Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP
Olet rehellinen ja pättäväinen asiasta,sinä onnistut! Tukea saat asiasta Pyydä terveyskeskus päästä Ene ryhmään.Onnea! Jos ryhmät ei kiinosta tukea asialle saat terveyskeskus terveyden hoitajata ja ravinto neuvoja,uusia tapaamisia ja semppausta kuin punnintaa.Kaikki lähtee sinusta itsestä ja ota vastaan terveyskeskus saatavat tuet. Ylensä kun joku laihdutaa ja laihtuu.Ihmiset työntää karkkia,pulla mössä sanoen: Yksi kerta ei lihota! Juuri ne ylipainoiset ihmiset joilla ei kanttia laihdutaa itse!
Hieno juttu että olet mukana. Toivotan Sinulle sisua, päättäväisyyttä ja kärsivällisyyttä! Itselläni myös takana yksi iso onnistunut pudotus 150-> 90. Nyt aioin käyttää hyväksi havaittuja konsteja sekä ruokavaliossa että liikunnassa, sellaisia jotka toimivat minulla. Tiedän että kaikki eivät sovi kaikille, niinpä on hyvä jakaa ja vertailla kokemuksia. On vähän helpompi vastustaa houkutuksia kun ei ole yksin ja voi johonkin purkaa ajatuksiaan. :) AP
Mä jatkan painonpudotusta jo kolmatta vuotta. Hitaasti, sinnikkäästi, lihasvoimaa ja kuntoa samalla kasvattaen. Ympärysmitta on itselleni tärkeämpi kriteeri, kuin vaaan lukemat. Vaatekoko onkin pudonnut jo mukavasti, kiloja mennyt alaspäin viitisentoista. Työ jatkuu.
Otan haasteen vastaan! Olen nainen 175 cm ja 95 kg. Elämä vaan pikku hiljaa on luisunut siihen, etten harrasta säännöllisesti mitään liikuntaa ja syön ihan mitä sattuu (ja koko ajan). Kiloilla ei ole niin merkitystä, mutta haluan liikunnan taas osaksi arkea ja syödä järkevästi, niin että herkkuja menee kohtuudella vain viikonloppuisin. Jos saan tämän korjausliikkeen tehtyä, uskon että kiloja putoaa kuin itsestään ainakin sinne 8-alkuisiin lukemiin.
Kiitos. Olen suunnitellut varaavani ajan työterveyteen jos pääsisin ravitsemusterapeutille. Moni asia on jo tiedossa, mutta ei läheskään tarpeeksi. Uskon että sieltä saisin lisää kullanarvoisia vinkkejä. Olen valmis osallistumaan myös ryhmiin (sekä liikunta- että keskustelu), mutta tällä hetellä niitä ei ole lähideudulla, tammikuun lopussa alkaa vasta. Olen nyt niin surkeassa fyysisessä kunnossa, että koeatn parantaa sitä ensin omaan tahtiin maltilla. Aikaa on kyllä tarpeeksi. Omat kompastuskiveni ovat kärsimättömyys ja itsepetos. Halua muutokseen on. Kiitos että olette mukana! AP
Minun kokemukseni on, että liikunnan suhteen pitää aloittaa maltilla. Aiemmin (150 kg) aloitin muutaman sadan metrin hitailla kävelylenkeillä. Muutaman kuukauden kuluttua pidensin matkaa kilometriin ja kahteen ja nostin vauhtia, kehoa kuunnellen.
Syömisessä muutoksen pitää minulla olla suurempi. Ei paljon auta jos vaihdan kevytmaidon rasvattomaan, jos samalla syön suklaata ja irtokarkkeja kilon päivässä.
Olen nyt kaksi päivää ollut ilman herkkuja. Tiedän että suu tottuu uusiin makuihin muutamassa viikossa, hedelmät ja kasvikset alkavat maistua hyviltä tai ainakin siedettäviltä. Mutta kun motivaatio on kunnossa niin uskon että onnistun muutoksessa! AP
Mukana ollaan. N41 , pituus 168, paino viimeksi pari viikkoa sitten 102. Kaikki kuurit ja pikadietit kokeiltu, alan olla epätoivoinen. Joulusuklaita vielä jäljellä, koitan olla syömättä niitä. Kirjoittakaa kokemuksia ja neuvoja, yritän roikkua mukana
N. 20 kg 12 kuukaudessa painoaan pudottaneen vinkit: sanokaa hyvästit nakkikeitoille ja kinkkukiusauksille, vaihtakaa kovat rasvat pehmeisiin, lisätkää kasvisten syöntiä, pienentäkää annoskokoja (lautasmalli). Syökää leipää varsinkin jos ette syö puuroja, mutta syökää vain täysjyväleipää (painon pudotuksen aikana söin itse päivittäin 4 siivua 100 % ruisleipää ja 3 siivua täysjyväpaahtoleipää päälysteenä kasvisrasvalevite, vähärasvainen leikkele tai juusto). Kun olette saavuttaneet tavoitteenne älkää palatko entisiin tapoihinne ettei paino nouse takaisin. Jatkakaa tällä samalla ruokavaliolla millä pudotitte painoa, mutta lisäätte vain päivittäistä kalorimäärää niin teidän ei tarvitse enää koskaan ryhtyä laihdutuskuurille.
Kiva ja hyödyllinen idea! Olen mukana. Painoa on kertynyt minullekin liikaa, pituutta sen sìjaan ei.
Toivottavasti ketju pysyy positiivisena ja kannustavana.
Ihanan rehellinen ap. Itse en ole mukana alipainoisuuteni vuoksi, mutta seuraan ketjua. Toivottavasti ei trollit sotke positiivista aloitusta.
Mä lähden mukaan, sitten kun saan reseptin laihdutuslääkkeeseen.
Nimimerkillä ylipainoinen jo 38 vuotta ja olen vuosikymmenien varrella tiputtanut sen parikymmentä kiloa neljästi, aina se vaan tulee takaisin korkojen kanssa. Tuntuu, että olen yrittänyt kaiken maan ja taivaan välillä, en halua enää laihduttaa, kitua ja olla nälässä. Se ei toimi.
Olen tullut tulokseen, että ongelmani ydin ei ole syöminen vaan jatkuva nälkä. Mulla on nälkä, kun herään, nälkä syömisen jälkeen, nälkä kun menen nukkumaan, koko ajan nälkä.
Toivoisin pääseväni lääkityksellä eroon nälästä.
Minäki voin ottaa haasteen. Ylipainoa on 15-18 kiloa. Liikunnasta on oikein tiedä mutta ainaki annoskokoja voisin pienentää. Monta uudenvuodenlupausta mullaki takana.
Täällä yksi. Liikunnan lisäämisen aloitin jo syyskuussa. Ostin älykellon, mikä alkuun kannusti minua lisäämään askeleita, arkiliikuntaa ja "treeniä". Parin viikon päästä aloin kuntopyöräilemään (kaivoin sen varastosta) ja lisäsin oikean treenin määrän 30min/pv. Sijoitin vielä itseeni ja ostin juoksumaton ja aloin kävelemään sillä n 45min/pv. Välillä juoksin siinä minkä jaksoin. Joulukuun puoleen väliin mennessä olin laihtunut 6,5kg.
Ruokavaliota en juurikaan muuttanut, mutta en ole ikinä ollut kauheasti herkkujen perään muutenkaan, mitä nyt vkon loppuisin pizzaa ja sipsejä tms.
Nyt vain flunssa katkaisi ikävästi liikuntakärpäsen.
Nyt toivun ja jatkan kunnes olen parantunut. Kiloja tullut varmaan muutama lisää. Mutta en ota stressiä.
Ja siis olen huonokuntoinen sohvaperuna, mutta yhdistin tuon juoksumaton/pyörän leffojen katseluun.
Suosittelen lämpimästi jos vain ylimääräistä rahaa löytyy. Ulos minua ei huvita lähteä talsimaan ainakaan talvella. Ajatuskin kammottaa.
T: N42v (83kg->75,5kg)
Ilmoittaudu mielelläni!
Alkupaino oli (2021) -100 kg ja pudotettavaa olisi vielä noin -10 kg.
Tämän hetkiset mitat:
- 160 cm
- 63 kg
T: N50+ eikä nahka roiku
Mukana! Syksyn aikana pudotin painoa 13,5 kg (85,5 kilosta 72 kiloon) ja olen nyt normaalipainossa (pituutta 174 cm), mutta vielä on kolme kiloa ensimmäiseen tavoitteeseeni. Senkin jälkeen haluaisin vielä muutaman kilon pois, jos ovat lähteäkseen. Nyt kiinnitän enemmän huomiota kehon koostumukseen ja kokoon ja tarkan painon merkitys luultavasti vähenee. Kun olen tavoitteessa, ostan kotiin vaa'an ja punnitsen parin viikon välein, jotta paino ei lähde hiipimään ylös.
Syksyllä painoa lähti sillä perinteisellä kaavalla eli syömällä vähemmän ja liikkumalla enemmän. Olen jättänyt suolaiset ja makeat energiatiheät ruuat ja herkut pois, syönyt säännöllisesti neljän tai viiden tunnin välein, pienentänyt annoskokoja ja kiinnittänyt huomiota ravintoainekoostumukseen. Yksin kun asun, teen neljä tai kuusi annosta ruokaa kerralla, jaan ne heti annoksiksi ja laitan ylimääräiset jääkaappiin tai pakastimeen. Näin annoskoko on pysynyt sopivana; kompastuskiveni aiemmin on ollut tarpeeton santsaaminen. On myös kätevää, kun kotona on aina lämmittämistä vaille valmiina ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Joulu opetti sen, että jos ruokaa on jatkuvasti ja paljon tarjolla, syön liikaa, huonosti ja liian usein. Helpointa siis ostaa kotiin vain hyvää ja terveellistä ruokaa ja olla tarkkana annoskokojen ja ruokailurytmin kanssa.
Liikuntaa olen harrastanut viitisen kertaa viikossa (rankka aerobinen harjoitus kolmesti viikossa ja kaksi lihaskuntoharjoitusta) hyötyliikunnan lisäksi. Energiavajeen kannalta ruokailu on ehdottomasti tärkein ja helpoin, mutta liikunnan ansiosta lihasmassa ei ole kadonnut. Haavena on keväällä aloittaa juoksuharrastus.
Vaatekoko on pienentynyt L/XL:stä M-kokoon, farkkujen vyötärö kolmella tuumalla 32:sta 29:ään.
Tsemppiä kaikille muutokseen! Vaikka minulla ei paljoa ylipainoa ollut eikä terveyspulmia (vielä) ollut, olen huomannut hyvän ruokavalion ja liikunnan vaikutuksen olossa. Olo on paljon jaksavampi ja energisempi.
t. numero 15
Vierailija kirjoitti:
Mukana! Syksyn aikana pudotin painoa 13,5 kg (85,5 kilosta 72 kiloon) ja olen nyt normaalipainossa (pituutta 174 cm), mutta vielä on kolme kiloa ensimmäiseen tavoitteeseeni. Senkin jälkeen haluaisin vielä muutaman kilon pois, jos ovat lähteäkseen. Nyt kiinnitän enemmän huomiota kehon koostumukseen ja kokoon ja tarkan painon merkitys luultavasti vähenee. Kun olen tavoitteessa, ostan kotiin vaa'an ja punnitsen parin viikon välein, jotta paino ei lähde hiipimään ylös.
Syksyllä painoa lähti sillä perinteisellä kaavalla eli syömällä vähemmän ja liikkumalla enemmän. Olen jättänyt suolaiset ja makeat energiatiheät ruuat ja herkut pois, syönyt säännöllisesti neljän tai viiden tunnin välein, pienentänyt annoskokoja ja kiinnittänyt huomiota ravintoainekoostumukseen. Yksin kun asun, teen neljä tai kuusi annosta ruokaa kerralla, jaan ne heti annoksiksi ja laitan ylimääräiset jääkaappiin tai pakastimeen. Näin annoskoko on pysynyt sopivana; kompastuskiveni aiemmin on ollut tarpeeton santsaaminen. On myös kätevää, kun kotona on aina lämmittämistä vaille valmiina ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Joulu opetti sen, että jos ruokaa on jatkuvasti ja paljon tarjolla, syön liikaa, huonosti ja liian usein. Helpointa siis ostaa kotiin vain hyvää ja terveellistä ruokaa ja olla tarkkana annoskokojen ja ruokailurytmin kanssa.
Liikuntaa olen harrastanut viitisen kertaa viikossa (rankka aerobinen harjoitus kolmesti viikossa ja kaksi lihaskuntoharjoitusta) hyötyliikunnan lisäksi. Energiavajeen kannalta ruokailu on ehdottomasti tärkein ja helpoin, mutta liikunnan ansiosta lihasmassa ei ole kadonnut. Haavena on keväällä aloittaa juoksuharrastus.
Vaatekoko on pienentynyt L/XL:stä M-kokoon, farkkujen vyötärö kolmella tuumalla 32:sta 29:ään.
Tsemppiä kaikille muutokseen! Vaikka minulla ei paljoa ylipainoa ollut eikä terveyspulmia (vielä) ollut, olen huomannut hyvän ruokavalion ja liikunnan vaikutuksen olossa. Olo on paljon jaksavampi ja energisempi.
t. numero 15
Tässä välissä tuli viestejä, joten olen numero 17 :D.
N50+ kirjoitti:
Ilmoittaudun mielelläni!
Tämän hetkiset mitat:
- 160 cm
- 63 kgT: N50+ eikä nahka roiku :-)
Jatkan vielä aiempaa viestiäni.
Olen viime vuodet ollut ylipainoinen (-100 kg) ja ensimmäiset 40v todella hoikka, joten tiedän kuinka tulee syödä.
Tällä hetkellä olen normaalissa BMI, mutta haluan päästä takaisin entiseen painooni (52 kg), joten pudotettavaa vielä on 10 kg, koska painoni nyt 63 kg.
----
Olen pudottanut reilussa vuodessa +30 kg PELKÄLLÄ seuraavalla RUOKAVALIOLLA.
Syön nyt 2 ateriaa päivässä, kuten aiemmin laihanakin:
AAMU
- 0.5 L punaiseen maitoon ja voihin keitettyä TÄYSJYVÄkaurapuuroa leseillä, cia-sienenillä, pellavarouheella, auringonkukansiemenillä ja marjoilla
- 250 g rahkaa
- hedelmiä (3-6 kpl)
- pähkinöitä kourallinen
- teetä
PÄIVÄLLINEN
- salaattia 2/3 lautasellinen
- kotiruokaa 1/3
- 4 TÄYSJYVÄ näkkäriä avocadolla/tomaateilla/salaatilla
- hedelmiä (1-4 kpl)
----
LIIKUNTAA EI YHTÄÄN, normaalin arkiliikunnan eli kaupassa käynnin yms. portaiden kiipeäminen lisäksi.
Tunnetusta ruokavalio vaikuttaa painonpudotukseen 80-90 % ja liikunta vain 10-20 %. Eli ruokavaliolla lauihdutetaan ja liikunnalla tuetaan laihtumista.
Minä olen tästä elävä esimerkki.
----
N50+ eikä nahka rouku yhtään :-)
N50+ kirjoitti:
N50+ kirjoitti:
Ilmoittaudun mielelläni!
Tämän hetkiset mitat:
- 160 cm
- 63 kgT: N50+ eikä nahka roiku :-)
Jatkan vielä aiempaa viestiäni.
Olen viime vuodet ollut ylipainoinen (-100 kg) ja ensimmäiset 40v todella hoikka, joten tiedän kuinka tulee syödä.
Tällä hetkellä olen normaalissa BMI, mutta haluan päästä takaisin entiseen painooni (52 kg), joten pudotettavaa vielä on 10 kg, koska painoni nyt 63 kg.
----
Olen pudottanut reilussa vuodessa +30 kg PELKÄLLÄ seuraavalla RUOKAVALIOLLA.
Syön nyt 2 ateriaa päivässä, kuten aiemmin laihanakin:AAMU
- 0.5 L punaiseen maitoon ja voihin keitettyä TÄYSJYVÄkaurapuuroa leseillä, cia-sienenillä, pellavarouheella, auringonkukansiemenillä ja marjoilla
- 250 g rahkaa
- hedelmiä (3-6 kpl)
- pähkinöitä kourallinen
- teetäPÄIVÄLLINEN
- salaattia 2/3 lautasellinen
- kotiruokaa 1/3
- 4 TÄYSJYVÄ näkkäriä avocadolla/tomaateilla/salaatilla
- hedelmiä (1-4 kpl)----
LIIKUNTAA EI YHTÄÄN, normaalin arkiliikunnan eli kaupassa käynnin yms. portaiden kiipeäminen lisäksi.
Tunnetusta ruokavalio vaikuttaa painonpudotukseen 80-90 % ja liikunta vain 10-20 %. Eli ruokavaliolla lauihdutetaan ja liikunnalla tuetaan laihtumista.
Minä olen tästä elävä esimerkki.
Niin tässä me olemme erilaisia. Itse tykkään syödä välillä paahtoleipää kermajuustolla tai pari suklaa palaa tai viikonloppuisin pizzaa. Nautin ruuasta. Ja toki syön myös kasviksia ja täysjyvää, en vain halua kieltää itseltäni mitään.
Olenkin lisännyt sitä liikuntaa ja helpoimman kautta eli siirryin juoksumatolle tuijottamaan Walking deadia.
Olen saanut syödä ihan normaalisti ja silti laihtunut. Ja myös kiinteytynyt. Unelmani olisi saada vahva ja terve vartalo.
T:nro15
Mukana ollaan! Täällä viisikymppinen nainen, pituus 170, painoa en tiedä, villi arvaus 110 kg. Painoa olen pudottanut ennenkin onnistuneesti, paras tulos oli 90 kg ->56 kg n. vuodessa. Pääsen hyvään alkuun, kun jätän pois leivät ja juustot. Pari viikkoa nutrausta helpottaa tukkoista oloa tosi hyvin.