Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19067)

Vierailija
6821/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä iäkäs kotikaljan juoja, joka varastat anopilta kinkkua kotiin kun et itse halua ostaa nykyisin enää jouluruokia, niin mitä teillä on sitten tapana viedä sinne anopille? Viettekö itsetehdyt laatikot vai kalat? Kyllä sekin maksaa, jos ostaa vaikkapa 6 hengelle kalapöydän tarjottavat.

En varasta, tyrkyttäisi enemmänkin kun ostaa joka vuosi liian ison kinkun. Vähän vaihtelee vuosittain mitä kukakin hankkii, viime vuonna meitä vaan neljä syömässä. Silloin tein joulutortut, graavilohen ja myös paistettua lohta ja ostin kotikaljan. Kotikaljan olisin voinut tehdä itsekin, mutta kaupassa sattui olemaan myytävänä tuote jonka tiesin erittäin hyväksi.

Miksi anoppi tyrkyttää kinkkua sinulle eikä lapselleen?

Kaikille.

Sinä olet ainoa joka suostuu ottamaan anoppisi ruokia omaan kotiinsa? Kyllä kotona syödään omia ruokia ja vieraissa sitten muuta. Oudolta kuulostaa, että ottaisin anopin jääkaapista ruokaa kotiini. Oli kyseessä sitten joulu tai juhannus.

Vierailija
6822/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsit kun täällä on niin järkyttävän huono haku nykyään. Joku viisaampi osasi laittaa nätisti sen, mitä tarkoittaa se, että laskeeko ateria/annoshintoja tai laskeeko kuukaudessa ostetut tuotteet.

Sivu 225 ( ei mennyt ihan tuntia etsimiseen)

Ymmärrätkö kirjanpidon ja kustannuslaskennan eron?

Jos ostat tänään 30.4.2024 kilon kaurapuuroa, on se sun ruokamenosi huhtikuussa.

Kun laitat aamupuuron toukokuussa, voit laskea, että tämä puurolautasellinen maksoi 10 senttiä. Tämä on kustannuslaskentaa.

Ske

Kauankohan tämäkin yksi hiutalepaketti riittää ske:n kokoisessa perheessä? Jos annos on 1 dl eli n. 50 g, niin tämä kuluu yksinasuvallakin alle kuukaudessa. Tulee melkein yksi tarina mieleen missä oli viisi leipää ja kaksi kalaa...

1 annos on kylläkin 30-35g. Eli 1dl hiutaleita ja 2dl vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6823/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä iäkäs kotikaljan juoja, joka varastat anopilta kinkkua kotiin kun et itse halua ostaa nykyisin enää jouluruokia, niin mitä teillä on sitten tapana viedä sinne anopille? Viettekö itsetehdyt laatikot vai kalat? Kyllä sekin maksaa, jos ostaa vaikkapa 6 hengelle kalapöydän tarjottavat.

En varasta, tyrkyttäisi enemmänkin kun ostaa joka vuosi liian ison kinkun. Vähän vaihtelee vuosittain mitä kukakin hankkii, viime vuonna meitä vaan neljä syömässä. Silloin tein joulutortut, graavilohen ja myös paistettua lohta ja ostin kotikaljan. Kotikaljan olisin voinut tehdä itsekin, mutta kaupassa sattui olemaan myytävänä tuote jonka tiesin erittäin hyväksi.

Miksi anoppi tyrkyttää kinkkua sinulle eikä lapselleen

Sinä olet ainoa joka suostuu ottamaan anoppisi ruokia omaan kotiinsa? Kyllä kotona syödään omia ruokia ja vieraissa sitten muuta. Oudolta kuulostaa, että ottaisin anopin jääkaapista ruokaa kotiini. Oli kyseessä sitten joulu tai juhannus.

Etkö ole oikeasti koskaan törmännyt vanhempaan sukulaiseen, joka kahvilta/äitienpäivälounaalta/jouluruualta/synttärikahveilta lähtiessäsi ala tuputtaa mukaasi kakkupalaa, kinkkiviipaleita, vajaata keksipakettia...?

-eri

Vierailija
6824/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen kotona aina ruoan ja kyllä, mies on myöntänyt syövänsä välillä pikaruokaloissa. Olen löytänyt mäkkipapereita hänen autostaankin. Onko siinä jotain outoa, että syö välillä yksinkin? Jopa hänen taskustaan on valahtanut karkkia meidän sänkyyn, ja itse en karkkia syö tai osta. Eli todellakin syö salaa minulta, mutta ei se haittaa minua. Vaikka on vähän ylipainoinen. Kunhan ostaa omalla rahallaan.

Vierailija
6825/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"1 annos on kylläkin 30-35g. Eli 1dl hiutaleita ja 2dl vettä."

Finelin mukaan 1 dl hiutaleita on 40 grammaa. https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/153?portionUnit=DL&portionSi…

Itse mittasin omalla keittiövaa'alla Lidlin Crownfieldin pikakaurahiutaleita ja niissä tasainen puolen desin mitta painaa n. 23-25 g, eli 1 dl on 46-50 grammaa. Hiutaleiden laadussakin on tosin paljon eroa, osa pikakaurahiutaleista on todella höttöistä pölyä, nuo omat hiutaleet on isoja ja paksuja, mutta kypsyy silti nopeasti.

Vierailija
6826/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen kotona aina ruoan ja kyllä, mies on myöntänyt syövänsä välillä pikaruokaloissa. Olen löytänyt mäkkipapereita hänen autostaankin. Onko siinä jotain outoa, että syö välillä yksinkin? Jopa hänen taskustaan on valahtanut karkkia meidän sänkyyn, ja itse en karkkia syö tai osta. Eli todellakin syö salaa minulta, mutta ei se haittaa minua. Vaikka on vähän ylipainoinen. Kunhan ostaa omalla rahallaan.

Mikä tämän viestin pointti oli? Se, ettei miehesi saisi syödä muualla kuin kotona ja vain sinun tekemääsi ruokaa? Oikein Myöntänyt! syöneensä ulkona. Enpä ole ennen kuullut parisuhteesta, jossa pitäisi piilotella sitä, jos vaikka työmatkalla osti karkkipussin tai kaupungilla käydessään osti täytetyn sämpylän. Jestas.

Vierailija
6827/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämän viestin pointti oli? Se, ettei miehesi saisi syödä muualla kuin kotona ja vain sinun tekemääsi ruokaa? Oikein Myöntänyt! syöneensä ulkona. Enpä ole ennen kuullut parisuhteesta, jossa pitäisi piilotella sitä, jos vaikka työmatkalla osti karkkipussin tai kaupungilla käydessään osti täytetyn sämpylän. Jestas.

Tässä tapauksessa ei voi kuitenkaan väittää että perheen ruokakulut on 100 e per nokka, jos yksi perheenjäsen syö yli budjetin, yhtälailla ruokakuluja nekin on, oli maksettu kenen hyvänsä taskusta.

Vierailija
6828/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa ei voi kuitenkaan väittää että perheen ruokakulu

Eikö just täällä puhuttu, että jaetaan vain kulut perheenjäsenten määrällä? Toki ei kukaan voi laskea lasten koululounaiden hintaa tai omilla rahoilla ostettujen karkkipussin tai keksipakettien hintaa täysin. Helpointa laskea se oma ruokailu ja sen hinta. Kaikki tietää, mitä itse suuhunsa laittaa. Jollain se on 60€ ja jollain 180€/kk. Joku vielä ottaa anopin jääkaapista ruokia tai pummia tapaksia ja oluita kaverinsa luona.

Vierailija
6829/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne ruoat silloin ilmaisia ja pois omasta kauppalaskusta, jos muualta saa ilmaiseksi? Jos esimerkiksi tarjoaa kaverille viiniä ja juustoja, lasketaanko se sen perheen kuukausi-ruokabudjettiin? Että sen vauvan ruokakulut kohoaa yhtäkkiä aikuisten takia satasella?

Vierailija
6830/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lasken meidän perheen ruokailujen hinnan. Eli per meidän perheen perheenjäsen. Lisäksi:Jos joku perheenjäsen käy naapurissa syömässä marjapiirakkaa (kuten minä tänään), niin en sen marjapiirakan annoshintaa lisää oman perheeni budjettiin. Ja jos joku käy meillä syömässä mutakakkua ja jäätelöä, niin en vähennä niitä meidän perheen budjetista. Jos jotain saadaan ilmaiseksi (metsästä kerätyt marjat, sienet, naapurin raparperit, ilmaisnäyte kaupasta tms) niin sen kustannus on nolla euroa. Eli jos teen raparperikiisseliä, niin sen hinta minulle on sokeri+perunajauho+vaniljasokeri/kaneli. En lähde laskemaan jotain abstraktia hintaa raparpereille, jotka olen hakenut ilmaiseksi kasvimaaltani tai naapurin pihasta.

Lasten koululounaita en laske mukaan, koska jokainen oppivelvollisuuttaan suorittava lapsi ja nuori on oikeutettu ilmaiseen kouluruokailuun, joten se ei millään tavalla voi vääristää meidän perheemme ruokailukustannuksia verrattuna muihin perheisiin, joilla on oppivelvollisia lapsia kouluissa.

Eli meidän perheemme kirjanpidollinen ruokamenomme on se, mitä on siinä kuussa rahaa meidän perheeltä virrannut ulospäin. Jyvitän sen joko 5,5 hengelle tai 5 hengelle riippuen siitä, onko muualla asuva opiskelija ollut kotosalla syömässä tai olenko muuten huolehtinut hänen ravinnonsaannistaan (esimerkiksi antamalla ruokarahaa tai ostamalla ruokatarvikkeita tai antamalla ruokaa kotoa mukaan). Annoshinnat (kustannuslaskentaa) lasken sitten sen mukaan, että mitä jokainen ko. annokseen käytetty ruoka-aine maksaa siltä osin, kuin sitä on käytetty ko. ruokaan. Eli aiemman esimerkin rapaperikiisselistä lasken mukaan annos/ateriahintaan sen pari desiä sokeria, en koko kilon pakettia, samoin vain sen pari tl vaniljasokeria, en koko puolen litran törppöä.

Eli jos kaikkineen, heseostokset mukaan luettuna kuukaudessa meidän perhe on käyttänyt rahaa elintarvikkeiden hankkimiseen vaikka 800€, niin se on sen kuukauden meno. Henkeä kohden siitä tulee 160€, jos ei opiskelija ole käynyt kotona, tai 146€, jos hän on piipahdellut kotona syömässä.

Sitten kuitenkin voi olla, että ollaan täytetty pakastinta halvoilla joulukinkuilla, ja oikeasti olemme syöneet vain 500€ arvosta, niin se on sitten se laskennallinen kustannus, ja varastosaldo on kasvanut 300 eurolla, mutta edelleen sitä rahaa on virrannut ulospäin se 800€, jota käytän näissä tänne laittamissani viesteissä...

Jotenkin vaikea selittää, kun itselle tämä on itsestään selvää.

Ske

Vierailija
6831/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö joka päivä. Mitään.

Harvoin tunnen nälkää.

Vierailija
6832/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Ske, että yrität. Aika kova kauppalasku teillä kyllä, mutta tuossakin oli ne 2 ylioppilaskuhlaherkut mukana? Vai paljonko se kuukausi sitten maksoi? Tuli vieraitakin ihan ja teit pepperonipitsaa ja alkoholia oli.

Vierailija
6833/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen yksin menee alle 20€ kauppaan per viikko. Jos poikaystävä mun luona niin menee 100€ viikko mitta tossa kyllä sitten jo kaljat ja viini. Poikaystävä tykkää ostella mun laskuun paljon sellaista mitä en syö tai juo. Itse toki käyn töissä niin mulla paremmat tulot kun Kela antaa.

Vierailija
6834/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi

Olen eri, mutta jos menisin kahville kylään ja veisin sinne keksipaketin, niin en todellakaan ottaisi mukaani kotiini sitä vajaata keksipakettia enää. Mitä ihmettä?

Vierailija
6835/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kylästä kyllä oteta mitään vajaita keksipaketteja itselle kotiin viemisiksi. Hei jotain rajaa. Ei myöskään aleta pyytämään mitään perunaa ja kalaa dogipäkiin. Maksaa ne astiatkin. Vai kuka menee kylään oma tyhjä Tupperware-astia käsilaukussa? Aivan älytöntä touhua. Kylään mennään juomien ja kukkien kanssa. Ehkä jotain muutakin. Mutta Ei sieltä keräillä mitään ruokia tai juomia omaan kotiin lähtiessä. Ne on kiitos isännälle ja emännälle.

