Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18561)
Joo satanen menee ja sekin tekee tiukkaa jos ei ole perusaineita kaapissa
Vierailija kirjoitti:
"No mutta täällä kysyttiin niiltä, jotka pärjäävät satasella"
Ehkä ymmärsin väärin sitten sen, mitä hän kenelle vastasin, tarkoitti "ruoasta valittavilla". Käsitin viestin niin, että hän halusi tietää, mitä ne syövät, jotka valittavat, etteivät pärjää satasella. Mutta voi olla, että tulkitsin väärin.
No joka tapauksessa minun listastani pitäisi näkyä, että mitään hampurilaisia, pizzoja, limsoja, kaljoja yms,. ei tarvitse vetää, että ruokaan saa menemään vähintään 200 e/kk. Minulla siis menee keskimäärin n. 210-220 e/kk.
Nim. Nanna
Kiitos vastauksestasi. Näytti siltä että ruokavaliossasi paljon samaa kuin omassani. Olennaisimmat erot että minulla ei ole noita vihersmoothieta. Ehkä olisi hyväksi, mutta en vaan ole tottunut. Suklaata syöt pari palaa, minulla yksi pala päivä riittää. Et ehkä osta tuotteita tarjouksista vaan sen mukaan mitä haluat syödä ja se todellakin ok. Minulla sitten tyydytystä tuottaa ostaa edullisesti ja kehitellä syömisiä sen mukaan - tykkään myös katsella kokkiohjelmia - kokkosota, chopped, master chef yms. Em ei ole arvostelua vaan kuvailua. Ruokamäärät sinulla vaikuttavat enemmältä kuin mitä itse söisin, joten arvelen sinun olevan parikymmenta vuotta nuorempi. Kiva olisi kuulla jatkossakin ostoksistasi ja syömisistäsi, olet ilahduttava poikkeus näihin tylyttäjiin.
Olettehan kaikki tajunneet sen, että ruokakuluihin voi vaikuttaa myös merkeillä? Esim. K-Menu 1kg spaghetti maksaa 0,75€ kun taas joku Rummo spaghetti maksaa 3,95€. Kyllä valinnoilla on väliä ja yhtä paljon molemmat täyttävät ja maksakaan ei huomaa jos molempien keitinveteen lisätään kuitenkin suolaa. Kermat myös turhia ruokavaliossa ellei tarkoitus ole vain lihoa mutta halvemmaksi tulee juoda rypsiöljyä pullosta jne. Jos haluaa elää vain luksustuotteita käyttäen ei se ole mahdollista 100€:lla kk tai edes 200€:lla. Mutta mulle kelpaa halpistuotteet kaikessa ja kilohinnaltaan aina halvin niin itse suoriudun hyvin elämään halvalla eli alle 100€/kk. Ihan terve olen ja hoikka. Syön monipuolisesti mutta ilman niitä luksusjuttuja/turhuuksia ja aina edullisinta. Mulle kelpaa hyvin!
Tässä alehamsterin noin viikon ostokset:
Lousiana salami 150 g, ulkokanan munia 6 kpl, wingsfest buffalo wings 750 g, kananfileet ja kasviksia, poronkäristys, peuramakkarapannu, kuhafile 300 g, nämä 60 %, yht. 17,28 euroa.
Tarjous/normaalihinta: pirkka mozzarella, kg perunoita, kg omenoita, silakkapihvit 4 kpl 308 g, tempurataikina, almond thins mantelikeksejä 100g, nämä yht. 9 e. Kaikki yhteensä 26,28 e. 4 viimeistä viikkoa yht. 85,44 e. Tälle kuulle ei osunut mitään merkittäviä kausipoistoja, kun missasin ne pakastepoistot. Vieläkin hieman harmittaa ne alle 10 e/kg muikunmädit.
Lisäksi ostin tulppaanien sijaan rosmariiniruukun 5 e, onko se nyt sitten ruoka vai kukkanen. Käyn varmaan vielä kerran ennen kuunvaihdetta kaupassa kunhan pääsiäisen suunnitelmat vahvistuvat. Jos ei muuta niin ainakin pussillinen babyporkkanoita unohtui ostaa.
Kuka hullu saa satasen menemään ruokaan? Rikas varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Olettehan kaikki tajunneet sen, että ruokakuluihin voi vaikuttaa myös merkeillä? Esim. K-Menu 1kg spaghetti maksaa 0,75€ kun taas joku Rummo spaghetti maksaa 3,95€. Kyllä valinnoilla on väliä ja yhtä paljon molemmat täyttävät ja maksakaan ei huomaa jos molempien keitinveteen lisätään kuitenkin suolaa. Kermat myös turhia ruokavaliossa ellei tarkoitus ole vain lihoa mutta halvemmaksi tulee juoda rypsiöljyä pullosta jne. Jos haluaa elää vain luksustuotteita käyttäen ei se ole mahdollista 100€:lla kk tai edes 200€:lla. Mutta mulle kelpaa halpistuotteet kaikessa ja kilohinnaltaan aina halvin niin itse suoriudun hyvin elämään halvalla eli alle 100€/kk. Ihan terve olen ja hoikka. Syön monipuolisesti mutta ilman niitä luksusjuttuja/turhuuksia ja aina edullisinta. Mulle kelpaa hyvin!
Oho, että ihan halpamerkit on halvempia kuin brändit eli sinun tapauksessa rummospagetti. Mikähän se kaupan merkkien tarkoitus on, ootko ihan itse koskaan päässäsi miettinyt? Jos et niin suosittelen.
Maaliskuun ostokset:
Tokmanni 20,08€
K-kaupat 286,27€
S-kaupat 212,32€
Yhteensä 518,67€
Nämä siis 5,5 hengelle, mutta viidellekin laskettuna noin 105€/hlö/kk.
Tässä on nähtävissä se, että kevät on tulossa, ja tavoitteena saada pakastimia tyhjemmäksi (kohtahan sinne saa laittaa raparperia!) joten kovin paljon en ole mitään erikoista ostanut pakastettavaksi (paitsi lampaanpaistia, mutta sehän syödään nyt pääsiäisenä). Minun listaamani ruokakulut sisältävät siis myös kaikki työpäivän aikaiset lounaat, mutta koululounaista en laita mitään laskennallista kustannusta. "Ulkona syöntiä" ei nyt tähän kuukauteen osunut, se olisi tuossa mukana jos olisi käyty. Nyt loppuviikosta en käy enää kaupassa.
Kaikkia tässä kuussa ostamiani tuotteita ei syödä kuitenkaan tässä kuussa, esimerkiksi riisiä jää reippaasti jäljelle ensi kuuksi, samoin spagettia ja pakastevihanneksia. Sen sijaan syötiin pakastimesta punalaputettuja jauhelihoja, kanaa ja karjalanpaistia, kuiva-aineshyllyiltä nuudeleita, jauhoja (sämpylöinä) ja kananmunia. Mausteet ja ruokaöljytkin taisi kaikki olla aiemmin ostettuja, voita sitten taas ostin tulevaisuuttakin varten, Prismassa on nyt tarjous 2 pakettia voita vitosella. En aloita koskaan kuukautta tyhjästä, enkä lopeta tyhjiin kaappeihin. Meillä on kattava kotivara (jonka kerryttäminen sekin kai on jonkun mielestä väärin), siihen kuuluu ne pakastinten sisältö, kuiva-aineskaapin ainekset ja pottukellarin potut, mehut ja hillot. Ja maustekurkut.
Pääsiäisen menussa meillä on esimerkiksi:
-kinuskikakku (synttärisankarin toive), itsetehty tietenkin (täytteenä mansikkaa+aroniaa pakastimesta)
-mämmiä+vaniljakastiketta
-veriappelsiineja, mandariineja, viinirypäleitä
-kindermunia, mignonmunia (nämäkin ovat mukana maaliskuun ostoksissa)
-lampaanpaistia
-perunamuusia
-ruusukaalia, parsakaalia, leikkopapuja ja herneitä (pakastimesta)
-miniluumutomaatteja, kurkkua, lehtisalaattia
-coleslaw'ta keräkaalista ja porkkanasta
-kinkkupiirakka ja sinihomejuustopiirakka
-cocktailpiirakoita+munavoita
-keitettyjä kananmunia
-paistettua haukea (tarjouksessa vitosen kilo paikallisessa Prismassa, päiväystuote; palvelutiskin myyjä oli itse aikeissa tehdä haukipihvejä hampurilaisiin)
(tämän kanssa varmaan keitettyä riisiä, ehkä kurkumalla ja valkosipulilla maustettua, sopii pääsiäisen väreihin)
-savulohi (pakastimessa, ostettu punalaputettuna ilta-alesta)
-mannapuuroa tai suklaamannapuuroa
-jäätelöä
-paahtoleipää, sämpylää ja patonkia, leivän päälle voileipäkinkkua, juustoa, maksamakkaraa
(ostin myös -50% vaalean pääsiäislimpun, puoliso pitää mausteleivästä)
-yhdeksi aamuksi aamupalalla pekonia
Teinit varmaan toivovat myös jotain jauheliharuokaa, taco/burrito/tortilla-tyyppinen varmaan kelpaisi. Ruokien järjestystä en tiedä, kaikkeen on ainekset.
Lisäksi on sipsejä, popkornia, ja tarkoitus on tehdä myös krutonkeja, kun pakastimessa on siihen sopivaa leipää. Hävikkihevilaatikossa oli iso pussillinen lehtikaalia, siitäkin pitäisi tehdä jotain. Taitaa ainakin osa listaamistani ruuista jäädä ensi viikolle. Tänä pääsiäisenä ei meillä olekaan pääsiäiskinkkua :-(
Ske
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuun ostokset:
Tokmanni 20,08€
K-kaupat 286,27€
S-kaupat 212,32€
Yhteensä 518,67€
Tässä on nähtävissä se, että kevät on tulossa, ja tavoitteena saada pakastimia tyhjemmäksi (kohtahan sinne saa laittaa raparperia!) joten kovin paljon en ole mitään erikoista ostanut pakastettavaksi (paitsi lampaanpaistia, mutta sehän syödään nyt pääsiäisenä). Minun listaamani ruokakulut sisältävät siis myös kaikki työpäivän aikaiset lounaat, mutta koululounaista en laita mitään laskennallista kustannusta. "Ulkona syöntiä" ei nyt tähän kuukauteen osunut, se olisi tuossa mukana jos olisi käyty. Nyt loppuviikosta en käy enää kaupassa.
Kaikkia tässä kuussa ostamiani tuotteita ei syödä kuitenkaan tässä kuussa, esimerkiksi riisiä jää reippaasti jäljelle ensi kuuksi, samoin spagettia ja pa
Eikö sun etätyöpäiväsi muuta sisällä kuin tänne tyhjänpäiväisyyksiä takoen.
Vierailija kirjoitti:
Lousiana salami 150 g, ulkokanan munia 6 kpl, wingsfest buffalo wings 750 g, kananfileet ja kasviksia, poronkäristys, peuramakkarapannu, kuhafile 300 g, nämä 60 %, yht. 17,28 euroa.
Tarjous/normaalihinta: pirkka mozzarella, kg perunoita, kg omenoita, silakkapihvit 4 kpl 308 g, tempurataikina, almond thins mantelikeksejä 100g, nämä yht. 9 e. Kaikki yhteensä 26,28 e. 4 viimeistä viikkoa yht. 85,44 e. Tälle kuulle ei osunut mitään merkittäviä kausipoistoja, kun missasin ne pakastepoistot. Vieläkin hieman harmittaa ne alle 10 e/kg muikunmädit.
Lisäksi ostin tulppaanien sijaan rosmariiniruukun 5 e, onko se nyt sitten ruoka vai kukkanen. Käyn varmaan vielä kerran ennen kuunvaihdetta kaupassa kunhan pääsiäisen suunnitelmat vahvistuvat. Jos ei muuta niin ainakin pussillinen babyporkkanoita unohtui ostaa.
Hei vinkki! Itse en ole ikinä ostanut babyporkkanoita, mielestäni kerran kun katsoin niin oli liian kova kilohinta. Ostan siis aina perusporkkanoita n. 1€/kg ja kuorin ja valmiiksi pilkon niitä rasiaan naposteluksi, evääksi ja ruoan teon nopeuttamiseksi. Meillä ainakin lapsivieraat rakastaa popsia porkkanatikkuja pöydältä kulhosta, vaikka olisivat juuri syöneet kotona lämpimän ruoan tai herkkujakin olisi tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuun ostokset:
Tokmanni 20,08€
K-kaupat 286,27€
S-kaupat 212,32€
Yhteensä 518,67€
Kaikkia tässä kuussa ostamiani tuotteita ei syödä kuitenkaan tässä kuussa, esimerkiksi riisiä jää reip
Eikö sun etätyöpäiväsi muuta sisällä kuin tänne tyhjänpäiväisyyksiä takoen.
Katsos kun työläisillä on vielä sellaisia kuin vuosilomat - kyllä Riikka ja Petteri nekin kohta poistaa, mutta nyt vielä nautin tällaisesta. Jos ei ole koskaan palkkatyössä ollut, niin ne voi olla vieras käsite.
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei vinkki! Itse en ole ikinä ostanut babyporkkanoita, mielestäni kerran kun katsoin niin oli liian kova kilohinta. Ostan siis aina perusporkkanoita n. 1€/kg ja kuorin ja valmiiksi pilkon niitä rasiaan naposteluksi, evääksi ja ruoan teon nopeuttamiseksi. Meillä ainakin lapsivieraat rakastaa popsia porkkanatikkuja pöydältä kulhosta, vaikka olisivat juuri syöneet kotona lämpimän ruoan tai herkkujakin olisi tarjolla.
Kiitos vinkistä. Mutta mä olen ostanut aina maaliskuusta alkaen vain pakasteporkkanoita, seuraavat tuoreet vasta seuraavasta sadosta. Olisihan niitä toki voinut itse pakastaa aiemmin. Meillä nuo babyporkkanat kulhossa rakuunalla ja hunajalla maustettuna on perinteinen pääsiäislisuke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppakierros -60%
Makaronit 3 pussia, täysmaito 1l, Mexicana kiviuunipizza = 3,65
pizzasuikaleet 250g, 6-viljan sämpyläpussi 320g, 3x via kermainen kanakeitto 300g, kaalikääryleet 250g, ruispuikulat 9kpl/500g, jauheliha-pepperonikeitto 300g = 9,49
savukirjolohi 500 g, reissumies ruisleivät = 4,01
-winner-
Taisit ostaa neljä päivää sitten ruokia 25 eurolla, nyt 17 euroa, eli menee aika reilusti yli satasen kuussa?
Joo, karmeeta pröystäilyä köyhempien ja nälkäisten kustannuksella ;D noista varmaan makaronitkin syön kaikki 3 pussia kerralla ;D ja pizza-aineksia ja ruispuikuloita en tietenkään laita pakastimeen ihan siltä varalta, että lakot jatkuvat vielä juhannuksenkin yli. Totuus kuitenkin on, että sen 15-20 euro
Joo, mutta jos siis ostaa joka kauppareissulla kuukauden aikana varastoon-tuotteita samaan tahtiin, niin kuluuhan silloin aina kuukaudessa yli satanen? Joskus makaroneja, joskus kahvia, joskus tonnikalaa, joskus ison lohen muu pakollisen lisäksi jne. Syökö joku sitten jonkun kuukauden pelkästään varastoituja tuotteita ja kauppaan menee siinä kuussa esimerkiksi 30 euroa? Tasaukseksi, että vuositasolla kuukauden ruokaostokset ovat keskimäärin noin 100 euroa? Vai kuinka tuo laskelma toimii?
Koska tuolla tyylillä, tasaisesti aina jotain ylimääräistä varastoon ostaen, ei satanen kuussa riitä.
Jos tuotteen päivämäärä on vielä kuukausia edessäpäin, niin eihän esim. kahvipaketin tai teepussipaketin ostaneen kulutus ole KOKO paketillinen sinä samana päivänä kun sen on ostanut? Vai pitääkö joka kupillisen hinta laskea joka kk (juo vaikka kaksi kuppia päivässä), vai onko sen kertaostos vaan sen yhden kk kuluerä ja niitä loppuja juodaan "ilmaiseksi"? Tai jos on nötkötti-, makaroni- tai hernekeittopurkkitarjous johonkin määrään sidottu, mitä niitä saa esim. 10 euron tarjouksessa, niin ethän sinä niitä kaikkia sinä päivänä syö, vaikka kuinka nälkä olisi.
Siis miten kulutuslaskelma pitää muodostaa? Realisoituuko se sinä päivänä kun ostat vai pitääkö nipottajan excelillä muokata taulukkoa jokaisena päivänä kun keität kupposen? Ja sen kupposenkin hinta voi olla ihan eri jos sulla on kiinteä sähkösoppari tai pörssihinta tai jos veden kulutuslasku muuttuu tai sen mukaan miten laimeaa tai vahvaa kahvia juot ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ostin tulppaanien sijaan rosmariiniruukun 5 e, onko se nyt sitten ruoka vai kukkanen. Käyn varmaan vielä kerran ennen kuunvaihdetta kaupassa kunhan pääsiäisen suunnitelmat vahvistuvat. Jos ei muuta niin ainakin pussillinen babyporkkanoita unohtu
Oletko kokeillut tehdä porkkalaa? Marinoituja porkkanalastuja siis tuoreesta porkkanasta. Vähän kuin graavilohta mutta 1€/kg. Voi maustaa etikalla ja haluamillaan mausteilla. Maustuu meillä ihan juhlapöydässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette te jotka puhutte mussuttamisesta ja mässyistä?
Ne on sanoja joiden perusteella skippaan koko viestin.
Veikkaan, että jotain vanhempaa ikäluokkaa, ei ainakaan kolmekymppisenä kuulu omaan sanavarastoon. Meille ainakin opetettiin jo koulun terveydentiedon ym. tunneilla, että järkevää on syödä säännöllisesti useampia kertoja päivässä. En tiedä mille ikäluokalle monta kertaa päivässä syöminen on niin kamalaa, että se pitää leimata jatkuvaksi mussuttamiseksi ja mässyksi.
Minä, kysyjä, olen kuusikymppinen eikä kuulu myöskään mun sanavarastoon.
Näin reiluna nelikymppisenä mulle mussuttaminen on turhasta valittamista ja mässyt on karkkia/herkkuja, sipsejä esim.
Joku täällä mainitsi jostain kalliista baby-pakasteporkkana pääsiäislisukkeesta. Siihen tulikin hyvä vinkki marinoida tai maustaa se kaupan suomalainen perusporkkana 1€/kg (vaikka sillä rakuunalla ja hunajalla) porkkalaksi. On edullista. Itse teen pääsiäissalaatin ihan joko coleslawiksi (raastettua kaalia ja porkkanaa) tai sitten ihan jäävuorisalaatin joukkoon lastutan siitä halpisporkkanasta vihanneskuorijalla tai juustohöylällä lastuja tuomaan sitä iloista pääsiäisväriä ja purutuntumaa. On hyvää, halpaa ja terveellistä nuo kaikki! Keittiössä muutenkin kannattaa käyttää luovuutta, tulee monesti terveellisempää ja edullisemmaksi kaikki kokkailut kuin että lukisi jostain reseptistä ohjeita:) Ainakin Valion kaikissa ohjeissa pitäisi olla jotain Valion extra kaurakermaa jne. vaikka Marttojen alkuperäisissä ei mitään sellaista mainittaisi. Bisnestä kaikki :D
Vierailija kirjoitti:
Minä söim ennen. Mutta vaikka siihen kuului satokaudelta kerätyt aineet ( ostettujen lisäksi) se tuntuu nykyään minustakin mahdottomalta.
Ellei syö perunaa ja kaurapuuroa
Mielelläni siis halua nähdä esim. viimeisten kolmen päivän ruokalistan tällaiseen pystyvältä.
Helppo homma! Maanantaina raakaa perunaa ja kraanavettä
Tiistaina keitettyjä perunoita ja kraanavettä
Keskiviikkona paistettuja perunoita ja kraanavettä. Ai että ne paistetut potut maistuu hyvältä sitten kolmantena päivänä!
Vierailija kirjoitti:
Nanna= Ske.
En tiedä kumpi olisi tai on sekopäisempää.
Se,että yksi ja sama kirjoittaja kirjoittaa tänne kymmellä eri nimimerkillä.
Vai se, että joku/jotkut luulee, että tänne joku kirjoittelee kymmenellä eri nimimerkillä?
Suosittelisin jommalle kummalle tai molemmille lääkityksen tarkistamista.
Ketjun aiheena kyllä on 100€/kk syöminen
Mutta mikä siinä on,että joku syö esimerkkien perusteella ihan "normaalisti" (mielestäni ainakin) ja sanoo käyttävänsä ruokaan 200€.
Tähän Pitää jonkun tulla kritisoimaan ja kommentoimaan ja neuvomaan kuinka tämä kirjoittaja syö väärin ja liikaa ja kyllä tämänkin kirjoittajan pitäisi päästä 50€/kk ruokakuluihin.
Jos joku kertoo syövänsä (noin)100€:ll kuukaudessa on sekin täysin väärin ja puutteellisesti syöty.
Ja toiset sekopäiset epäilee täällä olevan vain yksi käyttäjä joka kirjoittelee 30:llä eri nimimerkillä
Kyllähän tämä omalla tavallaan on viihdyttävää seurattavaa ja kyllä tässä useampi popparikulho tyhjenee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä söim ennen. Mutta vaikka siihen kuului satokaudelta kerätyt aineet ( ostettujen lisäksi) se tuntuu nykyään minustakin mahdottomalta.
Ellei syö perunaa ja kaurapuuroa
Mielelläni siis halua nähdä esim. viimeisten kolmen päivän ruokalistan tällaiseen pystyvältä.
Helppo homma! Maanantaina raakaa perunaa ja kraanavettä
Tiistaina keitettyjä perunoita ja kraanavettä
Keskiviikkona paistettuja perunoita ja kraanavettä. Ai että ne paistetut potut maistuu hyvältä sitten kolmantena päivänä!
itse syön joka aamu ruisleivän (lisukkeineen 0,10€)+ pikakahvin 0,05€ + monivitamiiniporetabletin 0,05€. Lounaaksi itsetehdyn salaatin 1€, välipalaksi hapankorpun tai omenan puolikkaan tms. 0,05-0,20€, päivälliseksi perunaa ja jauhelihakastike/kasviskeittoa/perunaa ja lihapullaa/soijawokkia/soagjwttia tomaattikastikkeessa tms.esullista kotiruokaa 0,60€ ja iltapalaksi puuroa margariinilla 0,05€. En saa päivässä kulumaan helposti yli 2 euroa. Tuo kertaa 31 päivää on 62 euroa/kk. Toki välillä ostan tarjouksesta muutakin jne. Haluan tehdä lettuja tms. Mutta ei itselleni ole mitenkään tylsää tai vaikea syödä alle 100€/kk.
Kukaan ei voi pärjätä 25euroa viikossa ruokaan.Kyllä on taas typerä juttu.Kyllä on idiootti kuka tämmöstä esittää täällä