Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18559)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi näkökulma voisi olla myös se, että entä jos käyttäisikin vaikka 50 euroa enemmän ostoksiin. Mitä ostaisi? Myönnän suoraan että minulla se menisi enimmäkseen epäterveellisyyksiin ja turhuuksiin. Kävisin kerran kuussa pitsälla tai ostaisin iskenderin, ehkä myös jonkun uutuushampparin söisin. Kaupasta ehkä jotain suklaamousseja tai Kavlin voileipäpikkelssiä tms. Enkä siis noita mainitsemiani asioita mitenkään erityisesti himoitse.
Mielenkiintoinen näkökulma. Jos mun "pitäisi" käyttää 50 euroa enemmän kuukauden ruokiin, mä ostaisin lämminsavulohta, katkarapuja toast skageniin ja vaikka naudan sisäfileetä. Hups, ei tainnut viiskymppiä riittää :(
Näin ehkä eilen telkkarista mainoksen että prismoissa olisi kokonainen kirjolohi (suomi/ruotsi) tarjouksessa 6,90 e/kg. En saanut varmistettua asiaa netistä nopealla googlauksella. Mainoksen mukaan tarjous olisi alkanut 26.3. päättymispäivää en muista. Onpa tuossa varastossa yksi savustuspussikin, joten sinänsä lämminsavulohi ei paljoa maksaisi. Prismaan kyllä sen verran matkaa että pitänee jättää tuo tarjous väliin, mutta hyödyntäkää te joilla prisma lähempänä jos tuotetta vielä jäljellä. Ja ylipäätään muistin oikein tuon tarjouksen.
Kyllä, muistit oikein. Tarkastin asian ja Prisman tajouksessa on 30.3.2024 asti kokonainen tuore kirjolohi tarjouksessa hintaan 6,90 kilo. Yhden kirjolohen painoksi ilmoitetaan noin 2 kiloa.
Mulla ei pikkuyksiössäni ole parveketta enkä ole ennen savustanut mitään. Katsoin kuitenkin mielenkiinnosta savustuspussit. Nehän voi laittaa vaikka sähköuuniin! Enpä tiennytkään. Mitenköhän paljon savua tulee kun uunin tai pussin avaa? Meidän talossa on hirveä riesa, siis oikea murheenkryyni! Nimittäin verkkovirralla toimivat integroidut palovaroittimet. Jos uuniin on yhtään kuohahtanut ruokaa tai lientä pohjalle, luukkua raottaessa alkaa koko talo ulista ja paloautot kurvaavat ovelle. Yksi naapuri paahtoi leipänsä vähän liian tummaksi ja taas juostiin kadulle koko talo.
Toinen asia sitten on lämminsavusateenkaariraudun todellinen hinta. Kokonaisen kalan perkuujäteeksi mainitaan 40-70 prosenttia. Otetaan puoliväli tästä eli 55%. Eli hintaan 13,80 saa 900 grammaa syötävää savukalaa. Ei kilohinta silti kovin korkeaksi muodostu, 15,33 euroa. 1,1 kilosta perkuujätetä (eur 12,55) voi tietysti keitellä kalalientä. Vertailun vuoksi, 5 litraa kalalientä saa kalaliemikuutiosta hintaan 1,49.
Maku on tietysti vielä oma juttunsa. En tiedä olisiko itse savustettu kala ja itse keitelty kalaliemi parempaa kuin valmiina ostettu. Varmaankin. Mutta kiitos hyvästä alevinkistä joka tapauksessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi näkökulma voisi olla myös se, että entä jos käyttäisikin vaikka 50 euroa enemmän ostoksiin. Mitä ostaisi? Myönnän suoraan että minulla se menisi enimmäkseen epäterveellisyyksiin ja turhuuksiin. Kävisin kerran kuussa pitsälla tai ostaisin iskenderin, ehkä myös jonkun uutuushampparin söisin. Kaupasta ehkä jotain suklaamousseja tai Kavlin voileipäpikkelssiä tms. Enkä siis noita mainitsemiani asioita mitenkään erityisesti himoitse.
Mielenkiintoinen näkökulma. Jos mun "pitäisi" käyttää 50 euroa enemmän kuukauden ruokiin, mä ostaisin lämminsavulohta, katkarapuja toast skageniin ja vaikka naudan sisäfileetä. Hups, ei tainnut viiskymppiä riittää :(
Näin ehkä eilen telkkarista mainoksen että prismoissa olisi kokonainen kirjolohi (suomi/ruotsi)
No olipa taas turhaan jorinaa. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelin myös, kyllä itsellänikin ylimääräinen raha kuluisi laadukkaaseen ruokaan, kuten juuri mereneläviin eikä mihinkään suklaamo
Kyllä sen kotivarankin saa sisällytettyä tuohon sataseen, vähän kerrallaan ostaa.
"Kyllä sen kotivarankin saa sisällytettyä tuohon sataseen, vähän kerrallaan ostaa."
En mä näe tätä mitenkään ongelmana. Kotivarahan kiertää koko ajan. Mä lasken ruokakulut paitsi kuukausittain, myös tietysti vuositasolla. Jaan sitten vuosikulun kahdellatoista ja voila! Saan keskimääräisen kuukausikulutuksen.
En sentään kotikirjanpidossa tee inventaaria mutta yks yhteen se menee kun vuoden alussa on kuivatuotteita ja pakasteita suurin piirtein saman verran kuin kuluvan vuoden lopussa.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä sen kotivarankin saa sisällytettyä tuohon sataseen, vähän kerrallaan ostaa."
En mä näe tätä mitenkään ongelmana. Kotivarahan kiertää koko ajan. Mä lasken ruokakulut paitsi kuukausittain, myös tietysti vuositasolla. Jaan sitten vuosikulun kahdellatoista ja voila! Saan keskimääräisen kuukausikulutuksen.
En sentään kotikirjanpidossa tee inventaaria mutta yks yhteen se menee kun vuoden alussa on kuivatuotteita ja pakasteita suurin piirtein saman verran kuin kuluvan vuoden lopussa.
Kuka nyt muistaa jotkut pakasteensa eli mitä oli vuoden alussa ja lopussa. Nämä on tällaisia kirjoittaessa tehtyjä ratkaisuja, jotka sitten esitetään ongelman ratkaisuna. Tosielämän kanssa ei mitään jakoa.
Tänään seuraavaa:
Aamupala: leipää, kinkkua, viili, mansikoita, mandariini ja kahvia.
Myöhäinen lounas: verilettuja, punaisia viinimarjoja ja maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt muistaa jotkut pakasteensa eli mitä oli vuoden alussa ja lopussa. Nämä on tällaisia kirjoittaessa tehtyjä ratkaisuja, jotka sitten esitetään ongelman ratkaisuna. Tosielämän kanssa ei mitään jakoa.
Höpö höpö nyt sinne. Mä tiedän tasan tarkkaan mitä mulla on pienehkössä kolmelaatikkoisessa pakastimessani ja kuivaruokakaapissa. Jos se nyt edellisen ja tämä vuoden vaihteessa heittää yhden tarjousjauhalihapaketin tai vehnäjauhopussin verran, ei sillä ole vuosikulutukseen nähden tuon taivaallista merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko vielä mikä tässä on se ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos jollekin on mahdottomuus laskea kuukauden ruokakulut kun tuli 28.3. ostettua kaksi pakettia tarjouskahvia ja juokin ne vasta huhtikuussa, ei sillä kyllä ole tosielämän kanssa mitään jakoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ehkä eilen telkkarista mainoksen että prismoissa olisi kokonainen kirjolohi (suomi/ruotsi)
Kyllä, muistit oikein. Tarkastin asian ja Prisman tajouksessa on 30.3.2024 asti kokonainen tuore kirjolohi tarjouksessa hintaan 6,90 kilo. Yhden kirjolohen painoksi ilmoitetaan noin 2 kiloa.
Mulla ei pikkuyksiössäni ole parveketta enkä ole ennen savustanut mitään. Katsoin kuitenkin mielenkiinnosta savustuspussit. Nehän voi laittaa vaikka sähköuuniin! Enpä tiennytkään. Mitenköhän paljon savua tulee kun uunin tai pussin avaa? Meidän talossa on hirveä riesa, siis oikea murheenkryyni! Nimittäin verkkovirralla toimivat integroidut palovaroittimet. Jos uuniin on yhtään kuohahtanut ruokaa tai lientä pohjalle, luukkua raottaessa alkaa koko talo ulista ja paloautot kurvaavat ovelle. Yksi naapuri paahtoi leipänsä vähän liian tummaksi ja taas juostiin kadulle koko talo.
Toinen asia sitten on lämminsavusateenkaariraudun todellinen hinta. Kokonaisen kalan perkuujäteeksi mainitaan 40-70 prosenttia. Otetaan puoliväli tästä eli 55%. Eli hintaan 13,80 saa 900 grammaa syötävää savukalaa. Ei kilohinta silti kovin korkeaksi muodostu, 15,33 euroa. 1,1 kilosta perkuujätetä (eur 12,55) voi tietysti keitellä kalalientä. Vertailun vuoksi, 5 litraa kalalientä saa kalaliemikuutiosta hintaan 1,49.
Maku on tietysti vielä oma juttunsa. En tiedä olisiko itse savustettu kala ja itse keitelty kalaliemi parempaa kuin valmiina ostettu. Varmaankin. Mutta kiitos hyvästä alevinkistä joka tapauksessa!
Kiitos vahvistuksesta, ei näköjään vanhan muisti petä. Sen savustuspussin ostin aikoja sitten, ei vaan ole tullut käytetyksi, sähköuuniin sitä olen ajatellut. Kun kokonaisia lohia olen käyttänyt, niin olen lähes aina fileoinut ne ja sitten perkeistä keittänyt kalaliemen, josta tehnyt seljankaa. Ja on hyvää. Kai sitä voisi yhdistää ja ottaa perkeet talteen ja savustaa vain fileet, jos ei niistä graavaa osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta eihän jokaisella aterialla ole tarviskaan syödä paljon proteiinia."
Proteiinin tarvettahan on käsitelty täällä aiemminkin. Urheilevilla ja ikääntyvillä ihmisillä on suurempi proteiinintarve, ja osalla voi olla tarpeena syödä joka aterialla proteiinia, jotta sitä saa päivässä riittävän määrän. Myös kalorintarve on jokaisella ihmisellä yksilöllinen, mikä on jo yksi syy siihen, miksei kaikki satasen kk-budjettiin pääse millään. Ei kaikki voi eikä halua syödä saman muotin mukaan.
Eli mitä mieltä on lähteä arvostelemaan yksittäistä ruokavaliota sen perusteella että se ei satu istumaan jonkun paljon urheilevan nuorukaisen ruokavalioon.
Aika monen ruokavalio on se sama ja yksi. Sairaalassa toki vain väliaikainen, mutta muissa hoitolaitoksissa kuten vanhusten hoivakodissa tai vaikka vankilassa se sama aamupala, päivällinen ja illallinen on kaikilla sama. Ja monet istuu siellä vuosia, mutta harva tulee sieltä luurankona ja puutostauteihin kuolevana ulos. Kyllä puurolla, perunalla, kastikkeella, porkkanaraastetta ja leivällä pärjää jo aika pitkälle.
"Omia ruokakuluja kasvattaa myös kotivaran ylläpito. Miten 100 euron syöjiltä onnistuu kotivaran ylläpito vai otetaanko kaupasta vain sen hetken vatsantäyte? Itse ostan ainakin kahvit, pähkinät, ananassäilykkeet yms. aina tarjoushinnoila, niin niistä ei tarvitse ikinä maksaa täyttä hintaa ja pitkässä juoksussa tulee säästöä."
No kai sä ne kotivarat myös syöt? Se sitten puolestaan vähentää sen kuukauden ruokamenoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta eihän jokaisella aterialla ole tarviskaan syödä paljon proteiinia."
Proteiinin tarvettahan on käsitelty täällä aiemminkin. Urheilevilla ja ikääntyvillä ihmisillä on suurempi proteiinintarve, ja osalla voi olla tarpeena syödä joka aterialla proteiinia, jotta sitä saa päivässä riittävän määrän. Myös kalorintarve on jokaisella ihmisellä yksilöllinen, mikä on jo yksi syy siihen, miksei kaikki satasen kk-budjettiin pääse millään. Ei kaikki voi eikä halua syödä saman muotin mukaan.
Eli mitä mieltä on lähteä arvostelemaan yksittäistä ruokavaliota sen perusteella että se ei satu istumaan jonkun paljon urheilevan nuorukaisen ruokavalioon.
Aika monen ruokavalio on se sama ja yksi. Sairaalassa toki vain väliaikainen, mutta muissa hoitolaitoksissa kuten vanhusten hoivakodissa tai vaikka
Omassa lapsuudessa myös kaikille perheenjäsenille tarjottiin samaa ruokaa ihan niin kuin koulussakin oppilaille ja opettajille. Sitten sai itse päättää, että ottaako santsiannoksen sitä mannapuuroa tai vaikka kaksi näkkileipää lisää. Ei ollut mulla ainakaan mitään ongelmaa elämän kanssa ja ihan urheilullinen ja hyvinvoiva itsestäni tuli, vaikka lama-ajalla kasvoinkin. Ja joo, ei mene mulla 100€ enempää ruokaan. Mutta jos lähden baariin niin menee tuo summa helposti drinksuihin ja takseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos jollekin on mahdottomuus laskea kuukauden ruokakulut kun tuli 28.3. ostet
Onko tämä sitten tosielämää, että näitä kahveja ei tarvitse maaliskuun ruokalaskuun laskea? Milloin niiden hinta sitten lasketaan ruokakuluihin? 190 euroa on mennyt nyt tässä kuussa esim. Lidl-sovelluksen mukaan Lidliin, kyllä koko summan olen joutunut maksamaan heti kassalla enkä vasta joskus ensi kesäkuussa. Tämä selittää kyllä ketjun logiikasta paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos jollekin on mahdottom
Onko ihmiset näin yksinkertaisia vai haluavatko vain koittaa vänkkää kaikessa vastaan? On jääty sinne lapsenkasvuisen ja teinin väliin? Huoh Ostin tänään ketsupin niin lasken sen tän kuun menoihin? Ens viikolla ei tartte ostaa ketsuppia mutta pitääkin ostaa pastaa niin lasken sen sen kuun menoihin? Tai sitten ostat mitä tarttee ja vuoden jälkeen jaat kaiken 12:lla niin saat todellisen kulutuksen. Kotivaraa on tärkeä olla, mutta sitten kun ostetaan uutta niin vaihdetaan vain sen saman kotivaratuotteen kanssa paikkoja, että päivämäärät pysyy hyvinä. Ei se euron hätävarakeksipaketti kotivarassa taloutta kaada jos muuten mietit mitä ostat.
"190 euroa on mennyt nyt tässä kuussa esim. Lidl-sovelluksen mukaan Lidliin, kyllä koko summan olen joutunut maksamaan heti kassalla"
Etkö sä syö niitä ollenkaan? Jos et syö maaliskuussa, syötkö huhtikuussa? Vai ihan pelkäastään kasvatat ruokavaroja mutta et ikinä kuluta niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos jollekin on mahdottom
Minä tiedän kyllä paljon kahvia juon (2 kuppia pikakahvia aamuisin). Ja kun pikakahvi loppuu niin ostan uutta. Ihan sama mille viikolle se osuu kun kulutus per päivä on silti sama. Jos tulee satunnaisia vieraita niin yleensä he tuovat kahvit ja/tai kahvipullat mukanaan eli kovin suurta menoerää siitä ei ylimääräistä tule. Ja lasken menoni muutenkin aina vähän yläkanttiin. On päiviä kun juon 0 kuppia kahvia tai vaan 1. Silti lasken kuukausbudjettiin, että joisin joka päivä sen 2 kuppia.
Mä en nyt kyllä pysy perässä. Varmaan johtuu tästä migreenistä, en pääse tästä aurasta eroon milläön. Toi helkutin auringonpaiste laukaisi...
Ske
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt kyllä pysy perässä. Varmaan johtuu tästä migreenistä, en pääse tästä aurasta eroon milläön. Toi helkutin auringonpaiste laukaisi...
Ske
Sama, en siis pysy perässä. Minusta selkeintä että lasketaan kuukauden ostot riippumatta siitä milloin ne syödään.
Tätä ihmettelin myös, kyllä itsellänikin ylimääräinen raha kuluisi laadukkaaseen ruokaan, kuten juuri mereneläviin eikä mihinkään suklaamousseihin. Nytkin kuluu helposti yli 100-200 euroa ihan perusruokaan. Omia ruokakuluja kasvattaa myös kotivaran ylläpito. Miten 100 euron syöjiltä onnistuu kotivaran ylläpito vai otetaanko kaupasta vain sen hetken vatsantäyte? Itse ostan ainakin kahvit, pähkinät, ananassäilykkeet yms. aina tarjoushinnoila, niin niistä ei tarvitse ikinä maksaa täyttä hintaa ja pitkässä juoksussa tulee säästöä.