Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
1281/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on herkullisia appelsiineja ja mandariineja kaupoissa! Syön päivittäin hedelmiä, nyt menee 1 omena, 1 appelsiini, 3 mandariinia per päivä. Yleensä 1-4h hedelmää. Syön myös päivittäin marjoja kaurapuuron kanssa. Nyt ajattelin kokeilla vaihdella vuorotellen niin, että joinain päivinä puuron sijaan olisikin rahka tai maustamaton jugurtti marjoilla tai ruissämpylä vähärasvaisella juustolla ja salaatilla kurkun/tomaatin/paprikan kanssa. Leipää tulee syötyä ehkä kerran viikossa tai kahdessa, joskus harvemmin.

Vierailija
1282/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään 11. päivä. On suuri apu kuulla miten monella sujuu niin hyvin! Rutiinit auttavat minua, kun opettelen mitä tehdä ja kuinka paljon milloinkin. Tuttu aamupala, tuttu reitti kaupassa ja tutut liikuntasuoritteet. Keskityn niihin. En altista itseäni kiusauksille, koska olen vielä niin alussa. Kasvikset ovat pysyneet aterioilla mukana. Kynnys (itse luotu mielikuva) liikuntaan on madaltunut, on jo helpompi saada itsensä liikkeelle. Iso kiitos tuesta! AP

Jos porkkanaraaste alkaa jossain vaiheessa tökkiä, vähän twistiä saa fermentoiduista kasviksista. Itse olen tehnyt kaalista (käytännössä siis hapankaalia) ja porkkanasta. Myös kimchi varmaan lasketaan kasviksiin? :) Suolaahan noista tulee, mutta jos kohtuudella syö ja muusta suolasta nipistää, niin lienee ihan ok lisuke välillä.

Mä laitan usein hapankaalia leivän päälle juuston ja leikkeleiden sijasta. Maukasta, mutta kevyttä ja fermentoidut tuotteet ovat hyväksi ruuansulatukselle. Tykkään myös happamasta, joten hapankaali, kimchi ja aidot suolakurkut ovat säännöllisessä käytössä.

Aitoja suolakurkkuja on nykyään vaikea löytää. Siis sellaisia, joissa ei ole sokeria ja etikkaa. Onko sulla jokin vakimerkki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on herkullisia appelsiineja ja mandariineja kaupoissa! Syön päivittäin hedelmiä, nyt menee 1 omena, 1 appelsiini, 3 mandariinia per päivä. Yleensä 1-4h hedelmää. Syön myös päivittäin marjoja kaurapuuron kanssa. Nyt ajattelin kokeilla vaihdella vuorotellen niin, että joinain päivinä puuron sijaan olisikin rahka tai maustamaton jugurtti marjoilla tai ruissämpylä vähärasvaisella juustolla ja salaatilla kurkun/tomaatin/paprikan kanssa. Leipää tulee syötyä ehkä kerran viikossa tai kahdessa, joskus harvemmin.

Lisäyksenä vielä, että en syö karkkeja tai makeita herkkuja kuin ani harvoin. Hedelmät ovat mun jälkkäri.

Vierailija
1284/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä että kaapeissa on joulusuklaata niin ne täytyy syödä loppuun ennen kuin voi aloittaa elämäntapamuutosta. Ei niitä ole mikään pakko syödä. Kiertoon tai roskiin vaan. Itselleen huijaamista tollanen. Mulla on kaapit täynnä viiniä mutta se ei estä mua pitämästä tipatonta.

Mulla oli lakritsipussin jämät ja ihan pokkana heitin vain roskiin.

Vierailija
1285/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään 11. päivä. On suuri apu kuulla miten monella sujuu niin hyvin! Rutiinit auttavat minua, kun opettelen mitä tehdä ja kuinka paljon milloinkin. Tuttu aamupala, tuttu reitti kaupassa ja tutut liikuntasuoritteet. Keskityn niihin. En altista itseäni kiusauksille, koska olen vielä niin alussa. Kasvikset ovat pysyneet aterioilla mukana. Kynnys (itse luotu mielikuva) liikuntaan on madaltunut, on jo helpompi saada itsensä liikkeelle. Iso kiitos tuesta! AP

Jos porkkanaraaste alkaa jossain vaiheessa tökkiä, vähän twistiä saa fermentoiduista kasviksista. Itse olen tehnyt kaalista (käytännössä siis hapankaalia) ja porkkanasta. Myös kimchi varmaan lasketaan kasviksiin? :) Suolaahan noista tulee, mutta jos kohtuudella syö ja muusta suolasta nipistää, niin lienee ihan ok lisuke välillä.

Mä laitan usein hapankaalia leivän päälle juuston ja leikkeleiden sijasta. Maukasta, mutta kevyttä ja fermentoidut tuotteet ovat hyväksi ruuansulatukselle. Tykkään myös happamasta, joten hapankaali, kimchi ja aidot suolakurkut ovat säännöllisessä käytössä.

Aitoja suolakurkkuja on nykyään vaikea löytää. Siis sellaisia, joissa ei ole sokeria ja etikkaa. Onko sulla jokin vakimerkki?

Ostan näitä Euro-East-merkkisiä: https://euro-east.fi/verkkokauppa/tuote/venalainen-suolakurkku-viipaloi…

Viipaleen lisäksi kaupoissa on näkynyt samalta valmistajalta pitkittäin halkaistuja kurkkuja, mutta viipaleet ovat mun käytössä näppärämpiä. 

Vierailija
1286/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä ovat aidot suolakurkut, mutta hapankurkkuja voi tehdä itse tai ainakin pääkaupunkiseudulla ostaa eestikaupoista.

Vierailija
1287/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsan tukkoon menemistä estävät parhaiten runsas vedenjuonti, kuitupitoinen ruoka ja säännöllinen liikunta. Jos ne eivät auta, voi lisätä aamupuuroon pari yön yli liotettua kuivaluumua ja juoda myös se liotusvesi.

Juuston lisäksi vatsaa kovettavat myös mm. banaani,  valkoinen riisi ja musta tee.

Apteekista sa tuotetta nimeltä ViSiblin, joka lisää ulostemassaa eli pitää ulosteen pehmeämpänä. Se on käsittääkseni jonkin kasvin siemenistä tehty valmiste. Ihan Prismasta saa myös psylliumia (leivontahyllystä), joka auttaa ummetukseen.

Vierailija
1288/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsan tukkoon menemistä estävät parhaiten runsas vedenjuonti, kuitupitoinen ruoka ja säännöllinen liikunta. Jos ne eivät auta, voi lisätä aamupuuroon pari yön yli liotettua kuivaluumua ja juoda myös se liotusvesi.

Juuston lisäksi vatsaa kovettavat myös mm. banaani,  valkoinen riisi ja musta tee.

Apteekista sa tuotetta nimeltä ViSiblin, joka lisää ulostemassaa eli pitää ulosteen pehmeämpänä. Se on käsittääkseni jonkin kasvin siemenistä tehty valmiste. Ihan Prismasta saa myös psylliumia (leivontahyllystä), joka auttaa ummetukseen.

Syön kuitupitoista ruokaa, juon riittävästi vettä. En syö banaaneja, juustoa tai riisiä enkä juo mustaa teetä. En myöskään syö aamupuuroa, vaan syön puuron lounasaikaan. En aio turvautua lääkkeisiin, koska pointtina on elimistön totuttaminen uuteen rytmiin. Se vaatii aikansa. Sitä juuri kysyin, että kuinka kauan muilla tämä on kestänyt.

Vierailija
1289/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä ovat aidot suolakurkut, mutta hapankurkkuja voi tehdä itse tai ainakin pääkaupunkiseudulla ostaa eestikaupoista.

Aidot kurkut ovat hapattamalla valmistettuja. Nykyään on myynnissä paljon ns. maustekurkkuja, joihin on lisätty sokeria ja joiden maitohappokäyminen on pilattu etikalla.

Ei tullut hankittua avomaakurkkuja syksyllä, enkä ole nähnyt täälläpäin myynnissä marketeissa. Pitää ensi kesänä yrittää kasvattaa itse.

Vierailija
1290/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko painosi lähtenyt putoamaan tuolla hedelmien syönnillä?

Vierailija
1291/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kuitupitoista ruokaa, juon riittävästi vettä. En syö banaaneja, juustoa tai riisiä enkä juo mustaa teetä. En myöskään syö aamupuuroa, vaan syön puuron lounasaikaan. En aio turvautua lääkkeisiin, koska pointtina on elimistön totuttaminen uuteen rytmiin. Se vaatii aikansa. Sitä juuri kysyin, että kuinka kauan muilla tämä on kestänyt.

1-2 rkl pellavansiemenrouhetta puuron sekaan. Tekee hyvää vatsalle, ja maistuukin hyvältä.

Vierailija
1292/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka olette muuttaneet ruokailukertojen määriä,niin miten kauan on kestänyt että vatsan toiminta on vakiintunut tai tottunut uuteen rytmiin? Itsellä sujuu 2-3 aterialla mutta jos syö useammin, menee ihan tukkoon :(

Miksi ihmeessä sun tulis syödä useammin?

Vierailija
1293/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen linkki hävisi, mutta minusta tässä on ihan kivasti asiaa kaikista myyteistä, jotka liittyvät painonpudotukseen. Itsellä tuon 800kcal/pvä verensokeridieetti on tehonnut vallan mainiosti - nyt viidentenä päivänä painoa pudonnut yli kaksi kiloa eikä ole mitenkään vaikeaa noudattaa,. Mutta ne myytit ja uskomusket, joita täälläkin viljellään koko ajan..onnistuisikohn nyt linkin esilletuominen: https://thefast800.com/dr-michael-mosleys-top-ten-diet-myths/?utm_sourc…

Vierailija
1294/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudessa anna-lehden nettiversiossa ( anna piste fi kautta hyvinvointi ainakin, en tiedä printistä) on mielenkiintoinen esittely erilaisten painonpudotustyylien noudattajista. Olin kiinnostunut eräästä vaihtoehdosta, mutta jutun perusteella ei olekaan mun juttuni. Löysin jutusta mulle sopivan tyylin pudottaa painoa, jes. =) 

Onneksi meille kaikille löytyy oma tyyli, jota saa noudattaa ilman että se haittaa muiden ihmisten elämää <3 

Jos et voi laittaa linkkiä, niin kerro edes jutun otsikko. Eihän tuolta löydä mitään.

Vierailija
1295/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhallinen liikkuja täällä, hei! Kävelin eilen noin 10 kilometriä suunnittelematta etukäteen. Tunsin olevani aika lailla jumissa päästyäni kotiin :-D mutta riittävän pitkä venyttely auttoi.

Haluaisin uida, mutta olen laiska lähtemään uimahallille. Sinne on matkaa ja jos ei heti aamusta mene, on altaassakin ruuhkaa.

Muuten päivät ja syömiset kukevat samaa rataa ihan tylsyyteen asti eli syön tavallista, sydänystävällistä kotiruokaa riittävän usein. Toki olen vielä lomalla. Syömisten järjestämisestä tulee haastavampaa, kun palaan töihin. Siellä pitää olla eväät mukana, enkä aina muista ottaa niitä mukaan.

Mikä on "sydänystävällinen kotiruoka"?

Kotona valmistettu ruoka, jossa huomioidaan sydämen ja verisuonten hyvinvointi. Täällä lisää infoa: https://sydan.fi/fakta/terveellinen-ruoka-on-sydanystavallista-ruokaa/

No, kukin tyylillään :)

Nimenomaan. Mitään vikaahan tuossa ruokavaliossa ei ole.

Ei mitään vikaa vikaa vikaa vikaa :)

Vierailija
1296/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siinä käsityksessä, että elämäntapoja muuttamalla puolen kilon painonpudotus viikossa olisi hyvä. En kysy ilkeyttäni vaan mielenkiinnosta: te jotka olette keventyneen esim. tuon edellä mainitun 2kg/5pv (tekee 12kg/kk), onko se sujunut ilman haittoja? Ei huimaa tai mitään?

Vierailija
1297/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen linkki hävisi, mutta minusta tässä on ihan kivasti asiaa kaikista myyteistä, jotka liittyvät painonpudotukseen. Itsellä tuon 800kcal/pvä verensokeridieetti on tehonnut vallan mainiosti - nyt viidentenä päivänä painoa pudonnut yli kaksi kiloa eikä ole mitenkään vaikeaa noudattaa,. Mutta ne myytit ja uskomusket, joita täälläkin viljellään koko ajan..onnistuisikohn nyt linkin esilletuominen: https://thefast800.com/dr-michael-mosleys-top-ten-diet-myths/?utm_sourc…

Olen itse tiputtanut kiloja roimasti todella vähäkalorisella dieetillä, enkä suosittele. Aikuinen nainen tarvitsee jo ihan hormonitoiminnan ylläpitämiseen sapuskaa enemmän kuin tonnin luokkaa päivässä. Minulle tuosta syntyi sitten vuosien kituuttamisen jälkeen kilpirauhasen vajaatoiminta. Nykyään syön kaloreita parin tonnin luokkaa, olen 170cm ja painan 59-62kg, vähän vaihtelee. En ikinä enää suostu kituuttamaan millään nälkäkuurilla

Vierailija
1298/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut siinä käsityksessä, että elämäntapoja muuttamalla puolen kilon painonpudotus viikossa olisi hyvä. En kysy ilkeyttäni vaan mielenkiinnosta: te jotka olette keventyneen esim. tuon edellä mainitun 2kg/5pv (tekee 12kg/kk), onko se sujunut ilman haittoja? Ei huimaa tai mitään?

Ei ole ollut haittoja - ei huimaa eikä muutakaan kummallista. Itse aion olla kyllä koko  8vkoa mitä tuo kuuri kestää tällä dieetillä koska ei se sen kummallisempaa ole.. ruoka on hyvää, halpaa ja helppoa tehdä. Tässä voi välillä ylittää kalorimäärät,juoda lasilliset viiniä jne  ja kun kuuri on sitten ohi voi siirtyä sille osapaastolle ( eli  parina päivänä ei ylitetä tuota 800kcal/pvä) tai sitten 16/8 rytmiin, jota itse harrastan jo nyt.

Vierailija
1299/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitaten keskusteluun ns. länsimaisesta ruokavaliosta, prosessoidusta ruoasta ym. ja sen vaikutuksesta ylipainoon sekä siihen ja muihin elintapoihin liittyviin sairauksiin. Sillä on paljon merkitystä, että länsimaissa syömme paljon ultraprosessoitua, ravintoköyhää ja energiatiheää, epäterveellistä ja lihottavaa ruokaa. Mutta erittäin suuri vaikutus on myös sillä miten, miksi ja milloin syömme. Meillä länsimaissa on todella suuri tunnesyömisongelma sekä häiriintyneitä kulttuurisia tapoja liittyen herkutteluun, syömiseen ja juomiseen. Palkitaan ruoalla tai herkuilla. Alkoholia kulutetaan ylenmäärin ja laskuhumalassa vedetään rasvaisia ruokia. Kehonkuva on negatiivinen ja ruoalla myös syyllistetään ja rangaistaan itseä. Lapset oppivat vääränlaisia ruoka-asenteita pienestä pitäen. Ja tietysti on valtavasti ihmisiä, jotka eivät ymmärrä tuon taivaallista ravinnon terveysvaikutuksista ja esimerkiksi siitä, mitä heidän syömänsä ruoka pitää sisällään tai mitä sen tulisi pitää sisällään.

Vierailija
1300/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Visiblin ei ole lääke. Siinä on psylliumia eli jänönratamon siemenenistä valmistettua jauhetta, suolaa ja sorbitolia. Pelkkää psylliumia voi ostaa ihan marketin ruokaosastolta, jos suola ja sorbitoli eivät nappaa. Psyllium sisältää paljon liukoista kuitua ja on ihan luonnontuote. Mutta jos riittävä määrä kuitua tulee jo ruuasta, niin eipä tälle tarvetta.

Tuossa ateriarytmiasiassa en valitettavasti osaa auttaa kun ei ole kokemusta. Toivottavasti vatsa lähtee toimimaan konstilla tai toisella.