Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19067)
Hyviä vinkkejä, jos käy syömässä sukulaisilla ja vierailla kylässä, voi säästää pitkän pennin.
Viikonlopun roskaruokavinkki, TSI-subit:
Rainbow'n/Coop'in paistovalmiita patonkeja, 0,79€/2kpl (paitsi että kuitissa lukee 0,75€? hyllyn reunassa oli toi 0,79€). Sopivaa juustoa muutama viipale, päällisinä esimerkiksi metwurstiviipaleita tai pepperonia tai kinkkuviipaleita, tonnikalaa tai kalkkunaleikettä tai mitä nyt mieleen tuleekaan. Lehtisalaattia, tomaattia viipaleina, kurkkua, jalopenoviipaleita, oliiveja, sipulirenkaita tai mitä nyt jääkaapista löytyykään. Majoneesia, aiolia, ketsuppia, salaatinkastiketta, oliiviöljyä tms.
Patongit paistetaan, ja kun ovat jäähtyneet, leikataan pituussuunnassa halki siten, että ne voidaan aukaista mutta pysyvät vielä kasassa. Siihen päälle juustoviipaleet ja liha/kala/kana tms. (Subwayssa laittavat ensin lihat ja sitten juuston siihen päälle, mutta se on ihan makuasia). Sitten nämä uuniin grillivastuksen alle muutamaksi minuutiksi, että liha/kana tms on lämmennyt ja juusto sulanut. Sitten päälle kasvikset ja muut koristukset sekä kastikkeet. Taitetaan patonki kiinni ja pyöräytetään voipaperin sisään pötkönä kuten Subwayssäkin tehdään. Jos haluaa, sen voi myös leikata kahtia kuten Subwayssä tehdään.
Syöminen on ihan yhtä sotkuista kuin aidon subin syöminenkin. Yhden TSI-subin hinnaksi tulee noin 1,50-2,00€, tämä tietenkin riippuu siitä, mitä siihen päälle laittaa! Mutta Subwayssäkin hinta nousee, jos päällisiä ottaa lisää.
Leipänä voi käyttää myös isoja sämpylöitä, tai itseleivottuja leipiä, kaupan valmiiksi paistettuja patonkeja tms.
Vierailija kirjoitti:
Eilen tein 4 litra kattilaan keittoa , raaka-aineet kustansi noin 10 €. Yhden annoksen hinta on n 0,50€. Siitä riittää ruokaa monelle päivälle. Syön myös kaurapuuroa itsekerätyillä marjoilla, on todella halpaa ruokaa, ostan leipispusseja ja pakastan. Kurkku ja tomaatti on kallista mutta ostan minä niitäkin, vihanneksista en tingi mutta mietin tarkkaan mitä ostan, mitään ei mene hukkaan..
Toiseksi ei kannata syödä yli kulutuksen, suomalaiset on lihavia.
En osta alkoholia, tupakkaa enkä karkkia.
100€/kk on ehkä liian tiukkaa enkä oikein ymmärrä miksi pitäisi päästä siihen, ellei raha riitä ravitsevaan ruokaan kannattaa kyllä miettiä olisiko luovuttava jostain muusta ennemmin.
2dl on mielestäsi ruoka-annos? Ehkä 2-vuotiaalle.
Sanoisin, että oikein pieniruokainen ja pienikulutuksinen syö 4 litrasta 12 kertaa, paljon kuluttava ehkä vain 8. Tosin 4 litran kattilaan ei edes mahdu neljää litraa keittoa, vaan reilut 3,5 litraa, joten annoksia on 7-10. Silloin annos on euron tai vähän yli. Toki se on silti edelleen varsin kohtuuhintainen.
Vierailija kirjoitti:
Viikonlopun roskaruokavinkki, TSI-subit:
Rainbow'n/Coop'in paistovalmiita patonkeja, 0,79€/2kpl (paitsi että kuitissa lukee 0,75€? hyllyn reunassa oli toi 0,79€). Sopivaa juustoa muutama viipale, päällisinä esimerkiksi metwurstiviipaleita tai pepperonia tai kinkkuviipaleita, tonnikalaa tai kalkkunaleikettä tai mitä nyt mieleen tuleekaan. Lehtisalaattia, tomaattia viipaleina, kurkkua, jalopenoviipaleita, oliiveja, sipulirenkaita tai mitä nyt jääkaapista löytyykään. Majoneesia, aiolia, ketsuppia, salaatinkastiketta, oliiviöljyä tms.
Patongit paistetaan, ja kun ovat jäähtyneet, leikataan pituussuunnassa halki siten, että ne voidaan aukaista mutta pysyvät vielä kasassa. Siihen päälle juustoviipaleet ja liha/kala/kana tms. (Subwayssa laittavat ensin lihat ja sitten juuston siihen päälle, mutta se on ihan makuasia). Sitten nämä uuniin grillivastuksen alle muutamaksi minuutiksi, että liha/kana tms on lämmennyt ja juusto sulanut. Sitten p
Tää oli oikeesti hyvä, kun tykkäisin joskus syödä subissa, mutta ne niiden ainekset arveluttaa. Kotona voi tehdä just niin laadukkaista aineista kuin haluaa ja hinta lienee silti halvempi kuin subissa. Miten ei oo tullut edes mieleen? Evääksikin helppo ottaa mukaan. Kiitos.
Kiva ketju, kiitos! Noita ns. Subin täytettyjä esipaistettuja patonkeja teen evääksi raksalle joka päivä. Hinta alle 1€/patonki. Lisäksi termariin maitokaakaota ja tavallinen 1,5l täytetty vesipullo. Varuiks aina banaani ja pähkinöitä, mutta harvoin olen niitä tarvinnutkaan. Kotona syön tavallista ruokaa perheeni kanssa.
Joku mainitsi puuron hinnoista, niin tosiaan se 1 tavallinen lautasellinen on 0,5dl eli joku 32g kaurahiutaleita. Eli kun keitän kattilassa 2 annosta, niin se tekee 1dl kaurahiutaleita ja 2 dl vettä ja ripaus suolaa. 1 puuroannoksen hinnaksi tulee 0.016€. Toki itse laitan siihen nokareen margariinia ja itsekerättyjä marjoja. Puoliso syö oman annoksensa pelkällä sokerilla ja kanelilla. Huippuaamiainen, mitä en haluaisi korvata millään jogurtilla tai muroilla.
oliko vielä jotain No jos mennään kylään, niin viedään aina kivat tuomiset mukanamme. Vaikka kyseessä olisi anoppi tai naapuri. Ja ei, ei pyydetä aikuisille eikä lapsille ruokaa juhlista kotiin. Juhlat on eri tilanne, ja kotona on omat rytmit ja ruokavalio. Ei siis syödä mitään keksiä tai kakkua normaaliarkena, vaan meillä niitä nautitaan nimenomaan juhlatilanteissa. Miksi haluaisimme niitä juhlaherkkuja kotiin sotkemaan aekirytmin ja ruokailut. Hedelmiä meiltä löytyy keittiön pöydältä aina jos makeannälkä yllättää!
Alepan ilta-alesta punalappulihat.
Riisi ja pavut.
Kaurapuuro.
Pakastevihannessekoitukset.
Meillä syödään tänään salaattia ja grillataan tofua ja makkaraa ja grillijuustoa ja vesimelonia. Keitetyt potut lisäksi. Annos maksaa noin 1,7€ naama mutta sillä saa vatsan täyteen. Meildän perheeseen ei kuulu urheilijoita tai suursyömäreitä. Saman verran maksaisi itsetehty avocadosmoothie ja se ei nälkää vie eikä olisi illallinen. Tai joku karkkipussi. Valintoja siis nämä meidän perheessä. Itsetehtyjä popparia ja jäisiä vesimelonilohkoja vielä yöpalaksi leffan kanssa. Noin 0,30€ annos. Leipä juustolla jos haluaa lisäksi tukevampaa 0.10€. Aamupalaksi oli puurot margariinilla ja kanelilla 0,10€. Noin 2€/naama maksaa meillä normaalisyömiset eli jos sen kertoo 31 päivällä on summa yhdeltä 62€. Toki lisänä ketsuppia ja itsetehtyä jogurttikastiketta tänään grilliruokaa kanssa. Jaa punajuurisalaattia ostettiin tarjouksesta eli sitä voisi myös ottaa grilliruokaa kanssa tarjolle, mutta en usko, että kukaan enää jaksaa syödä enempää. Juomana sodastreamvesi kurkkuviipaleella, en osaa laskea sille hintaa. Juomana olisi myös Fun light mehua ja olutta, mutta en usko, että kenellekään maistuu.
Butter chicken, riisiä ja naanleipää. Enpä ole koskaan ennen tehnyt voikanaa, kerta se oli ensimmäinenkin.
Kana noin 6€, kastikkeen muut ainekset noin 2€. Naanleipää tuli 15 kpl, ainekset 1€.
Voikanan annoshinta noin 1,5 €, riisi noin 0, 20 € ja pari leipää 0,15 €. Eli 1,85 €. Ei paha, kun kuitenkin kyse on ihan "oikeasta" ruokalajista.
Nyt voikin maha täynnä nojatuolissa katsoa Kuuraketin noin seitsemättätöista kertaa.
100€ riittää hyvin kun käy aamulla brunssilla Ekbergissä, lounaalla Alexanderplatzissa, välipalaksi ottaa Jungle Juice Barin harmaan ketun ja illalliseksi Wolttaa jonkun raikkaan salden.
Vierailija kirjoitti:
100€ riittää hyvin kun käy aamulla brunssilla Ekbergissä, lounaalla Alexanderplatzissa, välipalaksi ottaa Jungle Juice Barin harmaan ketun ja illalliseksi Wolttaa jonkun raikkaan salden.
Itse skippasin ainakin noi kaksi ekaa. Ei tee mieli olla julkisissa paikoissa syömässä kun ties mitä bakteereja kaikkialla ja jengi yskii koko ajan. Teen mieluummin itse tuoreista raaka-aineista ja nautin omalla takapihallani ruoat. En myöskään wolttaa, ehtii pilaantua tai sekoittua jo matkalla ne likaisella käsillä tehdyt ruoat. Syön vain itsetehtyä ja tuoretta ruokaa. Toisaalta siksi asun maalla ja kasvatan itse salaattini.
Aamupalaksi/lounaaksi söin Lidlin sipsiä, illalliseksi ajattelin keittää ihan spaghettia ketsupilla ja majoneesilla. Joo, olen krapulassa niin ei jaksa nyt kasviksia tai muuta hienoa. Mitäköhän noi nyt maksais, joku 1,50€ ehkä. Sipsipussista jäi puolet syömättä. Eilen taisin syödä nuudelipaketin ja puuron, alkoholiin uppos sitten enemmän rahaaJoku 15€. Mutta en syö ikinä kahta ruokaa päivässä tai iltapalaa, en jaksa olla koko ajan mussuttamassa jotain. Ja joo, hoikka olen.
Vierailija kirjoitti:
Butter chicken, riisiä ja naanleipää. Enpä ole koskaan ennen tehnyt voikanaa, kerta se oli ensimmäinenkin.
Kana noin 6€, kastikkeen muut ainekset noin 2€. Naanleipää tuli 15 kpl, ainekset 1€.
Voikanan annoshinta noin 1,5 €, riisi noin 0, 20 € ja pari leipää 0,15 €. Eli 1,85 €. Ei paha, kun kuitenkin kyse on ihan "oikeasta" ruokalajista.
Nyt voikin maha täynnä nojatuolissa katsoa Kuuraketin noin seitsemättätöista kertaa.
Itse olisin korvannut puolet kanasta jollain kasviksilla (alle 2€/kg) ja annoksen hinta olisi puolittanut ja vastannut myös enemmän ravintotaulukkoa. Kasvikset halpaa ja hyvää! Mutta itsetehty naan-leipä hyvää. Tai laitan vaan vehnäjauhoja, suolaa ja vettä taikinaan ja paistan pannulla kuumassa voissa tai öljyssä. Ja paiston jälkeen päälle vielä voita. On nannaa herkkua sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Aamupalaksi/lounaaksi söin Lidlin sipsiä, illalliseksi ajattelin keittää ihan spaghettia ketsupilla ja majoneesilla. Joo, olen krapulassa niin ei jaksa nyt kasviksia tai muuta hienoa. Mitäköhän noi nyt maksais, joku 1,50€ ehkä. Sipsipussista jäi puolet syömättä. Eilen taisin syödä nuudelipaketin ja puuron, alkoholiin uppos sitten enemmän rahaaJoku 15€. Mutta en syö ikinä kahta ruokaa päivässä tai iltapalaa, en jaksa olla koko ajan mussuttamassa jotain. Ja joo, hoikka olen.
Miten viidellätoista eurolla saa krapulan aikaiseksi? Kysyn ihan tosissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin korvannut puolet kanasta jollain kasviksilla (alle 2€/kg) ja annoksen hinta olisi puolittanut ja vastannut myös enemmän ravintotaulukkoa. Kasvikset halpaa ja hyvää! Mutta itsetehty naan-leipä hyvää. Tai laitan vaan vehnäjauhoja, suolaa ja vettä taikinaan ja paistan pannulla kuumassa voissa tai öljyssä. Ja paiston jälkeen päälle vielä voita. On nannaa herkkua sellaisenaan.
No, en ole koskaan aikaisemmin tuota tehnyt, joten en halunnut sen kummemmin muokkailla ohjetta. Löysin ohjeen kasvisversioon ilman kanaa, sellaista voisi myös testata.
Pystyy syömään jos syö vanhan kansan mukaan eli kerää itse marjat ja syö paljon perunaa ja porkkanaa. Jos haluaa wolttailla jotain avocadoja tai susheja niin ei onnistu. Tosin itsetehtynä sushitarvikkeet maksaa 8€ ja niistä saa 50 makipalaa. Kannattaa käyttää myös älliä kokkailussa, esim puuroriisi on ihan samaa kuin sushiriisi mutta paljon halvempaa. Joku kerman lisääminen kastikkeisiin myös aivan turhaa ellet ole sairaalloisen alipainoinen. Peruskuivamausteet Lidlissä suht edullisia ja chilijauhetta kestää ikuisuuden vaikka joka ruokaan sitä laitankin. Käytän myös itsetehtyä sienijauhetta ruoanlaitossa. Laiskat ei pysty syömään alle 100€ koska eivät jaksaa ottaa edes asioista selvää vaan saattavat ostaa jopa jonkun valmiskastikkeen tai valmisaterian. Syövät nälkäänsä 2 banaania vaikka se tofu-riisi valmistuisi samalla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten viidellätoista eurolla saa krapulan aikaiseksi? Kysyn ihan tosissani.
0,5 litran Koskenkorva? Itse pidän myös hehkuviinistä 0,75l jossa prosentteja 21. Ja varmaan Saksasta jos viinat tilannut niin saahan tolla jo lavallisen kaljaa tai 3 viinipulloa.
Vierailija kirjoitti:
Pystyy syömään jos syö vanhan kansan mukaan eli kerää itse marjat ja syö paljon perunaa ja porkkanaa. Jos haluaa wolttailla jotain avocadoja tai susheja niin ei onnistu. Tosin itsetehtynä sushitarvikkeet maksaa 8€ ja niistä saa 50 makipalaa. Kannattaa käyttää myös älliä kokkailussa, esim puuroriisi on ihan samaa kuin sushiriisi mutta paljon halvempaa. Joku kerman lisääminen kastikkeisiin myös aivan turhaa ellet ole sairaalloisen alipainoinen. Peruskuivamausteet Lidlissä suht edullisia ja chilijauhetta kestää ikuisuuden vaikka joka ruokaan sitä laitankin. Käytän myös itsetehtyä sienijauhetta ruoanlaitossa. Laiskat ei pysty syömään alle 100€ koska eivät jaksaa ottaa edes asioista selvää vaan saattavat ostaa jopa jonkun valmiskastikkeen tai valmisaterian. Syövät nälkäänsä 2 banaania vaikka se tofu-riisi valmistuisi samalla hinnalla.
Perunalla ja porkkanalla ja halvoilla mausteilla ei ihan pärjää, vaikka ei olisi edes laiska. Ei noista tule päivässä lähellekään ihmiselle riittävästi energiaa, vaikka kuinka ottaisi asioista selvää. Mikä ihmeen tarve jollakulla on lytätä muut aina laiskoiksi ja tyhmiksi, varsinkin kun oma ruokavalio on täysin puutteellinen esim. proteiinin suhteen? Mikä ruoka syntyy pelkästä perunasta ja porkkanasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunalla ja porkkanalla ja halvoill
No itse ainakin kotona ongin kalat ja kerään pihamaalta omat potut, porkkanat ja sipulit ja teen keittoa. Tuoretta tilliä löytyy toki myös. Asun siis järven rannalla talviasuttavassa mökissä. Teen etänä töitä sieltä. Mausteena kalakeitossani ihan vaan suola ja pippuri. Itse ainakin tykkään ja saan mahani täyteen käytännössä ilmaiseksi. Toki kaikki ei asu järven rannalla, mutta monilla saattaa olla kakkosasuntona joku mökki tai auto, jolla päästä rantaan. Vaikka kulkevan ne julkisetkin, mutta pitäisi ostaa joku lippu, joka maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin korvannut puolet kanasta jollain kasviksilla (alle 2€/kg) ja annoksen hinta olisi puolittanut ja vastannut myös enemmän ravintotaulukkoa. Kasvikset halpaa ja hyvää! Mutta itsetehty naan-leipä hyvää. Tai laitan vaan vehnäjauhoja, suolaa ja vettä taikinaan ja paistan pannulla kuumassa voissa tai öljyssä. Ja paiston jälkeen päälle vielä voita. On nanna
Niin no olisihan sitä voinut ottaa lautaselle vain vähemmän kanaa ja korvata osan salaatilla. Tai kaalia ja porkkanaa voi raastaa lisukkeeksi. Tai vaikka pakastemaissia. Mutta onhan raastepöytä ihan nepalilaisissa tai intialaisissa ravintoloissakin.
No minä elän satasella kuussa ja kalastan kesäisin kyllä. Madot löytyy omalta pihalta ja 5€:n mato-onki on kestänyt 4 vuotta. Saan auton lainaksi molemmilta naapureilta kun haluan ja metsästän aktiivisesti kananmunia tarjoushinnalla. Saan myös ilmaiseksi omenia takapihan puustani ja ilmaiseksi sienestän ja marjastan. Nämä on ihan tavallisia asioita jos ei Helsingin keskustassa asu. Mutta kylästä en silti myöskään ruokaa hamstraisi kotiini. Osaan itsekin käydä kaupassa tai leipoa. Kyllä käytöstavat pitää olla ja kunnioitusta ja arvokkuutta tapahtuman luonnetta kohtaan. Ruokajaot on erikseen.