Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19067)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat taas nousee ensi kuussa kun alvi noussee. Mistäs satasen budjettilaiset säästää.0,05 euron lusikallisesta kaurapuuroa vai kerätäänkö taas sieniä naapurin kanttarellipellosta.
Ruuan alv ei nouse. Tottakai kaiken muun alv nousee ja sitä kautta ruuan hintakin nousee, mutta suoraan elintarvikkeiden hintaan se ei vaikuta.
Mut sitten pakkausmateriaalit esim...
Ai jaa. Maksaako kauppias sitten vähemmän palkkaa vai miten se kompensoi hinnannousut arvoketjussa.
Todennäköisesti maksaa vähemmän palkkaakin, ottaa vähemmän porukkaa töihin, ulkoistaa enemmän, tekee itse enemmän, nostaa hintoja siellä missä pystyy. Loputtomiin ei edes ruuan hintaa pysty nostamaan.
Syön pillua. Olen pillunsyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä samat ihmiset aina jankkaamassa näistä marjoista, itse viljelystä, kalastuksesta, sienistä ja punalapuista? Puuroa syödään 0,5 dl aamulla, keittoa 2 dl jne. Onko täällä ketään normaaliruokahaluista, joka syö edullisesti pelkästään kaupan normaalihintaisilla antimilla?
Minä en tunne ketään, joka ei joko kalastaisi, marjastaisi, metsästäisi, sienestäisi tai omistaisi edes omenapuuta, että kaikki ainekset pitäisi kaupasta ostaa. Joka ikinen tuttu käy edes marjassa tai sienessä. Ja asun Espoossa.
Minä en tunne juuri ketään ainakaan omasta nuoremmasta ikäluokastani, joka näitä asioita tekisi. Ihan 50 000 asukkaan kaupungissa asun. Itse saan vuokrarivitalon asunnon takapihalta hieman mustaherukkaa, vadelmaa ja karviaista, mutta näiden sato on niin pientä, etten huomaisi ruokakuluissa ollen
Miksi marjoilla ja sienillä pitäisi kattaa koko päivän ruokavalio vaikka ne ilmaisia olisi? Voihan sitä ostaa kaupaksi lisäksi vaikka kaurahiutaleita, pastaa ja kananmuniakin. Tai mitä nyt haluaa. Mutta myös omat tuttuni kalastaa kesäisin tai kerää sieniä syksyisin. Tai vastaavaa. Itselläni omenapuu ja sienestän. Kerään myös mustikoita pakkaseen. Ja kyse oli, että ostaako kukaan normaalihintaisia kaikki tuotteet kaupasta? Kyllä ostan usein punalaputettuja tuotteita ja muita tarjouksia. Tyhmä olisin jos täyden hinnan kaikesta aina maksaisin. Tottakai käytän tarjoukset hyväkseni ja vertailen kauppojen ja tuotteiden kilohintoja. 1 yrttipuska kestää myös koko kesän vaikka joka päivä siitä ottaisi. Tekee koko ajan uusia lehtiä. Toki joku tuore basilika tai persilja nyt lähinnä vain hifistelyä kun pihalla kasvaa kaikkea muutakin. Jopa perhetuttu teini kasvattaa omassa huoneessaan chilejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oikeesti repee pää. Asensin S-mobiilin. Meillä menee TONNI kuussa ruokaan ja markettiaineisiin ym (wcpaperit, shampoot jne.) TONNI.
Eli puolet mun palkasta o.O apua.
Pitäis maksaa laskuja!!
Meitä on 4 aikuista. 2 tekee kovaa ruumiillista työtä. Eväät kaikilla, ei osteta kun joku 2x kuussa jotain noutoruokaa. Enimmäkseen tehdään ite. Eikä mitään pihvejä tai katkarapuja tai avokadoja.
Ihan keittoja, ruokaista salaattia, uuniruokia. Minne hemmettiin toi raha menee???
Mitä hemmettiä mä teen? Noi siis syö (ja mä) kaiken mitä mä tuon. Suht päivässä kahdessa on jääkaappi tyhjä.
Kumman paljon teillä rahaa menee kyllä. Juotteko alkoholia tai ostatteko tupakkaa
Miten mä myt saisin tänne kauppakuotin laitettua? Ihan on 0,40€ maksavaa kaurahiutaleita ja 0,75€ 1kg spaghettia ja kurkkua ja jäävuorisalaattia. Ei ole mitään ihmeellistä meidän 2 henkilön 30€:n kauppakuitissa. Kasvisruokia tehdään paljon eikä osteta mitään eineksiä paitsi surimia. Ei ahmita tai mussutella suklaata.
"Miten mä myt saisin tänne kauppakuotin laitettua? Ihan on 0,40€ maksavaa kaurahiutaleita ja 0,75€ 1kg spaghettia ja kurkkua ja jäävuorisalaattia. Ei ole mitään ihmeellistä meidän 2 henkilön 30€:n kauppakuitissa. Kasvisruokia tehdään paljon eikä osteta mitään eineksiä paitsi surimia. Ei ahmita tai mussutella suklaata."
Eikai se pitäisi olla liian vaikeaa listata mitä ruokia 30 eurolla saa viikoksi kahdelle ihmiselle? Ei kukaan ole mistään suklaanahminnasta ja mussutuksesta mitään puhunut, mutta olisi kiva nähdä mitä tuolla rahalla oikeasti syö 15 e per henkilö viikon ajan. Muutoin on kovin ympäripyöreää.
"Miksi marjoilla ja sienillä pitäisi kattaa koko päivän ruokavalio vaikka ne ilmaisia olisi? Voihan sitä ostaa kaupaksi lisäksi vaikka kaurahiutaleita, pastaa ja kananmuniakin. Tai mitä nyt haluaa. Mutta myös omat tuttuni kalastaa kesäisin tai kerää sieniä syksyisin. Tai vastaavaa. Itselläni omenapuu ja sienestän. Kerään myös mustikoita pakkaseen. Ja kyse oli, että ostaako kukaan normaalihintaisia kaikki tuotteet kaupasta? Kyllä ostan usein punalaputettuja tuotteita ja muita tarjouksia. Tyhmä olisin jos täyden hinnan kaikesta aina maksaisin. Tottakai käytän tarjoukset hyväkseni ja vertailen kauppojen ja tuotteiden kilohintoja. 1 yrttipuska kestää myös koko kesän vaikka joka päivä siitä ottaisi. Tekee koko ajan uusia lehtiä. Toki joku tuore basilika tai persilja nyt lähinnä vain hifistelyä kun pihalla kasvaa kaikkea muutakin. Jopa perhetuttu teini kasvattaa omassa huoneessaan chilejä. "
Ei muut ihmiset sen tyhmempiä ole etteikö tarjouksia osaisi hyödyntää ja vertailla kilohintoja, mutta osa tuotteista ei ole ikinä missään tarjouksissa ja suurin osa ruuasta on pakko ostaa ihan sillä täydellä hintaa. Tällaisesta loputtomasta yrttipuskasta en ole ikinä kuullutkaan, ja paljonkos ne teinin chilinkasvatustarvikkeet on alunperin maksaneet? Kotiviljelyäkin on tässä ketjussa käsitelty paljon, ja rahallisesti tulee lähes aina halvemmaksi ostaa valmis tuote kaupasta, kuin hankkia kaikki viljelytarvikkeet.
Kaali-jauhelihakeittoa syödään 2-3 päivää putkeen, maksaa alle 5€ tehdä. Sitten pestopasta 2€, perunat ja kalapuikot 2€, kasviskeitto 2€, munakas jämätäytteillä. Aamu ja iltapala on puuroa tai leipää 0,10€. Lounaaksi aina salaattia, aineet maksaa noin 8€. Alle 10-15€/henkilö per viikko.
Mulla ei ole varaa syödä joka päivä, en siltikään pärjää satasella kuussa.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi marjoilla ja sienillä pitäisi kattaa koko päivän ruokavalio vaikka ne ilmaisia olisi? Voihan sitä ostaa kaupaksi lisäksi vaikka kaurahiutaleita, pastaa ja kananmuniakin. Tai mitä nyt haluaa. Mutta myös omat tuttuni kalastaa kesäisin tai kerää sieniä syksyisin. Tai vastaavaa. Itselläni omenapuu ja sienestän. Kerään myös mustikoita pakkaseen. Ja kyse oli, että ostaako kukaan normaalihintaisia kaikki tuotteet kaupasta? Kyllä ostan usein punalaputettuja tuotteita ja muita tarjouksia. Tyhmä olisin jos täyden hinnan kaikesta aina maksaisin. Tottakai käytän tarjoukset hyväkseni ja vertailen kauppojen ja tuotteiden kilohintoja. 1 yrttipuska kestää myös koko kesän vaikka joka päivä siitä ottaisi. Tekee koko ajan uusia lehtiä. Toki joku tuore basilika tai persilja nyt lähinnä vain hifistelyä kun pihalla kasvaa kaikkea muutakin. Jopa perhetuttu teini kasvattaa omassa huoneessaan chilejä. "
Ei muut ihmiset sen tyhmempiä ole etteikö tarjouks
En tiedä kyseisen teinin chileistä, mitta itse olen kasvattanut omani ihan kaupan 0.10€ maksavasta punaisesta irtochilistä. Kaivoin vain siemenet ja laitoin ruukkuihin. Chilin käytin normaalisti ruoanlaitossa. Toki multa maksoi melkein 2€ kun piti ostaa iso säkki. Mutta tuli ainakin 10 chilipuskaa. Ihan ikkunalaudalle vaan kerrostalossa laitoin.
Vierailija kirjoitti:
Kaali-jauhelihakeittoa syödään 2-3 päivää putkeen, maksaa alle 5€ tehdä. Sitten pestopasta 2€, perunat ja kalapuikot 2€, kasviskeitto 2€, munakas jämätäytteillä. Aamu ja iltapala on puuroa tai leipää 0,10€. Lounaaksi aina salaattia, aineet maksaa noin 8€. Alle 10-15€/henkilö per viikko.
Hinnat ei ainakaan täsmää, ja tässähän kysyttiin viikon kauppalistaa, eikä sekalaisia ruokia sinne päin hintoineen. Kalapuikkopakettia ei saa nykyään alle kahden euron, mihin jäi kananmunien hinta, mitkä ihmeen jämät menee munakkaaseen, miten 8 eurolla saa kahdelle hengelle 7 päivän salaattilounaat, kevyellä kaalikeittolla ja salaatilla pitäisi pärjätä kokopäivä? Leipä ilman päällisiä?
Onhan sitä jo entisaikaan pelkällä vellillä, kalalla tai perunalla pärjätty, miksi nykyisin pitäisi syödä jotain ihme luksusjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä jo entisaikaan pelkällä vellillä, kalalla tai perunalla pärjätty, miksi nykyisin pitäisi syödä jotain ihme luksusjuttuja.
Nykyään ei eletä mitään pula-aikaa, ja takuulla entisaikaankin oli tiloilla kanoja, leivottiin itse leipää ja jopa makeita leivonnaisia, kasvatettiin vihanneksia, valmistettiin itse makkaraa ja muita lihatuotteita jne. Miksi nykyaikana pitäisi ihainnoida jotain nälänhätävuosien yksipuolista ruokavaliota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat ei ainakaan täsmää, ja tässähän kysyttiin viikon kauppalistaa, eikä sekalaisia ruokia sinne päin hintoineen. Kalapuikkopakettia ei saa nykyään alle kahden euron, mihin jäi kananmunien hinta, mitkä ihmeen jämät menee munakkaaseen, miten 8 eurolla saa kahdelle hengelle 7 päivän salaattilounaat, kevyellä kaalikeittolla ja salaatilla pitäisi pärjätä kokopäivä? Leipä ilman päällisiä?
Miiksi vääristelet? Kalapuikkopaketteja 1,40 - 1,59 e. Mitä järkeä sun länkyttää tässä keskustelussa kun et viitsi edes selvittää faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelin ihan samaa. Olisi kiva jos kirjoittaja kaivaisi kuitit esiin. Ei voi pitää paikkaansa. Ja mistä ne munakkaan jämätäytteet tuli kun ei niitä näköjään ostettu ole.
Jos ihmiset olisivat rehellisiä itselleen, voisi tulla todella yllätyksenä mitä se ruoka oikeasti tulee maksamaan. Niin paljon ihmisiltä unohtuu,ä. On ne perunat ostettu kuten "jämätkin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miiksi vääristelet? Kalapuikkopaketteja 1,40 - 1,59 e. Mitä järkeä sun länkyttää tässä keskustelussa
10 kpl kalapuikkopaketin saa tosiaan tuohon hintaan, mutta montako kertaa siitä kaksi aikuista syö? Alkuperäinenkin viesti oli niin ympäripyöreää länkytystä kun pyydettiin viikon kauppakuitin sisältöä, ettei siitä ottanut mitään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei eletä mitään pula-aikaa, ja takuulla entisaikaankin oli tiloilla kanoja, leivottiin itse leipää ja jopa makeita leivonnaisia, kasvatettiin vihanneksia, valmistettiin itse makkaraa ja muita lihatuotteita jne. Miksi nykyaikana pitäisi ihainnoida jotain nälänhätävuosien yksipuolista ruokavaliota?
Se pointti kai oli etteivät he nälkään kuolleet ilman monipuolisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä vielä tarvitsisit päiväksi?
Olet suursyömäri.
En syö joka päivä. Syöminen ja ruoka ei ole elämänsisältö.
Tänäänkään en ole vielä syönyt mitään klo 14.35.
Kyllä silloin pula-aikana sylilapset kuoli nälkään. Vanhemmilla ei ollut varaa kuin siihen vesimaitoon josta puuttui kaikki ravintoaineet. Käytännössä siis kuolivat nälkään eli ravinnon puutteeseen. Nyt sitä vesimaitoa myydään elintarvikkeena nimittäin rasvattomana maitona.
Edulliset raaka-aineet niin onnistuuu. Jos rupeaa ostamaan jotain eines pakastepitsoja 5€ niin sula mahdottomuus. Täytteitä ei niissä ole nimeksikään, eikä pelkällä pakastepitsalla koko päivää elä. Täällä on jengi ilmoitellut jo ravitsevia ja täyttäviä aamu, välipaloja ja iltapalaks, joita saa 0,20€:lla. Ja suurin osa itsetehdyistä ruoista maksaa alle 1€ annos ketsuppeineen. Eli kaiken järjen mukaan 2,40€ riittää päivän ruokiin per henkilö, ellei nyt ole pakko juoda sitä limppaa joka päivä. 2,40€ x 30 on 72€ eli jäisi vielä 28€ humputteluun tai niihin extramättöihin tai tuoreisiin hedelmiin tai mehuun. Tai johonkin kalliimpaan illalliseen tai vaikka hot dogeihin ja kurkkusalaattiin.
Ai jaa. Maksaako kauppias sitten vähemmän palkkaa vai miten se kompensoi hinnannousut arvoketjussa.