Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18557)

Vierailija
3461/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun jengi kertoo, ettei pääse tuohon kuukausibudjettiin, niin samaan syssyyn kertovan että jokapäiväiseen ruokavalioon kuuluvat vihersmoothiet, suklaaherkuttelut ja koskenlaskijuustot ja useampi hedelmä per aamupala yms. Luin juuri normaalin ravintoterapeutin hyväksymän ruokalistan, jossa vankilassa vangeille tarjotaan 3 ruokaa päivässä eli aamupala ja iltapala ja yhdistetty lounas/päivällinen. Tuolloin tavallisena päivänä ruokana oli 3-4 perunaa, jauhelihakastiketta, porkkanaraastetta ja pari leipää margariinilla. Jos vanki tekee työtä hän saa extra ruoan niinä päivinä. Ja kulutus oli laskettu normaalia kevyttä työtä tekevän miehen kulutuksen mukaan. Tottakai vaikka tietokoneella työtä tekevät naiset syövät tuotakin vähemmän tai sitten syystäkin olisi hyvä laihtua Ja täällä moititaan näitä naisia tai miehiä jos pystyvät syömään terveellisesti alle 100€/kk.

Vierailija
3462/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat (Annabelle 1.6€/kg) ja kastike on hyvä vaihtoehto. Aamulla ja illalla kaurapuuro, jonka kanssa syön mustikoita, mansikoita tai vadelmia. Vettä juon kraanasta. Hedelmiä ostelen tarjouksesta, samoin tomaatteja. Lisäksi kahvin kanssa Pågenin pikkupullia. Noita syön itse. Olen keskituloinen, joten rahani riittäisivät varmasti toisinaan herkkuihinkin mutta tuolla ruokavaliolla itse pärjään ja saan rahaa hieman säästöönkin eläkepäivien varalle. Lisäksi paino pysyy kurissa enkä rasita yhteiskuntaa verenpainelääkkeillä tai lihavuusleikkauksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3463/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä alehamsterin noin viikon ostokset:

Lousiana salami 150 g, ulkokanan munia 6 kpl, wingsfest buffalo wings 750 g, kananfileet ja kasviksia, poronkäristys, peuramakkarapannu, kuhafile 300 g, nämä 60 %, yht. 17,28 euroa.

Tarjous/normaalihinta: pirkka mozzarella, kg perunoita, kg omenoita, silakkapihvit 4 kpl 308 g, tempurataikina, almond thins mantelikeksejä 100g, nämä yht. 9 e. Kaikki yhteensä 26,28 e. 4 viimeistä viikkoa yht. 85,44 e. Tälle kuulle ei osunut mitään merkittäviä kausipoistoja, kun missasin ne pakastepoistot. Vieläkin hieman harmittaa ne alle 10 e/kg muikunmädit.

Lisäksi ostin tulppaanien sijaan rosmariiniruukun 5 e, onko se nyt sitten ruoka vai kukkanen. Käyn varmaan vielä kerran ennen kuunvaihdetta kaupassa kunhan pääsiäisen suunnitelmat vahvistuvat. Jos ei m

Oletko kokeillut tehdä porkkalaa? Marinoituja porkkanalastuja siis tuoreesta porkkanasta. Vähän kuin graavilohta mutta 1€/kg. Voi maustaa etikalla ja haluamillaan mausteilla. Maustuu meillä ihan juhlapöydässä! 

Enpä ole mutta kiinnostava idea, pidän ylipäätään pikkelöidyistä kuten marinoitu punasipuli. Onko sinulla joku perusresepti mitä käytät tuohon porkkalaasi? Saan kyllä googlattuakin.

Vierailija
3464/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunat (Annabelle 1.6€/kg) ja kastike on hyvä vaihtoehto. Aamulla ja illalla kaurapuuro, jonka kanssa syön mustikoita, mansikoita tai vadelmia. Vettä juon kraanasta. Hedelmiä ostelen tarjouksesta, samoin tomaatteja. Lisäksi kahvin kanssa Pågenin pikkupullia. Noita syön itse. Olen keskituloinen, joten rahani riittäisivät varmasti toisinaan herkkuihinkin mutta tuolla ruokavaliolla itse pärjään ja saan rahaa hieman säästöönkin eläkepäivien varalle. Lisäksi paino pysyy kurissa enkä rasita yhteiskuntaa verenpainelääkkeillä tai lihavuusleikkauksilla.

