Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19063)
Tässä alehamsterin ostoksia heinäkuun alusta:
Naudan paistijauheliha 7 % 400 g 2 ps, aamiaissämpylä 7 kpl 420 g, elovena uuniomena kauravälipala 150 g, siskonmakkara 400 g, kotimaista kevyt nakki 300 g, grillijuuso grillimakkara 300 g, maalaishyvä taikinajuurileipä 650 g, kanan sisäfileet pekonilla 380 g, wursti extra palvikinkku 400 g, nämä 60 %, yht. 16,06 e.
Hevikkilaatikko 2 e: 2 avocadoa, paprika, kesäkurpitsa, 8 grillimix tomaattia, 6 nektariinia, kartanosalaatti
Tarjous/normaalihinta: kirsikkatomaatti 2 rs, jäävuorisalaatti, savuporojuustokeitto 550 g, xtra fusillipasta 1 kg, pirkka rogan josh ateriakastike 350 g, 200 g paistettua lohta, uusia perunoita kg, fazer taloussuklaa, valio polar 350 g 2 pkt, xtra tortilla chips natural 450 g, nämä yht. 18,29 e. Kaikki yht. 36,35 e.
Jauhelihat käytin nachopeltiin ja sitten tein siskonmakkaroiden kanssa lihapullataikinan. Juusto edullinen, vain 1 e pkt. Lisäksi litra mustikoita metsästä.
100g kanaa per henkilö per annos joka päivä x 2 kuulostaa aika paljolta. Harva syö joka päivä kanaa 200g. Esimerkiksi se päivän toinen ruoka voi olla kasvissosekeitto, joka maksaa 0,40€/annos, ja näin saa sitten päivän ruokakulut pysymään budjetissa. Kuulostaa omiin korviini erikoiselta, että joka aterialla pitäisi syödä lihaa 100g. Toki ne jotka ei halua syödä kasviksia, keittoja, soijarouhetta jne. Niin elävät sitten omassa lihakuopassaan ja sitten siitä lihasta pitää maksaa eli tuo 100€/kk voi kuulostaa jo vaikealta. Itse en syö joka päivä lihaa, tai sitten 50g suositusannoksen per päivä muiden ruokien lisäksi niin itselläni tuo budjetti onnistuu. Nyt kesälomalla on mennyt virvokkeisiin kyllä huomattava summa rahaa kun olen tarjonnut kuohuvaa vieraillekin jne. Eilen grillattiin kanan wingsejä ja perunaa ja sipulia ja pakastenyyttikasviksia ja vesimelonia, yhden annoksen hinta jäi kyllä alle euron ja vatsat tuli täyteen. Joku muu ehkä haluaa jotain kallista, niin sitten ostaa sitä, mutta 100€/kk ei tosiaan sitten riitä, jos se liha on annoksen päätähti joka kerta ja sitä pitää olla runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
100g kanaa per henkilö per annos joka päivä x 2 kuulostaa aika paljolta. Harva syö joka päivä kanaa 200g. Esimerkiksi se päivän toinen ruoka voi olla kasvissosekeitto, joka maksaa 0,40€/annos, ja näin saa sitten päivän ruokakulut pysymään budjetissa. Kuulostaa omiin korviini erikoiselta, että joka aterialla pitäisi syödä lihaa 100g. Toki ne jotka ei halua syödä kasviksia, keittoja, soijarouhetta jne. Niin elävät sitten omassa lihakuopassaan ja sitten siitä lihasta pitää maksaa eli tuo 100€/kk voi kuulostaa jo vaikealta. Itse en syö joka päivä lihaa, tai sitten 50g suositusannoksen per päivä muiden ruokien lisäksi niin itselläni tuo budjetti onnistuu. Nyt kesälomalla on mennyt virvokkeisiin kyllä huomattava summa rahaa kun olen tarjonnut kuohuvaa vieraillekin jne. Eilen grillattiin kanan wingsejä ja perunaa ja sipulia ja pakastenyyttikasviksia ja vesimelonia, yhden annoksen hinta jäi kyllä alle euron ja vatsat tuli täyteen. Joku muu ehkä halu
50 gramman siositusannoksen lihaa per päivä?
Älyttömyyden huippu. Äläkä vaan sano, että tuossa tuli vatsat täyteen kaikille! Jopa Marttojen annoskoko-ohjeissa sanotaan, että aterialle pitäisi varata 140-180 grammaa lihaa per vieras. Tämä siis kolmen ruokalajin aterialla kaikkien muiden lisäkkeiden lisäksi.
Luon just artikkelin, jossa sanotaan, että mykysuositusten mukaan max. 3,5 lihapullaa tai puolikas makkara on sopiva määrä punaista lihaa per päivä. En tiedä, mistä tuon Marttojen lihamäärät olet keksinyt. Kala olisi parasta, mutta jos ei ole itse mahdollista onkia, niin se on toki kallista ostaa kaupasta. Eli suosittelen miettimään korvaamaan lihaa niillä palkokasviksilla, jos haluaa pysyä budjetissa. Kaikkien ei toki tarvitse miettiä ruoan hintoja tai joitain ei edes laatu kiinnosta, eli voi syödä pelkkää kermapastaa vuodesta toiseen. Täällä vaan annetaan vinkkejä muille, ja kerrotaan omista ruokailuista.
Vuosi sitten siis muuttui suositukset, että entisen 500g punaista lihaa viikossa on nykyään max 350g/henkilö viikossa. Kannattaa googlettaa asiaa jos terveys ja ympäristöasiat kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100g kanaa per henkilö per annos joka päivä x 2 kuulostaa aika paljolta. Harva syö joka päivä kanaa 200g. Esimerkiksi se päivän toinen ruoka voi olla kasvissosekeitto, joka maksaa 0,40€/annos, ja näin saa sitten päivän ruokakulut pysymään budjetissa. Kuulostaa omiin korviini erikoiselta, että joka aterialla pitäisi syödä lihaa 100g. Toki ne jotka ei halua syödä kasviksia, keittoja, soijarouhetta jne. Niin elävät sitten omassa lihakuopassaan ja sitten siitä lihasta pitää maksaa eli tuo 100€/kk voi kuulostaa jo vaikealta. Itse en syö joka päivä lihaa, tai sitten 50g suositusannoksen per päivä muiden ruokien lisäksi niin itselläni tuo budjetti onnistuu. Nyt kesälomalla on mennyt virvokkeisiin kyllä huomattava summa rahaa kun olen tarjonnut kuohuvaa vieraillekin jne. Eilen grillattiin kanan wingsejä ja perunaa ja sipulia ja pakastenyyttikasviksia ja vesimelonia, yhden annoksen hinta jäi kyllä all
50 gramman siositusannoksen lihaa per päivä?
Älyttömyyden huippu. Äläkä vaan sano, että tuossa tuli vatsat täyteen kaikille! Jopa Marttojen annoskoko-ohjeissa sanotaan, että aterialle pitäisi varata 140-180 grammaa lihaa per vieras. Tämä siis kolmen ruokalajin aterialla kaikkien muiden lisäkkeiden lisäksi
Se 50 grammaa liittyy punaiseen lihaan, ei kana ja kala.
Nii. Punaista lihaa tai prosessoitua lihatuotteita suositellaan max se 50g päivä eli puolikas makkara, mutta kalaa ja kanaa kai voi syödä sit vaikka sen 100g päälle? Toki en tiedä et miksi tuhlais noihin kalliisiin raaka-aineisiin paljon rahaa, kun muillakin sen proteiinin voi korvata ja on itsellä kevyempi ja parempi olo. Mutta kukin tavallaan! Meillä kun tehdään perunoille/riisille/pastalle kastike, vaikka broilerin rintakoivista, niin laitetaan joukkoon aina puolet kasviksia. Tulee jättimäinen pannullinen, josta syö monta päivää. Silloin ei tartte erikseen laittaa tarjolle salaattia tai kurkkua tai tomaattia. Siis revitään se liha irti koivista pannulle. Ja loppu koivista tehdään kanakeitto, josta irtoaa ne rasvat ja viimeiset kananpalat maustamaan keitto.
Täyttä höpöhöpöä kyllä, että 50 grammasta kanaa aikuinen ihminen saa riittävästi proteiinia ja tulee kylläiseksi. 50 g kanaa on muutama kikkare esim. fileesuikaleita tai puolikas pienehköstä fileepihvistä. Vaikka lisukkeena olisi riisiä ja runsaasti kasviksia, ei se silti proteiinimäärää juurikaan nosta ja päivän muu syöminenhän on luokkaa leipää margariinilla ja 0,5 dl puuroa aamulla. Kokeilkaapa joskus oikeasti laskea paljonko päivässä siinä omassa pihistelyruokavaliossa on niitä proteiineja.
Vierailija kirjoitti:
100g kanaa per henkilö per annos joka päivä x 2 kuulostaa aika paljolta. Harva syö joka päivä kanaa 200g. Esimerkiksi se päivän toinen ruoka voi olla kasvissosekeitto, joka maksaa 0,40€/annos, ja näin saa sitten päivän ruokakulut pysymään budjetissa. Kuulostaa omiin korviini erikoiselta, että joka aterialla pitäisi syödä lihaa 100g. Toki ne jotka ei halua syödä kasviksia, keittoja, soijarouhetta jne. Niin elävät sitten omassa lihakuopassaan ja sitten siitä lihasta pitää maksaa eli tuo 100€/kk voi kuulostaa jo vaikealta. Itse en syö joka päivä lihaa, tai sitten 50g suositusannoksen per päivä muiden ruokien lisäksi niin itselläni tuo budjetti onnistuu. Nyt kesälomalla on mennyt virvokkeisiin kyllä huomattava summa rahaa kun olen tarjonnut kuohuvaa vieraillekin jne. Eilen grillattiin kanan wingsejä ja perunaa ja sipulia ja pakastenyyttikasviksia ja vesimelonia, yhden annoksen hinta jäi kyllä alle euron ja vatsat tuli täyteen. Joku muu ehkä halu
Montako ruokailijaa oli paikalla ja montako siipeä oli per henkilö? Kuulostaa siltä, että nälkä jäisi noilla ruokailuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100g kanaa per henkilö per annos joka päivä x 2 kuulostaa aika paljolta. Harva syö joka päivä kanaa 200g. Esimerkiksi se päivän toinen ruoka voi olla kasvissosekeitto, joka maksaa 0,40€/annos, ja näin saa sitten päivän ruokakulut pysymään budjetissa. Kuulostaa omiin korviini erikoiselta, että joka aterialla pitäisi syödä lihaa 100g. Toki ne jotka ei halua syödä kasviksia, keittoja, soijarouhetta jne. Niin elävät sitten omassa lihakuopassaan ja sitten siitä lihasta pitää maksaa eli tuo 100€/kk voi kuulostaa jo vaikealta. Itse en syö joka päivä lihaa, tai sitten 50g suositusannoksen per päivä muiden ruokien lisäksi niin itselläni tuo budjetti onnistuu. Nyt kesälomalla on mennyt virvokkeisiin kyllä huomattava summa rahaa kun olen tarjonnut kuohuvaa vieraillekin jne. Eilen grillattiin kanan wingsejä ja perunaa ja sipulia ja pakastenyyttikasviksia ja vesimelonia, yhden annoksen hinta jäi kyllä all
2 aikuista ja 1 lapsi. Vesimelonia oli paljon, samoin kuin perunaa ja pakastekasviksia. Wingsejä otettiin pakkasesta, noin 8kpl kaikille. Lapsi taisi syödä 4kpl. Itse söin 6. Ei jäänyt nälkä, vaikka joku varmaan tarvitsee kaiken muun ruoan lisäksi sen 15 Wingsiä.
Aamulla teetä ja itse tehtyä leipää sekä kanaleike. Myös kahvia ja itse tehtyä pullaa.
Päivällä kananugetteja ja perunaa. Lisäksi maitoa ja itse tehtyä ruisleipää. Joskus ruisleipää kaupasta alle 2 e/kg. Jälkiruoaksi kahvia ja pullaa.
Illalla lohipyöryköitä ja perunaa.
Kananuggettien tilalle välillä kalapuikkoja.
Vaimo syö lisäksi vihanneksia ja hedelmiä.
Eläkeikäinen miljönääripariskunta.
Vierailija kirjoitti:
Täyttä höpöhöpöä kyllä, että 50 grammasta kanaa aikuinen ihminen saa riittävästi proteiinia ja tulee kylläiseksi. 50 g kanaa on muutama kikkare esim. fileesuikaleita tai puolikas pienehköstä fileepihvistä. Vaikka lisukkeena olisi riisiä ja runsaasti kasviksia, ei se silti proteiinimäärää juurikaan nosta ja päivän muu syöminenhän on luokkaa leipää margariinilla ja 0,5 dl puuroa aamulla. Kokeilkaapa joskus oikeasti laskea paljonko päivässä siinä omassa pihistelyruokavaliossa on niitä proteiineja.
Usea selviää myös täysin ilman lihaa, miksei siis myös vähällä kanalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100g kanaa per henkilö per annos joka päivä x 2 kuulostaa aika paljolta. Harva syö joka päivä kanaa 200g. Esimerkiksi se päivän toinen ruoka voi olla kasvissosekeitto, joka maksaa 0,40€/annos, ja näin saa sitten päivän ruokakulut pysymään budjetissa. Kuulostaa omiin korviini erikoiselta, että joka aterialla pitäisi syödä lihaa 100g. Toki ne jotka ei halua syödä kasviksia, keittoja, soijarouhetta jne. Niin elävät sitten omassa lihakuopassaan ja sitten siitä lihasta pitää maksaa eli tuo 100€/kk voi kuulostaa jo vaikealta. Itse en syö joka päivä lihaa, tai sitten 50g suositusannoksen per päivä muiden ruokien lisäksi niin itselläni tuo budjetti onnistuu. Nyt kesälomalla on mennyt virvokkeisiin kyllä huomattava summa rahaa kun olen tarjonnut kuohuvaa vieraillekin jne. Eilen grillattiin kanan wingsejä ja perunaa ja sipulia ja pakastenyyttikasviksia
Tämän täytyy olla isompi wings-rasia, 900 g, jotta siipiä on noin paljon. Yleensä niiden hinnat pyörii noin neljässä eurossa. Jos tämän jakaa kolmelle niin pelkän kanan hinta on jo yli euron. Vesimeloniakin saa halvimmillaan 0,99 e/kg, niin esim. 300 grammaa maksaa jo n. 30 snt, ja kasvikset ja perunat vielä päälle.
Jos laitatte Googlen hakuun, vaikka alle 1€ annos. Niin sieltä löytyy blogeja, jotka ovat esimerkiksi testanneet kirjaa nimeltä alle 1€ annokset. Yksi bloggaaja teki haasteen, eli ei käyttänyt mitään ruokia kotoa ja sai 132 annosta eli koko kuukauden ruoat 101€:llä. Yhden ruoan hinta oli keskimäärin noin 0,77€. Ja tosiaan kaloreita piti saada 2000 ja proteiinia se 100g per päivä jne. On mahdollista, vaikka nykyään ruokien hinnat seilaavat ylös ja alas. Pitää olla tarkkana kaupassa ja joskus valita korvaava ja edullisempi tuote sen 2€/kg porkkanan tilalle, joka talvella maksaa siis 1€/kg. Monet ostaa kaupasta myös erittäin turhia majoneeseja/salaattikastikkeita tms. Kun ruoat voisi maustaa aivan erilailla ja olisi terveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usea selviää myös täysin ilman lihaa, miksei siis myös vähällä kanalla.
Laita esimerkki sitten tälläisestä ruokailusta, josta saa myös riittävästi proteiinia ravintosuosituksiin nähden, n. 1,1-1,3 grammaa per painokilo.
Just kaupan kassalla edessäni ollut mies osti pelkkää ruokaa 158 eurolla. Ihan perusmuonaa: monta purkkia maitoa, mehua, leipää, jauhoja, perunoita, porkkanoita, tomaatteja, banaaneja, juustoa... Ainoat ei niin tarpeelliset oli kaksi pientä tölkkiä pepsiä ja pieni rasia mansikoita. Kotona varmaan lapsi tai pari.
Niin ja sillä bloggaajalla/urheilijalla, joka testasi tota 100€/kk kirjan reseptejä, niin normaalisti meni ruokaan 500€/kk. Ja kertoi, ettei vointi sinakaan ollut huonontunut! Että olo itseasiassa parempi, mutta tosiaan yli 2000 kaloria oli hänellä se minimi per päivä. Mieluummin paljon enemmän koska liikkuu paljon. Ja kaikki 132 ruokaa onnistui alle 1€/annos, eli joskus kannattaa katsoa myös peiliin, eikö aina vain väittää, ettei mikään ole mahdollista. Jos ei itse osaa tai halua.
Tuo 100€/kk haasteen vastaanottajaa söi joka päivä vielä jotain luomubanaaneja ja kallista kaurahiutaleita ja muita erikoistuotteita. Halvemmalla kilohinnalla saa samat tuotteet ja ravintoarvot, tiedoksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Just kaupan kassalla edessäni ollut mies osti pelkkää ruokaa 158 eurolla. Ihan perusmuonaa: monta purkkia maitoa, mehua, leipää, jauhoja, perunoita, porkkanoita, tomaatteja, banaaneja, juustoa... Ainoat ei niin tarpeelliset oli kaksi pientä tölkkiä pepsiä ja pieni rasia mansikoita. Kotona varmaan lapsi tai pari.
Kesälomalla tulee yleensä sukulaiset kylään tai mökille jopa viikoksi. Pitäähän sitä aineksia olla. Itse tilaan kerran kk ruoat kotiin ja meillä 4 syöjää. 200€ on ihan normaali kauppakassi.
Suurimmalla osalla normaalit kotiruuat ei kyllä onnistu alle euron annoshinnalla. Jos syö esim. kanaa 4 e/400 g rasia, ja siitä saa 4 annosta, niin silloin pelkän kanan annoshinta on euron, plus kasvikset ja joku lisuke kuten riisi. 100 grammaa kanaakaan ei ole vielä mikään järin suuri annos normaalin ruokahalun omaavalle aikuiselle. Ei tarvittu yhtään limppaa eikä edes viiden euron pitsaa, että annoshinta on yli euron.