mulla yksi tuttu joka on maksanut kahta parkkipaikkaa 6 vuotta, koska ei nyt vain ole jaksanut luopua siitä toisesta, vaikka vieraitakaan ei ole ikinä kylässä käynyt. Samaan aikaan velkaa on ja lainat kaatuu päälle :D Mutta kun ei nyt jaksa soittaa ja perua tai ilmoittaa mitään. Toisaalta samalla tyypillä vielä eksän sukunimi postilaatikossakin 6 vuoden jälkeen :D Kun ei nyt oo vaan ja
Näistä kommenteista ei osaa kyllä enää sanoa kirjoittaako joku tänne vitsillä vai ihan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruuan alv ei nouse. Tottakai kaiken muun alv nousee ja sitä kautta ruuan hintakin nousee, mutta suoraan eluntarvikkeiden hintaan se ei vaikuta.
Mut sitten pakkausmateriaalit esim...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oikeesti repee pää. Asensin S-mobiilin. Meillä menee TONNI kuussa ruokaan ja markettiaineisiin ym (wcpaperit, shampoot jne.) TONNI.
Pitäis maksaa laskuja!!
Meitä on 4 aikuista. 2 tekee kovaa ruumiillista työtä. Eväät kaikilla, ei osteta kun joku 2x kuussa jotain noutoruokaa. Enimmäkseen tehdään ite. Eikä mitään pihvejä tai katkarapuja tai avokadoja.
Ihan keittoja, ruokaista salaattia, uuniruokia. Minne hemmettiin toi raha menee???
Mitä hemmettiä mä teen? Noi siis syö (ja mä) kaiken mitä mä tuon. Suht päivässä kahdessa on jääkaappi tyhjä.
Kumman paljon teillä rahaa menee kyllä. Juotteko alkoholia tai ostatteko tupakkaa? Entäs sitten mehut ja limut? Karkki tai sipsi? Onko tullut marketista ostettua uusi imuri tai porakon
Kuulostaa aika hurjalta. Meillä ostetaan herkkuja juhliin, ei siis jokaviikkoisella kauppareissulla. Toki herkkuihin voi laskea, että juodaan kumppanin kaa molemmat 1 kuppi murukahvia aamulla kauramaidolla. Meille herkkua on kyllä myös suolakurkut ja chilikastike. Alle 30€ menee viikottain kauppaan. Ostetaan tarjous ja halpistuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mä käyn max. kerran vuodessa mustikassa, olen todennut ettei maksa vaivaa, mutta onhan se vaihtelua. Käsin kun poimit pari tuntia, voit tehdä pellillisen mustikkapiirakkaa 😄 Pari kaveria kalastaa kerran-kaksi kesässä, metsästäjiä en tunne ollenkaan. Mun tätini pihassa on pari omenapuuta, suurin osa tutuista ja sukulaisista asuu kerrostalossa. Ai joo ex kävi joskus sienestämässä, kukaan muu ei. Itse en edes pidä sienistä. Olen nelikymppinen ja asun Uudellamaalla keskisuuressa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Noh, ei sun tarvitse kateellinen olla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis maksaa laskuja!!
Kumman paljon teillä rahaa menee kyllä. Juotteko alkoholia tai ostatteko tupakkaa? Entäs sitten mehut ja limut? Karkki tai sipsi? On
Onko laittaa viimeisintä kauppakuittia tänne, mitä kaupasta on ostettu 30 eurolla 2 ihmisen ruuiksi viikon ajalle?
Missä sanottiin, että syö pelkkää perunaa ja porkkanaa? Tekstissä lukee selkeästi, että syö paljon perunaa ja porkkanaa. Mutta mainittu myös itsekerätyt marjat, sushit ja tofu ja riisi. Tuskin kukaan jaksaa tänne postata maailmankaikkeuden kaikki edulliset ruoat, reseptit ja raaka-aineet erikseen. Jos mainittiin eläminen vanhan kansan mukaan, niin jokainen tietää että silloin itse kalastetaan, metsästetään, keräillään, viljellään, kynnetään jne. Monilla on jopa omia kanoja munimassa. Mutta jos käy päivittäin Alepassa ostamassa mielitekoja niin 100€/kk budjetissa pysyminen on jo aika haastavaa. Jos käy kerran 1-2 viikossa kaupassa ja suunnittelee, niin mahdollisuudet jo paremmat.