Vierailija
6836/19067 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kylästä kyllä oteta mitään vajaita keksipaketteja itselle kotiin viemisiksi. Hei jotain rajaa. Ei myöskään aleta pyytämään mitään perunaa ja kalaa dogipäkiin. Maksaa ne astiatkin. Vai kuka menee kylään oma tyhjä Tupperware-astia käsilaukussa? Aivan älytöntä touhua. Kylään mennään juomien ja kukkien kanssa. Ehkä jotain muutakin. Mutta Ei sieltä keräillä mitään ruokia tai juomia omaan kotiin lähtiessä. Ne on kiitos isännälle ja emännälle.

Ne on niitä älyttömyyksiä, joita ihmiset tai ihminen täällä keksii ajankulukseen. Niillä sitten perhe elää satasella kuusa he heh. Ja kalastamalla. Matoja saa naapurin tunkiosta ja ongen toisen naapurin vajasta. Auton työkaverilta lainaksi ja Tokmannilta 20 sentin kananmunia.

Vierailija
6837/19067 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsutko myös isääsi ja äitiäsi isännäksi ja emännäksi? Tuntuu kuin osalle perheen käsite olisi täysin vieras.

Vierailija
6838/19067 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tulee kalliimmaaksi mennä kylään syömään, jos on sovittu, että jokainen tekee ja tuo jotain. Monesti kylään menijä tuo sitten ne kalliit jutut sinne isäntäperheelle ja vie samppanjat. Isäntäperhe yleensä keittää perunat ja tekee salaatin, vaikea vieraiden olisi tuoda keitettyjä perunoita sinne joulupöytään. Eli kun vieras vie kalat ja viiniä 10 ihmiselle, niin siitä tulee helposti kalliimpaa kuin sinun ja puolisosi se 1 jouluateria, mitä jaksaa syödä siinä illan aikana. En minä ainakaan kehtaisi alkaa kyselemään jotain eväsrasioita isäntäperheitä kesken jouluillan, että ottaisin ylitsejäänyttä kalaa, salaattia, perunaa ja kinkkua kotiin.

Tilanteeseen vaikuttaa onko kyseessä omaa perhettä vai vieraammat ihmiset.

Viedäänkö eri juttuja perheelle tai vieraille? Miten tämä toimii? Haluan oppia tietämään etiketit

Jos minä kutsun omat aikuiset lapseni jouluna syömään, niin heidän ei tarvitse tuoda mitään. Mutta jos he menisivät tuttavaperheen luokse, niin eihän sinne mentäisi tyhjin käsin.

Vierailija
6839/19067 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsutko myös isääsi ja äitiäsi isännäksi ja emännäksi? Tuntuu kuin osalle perheen käsite olisi täysin vieras.

Kyllä. Ne ketkä talossa asuu on isäntä ja emäntä. Minä olen omassa kodissani emäntä kun vieraita tai perhettä tulee. Minä olen siivonnut, kattanut pöydän, suunnitellut ja valmistanut tarjottavat sekä ohjelman. En todellakaan ole vieras omassa talossani tai juhlissani. Ja odotan kyllä, että kyläilijät tuovat myös mukanaan kättä pidempää kuten viiniä, kukkia ja ruokia. Perheeseeni ei onneksi kuulu loisia.

Vierailija
6840/19067 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en todellakaan haluaisi ottaa mitään ruokia kylästä kotiin. En vaikka tiedä kuinka monta vuotta vanhoja leivontatarvikkeita siihen kakkupohjaan tai piirakkaan on käytetty tai oliko se rahka ostettu tarjouksesta viikko sitten ja päiväys mennyt umpeen jo monta päivää sitten jne. Tai onko mansikkahillopurkki, jota siihen on laitettu niin on ollut auki puoli vuotta. Lisäksi jos olen juuri syönyt niin vatsa täynnä eikä tulisi mieleen ruoka enää, enkä uskaltaisi tosiaan sitä vanhaa ruokaa enää kuljettaa autossa oman kotini jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää. Mutta kukin tavallaan.