Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
1401/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on herkullisia appelsiineja ja mandariineja kaupoissa! Syön päivittäin hedelmiä, nyt menee 1 omena, 1 appelsiini, 3 mandariinia per päivä. Yleensä 1-4h hedelmää. Syön myös päivittäin marjoja kaurapuuron kanssa. Nyt ajattelin kokeilla vaihdella vuorotellen niin, että joinain päivinä puuron sijaan olisikin rahka tai maustamaton jugurtti marjoilla tai ruissämpylä vähärasvaisella juustolla ja salaatilla kurkun/tomaatin/paprikan kanssa. Leipää tulee syötyä ehkä kerran viikossa tai kahdessa, joskus harvemmin.

Onko painosi lähtenyt putoamaan tuolla hedelmien syönnillä?

Onko teidän hiilarin*tsien pakko kettuilla? Antakaa muiden laihduttaa omalla tavallaan. Meitä muita ei hedelmät estä laihduttamasta.

Vierailija
1402/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin on hävinnyt normaalin ravinteikkaan ruoan järkevä syöminen ja liikunta? Yritetään kaikenmaaiman aikaikkunoilla ja humpuukidieeteillä polttaa rasvaa, eikä älytä että ei se vaan toimi

Tämän ketjun perusteella onnistujat löytyy pätkäpaasto & vhh leiristä ja kalorien laskijat sekä kaikkea kohtuudella syöjät taistelevat edelleen ylipainonsa kanssa.

Täällä on niin vähän nimimerkillä kirjoittavia ja suurimmalla osalla niin lyhyt painonpudotus takana, ettei tuollaisia oletuksia voi tehdä uskottavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhaspotilas N 36 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä että kaapeissa on joulusuklaata niin ne täytyy syödä loppuun ennen kuin voi aloittaa elämäntapamuutosta. Ei niitä ole mikään pakko syödä. Kiertoon tai roskiin vaan. Itselleen huijaamista tollanen. Mulla on kaapit täynnä viiniä mutta se ei estä mua pitämästä tipatonta.

Mulla oli lakritsipussin jämät ja ihan pokkana heitin vain roskiin.

Päätit sitten olla loppuikäsi ilman laksitsia?

Minä olisin säästänyt, ruoan heittäminen roskiin on tuhlausta, oli sitten kyseessä mikä syöminen tahansa.

No en aio olla loppuelämää ilman mutten halunnut jättää kiusaa pyörimään kaappiinkaan juuri nyt. Ne pussin pohjalla olleet eivät ole edes hyviä ja turhia kaloreita vain. Miten on, heitätkö itse koskaan ruokaa roskiin tai jätätkö kahvilassa osan kakkupalasta syömättä?

Kyllä heitän pilaantuneet ruoat roskiin.  Mutta miksi ostaisin kahvilassa kakkupalasen, jos en aio syödä sitä?

Missä kohtaa sanoin heittäneeni KOKO pussin roskiin?

Vierailija
1404/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin on hävinnyt normaalin ravinteikkaan ruoan järkevä syöminen ja liikunta? Yritetään kaikenmaaiman aikaikkunoilla ja humpuukidieeteillä polttaa rasvaa, eikä älytä että ei se vaan toimi

Tämän ketjun perusteella onnistujat löytyy pätkäpaasto & vhh leiristä ja kalorien laskijat sekä kaikkea kohtuudella syöjät taistelevat edelleen ylipainonsa kanssa.

Aion olla edelleen naiivi ja uskoa, että kaikki haasteeseen osallistuvat ovat menetelmistään huolimatta samassa leirissä. Tyhjän räksyttäjät voivat olla mitä haluavat.

Vierailija
1405/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä että kaapeissa on joulusuklaata niin ne täytyy syödä loppuun ennen kuin voi aloittaa elämäntapamuutosta. Ei niitä ole mikään pakko syödä. Kiertoon tai roskiin vaan. Itselleen huijaamista tollanen. Mulla on kaapit täynnä viiniä mutta se ei estä mua pitämästä tipatonta.

Minä olisin säästänyt, ruoan heittäminen roskiin on tuhlausta, oli sitten kyseessä mikä syöminen tahansa.

No en aio olla loppuelämää ilman mutten halunnut jättää kiusaa pyörimään kaappiinkaan juuri nyt. Ne pussin pohjalla olleet eivät ole edes hyviä ja turhia kaloreita vain. Miten on, heitätkö itse koskaan ruokaa roskiin tai jätätkö kahvilassa osan kakkupalasta syömättä?

Kyllä heitän pilaantuneet ruoat roskiin.  Mutta miksi ostaisin kahvilassa kakkupalasen, jos en aio syödä sitä?

Missä kohtaa tuossa väitettiin sun sanoneen niin?

Vierailija
1406/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16:8-pätkäpaastoilijat hoi, olisi kysymys:

Mikä oli se kalorimäärä, jonka voi nauttia ruokaikkunan ulkopuolella? Aikoinaan pätkäillessäni sen jostain luin mutta en enää muista enkä nyt löydä mistään. Aamukahvi ei millään mene mustana ja ilman en pärjää, joten pieni kupillinen kahvia ja n. neljännesdesi kaurajuomaa olis aamulla pakko saada. 25 kcal. Katkaiseko tämä paaston?

Googlaamalla dirty fasting löysin 100 kcal. https://www.healthline.com/nutrition/dirty-fasting

Itselleni autofagia olisi tärkeä mutta musta kahvi pilaa aamun ja sitä myötä koko päivän. En totu siihen. Olen ratkaissut asian niin että joinakin esim. viikonloppuaamuina otan sen laten. Olen kauralatteihminen.

Mantelimaidossa olisi vielä vähemmän kaloreita mutta se ei ole yhtä maukasta. Almond breeze barista on paras mutta kallein vissiin.

Vierailija
1407/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli se kalorimäärä, jonka voi nauttia ruokaikkunan ulkopuolella? Aikoinaan pätkäillessäni sen jostain luin mutta en enää muista enkä nyt löydä mistään. Aamukahvi ei millään mene mustana ja ilman en pärjää, joten pieni kupillinen kahvia ja n. neljännesdesi kaurajuomaa olis aamulla pakko saada. 25 kcal. Katkaiseko tämä paaston?

Itsekin tutkin tätä juuri aamukahvin takia, ja löysin tosi ristiriitaista tietoa. Joidenkin mukaan ei saa tulla kaloreita ollenkaan, toisten tietojen mukaan jopa 50. Päädyin siihen, että laitan kevytmaitoa, mistä tulee n. 15-20 kcal.

Ja katkaiset paaston.

Eikö mehupaastokaan siis ole oikea paasto, kun siinä kuitenkin saadaan mehuista ja lihaliemestä jonkin verran kaloreita? 🤔

Itse olen nuorena mehupaastonnut. Silloin sanottiin että kun mehujen kalorit pysyy alle 400 päivässä niin ollaan ketoosilla. Ketoosiin tosin mentiin niiden tietojen mukaan vasta kolmantena päivänä, siksi yritän nyt sisäistää että 12 tunnissakin pääsee.

Vierailija
1408/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ei oo lihavat lepposia  :D

Trollilla on tylsä elämä kun pitää tulla ruokinnalle lihavien ketjuun :D

Vierailija
1409/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tutkin tätä juuri aamukahvin takia, ja löysin tosi ristiriitaista tietoa. Joidenkin mukaan ei saa tulla kaloreita ollenkaan, toisten tietojen mukaan jopa 50. Päädyin siihen, että laitan kevytmaitoa, mistä tulee n. 15-20 kcal.

Ja katkaiset paaston.

Eikö mehupaastokaan siis ole oikea paasto, kun siinä kuitenkin saadaan mehuista ja lihaliemestä jonkin verran kaloreita? 🤔

Itse olen nuorena mehupaastonnut. Silloin sanottiin että kun mehujen kalorit pysyy alle 400 päivässä niin ollaan ketoosilla. Ketoosiin tosin mentiin niiden tietojen mukaan vasta kolmantena päivänä, siksi yritän nyt sisäistää että 12 tunnissakin pääsee.

Ja näillä paastoilla ei juotu kahvia vaav yrttiteetä ja kasvilientä. Kahvi lopetettiin jo viikkoa ennen.

Vierailija
1410/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa tuossa väitettiin sun sanoneen niin?

Vertasit kakkupalan poisheittoa siihen että heitän karkkipussin jämät roskiin.

Vierailija
1411/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa iltaa kaikille. 8 kilsan lenkki takana rapsakassa pakkasessa. Hölkkäsin muutamaan otteeseen. Vika kilsa teki tiukkaa. Nyt on kuitenkin autuas olo kuuman suihkun jälkeen ja iltateetä juodessa.

Vierailija
1412/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun keskustelu on eksynyt paastoihin, niin muistuttaisin tärkeääkin tärkeämmästä asiasta: painonpudotus ei ole kestävää jos se perustuu kuureihin. Vaikka millä paastolla saisi painon putoamaan, se kaikki tulee takaisin paaston loputtua. Mitään dieettiä ei kannattaisikaan ottaa avuksi, vaan laskea oma päivittäinen energiatarve TDEE-laskurilla. Sen jälkeen syödä yksinkertaisesti vaikka noin 500kcal alle sen mitä laskuri näyttää. Jos paino ei lähde putoamaan, tulee kaloreita laskea lisää. Ihan tavallista ruokaa saa syödä ja paastota ei tarvitse. Nälkää ei pidä pelätä, se ei nimittäin kovin nopeasti tapa. Aluksi usealla on vähän nälkä, koska elimistö ei ole tottunut pienempään kalorimäärään. Mutta aivot tottuu siihen kyllä. Syödään vain se mikä on suunniteltu syötävän.

Lasken kaloreita vaikka pätkäpaastoan. Pätkäpaastossa minulle laihdutusta tärkeämpi juttu on autofagia joka ehkä saattaa laittaa elimistön syömään haitallisia soluja kuten syöpäsoluja. Pätkäpaastota voi vaikka ei laihdutakaan eli se jatkuu eikä ole tilapäinen kuuri. Yritän siis ehkäistä syövän uusiutumista.

Vierailija
1413/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on herkullisia appelsiineja ja mandariineja kaupoissa! Syön päivittäin hedelmiä, nyt menee 1 omena, 1 appelsiini, 3 mandariinia per päivä. Yleensä 1-4h hedelmää. Syön myös päivittäin marjoja kaurapuuron kanssa. Nyt ajattelin kokeilla vaihdella vuorotellen niin, että joinain päivinä puuron sijaan olisikin rahka tai maustamaton jugurtti marjoilla tai ruissämpylä vähärasvaisella juustolla ja salaatilla kurkun/tomaatin/paprikan kanssa. Leipää tulee syötyä ehkä kerran viikossa tai kahdessa, joskus harvemmin.

Onko painosi lähtenyt putoamaan tuolla hedelmien syönnillä?

Onko teidän hiilarin*tsien pakko kettuilla? Antakaa muiden laihduttaa omalla tavallaan. Meitä muita ei hedelmät estä laihduttamasta.

Tämä viesti ei ollut millään muotoa kettuilua, olen ihan aidosti kiinnostunut miten tuollainen hiilarikuorma vaikuttaa painoon.

Vierailija
1414/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttelen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaamalla dirty fasting löysin 100 kcal. https://www.healthline.com/nutrition/dirty-fasting

Itselleni autofagia olisi tärkeä mutta musta kahvi pilaa aamun ja sitä myötä koko päivän. En totu siihen. Olen ratkaissut asian niin että joinakin esim. viikonloppuaamuina otan sen laten. Olen kauralatteihminen.

Mantelimaidossa olisi vielä vähemmän kaloreita mutta se ei ole yhtä maukasta. Almond breeze barista on paras mutta kallein vissiin.

Kyllä se paasto katkeaa eikä riipu kaloreista.

Vierailija
1415/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään, ja nyt oli kyse yleensäkin ruoan heittämisestä roskiin ja sikakalliin kahvilan kakkupalan osan jättämättä syömättä, mikä viimeksi mainittu vasta idioottimaista olisikin. Jos päätän kahvilassa, että otanpa tuon herkullisen kakkupalan, niin eipä ole koskaan ainakaan tähän ikään mennessä päältä kaunis kakku osoittautunut silkoksi sisältä, joten kyllä olen nauttinut koko kakkupalan! En tosin käy kovin usein kahviloissa, ehkä muutaman kerran vuodessa, ja silloin on taatusti kakkupalan paikka!

Vierailija
1416/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen harrastanut liikuntaa 3 vuotiaasta lähtien, ravinteikasta kasvisruokaa olen syönyt 30 vuotta, ylikin. Ne ei nyt tässä sairaustilassa auta, lihottavat vaan. Pätkäpaastolla saan hieman hilattua painoa alaspäin hitaasti.

En syö roskaruokaa ja minulla on maine terveysintoilijana amerikoissa asti ja suku on katkaissut välit minuun kun en syö pullaa heillä kahvipöydässä ja kun tarjosin heille synttäreillä terveysmuffinsseja ja pullaa ilman voita ja munia.

Vierailija
1417/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5 miljoonaa suomalaista on ylipainoisia ja joka neljäs aikuinen on läski. Haastetta riittää. Olen 159cm. ja 57kg. Kesään mennessä täytyy laihduttaa kuusi kiloa.

Vierailija
1418/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun keskustelu on eksynyt paastoihin, niin muistuttaisin tärkeääkin tärkeämmästä asiasta: painonpudotus ei ole kestävää jos se perustuu kuureihin. Vaikka millä paastolla saisi painon putoamaan, se kaikki tulee takaisin paaston loputtua. Mitään dieettiä ei kannattaisikaan ottaa avuksi, vaan laskea oma päivittäinen energiatarve TDEE-laskurilla. Sen jälkeen syödä yksinkertaisesti vaikka noin 500kcal alle sen mitä laskuri näyttää. Jos paino ei lähde putoamaan, tulee kaloreita laskea lisää. Ihan tavallista ruokaa saa syödä ja paastota ei tarvitse. Nälkää ei pidä pelätä, se ei nimittäin kovin nopeasti tapa. Aluksi usealla on vähän nälkä, koska elimistö ei ole tottunut pienempään kalorimäärään. Mutta aivot tottuu siihen kyllä. Syödään vain se mikä on suunniteltu syötävän.

Lasken kaloreita vaikka pätkäpaastoan. Pätkäpaastossa minulle laihdutusta tärkeämpi juttu on autofagia joka ehkä saattaa laittaa elimistön syömään haitallisia soluja kuten syöpäsoluja. Pätkäpaastota voi vaikka ei laihdutakaan eli se jatkuu eikä ole tilapäinen kuuri. Yritän siis ehkäistä syövän uusiutumista.

Sama, lasken kaloreita ja pätkäpaastoan. Minulle pätkäpaaston tärkein syy on verensokeriarvot. Paastoarvo on ollut koholla ja 2-t. diabetekseen on sukurasitetta, eli yritän saada tilanteen hallintaan ennen kuin on liian myöhäistä.

(Kenenkään ei tarvitse tulla nyt suosittelemaan vhh-ruokavaliota, olen oikein tyytyväinen nykyiseen.)

Vierailija
1419/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt noin yleistäisi ilman parempaa tietoa. Minä olen aina syönyt kohtuudella kaikkea, ja olen aina ollut normaalipainoinen. Toki olen myös aina syönyt suunnilleen tuon 16:8-rytmin mukaan, kun aamupala ei ole mun juttu ja lounaskin usein venyy iltapäivän puolelle.

(Olen täällä, koska ajattelin pudottaa normaalipainon sisällä pari kiloa, takaisin siihen omaan parhaaseen painoon. Kerron tämän, koska kohta joku kuitenkin kyselee että mitä teet normaalipainoisena painopudotusketjussa. Tosin samaahan voisi tietysti kysyä myös noilta vhh-onnistujiltakin.)

Vierailija
1420/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttelen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä löytyy myös täysin päinvastaista tietoa. Ja kannattaa huomioida sanamuoto: "will TYPICALLY consume up to 100 calories ..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi