Tällaista on työttömän Minnan puuduttava arki: päiväunet jo aamulla, melkein aina kotona
Minna herää aamulla neljältä, käy suihkussa, keittää kahvit ja tekee eväät. Kun miesystävä on lähtenyt töihin, Minna laittaa ensin tiskit, sitten pyykit, avaa television ja tekee hetken käsitöitä.
Jos neulominen alkaa kyllästyttää, hän vaihtaa virkkaamiseen tai ompeluun.
Aika tuntuu matelevan jo aamuyhdeksältä.
Siksi Minna menee takaisin sänkyyn viimeistään kymmeneltä. Usein hän herää päiväunilta yhdeltä iltapäivällä, koska siivottavaakaan ei joka päivälle riitä.
Minna on pitkäaikaistyötön. Hän on etsinyt töitä yli kolme vuotta, mutta työpaikkaa ei ole löytynyt.
Aikaa on mutta rahaa ei. Kesällä Minna kalastaa ja käy joskus kävelylenkeillä. Kun ilmat viilenevät, uloskaan ei tee mieli mennä.
”Elämäni on tylsää. En liiku kotoa minnekään, koska minulla ei ole varaa tehdä mitään. Käytännössä olen neljän seinän sisällä.”
Varttia vaille neljä ovi käy, ja miesystävä tulee kotiin. Se on päivän odotetuin hetki.
https://anna.fi/ihmiset/minnalla-on-viisi-ammattia-mutta-ei-toita
Ja työttömänkö elämä on niin ihanaa? Ei kaikilla.
Kommentit (38)
Pitää leikata lisää tukia jotta Minnan kaltaiset laiskat menee töihin.
Nää on aina jotenkin outoja tapauksia. Hänhän on virallisesti siis asunnoton enkä ihan käsitä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile itse pitkäaikaistyöttömyyden aikana "mennä" töihin.
Miten neulominen, tuntikausien päiväunet ja kalastelu edistävät Minnan työllistymistä? Selkeästi hakuvelvoitteet ovat aivan liian löysät.
Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä löytyy aina.
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen remontit jäävät eläkeläisten maksettaviksi. Se on hyvä, koska eläkkeitä maksetaan 41 miljardia vuodessa ja työttömyyskorvauksia 4 miljardia vuodessa.
Eläkeläisten pitäisi jo alkaa tekemään lämmitysremonttia, kun fossiilisella öljyllä ei saa lämmittää enää 2030.
Menis vapaaehtoistyöhön esim; SPR ystäväpalvelu. Yksinäisiä vanhuksia on vaikka kuinka.
Onhan sillä mies turvaamassa kuitenkin.
Kattoremontti 1980-luvun taloon maksaa noin 23000 euroa. Onneksi työikäiset ei saa pankista asuntovelkaa ja remontit jää eläkeläisten maksettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?
Ei aikuiskoulutustukea ennenkään myönnetty työttömille. Faktat nyt kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Nää on aina jotenkin outoja tapauksia. Hänhän on virallisesti siis asunnoton enkä ihan käsitä miksi.
Jos on hyvät perät, niin naisilla ei asunnottomuus tai rahattomuus merkitse mitään...
Minä oisin elämäni kunnossa työttömänä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko artikkelia?
"Ajatus uudelleenkouluttautumisesta tuntuu liki mahdottomalta, kun opintotukikuukausia ei ole enää jäljellä, eikä aikuiskoulutustukeakaan enää saa."
Voisko tämä Minna aloittaa mekkalointinsa vasta ihmisten aikaan, kun työssäkäyvtyössäkäyvät nukkuvat silloin, kun Minna suihkuttelee ja leikkii keittiössä??
Uskomattoman tylsä ja mitäänsanomaton ihminen. Kuin lukisi jostain penkkin liimatusta purkasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä oisin elämäni kunnossa työttömänä...
Mäkin ihmettelen miksi tämä nainen ei harrasta liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko artikkelia?
"Ajatus uudelleenkouluttautumisesta tuntuu liki mahdottomalta, kun opintotukikuukausia ei ole enää jäljellä, eikä aikuiskoulutustukeakaan enää saa."
Ymmärsitkö sinä ollenkaan kommenttia, johon vastasit?
Minä nautin työttömyydestä.