Meinaatko pysyä näin yksipuolisella syömisellä terveenä eläkkeelle asti? Siinä vaiheessa voit kuormittaa terveydenhoitoa hyvinkin paljon, kun olet laiminlyönyt kehoasi vuosikymmeniä. Proteiinia ruokavaliossa ei ole nimeksikään, raudanlähteet loistaa poissaolollaan, ihmisen hormonitoiminta kaipaisi jotain rasvaakin, entäs osteoporoosin ehkäisy kalsiumilla, jota saisi maitotuotteista...? 

Vierailija
3465/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko pysyä näin yksipuolisella syömisellä terveenä eläkkeelle asti? Siinä vaiheessa voit kuormittaa terveydenhoitoa hyvinkin paljon, kun olet laiminlyönyt kehoasi vuosikymmeniä. Proteiinia ruokavaliossa ei ole nimeksikään, raudanlähteet loistaa poissaolollaan, ihmisen hormonitoiminta kaipaisi jotain rasvaakin, entäs osteopo

Tuskin vuosikymmenien kaikkia ruokia tossa luetteli. Itsekin jos kirjoitan että syön aamupalaksi puuron tai leivän niin jos ne onkin loppu niin saatan vaikka tehdä munakkaan! Tai syödä jogurttia tai paistaa vaikka riisiä tai tehdä letun aamiaiselle. Ärsyttää nää jotka ei edes halua ymmärtää täällä muiden kirjoituksia vaan yrittää tahaltaan kääntää kaiken väärin. Ja vain siksi, ettei heillä itsellä ole mielenlujuutta pysyä terveellisessä ja edullisessa ruokavaliossa. Se ei ole muiden vika, jos Sinä et pysyy syömään 100€/kk. Osta niillä rahoillasi sipsiä ja Noccoa jos haluat, mutta älä arvostele muita ja kyseenalaista muiden tekstejä.

Vierailija
3466/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä olette te jotka puhutte mussuttamisesta ja mässyistä?

Ne on sanoja joiden perusteella skippaan koko viestin.

Veikkaan, että jotain vanhempaa ikäluokkaa, ei ainakaan kolmekymppisenä kuulu omaan sanavarastoon. Meille ainakin opetettiin jo koulun terveydentiedon ym. tunneilla, että järkevää on syödä säännöllisesti useampia kertoja päivässä. En tiedä mille ikäluokalle monta kertaa päivässä syöminen on niin kamalaa, että se pitää leimata jatkuvaksi mussuttamiseksi ja mässyksi. 

Minä, kysyjä, olen kuusikymppinen eikä kuulu myöskään mun sanavarastoon.

Näin reiluna nelikymppisenä mulle mussuttaminen on turhasta valittamista ja mässyt on karkkia/herkkuja, sipsejä esim.

Tää olikin mielenkiintoinen, sanakirjan mukaan mussuttaa tarkoittaa 'inttää vastaan, urputtaa, purnata - älä siinä aina mussuta vastaan'. Olen kyllä tainnut itse käyttää sitä myös pupeltamisen synonyyminä. Tuo mässy tulee sanasta mässäillä, syödä ja juoda paljon nautiskellen/käyttää jotakin liioitellun runsaasti.

Vierailija
3467/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko pysyä näin yksipuolisella syömisellä terveenä eläkkeelle asti? Siinä vaiheessa voit kuormittaa terveydenhoitoa hyvinkin paljon, kun olet laiminlyönyt kehoasi vuosikymmeniä. Proteiinia ruokavaliossa ei ole nimeksikään, raudanlähteet loistaa poissaolollaan, ihmisen hormo

Yksipuolista ruokavaliota kritisoivia saa kyllä arvostella ja nälviä, muttei toimi toisinpäin? Terveellistä ruokavaliota ei tuossa esimerkissä ollut, pågenit on kallista ja turhaa korviketta oikealle ruualle. Lähinnä surullista, jos keskituloinenkin pihistelee ruuasta noin paljon ja on noin pihalla ruokavalion vaikutuksesta terveyteen, johon vaikuttaa kyllä pitkällä aikavälillä nimenomaan ne jokapäiväiset valinnat. 

Miksi kukaan antaisi esimerkkiin jonkun yhden poikkeuksellisen päivän syömiset? Oletan ainakin itse, että henkilö syö tuohon tapaan useamminkin kuin yhtenä päivänä elämässään.

Vierailija
3468/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko pysyä näin yksipuolisella syömisellä terveenä eläkkeelle asti? Siinä vaiheessa voit kuormittaa terveydenhoitoa hyvinkin paljon, kun olet laiminlyönyt kehoasi vuosikymmeniä. Proteiinia ruokavaliossa ei ole nimeksikään, raudanlähteet loistaa poissaolollaan, ihmisen hormonitoiminta kaipaisi jotain rasvaakin, entäs osteopo

Osteoporoosia on jostain syytä eniten suomalaisnaisilla, jotka vetävät maitoa ja juustoa runsaasti.

Vierailija
3469/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun meininki on kyllä varsin ristiriitaista, jos joku sanoo syövänsä pågenin valmispullia eikä pääse 100 e budjettiin, niin huudetaan pää punaisena, että silkkaa rahantuhlausta ja turhaa mussustusta, leipoisit itse niin säästäisit. Kun syö riittävän ankeasti ja satasen budjetilla, niin silloin kaupan valmispullat onkin terveellistä ja halpaa syömistä.

Vierailija
3470/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko pysyä näin yksipuolisella syömisellä terveenä eläkkeelle asti? Siinä vaiheessa voit kuormittaa terveydenhoitoa hyvinkin paljon, kun olet laiminlyönyt kehoasi vuosikymmeniä. Proteiinia ruokavaliossa ei ole nimeksikään, raudanlähteet loistaa poissaolollaan, ihmisen hormo

Kuten joku jo puolestani edellä vastasikin (Kiitokset hänelle!!), nuo puurot,perunat ja tarjoushedelmät ovat täyttävää edullista perusruokaa ja muuta höystettä ostellaan sopivasti, kun edullisesti löytyy. Päivittäiset proteiinini saan toki  kastikkeista (Usen Kariniemen fileesuikaleet, 3 rasiaa/ 10€ tai vähärasvaista jauhelihaa) Toisinaan lisukkeena tonnikalaa tai sardiineja. Arlan  kilon juusto on suosikkini kalsiumin lähteeksi. Mutta jokainen toki syö mitä haluaa

Vierailija
3471/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osteoporoosia on jostain syytä eniten suomalaisnaisilla, jotka vetävät maitoa ja juustoa runsaasti." 

Melko kummallista, että esim. kansainvälinen osteoporoosisäätiö maailmalla suosittelee osteoporoosin ehkäisyssä maitotuotteiden kalsiumia ruokavalioon: 

https://www.osteoporosis.foundation/patients/prevention/calcium

Kannattaa varmaan informoida tuonne, jos ravitsemuksesta ja osteoporoosista on säätiötä parempi tietämys.

Vierailija
3472/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Osteoporoosia on jostain syytä eniten suomalaisnaisilla, jotka vetävät maitoa ja juustoa runsaasti." 

Melko kummallista, että esim. kansainvälinen osteoporoosisäätiö maailmalla suosittelee osteoporoosin ehkäisyssä maitotuotteiden kalsiumia ruokavalioon: 

https://www.osteoporosis.foundation/patients/prevention/calcium

Kannattaa varmaan informoida tuonne, jos ravitsemuksesta ja osteoporoosista on säätiötä parempi tietämys.

Niin, miksi niissä maissa missä aikuiset eivät maitoa juo on osteoporoosia paljon vähemmän ? Se on mielenkiintoinen kysymys.

On esim. tutkimus siitä miten maitoa runsaasti juovien ( ja nimen omaan naisten) elimistö käy jatkuvassa tulehdustilassa

Vierailija
3473/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko pysyä näin yksipuolisella syömisellä terveenä eläkkeelle asti? Siinä vaiheessa voit kuormittaa terveydenhoitoa hyvinkin paljon, kun olet laiminlyönyt kehoasi vuosikymmeniä. Proteiinia ruokavaliossa ei ole nimeksikään,

Mitäköhän epäterveellistä tuossa ruokavaliossa oli? Aamupuuroa marjoilla, päivälliseksi perunaa kastikkeella (voi olla soija/jauhaliha/kasvis/kana yms.), iltapäiväkahvi ja kahvipulla, lisäksi hedelmiä ja mm. Tomaattia ja illalliseksi kaurapuuroa marjoilla. 

Itseäni enemmän huolestuttaisi joku päivittäinen limukka ja namupussi (hampaat tippuu ja turhia kaloreita) jonkun kahvileivän sijasta, jossa myös ravinteita.

Vierailija
3474/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nanna= Ske.

No en todellakaan ole Ske. :D Ja eikö Ske ollut niitä, jotka voisivat tulla toimeen satasella tai ainakin lähelle (jos oikein muistan)? Miksi hän nyt toisella nimimerkillä tulisi kertomaan, että satanen ei millään riitä?

Kaikki on tietysti mahdollista täällä netin ihmeellisessä maailmassa, mutta kyllä minä ihan eri henkilö kuitenkin olen.

- Nanna

Vierailija
3475/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan osteoporoosista, kalsiumista ja suomalaisista vs. muut maat, kannattaa muistaa yksi Suomen erityisongelma. Suomessa aurinkoa tulee vähemmän kuin muualla, ja miksi se on ongelma? Ihmiselimistö tuottaa d-vitamiinia auringonvalon avulla, ja suuri osa suomalaisista on kärsinyt d-vitamiinin puutteesta lapsuudesta alkaen, itseasiassa jo ennen lapsuuttaan, koska jo esi-isät (juovuksissa tottakai) hakkasivat... eikun siis kärsivät d-vitamiinin puutteesta. D-vitamiini on oleellinen osa luuston kehittymistä ja vahvana pysymistä, ja siitä on puutetta.

Sitä on lisätty maitoon, mutta nämä nykyiset osteoporoosista kärsivät eivät saaneet tarpeeksi d-vitamiinia lapsuudessaan (60-80v nykyään). Pelkkä kesän auringonpaiste ei riitä. Ja toisaalta pelkkä kalsiumin saaminen ei riitä, pitää olla molempia - ja näiden lisäksi luita pitää kuormittaa! Iskumaiset liikuntamuodot vahvistavat luita, pomppinen, hypyt, juoksu jne. Uinti on hyvä esimerkki liikunnasta, joka ei vahvista luustoa.

D-vitamiinin puutteella on paljon muitakin ikäviä vaikutuksia ihmisen terveyteen, etenkin autoimmuunisairauksien kehittymisessä oletetaan puutoksen olevan merkittävä tekijä (ei niin, että vielä tulisi riisitautia, mutta silti ongelmia voi tulla).

Vierailija
3476/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nanna= Ske.

No en todellakaan ole Ske. :D Ja eikö Ske ollut niitä, jotka voisivat tulla toimeen satasella tai ainakin lähelle (jos oikein muistan)? Miksi hän nyt toisella nimimerkillä tulisi kertomaan, että satanen ei millään riitä?

Kaikki on tietysti mahdollista täällä netin ihmeellisessä maailmassa, mutta kyllä minä ihan eri henkilö kuitenkin olen.

- Nanna

Nänni, winner, hamsteri, joku poisajettu ? = ske

Vierailija
3477/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuten joku jo puolestani edellä vastasikin (Kiitokset hänelle!!), nuo puurot,perunat ja tarjoushedelmät ovat täyttävää edullista perusruokaa ja muuta höystettä ostellaan sopivasti, kun edullisesti löytyy. Päivittäiset proteiinini saan toki kastikkeista (Usen Kariniemen fileesuikaleet, 3 rasiaa/ 10€ tai vähärasvaista jauhelihaa) Toisinaan lisukkeena tonnikalaa tai sardiineja. Arlan kilon juusto on suosikkini kalsiumin lähteeksi. Mutta jokainen toki syö mitä haluaa"

Taitaa tämäkin kirjoittaja vastailla itse itselleen. Mistä ulkopuoliset voi tietää, että siinä kastikkeessa on jotain lihaa tai lisuketta, jos niistä ei ole erikseen kerrottu? Mainittiin peruna ja kastike, kyllä se yleisen käsityksen mukaan on ruskea kastike ilman lihaa. Melko paksua kastiketta saa silti olla, että siitä päivän proteiinit ottaa kerralla.

Vierailija
3478/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kuukauden ruokakulut ovat noin 170€. Kauppaan menen seuraavan kerran pääsiäisen jälkeen, tiistaina varmaankin.

Tämän kuun ruokakuluja kasvatti maustevarasto täydentäminen. Ostin mausteita aivan hlvetisti, yli 50€ edestä, nämä riittänee loppuvuoden ajan ainakin.

S-mobiilin seurannan mukaan(olen S-uskovainen, en käy muissa kaupoissa ruokaostoksilla) 12kk keskimääräiset ruokaostokset kuukaudessa ovat olleet 155€.

Joojoojoo, halvemmallakin pääsisi kun jättäisi esim kaurapuuroon lisäämäni raejuuston(noin 3 pakettia viikossa, á 1,50€/400g) ja noi mausteet vaikka ostamatta. Kahvin voisi vaihtaa halvempaan kuin 7€ paketti/500g. Leivät (levitteitä tai leivänpäällisiä en käytä) ja Hedelmät voisi jättää pois kokonaan. Ja söisi vain yksinkertaisesti vähemmän, en kyllä älyttömän paljoa nytkään syö

Mutta miksi vtussa minä haluaisin tehdä elämästäni tarpeettoman ankeaa ja pihistellä pelkän pihistelyn vuoksi?

Enemmänkin olisi varaa ruokaan laittaa, mutta ei mulla ole tarvetta siihenkään. Kalaa voisi kyllä ostaa paljon enemmän ja useammin.

Vierailija
3479/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuten joku jo puolestani edellä vastasikin (Kiitokset hänelle!!), nuo puurot,perunat ja tarjoushedelmät ovat täyttävää edullista perusruokaa ja muuta höystettä ostellaan sopivasti, kun edullisesti löytyy. Päivittäiset proteiinini saan toki kastikkeista (Usen Kariniemen fileesuikaleet, 3 rasiaa/ 10€ tai vähärasvaista jauhelihaa) Toisinaan lisukkeena tonnikalaa tai sardiineja. Arlan kilon juusto on suosikkini kalsiumin lähteeksi. Mutta jokainen toki syö mitä haluaa"

Taitaa tämäkin kirjoittaja vastailla itse itselleen. Mistä ulkopuoliset voi tietää, että siinä kastikkeessa on jotain lihaa tai lisuketta, jos niistä ei ole erikseen kerrottu? Mainittiin peruna ja kastike, kyllä se yleisen käsityksen mukaan on ruskea kastike ilman lihaa. Melko paksua kastiketta saa silti olla, että siitä päivän proteiinit ottaa kerralla.

No ainakin minulla riittää mielikuvitus ja voisi sanoa kokemuskin siihen että yleensä tuollaisissa kastikkeissa on jotain lihaa tai vastaavaa. Toki olen lukenut että on (ollut) myös sellaista että syödään pelkkää pottua ja ruskeaa kastikettä. Onpa omassa pula-ajan keittokirjassakin ihana sianlihakastikkeen resepti, jossa sanotaan että siansivua 150 grammaa tai varojen mukaan enemmänkin.

Vierailija
3480/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos vastauksestasi. Näytti siltä että ruokavaliossasi paljon samaa kuin omassani. Olennaisimmat erot että minulla ei ole noita vihersmoothieta. Ehkä olisi hyväksi, mutta en vaan ole tottunut. Suklaata syöt pari palaa, minulla yksi pala päivä riittää. Et ehkä osta tuotteita tarjouksista vaan sen mukaan mitä haluat syödä ja se todellakin ok. Minulla sitten tyydytystä tuottaa ostaa edullisesti ja kehitellä syömisiä sen mukaan - tykkään myös katsella kokkiohjelmia - kokkosota, chopped, master chef yms. Em ei ole arvostelua vaan kuvailua. Ruokamäärät sinulla vaikuttavat enemmältä kuin mitä itse söisin, joten arvelen sinun olevan parikymmenta vuotta nuorempi. Kiva olisi kuulla jatkossakin ostoksistasi ja syömisistäsi, olet ilahduttava poikkeus näihin tylyttäjiin."

Kiitos, nuo smoothiet toimivat minulla oikeastaan ruokajuomana nykyisin. Join aiemmin aina vettä ruoan kanssa/jälkeen, nyt juon sitä sitten ihan muulloin.

Kyllä minäkin tarjouksista ostan aina kuin mahdollista, mutta on totta, että syön ruokia joista pidän, en yleensä suunnittele syömisiäni tarjousten mukaan.

En ole kovin nuori, olen viisikymppinen jo. Mutta en mielestäni syö paljon, ei kasviksissa ole juuri kaloreita eivätkä ne kovin täyttävää ruokaakaan ole. Ja liikun kuitenkin jonkin verran, vaikken yhtä paljon kuin nuorempana.

Nanna

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi