Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18557)

Vierailija
3481/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nanna= Ske.

En tiedä kumpi olisi tai on sekopäisempää.

Se,että yksi ja sama kirjoittaja kirjoittaa tänne kymmellä eri nimimerkillä.

Vai se, että joku/jotkut luulee, että tänne joku kirjoittelee kymmenellä eri nimimerkillä?

Suosittelisin jommalle kummalle tai molemmille lääkityksen tarkistamista.

Minun vakaa käsitykseni, joka perustuu kirjoittajien kirjoitustyyliin ja sanavalintoihin, on se, että yksi kirjoittaja kuvittelee, että kaikki muut kirjoittajat ovat yksi tai kaksi kirjoittajaa, joka/jotka ovat häntä vastaan. Tämä ei ole ainoastaan tämän ketjun ongelma, vaan samaa esiintyy monessa muussakin ketjussa. Hän kuvittelee löytävänsä tätä käsitystä vahvistavia viitteitä viesteistä, ja takertuu virheisiin ja epäolennaisuuksiin epätoivon vimmalla ja palaa aina uudestaan ja uudestaan syyttämään muita, usein ymmärtäen lukemansa väärin tai ainakin vääristyneenä. On sinänsä hyvin mielenkiintoista, että jollakulla riittää energiaa tuollaiseen - etenkin ketjussa, jossa puhutaan syömisestä satasella kuussa, käytännössä siis ihan niillä rajoilla, että voiko sillä tavalla ylipäätään pysyä toimintakuntoisena.

Hassua, että joku voi tuntea noin voimakasta aggressiota meitä tuntemattomia kohtaan. Mutta sellainenhan tämä maailma nykyään on.

Ske

Vierailija
3482/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nanna= Ske.

Vai se, että joku/jotkut luulee, että tänne joku kirjoittelee kymmenellä eri nimimerkillä?

Minun vakaa käsitykseni, joka perustuu kirjoittajien kirjoitustyyliin ja sanavalintoihin, on se, että yksi kirjoittaja kuvittelee, että kaikki muut kirjoittajat ovat yksi tai kaksi kirjoittajaa, joka/jotka ovat häntä vastaan. Tämä ei ole ainoastaan tämän ketjun ongelma, vaan samaa esiintyy monessa muussakin ketjussa. Hän kuvittelee löytävänsä tätä käsitystä vahvistavia viitteitä viesteistä, ja takertuu virheisiin ja epäolennaisuuksiin epätoivon vimmalla ja p

Tuollainen vainoharhainen käytös voi olla myös oire skitsofreniasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3483/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ketjussa kritisoitiin "kalorittomia jatkeita", kun joku ehdotti jauhelihakastikkeen jatkamista pavuilla. Nannan ruokavaliota taas kehuttiin, vaikka yksi päivällinen oli pelkkä papusalaatti ja aamulla usein kevyt puuro. Paljon kasviksia, joissa ei juuri kaloreita ole. Ilmeisesti kalorittomat ruoat ovat ok, jos käyttää ruokiin vähintään 200 euroa kuussa.

Vierailija
3484/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun jengi kertoo, ettei pääse tuohon kuukausibudjettiin, niin samaan syssyyn kertovan että jokapäiväiseen ruokavalioon kuuluvat vihersmoothiet, suklaaherkuttelut ja koskenlaskijuustot ja useampi hedelmä per aamupala yms. Luin juuri normaalin ravintoterapeutin hyväksymän ruokalistan, jossa vankilassa vangeille tarjotaan 3 ruokaa päivässä eli aamupala ja iltapala ja yhdistetty lounas/päivällinen. Tuolloin tavallisena päivänä ruokana oli 3-4 perunaa, jauhelihakastiketta, porkkanaraastetta ja pari leipää margariinilla. Jos vanki tekee työtä hän saa extra ruoan niinä päivinä. Ja kulutus oli laskettu normaalia kevyttä työtä tekevän miehen kulutuksen mukaan. Tottakai vaikka tietokoneella työtä tekevät naiset syövät tuotakin vähemmän tai sitten syystäkin olisi hyvä laihtua Ja täällä moititaan näitä naisia tai miehiä jos pystyvät syömään terveellisesti alle 100€/kk.

Miksi minun pitäisi edes päästä johonkin sinun ta jonkun muun määrittelemään budjettiin? Tai miksi minun pitäisi syödä niin kuin vangit syövät?

Enkä nyt missään nimessä halua dissata vankeja, ja minun mielestäni heillekin kuuluisi mahdollisimman terveellinen ja monipuolinen ravinto (mutta eihän sitä missään laitoksissa saa, ei edes sairaaloissa :()

Mutta siis, koska minä voin mennä itse kauppaan, valita itse mitä ostan ja tehdä itse ruokaa, niin miksi minä en tekisi ja söisi sitä, mitä voin ja haluan tehdä ja syödä?

Ja olisiko sinusta vähemmän paheksuttavaa, jos käyttäisin vaikka sellerit, lehtikaalit, pinaatit ja muut esim. keittoihin tai salaatteihin sen sijaan, että teen niistä smoothieta? Ihan tavallisia kasviksia kun ovat, eivät mitään luksusruokaa.

Suklaa on oikeastaan ainoa, millä herkuttelen nykyisin eikä siihen paljon rahaa mene. Esim. jotain pullaa tai vastaavaa olen syönyt viimeksi jotain kolmisen vuotta sitten, sipsien syömisestä on aikaa vielä enemmän. Jäätelöä söin kyllä alkiuvuodesta, mutta seuraava kertaa menee varmaan kesään.

Joillekin ilmeisesti ottaa oikeasti lujille, kun joku pyrkii edes syömään terveellisesti ja sanomaan suoraan sen tosiasian, että satasella terveellinen syöminen ei onnistu.

Vierailija
3485/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja jatkan vielä edellistä viestiäni sen verran, että jos minun olisi pakko tulla toimeen sillä satasella, niin sitten vain tulisin. Mutta en onneksi ole siinä tilanteessa  - mistä olen todella kiitollinen. Enkä haluaisi kyllä kenenkään olevan tuossa tilanteessa, en ainakaan Suomessa vuonna 2024.

- Nanna

Vierailija
3486/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja jatkan vielä edellistä viestiäni sen verran, että jos minun olisi pakko tulla toimeen sillä satasella, niin sitten vain tulisin. Mutta en onneksi ole siinä tilanteessa  - mistä olen todella kiitollinen. Enkä haluaisi kyllä kenenkään olevan tuossa tilanteessa, en ainakaan Suomessa vuonna 2024.

- Nanna

Pitkälti samaa mieltä, se edellinen, mutta kyllä myös sillä satasella voi syödä terveellisesti. Ei toki välttämättä kaikki voi, mutta aika monelta luonnistuu.

Vierailija
3487/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nanna= Ske.

Minun vakaa käsitykseni, joka perustuu kirjoittajien kirjoitustyyliin ja sanavalintoihin, on se, että yksi kirjoittaja kuvittelee, että kaikki muut kirjoittajat ovat yksi tai kaksi kirjoittajaa, joka/jotka ovat häntä vastaan. Tämä ei ole ainoastaan tämän ketjun ongelma, vaan samaa esiintyy monessa muussakin ketjussa. Hän kuvittelee löytävänsä tätä käsitystä vahvistavia viitteitä viesteistä, ja takertuu virheisiin ja epäolennaisuuksiin epätoivon vimmalla ja p

Jos se on vaikka se sun virolainen miniä?

Vierailija
3488/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuten joku jo puolestani edellä vastasikin (Kiitokset hänelle!!), nuo puurot,perunat ja tarjoushedelmät ovat täyttävää edullista perusruokaa ja muuta höystettä ostellaan sopivasti, kun edullisesti löytyy. Päivittäiset proteiinini saan toki kastikkeista (Usen Kariniemen fileesuikaleet, 3 rasiaa/ 10€ tai vähärasvaista jauhelihaa) Toisinaan lisukkeena tonnikalaa tai sardiineja. Arlan kilon juusto on suosikkini kalsiumin lähteeksi. Mutta jokainen toki syö mitä haluaa"

Taitaa tämäkin kirjoittaja vastailla itse itselleen. Mistä ulkopuoliset voi tietää, että siinä kastikkeessa on jotain lihaa tai lisuketta, jos niistä ei ole erikseen kerrottu? Mainittiin peruna ja kastike, kyllä se yleisen käsityksen mukaan on ruskea kastike ilman lihaa. Melko paksua kastiketta saa silti olla, että siitä päivän proteiinit ottaa kerralla.

No ainakin minulla riittää mielikuvitus ja voisi

Yli satasella syöviltä odotetaan tarkkaa selontekoa mihin rahaa oikein humputellaan ja sitten satasen syöjät heittelee vähän sinne päin esimerkkejä, vaikka ruokaan lisätäänkin milloin mitäkin lisuketta. Näitä ei varmaan edes lasketa samalla logiikalla ruokabudjettiin, kun eihän niitä samoja ruokia jokapäivä syödä.

Vierailija
3489/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Nanna

Pitkälti samaa mieltä, se edellinen, mutta kyllä myös sillä satasella voi syödä terveellisesti. Ei toki välttämättä kaikki voi, mutta aika monelta luonnistuu.

Lisään vielä että ei sen satasella syöminen tarvitse olla mikään tavoite tai itsetarkoitus jos sellaiseen ei ole tarvetta. 

Vierailija
3490/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuten joku jo puolestani edellä vastasikin (Kiitokset hänelle!!), nuo puurot,perunat ja tarjoushedelmät ovat täyttävää edullista perusruokaa ja muuta höystettä ostellaan sopivasti, kun edullisesti löytyy. Päivittäiset proteiinini saan toki kastikkeista (Usen Kariniemen fileesuikaleet, 3 rasiaa/ 10€ tai vähärasvaista jauhelihaa) Toisinaan lisukkeena tonnikalaa tai sardiineja. Arlan kilon juusto on suosikkini kalsiumin lähteeksi. Mutta jokainen toki syö mitä haluaa"

Taitaa tämäkin kirjoittaja vastailla itse itselleen. Mistä ulkopuoliset voi tietää, että siinä kastikkeessa on jotain lihaa tai lisuketta, jos niistä ei ole erikseen kerrottu? Mainittiin peruna ja kastike, kyllä se yleisen käsityksen mukaan on ruskea kastike ilman lihaa. Melko paksua kastiketta saa silti olla, että siitä päivän proteiinit ottaa kerralla.

<

Yli satasella syöviltä odotetaan tarkkaa selontekoa mihin rahaa oikein humputellaan ja sitten satasen syöjät heittelee vähän sinne päin esimerkkejä, vaikka ruokaan lisätäänkin milloin mitäkin lisuketta. Näitä ei varmaan edes lasketa samalla logiikalla ruokabudjettiin, kun eihän niitä samoja ruokia jokapäivä syödä.

Olen laittanut summat kuukausittain, mutta en ostoksia. Jos olen jotain ruokaa esitellyt, niin olen eritellyt siihen myös mausteet jne erikseen, noin suurinpiirtein hinnan. On vaikea arvioida, paljonko maksaa joku tl kurkumaa 350g purkista otettuna. Olen ne lisukkeetkin ostanut - ellei kyse ole sitten esimerkiksi valkosipulista, jota olen kasvattanut niin monta vuotta, etten enää laske sille hintaa lainkaan, tai perunoista, joita haen siskon pottukellarista (niiden kustannus meille on talkootyö). Metsämarjoille ja -sienille en laske hintaa myöskään. Kuukausittaisiin ostoihini kuuluu usein joku mauste/ketsuppi/majoneesi/etikkapurkki, mutta siis jos lasken annoshintaa, niin en tosiaankaan laske sitä niin, että sushiin menisi 1,5 litraa etikkaa, vaan se pari-kolme rkl. Omissa ateriaesimerkeissä olen laskenut hinnan leiville, juomille jne. kun olen laskenut annoshintaa.

Sitäpaitsi on täällä ollut sentin tarkkuudella satasen syöjien ruuatkin esillä, ja niistä on tullut älämölöä, että ei noin vähällä voi pärjätä, ei noin voi laskea, ei pidä paikkaansa, ei meidän kaupassa... Tässä on jo aika monta sivua viestejä, niihin mahtuu jo paljon asiaa, ja paljon asianviertä.

Ske

Vierailija
3491/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin ketjussa kritisoitiin "kalorittomia jatkeita", kun joku ehdotti jauhelihakastikkeen jatkamista pavuilla. Nannan ruokavaliota taas kehuttiin, vaikka yksi päivällinen oli pelkkä papusalaatti ja aamulla usein kevyt puuro. Paljon kasviksia, joissa ei juuri kaloreita ole. Ilmeisesti kalorittomat ruoat ovat ok, jos käyttää ruokiin vähintään 200 euroa kuussa.

Se papusalaatti on muuten hyvin ruokaisa, siihen tulee ihan reilusti niitä papuja. Se on täyttävämpää kuin monet keitot.

Ja mun aamupuurokin on ihan täysi lautasellinen, ei mikään pieni kippo. Hiutaleiden määrä riippuu siitä, miten nälkäinen olen. :)

- Nanna

Vierailija
3492/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun aiheena kyllä on 100€/kk syöminen

Mutta mikä siinä on,että joku syö esimerkkien perusteella ihan "normaalisti" (mielestäni ainakin) ja sanoo käyttävänsä ruokaan 200€. 

Tähän Pitää jonkun tulla kritisoimaan ja kommentoimaan ja neuvomaan kuinka tämä kirjoittaja syö väärin ja liikaa ja kyllä tämänkin kirjoittajan pitäisi päästä 50€/kk ruokakuluihin.

Jos joku kertoo syövänsä (noin)100€:ll kuukaudessa on sekin täysin väärin ja puutteellisesti syöty.

Ja toiset sekopäiset epäilee täällä olevan vain yksi käyttäjä joka kirjoittelee 30:llä eri nimimerkillä

Kyllähän tämä omalla tavallaan on viihdyttävää seurattavaa ja kyllä tässä useampi popparikulho tyhjenee...

Minua huvittaa puolueelliset kirjoittajat. Kun joku kommentoi, että Nannan muutamissa aterioissa oli heikosti proteiinia, kommentti sai alapeukkuja. Nanna kuitenkin itse myönsi saman (ja tuo kommentti sai tietysti yläpeukut). 

Vierailija
3493/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi näkökulma voisi olla myös se, että entä jos käyttäisikin vaikka 50 euroa enemmän ostoksiin. Mitä ostaisi? Myönnän suoraan että minulla se menisi enimmäkseen epäterveellisyyksiin ja turhuuksiin. Kävisin kerran kuussa pitsälla tai ostaisin iskenderin, ehkä myös jonkun uutuushampparin söisin. Kaupasta ehkä jotain suklaamousseja tai Kavlin voileipäpikkelssiä tms. Enkä siis noita mainitsemiani asioita mitenkään erityisesti himoitse.

Vierailija
3494/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun aiheena kyllä on 100€/kk syöminen

Mutta mikä siinä on,että joku syö esimerkkien perusteella ihan "normaalisti" (mielestäni ainakin) ja sanoo käyttävänsä ruokaan 200€. 

Tähän Pitää jonkun tulla kritisoimaan ja kommentoimaan ja neuvomaan kuinka tämä kirjoittaja syö väärin ja liikaa ja kyllä tämänkin kirjoittajan pitäisi päästä 50€/kk ruokakuluihin.

Jos joku kertoo syövänsä (noin)100€:ll kuukaudessa on sekin täysin väärin ja puutteellisesti syöty.

Ja toiset sekopäiset epäilee täällä olevan vain yksi käyttäjä joka kirjoittelee 30:llä eri nimimerkillä

Kyllähän tämä omalla tavallaan on viihdyttävää seurattavaa ja kyllä tässä useampi popparikulho tyhjenee...

Minua huvittaa puolueelliset kirjoittajat. Kun joku kommentoi, että Nannan muutamissa aterioissa oli heikosti proteiinia, kommentti sai alapeukkuja. Nanna kuitenkin itse myönsi saman (ja tuo kommentti sai tietysti yläpeukut). 

Mutta eihän jokaisella aterialla ole tarviskaan syödä paljon proteiinia.

Vierailija
3495/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kiinnitin huomiota Nannan viikkoraportissa, että päivisin hän söi päivittäin ainakin 3-4 hedelmää ja runsaasti kaupan marjoja ja lisäksi välipalana vihersmoothieita. Siis muiden kasvisten lisäksi. Ite en tarvitse karhunvatukoita aamiaiselleni Lisäksi 2. Päivänä aamupalalla oli parin leivän päällä muutama viipale graavi/savulohta, mutta muina päivinä ei ollenkaan lohta. Ostitko Nanna kaupasta yksittäisenä pari graavilohiviipaletta vai miten ne pysyy hyvänä? Oletko yksittäin pakastanut?

Vierailija
3496/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi Nannan vihersmoothieihin tuli mitä lie lehtisellerwitö ja pinaattia, joiden kilohinta on vähintään 8€/kg. Löytyisi varmasti halvempiakin kasvisvaihtoehtoja, varsinkin kun joka päivä tuollaisen smoothien juo pari kertaa. Säästöä saisi pienillä valinnoilla paljonkin.

Vierailija
3497/18557 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, smuuti on kuitenkin tervellisempi vaihtoehto kuin puristettu mehu; siinä on hedelmäliha ja kuidut tallella.

Ne kuidut on se juttu, mikä tekee hedelmistä niin terveellisiä, vaikka niissä onkin paljon sokereita. Suositushan on, että yksi annos hedelmiä päivässä. 

Vierailija
3498/18557 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipasiko Nanna jossain kohtaa ruokavalioonsa jotain halvennusvinkkejä? Mikä ihme siinä on, että kalliimmalla syövän valinnat nähdään jotenkin huonompana rahankäyttönä ja ehdotellaan heti säästökohteita? Nanna sanoi, että voi käyttää ruokaansa parisataa euroa, eikä ruokavaliossa ole hänelle mitään turhia ostoksia. Miten siis joku muu voi kertoa Nannalle mistä pitäisi säästää?

Vierailija
3499/18557 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta eihän jokaisella aterialla ole tarviskaan syödä paljon proteiinia."

Proteiinin tarvettahan on käsitelty täällä aiemminkin. Urheilevilla ja ikääntyvillä ihmisillä on suurempi proteiinintarve, ja osalla voi olla tarpeena syödä joka aterialla proteiinia, jotta sitä saa päivässä riittävän määrän. Myös kalorintarve on jokaisella ihmisellä yksilöllinen, mikä on jo yksi syy siihen, miksei kaikki satasen kk-budjettiin pääse millään. Ei kaikki voi eikä halua syödä saman muotin mukaan.

Vierailija
3500/18557 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipasiko Nanna jossain kohtaa ruokavalioonsa jotain halvennusvinkkejä? Mikä ihme siinä on, että kalliimmalla syövän valinnat nähdään jotenkin huonompana rahankäyttönä ja ehdotellaan heti säästökohteita? Nanna sanoi, että voi käyttää ruokaansa parisataa euroa, eikä ruokavaliossa ole hänelle mitään turhia ostoksia. Miten siis joku muu voi kertoa Nannalle mistä pitäisi säästää?

Tässä nyt varmaan risteää useita näkökulmia. Nanna oli yksi niistä jotka sanoivat että hänellä kuluu terveelliseen ruokavalioonsa enemmän kuin huntti. Ja hän on yksi niitä harvoja jotka ovat avanneet mitä hänen ruokavalionsa sisältää - tällaista olivat useat kommentoijat kysyneet. Nanna ei ole mitenkään ilmaissut tarvetta syödä halvemmalla.

On kuitenkin luonnollista keskustelun otsikkoon nähden peilata miten tuota ruokavaliota voisi trimmata taloudellimpaan suuntaan. Ei sitä kannata ottaa arvosteluna Nannaa kohtaan, vaan mieluummin vaikka yleisempänä pohdintana konkreettisen esimerkin perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä